De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 14 december pagina 6

14 december 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

?:1 "" 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 DECEMBER 1929 No. 3741 J. D. STRUIJS 6 Zn, Prinsengracht 837 <-- Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING mat RIJTUIGEN of AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. ^T*??"'*??*''BÉ***??"'*??'*'??"'??'^'?**"?»"'*??*'*?*" ''?«*'*?»*''??*''??"*'??"*"??*'*??'*??''**?'*"??**"???"?»"?"»?"**#?*''t»""*«»*'*»*"**?*"""» VERSCHENEN: HANSINE SOLSTAD DOOR PETER EGGE Geautoriseerde vertaling uit het Noorsch door M. C. Castendijk, met een inleiding van PROF. R. CASIMIR Prijs ing. f 2.90 Gebonden ff 3.9O Uitgave: N. V. Van Holkema & Warendorfs U. M,, Amsterdam. || BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX J r. P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKQETSAUTOMOBIELEN Moccaboontjes De geuren van de koffie van Java in een bonbon van Droste' /iel dat gs Drosfas Koldewey & Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Slaapkamermeubelen Matrassen Dekens van 9Dec. tot 8 Tébr. op alle STOOM-en, VERFPRUZEtf JU ?' JH^^^^B^ JBMBBi JH' . fll BI Lijmt alles G. J. DE KONING 6 ZOON Keizersgracht 447» Opgericht Ao. 1739 Warmwatejvoorziening. ? ? ? n i r. ?Voor alle doeleinden l OiemKunstinrichting iDirkScimobei Amsterdam* * Hat papier ten behoeve van dit blad f* f* A wordt geleverd door de firma \*B (Ha Ms A M CT CD ft A M ROTTERDAM?GRONINGEN j AHA d l ?LRMMIwl UTRECHT ALMELO, Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 2741 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 DECEMBER 1929 Vrouwen, te wapen! door H. G. Cannegieter De awenklng van «Ie mode TjlR gaat een zucht van verademing door de JCJwereld van orde en zedelijkheid, welke einde lijk den strijd tegen de korte rok meent te hebben ?Jjewonnen. De Brabantsche pastoor, of was het in Limburg? die zijn parochianen tot een knookploeg verbond door ze de vuist te laten opateken ter bekrachtiging van de belofte, dat het uit moest zijn met de onzedelijke vrouwenkleeding, denkt er over, te demobiliseeren. Holland kan weer gerust zijn, en met Holland de overige wereld. ? Want de mode is internationaal als de pokken en de reputatie van lm Westen nichts Neues. Het nationale costuum is naar het folkloristisch museum verhuisd. Misses en mademoiselles, frauleins en siguorinas dragen met de mevrouwen, juffrouwen en de dames, weer het vóór-oorlogsche complex van sleepen, strikken, strooken, corsets en queues, en laten het haar en de rokken groeien. Misses en mademoiselles, frauleins en signorinas bedekken met de mevrouwen, juffrouwen en dames de kuiten en ontblooten hals, schouders en rug. Behoudens dit laatste, is de nieuwe mode de zedelijkheid zelf. Men verheugt zich. Men juicht. En men begrijpt in zijn benepenheid niet, hoe er nooit een onzedelijker mode is gelanceerd dan die, welke thans een aanslag doet op de moder ne beschaving. Want deze mode is onzuiver, karakterloos, schijnheilig, wansmakelijk als benepen zielen slechts in hun felste reactie kunnen zijn. Het is goed, dit eens vierkant te zeggen. We hebben zoo lang gehoord, dat korte rokken onzedelijk zijn, dat we 't bijna zouden gelooven. Daarom is het noodzakelijk, er ook eens de aandacht op te vesti gen, dat lange rokken onzedelijk kunnen gaan worden. Deze uitspraak gaat buiten het vraagstuk om, in hoever het zedelijk peil afhankelijk is van het aantal vierkante nieter stof, dat men draagt. Met de vraag, in hoever naaktheid geoorloofd of wenscheljjk is, heeft zij niet te maken. Naaktheid noch gekleedheid op zichzelf is een ^toetssteen voor zedelijkheid. Het hangt van do omstandigheden af, of het naakt zedelijke!' is dan de kleeding of omgekeerd. Er is een tijd geweest, waarin lange rokken inderdaad zedclijker waren dan korte. Kleeding is niet een op zichzelf staand ver schijnsel, mode geen gril van het toeval. Beide hangen samen met den tijdgeest; ze zijn een sym bool van een maatschappelijke levenshouding, de uitkomst van een cultuur, de openbaring van een beginsel. Wat onder koningin Victoria en in den Biedenneiertijd natuurwetmatig voorschrift geweest is, kan na den wereldoorlog