Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 DECEMBER
No. 2740
No. 2740
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 DECEMBER 1929
Radio en Grammofoon
MechanischeBioscoopmuziek
door Lou Lichtveld
HET is zeker» nog niet geheel
bewezen dat een muzikale film
begeleiding onmisbaar of overbodig
is; ik geloof dat ook hiervoor geen
vaste stelregels zijn aan te nemen, en
dat de behoefte aan een dubbele
zintuigelijke occupatie zich bij een ieder
anders doet gevoelen, terwijl ook
iedere film andere eisenen stelt, de
eene cineast bij de samenstelling
van zijn werk rekent op den steun van
den musicus, de ander zijn kunststuk
zoozeer in de eigen materie voltooit,
dat elke bijstand, .ook de geringste
overbodig, en dus schadelijk wordt.
Maar uitgaande van de praemisse
dat in de meeste gevallen muzikale
illustratie, althans muzikale bege
leiding gewenscht is, heeft men de
mogelijkheid onder de oogen te zien,
of een mechaniseering van de
bioscoopmuziek geen groote voordeelen
biedt boven de tot nog toe gebruike
lijke. Strijkje en bioscoop-orgel zyn
kostbaar;willen hun bespelers voldoen
aan de redelijke muzikale eischen
van een publiek dat in de concertzaal
uitermate verwend wordt, dan moeten
het knappe en geroutineerde musici
zijn. En daar zij in de messte gevallen
zelf de film-illustratie moeten samen
stellen, dienen ze ook nog over een
omvangrijke en parate literatuur
kennis en een goede en levendige
smaak te beschikken. Maar zie, wie
met al deze eigenschappen begaafd is,.
heeft wel wat beters te doen dan
bioscoopmuzikant te zijn! In de
dagelijksche practijk is het dan ook
in de bioscoop dat wij de grofste
muzikale smakeloosheid, de
naargeestigste en banaalste
strijkjesmuziek te hooren krijgen; de ergerlijkste
muzikale profanaties ook, naast een
voortdurend gebruik van gemeen
plaatsen. De muzikale pendant van
de gebruikelijke Amerikaansche hon
derd meter clinch" is overbekend l
En de bioscoopzaal is de duistere
Hades geworden, die Apollo bereid
heeft tot straf voor de romantici
die zijn lier in sentimentaliteit mis
bruikten. ?
,*?*'??'?.
Intusschen mag het bij de actueele
verbreidheid van mechanische muziek
in allerlei vormen verwondering wek
ken, dat men in de bioscopen niet
meer het mechanisme toepast, ter
vervanging van het kostbare eu haast
altijd ontoereikende strijkje. In Am
sterdam bijvoorbeeld; werd eerst deze
week voor het eerst <?in het nieuwe
avant-garde theater De Uitkijk ?
mechanische muziek als filmbegelei
ding toegepast.
Waarschijnlijk heeft men zich steeds
blindgestaard op het feit dat het bij
mechanische muziek niet mogelijk
zou zijn om brokstukken van allerlei
grootere muziekstukken tot een pas
sende begeleiding samen te voegen,
zooals dat bij een Strijkje met eenige
routine gemakkelijk het geval is. Men
schrapte muziek zooals men de films
knipte; maar het leek niet wel mogelijk
volgens eenzelfde systeem grammo
foonplaten of pianolarollen te ver
knippen.
Laat ik nu principieel vooropstellen,
dat een goede filmmuziek altijd apart
voor iedere film dient gecomponeerd
te worden, wil zij geheel doeltreffend
zijn. Een juiste illutratie, een nauw
keurige ondersteuning, een voort
durend synchronisme, waarbij toch
niet aan de i muzikalen 'vorm wordt
tekort gedaan, waarbij de
fundamenteele compositiewetten worden ge
respecteerd en de herinnering aan
een verknipt origineel niét hindert,
is alleen mogelijk bij speciaal gecompo
neerde muziek.
Doch niet alleen zijn de meeste
films zulk een omslachtige illustratie
niet waard, maar een illustratie
waarvan de voorbereiding ??vooral
bij grootere filmwerken reeds zoo
veel vordert, moet voor al de op ren
tabiliteit gerichte bioscopen in eeuwig
heid .een utopie blijven.
* *
Zelfs de meest goedwillende film
begeleider is dus aangewezen op een
compromis; hij is wel verplicht uit
de voorhanden zijnde muziek een
keuze te maken en een samenstelling
op te bouwen die zoo goed mogelijk
het filmbeeld, of liever: het effect
van het filmbeeld versterkt. Dat kan
op verschillende wijzen gebeuren:
door een stemming te ondersteunen
met een analoge muzikale stemming;
door het beeldrhythme te versterken
met bepaalde muzikale rhythmen;
door min of meer gestyleerde geluids
imitaties te geven bij het beeld, een
begeleidingsvorm waarbij men dan
ongeveer de grens van de geluidsfilm
nadert.
Het is duidelijk dat deze onder
scheiden begeleidingssystemen) en spe*
ciaal de laatstgenoemde vorm, ge
makkelijk langs mechanischen weg
te bekomen zijn. De moeilijkheid
is alleen: hoe een goede, aaneen
sluitende potpourri te verkrijgen,
samengesteld uit de verschillende
gekozen fragmenten van voorhanden
muziekstukken.
Men heeft daartoe speciale machines
gebouwd,grammof oons m'et electrische
reproductie, die uit de projectie
cabine bediend kunnen worden,
en wier uiteindelijke geluidsbron, de
loudspeaker, in de zaal op iedere
gewenschte afstand wordt aangebracht.
De electrische grammofoon is in afwij
king met andere apparaten echter
voorzien van twee of beter nog drie
draaischijven en evenzoovele
pickups. Door een eenvoudige hefboom
beweging kan nu achtereenvolgens en
zonder merkbare onderbreking het ge
luid van de grammofoonplaat op ieder
der drie draaischijven gereproduceerd
worden, zonder dat er ooit gevaar is,
dat er twee tegelijk klinken. Heeft
men nu, door middel van een krijt
streep of een kartonnen schablone
op zijn grammofoonplaat een teokon
aangebracht, dan kan van het frag
ment van de~ eene plaat direct worden
overgegaan tot do reproductie van een
bepaald fragment van oen andere
plaat. Ik geef nogmaals toe dat dit
een principieelo smakeloosheid is,
maar in de huidige practijk is er nog
steeds geen betere oplossing, en voor
dit betoog komt het er slechts op aan
hoe deze werkwijze mechanisch te
realiseeren is.
* *
Wat zijn nu de voordeelen P Dat de
grammofoonplaat duizendmaal meer
mogelijkheden tot illustratie biedt, om
dat men reeds niet aan de samenstel
ling van het strijkje gebonden is, maar
een solo-instrument evengoed als een
monster-orkest kan laten hooren.
Omdat een eenvoudige régulateur op
het reproductie-apparaat tevens in
staat stelt dat geluid in iedere graad
te versterken of te verzwakken, en
men door speciale opnamen ook ieder
geluid, ieder gedruisch kan imiteeren.
En tenslotte omdat de mechanische
deformatie van de reëele klank stilis
tisch volkomen overeenstemt met de
visueele deformatie door het film
beeld. Dit is het voornaamste en het
principieele voordcel; mechanische
geluidsreproductie is do
stijlgerechtigste bij mechanische
beeldvertooning. Evenals het dwaas zou zijn
grammofoonplaten te laten spreken
? bij een door levende personen opge
voerd tooneelspel, even dwaas is het
immers levende personen te laten
musiceeren bij het mechanisch filmspel.
Het lijdt geen twijfel dat, nu de
moeilijkheden van het samenstellen
van mechanische muziekfragmenten
dat natuurlijk ook een speciale lite
ratuurkennis en smaak veréischt
door het aparte toestel grootendeels
ondervangen zijn, de mechanische
bioscoopmuziek het (misschien alleen
reeds om economische redenen) van .
de strijkjes zal winnen, en deze op
den duur geheel zal verdringen, be
halve daar waar de apart voor een
film gecomponeerde muziek zal wor
den uitgevoerd.
De meeste grootere
grammofoonfabrikanten bouwen reeds apparaten
voor bioscoopgebruik. En de
mechanicien-muzikant die het apparaat be
dient, ontvangt van zijn dirigent"
een aparte partituur een enkele
verscheen reeds in druk aan de
hand waarvan hij zonder inspanning
een passende en synchronische bege
leiding kan geven. Deze
Illustratiepartituur", de. Amerikanen noemen
haar Synopsis", is in elf kolom
men verdeeld. De eerste bevat onder
elkaar de nummers van de platen uit
de discotheek van het programma,
welke achtereenvolgens uoodig zijm
De tweede kolom wijst aan op welk
nummer van het filmbeeld de plaat
inzet, de kolom ernaast geeft voor
mogelijke vertragingen of versnel
lingen van den projecteur het
aantal beelden per seconde aan. De
vierde kolom brengt de filmtusschen-'
schriften diejnet se ne-verwisselingen
in verband "staan. De drie volgende
kolommetjes hebben ieder betrekking
op een der draaischijven van de
grammofoon, en geven elk hét aantal
toeren aan, die de plaat na inzet
Onze Kalenderstroom
Wanneer de binden zijn gevallen,
en 't loopend jaar teneinde spoedt,
dan worden wij niet honderdtallen
kalenders, lange, breedet smalle,
gekleurd en ongekleurd, begroet.