tegen natuur en geest vloeken. De thans in opkomst schijnende mode vloekt tegen den geest en het beginsel van onzen tijd en zij doet dit opzettelijk. Zij is bewust reactionuair en heeft ten doel de evolutie der menschheid te niet te doen. Maar het ergst is, dat zij dit doet uit on zuivere motieven en op grond van het minder waardigste der menschelijke instincten: de heb zucht. De strijd van den Brabantschen pastoor Of den Gereformeerden ouderling tegen de korte rokken is ten minste principieel en te goeder trouw. Maar de strijd van de kJeeding-industrieelen is louter mercantiel en. daarbij geniepig. De koning der stoffen bewandelt niet den koninklijken weg, daar hij weet, dat hjj daarop de moderne vrouw niet kan bestrijden. Hij propageert niet de lange rok, omdat het verzet te heftig en te algemeen zou Zeist als Woonplaats* BOUWTERREIN TE KOOP in het centrum van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van het Raadhuis, de Jtotels Hermitage en Figl en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand geboomte, stofvrije wegen, voorzien van rioleering, gas, water en electrlclteit. Kadere gegevens worden verstrekt door de N.V. PARK KERSBERGEN, Montaubanstraaé4, Zeist. , . . ? worden. Ongemerkt maakt hij van jaar tot jaar zijn model een centimetertje langer, totdat hij zijn slag denkt te kunnen slaan. De meerdere winst op zijn lapjes «y hem gegund. Wij vechten allemaal voor ons brood' Maar waarom verzint hij, wanneer hij de vrouwen op hoogere kosten jaagt, geen bevallige? snit dan dit afschuwe lijk monstrum, waarin reminicenzen aan allerlei verouderde stijlen tot een gedrochtelyk stuk wan smaak zijn to zamen geflanst! Waarin alles, wat het artistiek geweten allengs had leeren voelen, wat de wetten der aesthetica hadden geopenbaard, wat de hygiëne had voorgeschreven en de praktijk noodzakelijk had gemaakt, mot n slag wordt te niet gedaan! ? ? . Er is in deze lange rokken met toebehooren niet de burgerlijke deugd noch het frivole raffinement. Er is niets dan onnoozelhoid, stumperachtigo onnoozelheid, welke do grootste hoon symboliseert, die men de moderne vrouw aandoen kan. En het hatelijke is, dat de bewust geworden en tot per soonlijkheid gegroeide vrouw, die zich van kerk on conventie had geëmancipeerd, moet knielen voor den economischen moloch: de groot-industrie. Dat de technische vooruitgang, welke haar in het productie-proces opgenomen heeft en haar hier door zelfstandig maakte, haar als consument doemt te dansen naar de pijpon van merrantielo dicta tors. De vrouwenkloeding, zooals die na den wereld oorlog haar intrede gedaan hoeft, was zedelijk en schoon, omdat zij hot logisch gevolg van den tijd en het symbool van den tijdgeest was. Het een voudige, nauwsluitende, korte en gemakkelijke kloed is de consequentie geweest van studio, arbeid on sport, drie levensbehoeften, der vrouw tot nog toe onthouden. De lange rok was onmogelijk geworden voor do fiets en do sleep zou beklemd zijn geraakt tusschen de deur van 'de bus of den trein, waarmee men zich naar kantoor of college spoedde. Wie tennist in een costuum uit de eeuw van Vic toria? In het Biedermeior-costuum kon men voor treffelijk con menuet uitvoeren, maar oen foxtrot of six oight in een sleeprok levert een wansmakelijken aanblik op. Dit is onzedelijk, wijl het on schoon is en ondoelmatig. Komt do thans op do markt geworpen mode werkelijk in zwang, dan bot eekent dit voor do .vrouw oen terugval in den tijd harer vroegere onmondigheid. Met het loopen door weer en wind is het uit. De sleeprok heeft haar consequenties voor do praktijk. En deze zijn van Vfir-strekkenden aard. Wie de sleeprok draagt, plaatst zich buiten hot maatschappelijk leven. Do sleeprok is niot meer vrij; zij vergt bediening. Zij moet werkeloos blijven, zich ontzien, zich hoedon voor aanraking met hot moderne verkeer. Zij laat zich rijden, zij mag'zich niét bevuilen of vermoeien op straat. De sleeprok is het costuum voor het kwijnende, ohnoozele schaapje, voor de cocotte, die parasiteert op een kost winner. De sleeprok heeft met haar vrijheid haar smaak >n haar zelfstandig oordcel verloren. Zij laat zich Bedotten door smakelooze strikken en overbodige itrooken; zij laat zich onteoren door