Men ieder die ons iets wil slijten,
getuigen van zijn stoffelijkheid
of in offertes wil doen bijten,
meent zich elk jaar te moeten kwijten
van die versleten hoffelijkheid.
Die gulheid wordt uit 't speculecren
op 't psychologisch feit verklaard
dat wij ons bij het consulteeren
weer lederen morgen auggereeren
dat niets ? hun diensten evenaart.
Een mensch mag niet de datum weten
als hij daarneven niet beseft
dat hij Verdinges koek moet eten
en geen seconde mag vergeten
welk merk sigaren ,,overtreft"
Om een verjaardag te noteeren
is 't zaak dat hij zoo ongemerkt
zijn voorkeur voor gemaakte kleef en,
brood, taxis, wasch en assureeren
bij een speciaal adres versterkt.
Zoo is 't de felle drang tot leuren,
die de intiemste huiselijkheid,
de data van 't gezinsgebeuren,
het vroolijkst feesten 't dienst betreuren,
langs nieuwe reeksen dagen leidt....
MELIS STOKE
moet draaien, en die kunnen worden
afgelezen op de toerentellers van het
toestel. De drie volgende kolommen
geven de synoptische aanwijzingen
voor het regelen van de geluidsterkte,
terwijl de slotkolom nog de noodige
technische aanwijzingen brengt.
* *
*
Men ziet dat een nauwkeurig*:
mechanische begeleiding toch nog
ingewikkeld genoeg is, en dat de hulp
van een bekwaam en deskundig
musicus onmisbaar is voor het samen
stellen van de illustratie-partituur.
Toch zijn ook hier industriegeest
en efficiency reeds aan het werk
getogen om de artisticiteit, die ge
lukkig ook bij deze begeleidingswij ze
toch nog mogelijk is, voor een goed
deel te ondermijnen. Zoo juist ver
scheen de eerste Duitsche illustratie
catalogus, waarin men nauwkeurig
de geschikte platen voor elke film
situatie vindt aangegeven. En hoe !
Bij de-?Introduzione galante" van
Mozart vindt ge als Filmische
verwendung" bijvoorbeeld het navol
gende: Historischer Film aus der
galanten Zeit; liebenswürdig bewegte
Szene. Auch spielende Kinder."
Innige liefdesscènes, elegische lief-,
desscènes, zachte liefdesscènes, ze
hebben alle hun nummers, en bij
een stuk van Chopin in deze
leerzame lijst, vind ik aaugeteekend
dat het dienen kan ,,für sanfto
Liebesszenen und Happy end."
Dit zijn natuurlijk de ontaardihgen
van het geval, want mechaniseering
van de reproductie beteekent ge
lukkig niet mechaniseering van ons
denken en onze smaak. Integendeel,
Tioe minder aandacht' de materieele
omzetting van onze verbeeldingen
gaat vragen, des te meer kan onze
energie zich richten op de schoone
inventie zelve. '
t
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 80190-82595
Groote n kleine Zalen voor Déjeunen,
Diners, Soupers, Bals en Recepties.
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
Kunst zaal
Rokin 126
van Lier
Amsterdam»
Oostenche A Europeesche antiquiteiten
Oude on Modarna schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographlca
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Groquante Croquetjes
door Alida Zevenboom
BEN ik hier terecht bij ilevromv
Zevenb jom? riep er een onder
aan de trap en toen ik terug riep,
dat het goed was en van wie hij kwam,
i'iep hij: i
> Van Sinterklaas ! en meteen
werd de deur hard dichtgetrokken.
Ik kreeg een oogenblik een klop
ping in mijn keel, want ik ben daar
erg gevoelig op en durfde niet goed
naar beneden te gaan om te kijken,
want een jaar of wat geleden, toen
het pas -was afgeraakt met dien
inwendigen zendeling, heb ik op Sinter
klaasavond ookieen pakje gekregen..
nou.... ik zal er maar 'niet meer
van zeggen maar hét was een schande
en presumptie van wie het was had
ik genoeg maar bewijs het maar eens.
AAN DE INZENDERS
Alle voor het redactioneele {gedeelte
beitemde inzendingen móeten
worden geadresseerd > ? ,
. ' i
REDACTIE VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER"
__ , - , ; .
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM,
?onder vermelding T*n pertooninamen
En Loontje» had ik vrijaf gegeven.
want je moet wat voor je personeel
«ver hebben, dat hoort nu eenmaal
zoo in deze democratische tijden.
maar hebben ze een spoog; water
voor jou over als liet er op aankomt?
En dan zeggen ze nog.dat de menschen
tegenwoordig zoo goed worden opge
voed.
Ik ben naar beneden gegaan.om t o
.kijken en wat zat er in het pak?
Een vrijer van speculaas! Bijna
levensgroot. En niet een versje ik
zou bijna zeggen van meneer Clingo
Doorenbos, zoo mooi en gevoelig,
en het was van een Groene'-'-lezeres.
Dat is nu toch wel het aardige van
het schrijven in een krant dat je nog
eens wat krijgt, al was de 'speculaas.
met margajine gebakken maar dat
kan de lieve geefster natuurlijk niét
helpen, want je hebt tegenwoordig
heele families die met margarine
opstaan en met margarine naar bed
gaan. En dan moet je altijd in be
trekking geweest zijn bij families
'waar nooit een .korreltje kunstboter
over den vloer kwam. En later op den
avond kwam er een bord met oro-,
quetjes en er was een versje bij.waarin
ik verzocht werd goed te kauwen als
ik er een op at en wat bleek toen ik
goed kauwde, waarbij ik me. nog op
.mijn tong gebeten had, óók nog?
Dat er in een ervan'een ringetje met
een steentje zat! Ik heb eens een
ringetje op Sijiterklaas gehad van
meneer IMorro ik draag liet nog al is
li«-t al wat afgesleten, /.ooal's de ring
van oen goode huisvrouw betaamt »m
van hoeveel trouwringen kun je dat
tegenwoordig '/eggen':1' Bij hoeveel
vrouwen gaan y.e niet van den vinger
/onder dat er n krasje op is en ik
heb eens kennis geluid aan een
mom-er van de bank van leening
maar hij had geen vooruitzichten,
omdat /e hem kort diuirnp in OOM col
mot matglas stopten on die heeft
me wol oons verteld dat or geen
courantor artikel in do. hooló. bank is
dan trouwringen. Soms wol vijf en
twintig op een <lag die beloond .worden
on nooit meer worden terug gehaald.
Als u van 'onzedelijkheid praat, dan is
dat .onzedelijk, want dnt wil zeggen
minstens vijf on 'twintig gebroken
vrouwenharten per dag.... ik heb
ook nog een hart gekregen van
marscpijn on ook mot oen versje or bij, on
van dezelfde» hand als van hot ringutjo
....maar Aal is wél mal maar niet
gek, want ik heb het ringetje bij oen
aangetrouwden noof van me laten
schatten en hij lachte me uit, want
het heelc ding was geen drie cent
waard, zei hij on u zou gezworen
hebben dat het oen cht steentje was.
in goud gezet. Ik heb zoo'n idee dat
het acteurtje . van driehoog voor t'iv
meer van weet, want hij kijkt zoo
effen, maar dat zijn aardigheden, waar
ik niet van houd, want allicht zou
een mensch zich wat gaan verbeelden
al sta ik daar natuurlijk boven, want
het begint gewoonlijk met een hart-en
.een ringetje en hot eindigt met dat ze
je vijf kwartier in weer en w.ind op
den hoek bij' Hirsch laten staan
?wachten ik ben niet voor niets
rho-umatisch.?of geld van je leenen
en dan zio je zo nooit weer terug.
O,p zulke f oost avonden krygt
eenmensch -geen vroolijke gedachten en.
toen ik Donderdagavond 7.00 in mijn
eentje /at. schelde meneer.
Stailislafski n 10 on toen ik vroeg \vat er was.
zei hij: u y.it 'alleen, ik zit alleen.
zuudcn we niet samen bij elkaar
gaan zitten vóór do gezelligheid'f"
Maar u luoot niet gelooveii dat hij mij
gevraagd zou hebben als hij niet een
tikje buikgriop had en niet op-straat
mocht, want goon ' groot er ? egoïsten
dan mannen, vooral als zo wat
mankoeren. Dafi is do wereld te klein
voor zo. om in te jammoren. En als
dat eono pakje, dat hij voor me weg'
hield, niet van een getrouwde vrouw
is, dan heet ik gfon Alida. Maar hij
heeft oen merk rum, dio prachtig is
voor do maag. Dat moet ik hom tor
'oere nageven.
CRACKERS
perblik.geheelgevuld met noshaksFi.35