prollig snijlersgepruts en' misbruiken tot afzetgebied voor ivertollige stof. , Ten slotte betreft het hier niet het dilemma: lange of korte rok. De inzet tot den stryd is van hooger belang. Zullen wij dat prachtige schepsel van onzen tijd, de moderne vrouw, houden, of zal dit slechts een betoovering van den duivel blijken en zal, als een hoon aan de mannen, die h haar hebben ' geloofd, het onnoozele product, waarvan zij meenden door den oorlog verlost te zijn, uit de bedriegelijke cocon te voorschijn komen en in de wijdvleugelige pronk haar waren, blijvenden( aard openbaren? Het lijkt onmogelijk, dat in dit vergevorderd stadium van emancipatie, het gezond verstand . en de goede smaak* zullen capituleeren yoor een i doorzichtige handelstruc. Zal de nuchtere praktijk reeds, gezwegen van het beginsel, onze fietsende, tuffende, typende, dansende fabrieks-, kantoor- en college-meisjes geen halt toe roepen op dezen weg der verdwazing? , ( Doch ook het beginsel spreekt thans gelukkig een, SPECERIJEN Oemalen ut LBERTQAtDERS £«C9 OEN HAAG woordje mee. De. tijd is voorbij, waarin de vrouw ztch stom liet ter slachtbank leiden. Zoo ze nu nog ter slachtbank gaat, dan doet ze dit, naar het woord van een geestig schrijfster, althans blatend en balkend. Niet zonder morrend verzet wordt de nieuwe mode door de vrouwen aanvaard. Het valt haar niet makkelijk, haar aan licht, lucht en be weging gewend lichaam aan do ellemaat over to geven en haar geëmancipeerden geest scheel to kijken op wansmakelijke strooken en strikken. Let's not wear them !" is de leuze, waaronder Miss Fannie Hurst, de bekende Amerikaansche ro manschrijfster, de vrouwen te wapen roept. Laten we ze niet dragen, deze flodderige draperieën ! De kleeding van de laatste tien jaren vertegen woordigt den nieuwen psychologischen, sociologischen, economischen en politiek en staat, dien de vrouw zich niet meer mag laten ontnemen. Fannie Hurst staat in haar streven naar geor ganiseerd verzet tegen de oligarchie van den koning der stoffen niet eenzaam. Voor ons land leerzaam is, dat de Young Women's Christian Association, die destijds de korte rokken heftig bestreden heeft, thans met hand en tand op de bres staat om do aangerande mode te verdedigen. Ook de korte rok kan op zeker moment Christelijk zijn. Moodgovend is, dat alleen oude dames gelooven in de toekomst van het nieuwste costuum. De jongeren troosten elkaar met het eenstemmige: ,,Ze komt er toch niet in. do lange rok. Deze gril gaat voorbij !" Doch ook indien deze profetesson gelijk hebben en de verdwazing van voorbijgaanden aard blijkt te zijn, hebben we er toch een seizoen onzon smaak mee bedorven. En we moeten in dit korte leven zuinig zijn op onzo seizoenen. RECEPTEN1 Kerstpnstfitjcg Het vulsol voor pastoitjés, dio speciaal getlurendo do. Kerstdagen veel door do Engelsche huisvrouw toebereid worden, maakt men van: 125 gram sultanen. 125 gram rozijnen cu 125 gram cibobes, (groot soort rozijnen). 123 gram suiker, 125 gram rauw kransvet. 2 appels, een weinig kaneel, zeer weinig kruidnagelgruis. gember en nootmuskaat en 2 likeurglaasjes Kireh wasser." Verwijder de pitjes uit de rozijnen: hak ze met de sultanen fijn! Ontvel het kransvet en hak het in kleine stukjes. Roer de rozijnen, de suiker, het vet', de in kleine stukjes gesneden appels ea do verdere ingrediënten^ goed dooreen en vul er. na eenigo uren, de van bladerdeeg gemaakte pasteitjes mee. Ecml in zuurkool Bereid en braad de eend. op de gewone wijze, lichtbruin. Leg ze vervolgens in kokende zuurkool en laat ze daarin verder geheel gaar worden. Neem de eend eruit. Roer door de zuurkool wat geroosterd, in een koekepan bruin gebrand, meel. Leg de zuurkool op een zeer warmen schotel en plaats de eend in het midden. Presenteer dit met eendejus, waarbij op het vuur desgewonseht nog wat madera is gevoegd. i Rooster wat bloem in een koekepan, lichtbruin. Roer dit meel door heete vleeschjus. tot een gebon den massa. Voeg nog wat bruin van jus. madera, de afval van de ganzelever, peper, suiker en citroeasap naar smaak toe. Zeef de saus door n paardeharenzeef en verwijder, yóór het opdienen, zooveel mogelijk het vet. KENNERS KOQPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl