Historisch Archief 1877-1940
t*
i*!
i'i;
:;(fffi'
fe
UITBREIDINGSU1TVERKOOP
Om te voorzien in het gebrek aan verkoopruimte, ontstaan
door de groote toename onzer clientèle, hebben wij de
panden der firma Meijer, Koningsplein aangekocht. Een
a s. verbouwing beleekent tijdelijk ruimte afstaan aan tim
merlieden en metselaars, dus minder bergruimte voor onzen
voorraad. Dit is de reden waarom Nieuw-Engeland alle
COSTUMES. IASSEN EN HEEREN MODE-ARTIKELEN
TEGEN BIJZONDER LAGE PRIJZEN
gaat U1TVERKOOPEN.
HEEREN OVERJASSEN
Normale prijs ... 44.?54.?68.?80.
Opruimingsprijs . . 29? 39? 49*> 59?
HEEREN COSTUMES
Normale prijs . . . 42.?52.?64.?74.
optuimingspriis . . 2952 39^0 4912 5952
JONGENS COSTUMES
Leeftijden circa 1 1 jaar 1 4 jaar 1 7 jaar
Normale prijs ........ 1850 20.50 34.
Opruimingsprijs ....... IZ-?14 l /
JONGENS ULSTERS
Normale prijs ........ 26.50 28.75 31.
13^ 14^
Opruimingsprijs .......
Wij geven op alle na l December ontvangen
HEEREN- EN JONGEHEEREN KLEEDING EN
HEEREN MODE- ARTIKELEN 10 o/0 KORTING
Op alle DAMES-BONTMANTELS 20 o/o KORTING
Op modellen DAMESMANTELS 33T°/o KORTING
NIEUW-ENGELAND
KONINGSPLEIN
AMSTERDAM
No. 2743
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 DECEMBER 1929
Zwarte voeten
door Lou
in de sneeuw
Lichtveld
een Neger-kermt 1 1 erf
O N LA N C! S, bij hot bestudoeren
van onzo Oude Nederlandsche
Kerstliederen, en weer ingeleefd in
hun laat-middeleeuwsche atmosfeer,
in hun huiselijke gevoeligheid en hun
kinderlijk piëtisme, werd ik opnieuw
getroffen door de hoogst merkwaar
dige overeenkomst in mentaliteit, in
gevoelstoon, in muzikale conceptie,
tusschen het West-Europeesche
middeleeuwsche lied en de geestelijke
gezangen der negers, de spirituals;
een overeenkomst waar ik reeds
eerder de aandacht op mocht ves
tigen.
Die liederen, waarvan de meeste
van ruim een eeuw geleden dateeren,
zijn de voornaamste, zoo niet de
eenige producten welke een monument
vormen van de Neger-middeleeuwen.
Wie vertrouwd is met de Noord- en
Zuid- Amerikaansche rasproblemen ,
vindt het heel natuurlijk, dat de
Abolitie voor het getransplanteerde neger
ras tegelijkertijd het inluiden van de
Zwarte Renaissance beteekende. Al
leen wie eenzijdig de Amerikaansche
neger nog beschouwt met de oogen
van den ex-slavenbezitt«r uit de
Zuidelijke Staten, of omgekeerd het
neger ras alleen leert kennen uit
Europeesch-beïnvloede uitingen als
jazz-muziek en literatuur, zal moeite
hebben Siegfrieds prachtig motto:
,, America comes of age" a fortiori
bewaarheid te zien ten opzichte van
den Amerikaanschen neger.
De neger-ïenaissance is begonnen,
en haast van dag tot dag kunnen \vij
de ontwikkeling volgen van de zwarte
collectiviteit tot een saamhoorigheid
van sterke persoonlijkheden, die een
maal Amerika's beste en krachtigste
cultuurdragers zullen zijn.
* * *
Maar nu is ook het oogenblik ge
komen, dat wij oude toeschouwers
die in onze oude, grijze wereld nog
slechts tot bespiegeling, in staat zijn,
de voorbije neger-middeleeuwen in hun
cohaerentie leeren zien, en in staat
zijn aan de weinige monumenten
welke zij ons. uit dit afgesloten tijd
perk nalieten, hun juiste betookenis
toe te kennen.
Do spirituals zijn «muit put t «'lij k»1
bronnen voor.di> kindhcidsgoschicdonis
van het nit'U\vt> negorvolk. /ooals ze
ook een onuitputtelijke bron van
scluKjiiheidsgenot zijn, voor wie /.e
eenmaal heeft leeren verstaan. En
nu onze eigen llollandsche kerstlie
deren aanleiding werden om over de
negers te spreken, nu wilde ik hier
wel even aandacht vragen voor een der
weinige neger-kerstliederen die er zijn.
* *
Deio's a star in do Eas' on Christmas
moi n,
NVal suoi-lidor ui glieschii-n,
I>a«T K'hy \' schaopkens waort
wacht oiido:1"
Of uit do vele jongere liederen mot
dit bijvoorbeeld:
Hordorkons, hoidorkons, sa sa naar
Bothloöm;
Ku hoort gij niot do hl ij do stom
Die voor gewis
Verkondigt dat Mossiasnugeboronis".
Hot groot o verschil dat or evenwel
toch ook is, schuilt vanzelf niet in don
inhoud van do negertekst welke im
mers ontleend is aan een dooi- Euro
peanen goloeraard christendom, maar
in do typische Afro-Amerikaansche
wijze waarop de refreinzin ,.Kise up
Shepherd and foller ( = follow)" telkens
na olko afgorondo zin terugkeert. Dit
is ook in do melodie hot geval; alloen
do eerste on do dorde maal als
halfsl«>t-cadens. de tweed<« on de vierde
maal als volkomen slot.
~i
\
L
f"' ? 1 ** ???p
fepy £ .
J . * u
__* * = * M ,
i 7
/ i -j
^ ......
.. . . . _~ i
p *
i &
. i _
j . "
DIM n! 4 A.
|rV
hb^
S
fa=]
^
1 ?.%.
&J
f .J
A b i
Af\ v
. , .
.
* --*?
i r
L* f
r
^
/ ;
v .ij
t*
>n/l r*
fajuu
IA
f
^
Jk
Itise up Shephord and follor,
It will leatl t o the. placo -whore do
Saviour's born,
liisu up JShepherd and follor.
Loave yo' flocks and leave vo' lambs
Kise up Shepherd and folleiv
Foller de star of Bethlehem.
Rise up Shepherd and foller.
De tekst van dit lied vertoont allo
overeenkt>msten met do teksten van
de vele horderzangen onder onze ottdo
Kei'stliederen. 'Onder do weinige
uiiddeleeuweohe mot dit;
Segt ons. sofït ons. ghy . herdekens
Wat hebdy al ghesien?
Te Bethleom opt velt vor\vachtondo,
-IJ
De des in <tit liod is de zoogenaamde
,,bluo noto", do verlaagde
septimewel k o aan do Blues OH aan vele .Spi.
rituals do typische onbestemde tona
liteit, on daardoor een zoo nostalgiek
karakter geeft.
De tweede niet gereproduceerde
helft van het liod is juist eens zoo
lang als het eerste gedeelte, omdat do
regels telkens twoe aan twee herhaald
worden ? .zoódat het geheele lied
diie«feelig is. maar ni"t volgens ons be
kende schema a b a, maar vol
gons hot voel-ingewikkelder schema:
var. 2 li
\(
4 var. 2u r
4 var. 2b K
Tovons blijkt uit dit schema. v«>l
herhalingen echter ook. dat liet ge
bruikte molodisclu* materiaal /.o«>ve«-l
^«?ringel' is. Het gohoelc lied is t«-rug
to brengen tt>t oen mclodü; van slechts
vier maten, en liici-in schuilt viM>ral
de primitiviteit van «leze, on do moeste
andere spirituals.
Doze technische uiteenzetting moge
dienon om erop to wijzon, dat ssulku
liederen Ui zekeren zin wol primitief,
maar daarom nog geenszins simplis
tisch zijn. Ze zijn do producten van
oen even gecompliceerde scheppings
daad als die waaraan wij groot»
kunstwerken, golijk sommige van
onzo geestelijke liederen zijn, hebbon
tu danken.
Ook do spirituals yijn anoniem
ontstaan, on zijn het gemeengoed
geweest van al die slaven wier hete
rogene afkomst juist in dozo
kunstvorm een collectieve uitings
wij ze vond, zoodat wij thans zonder
door ethnologische scrupules ge
plaagd te worden, mogen sproken van
een Amerikaanschen neger-stijl.
Het is ton slot t o symbolisch dat
bij hot Kerstverhaal altijd gesproken
wordt over oen zwarten koning,
wiens voetstappen door de nordieke
sneeuw óók naar do stal van Bethle
hem gaan, geleid door een wonderbare
ster. Het Christendom bezorgde ons
de neger-spirituals: bij de kerststal
begon dit wonderbare slavenlied, dat
de geestelijke bevrijding bezong, voor
dat de sociale emancipatie er was.
Door een ster goloid. . . . hier glijden
do symbolen over elkaar, en om deze
vluchtige notities »f te ronden wil ik
eindigen met n strofe uit hot liod
dat de Amerikaanscho nogordichter
Lucian Wolkiiis gezongen heeft tot de
..Star of Ethiopia":
..Out in the S'ight. thou art the sim
Toward which thy soul-charmod
children ruil,
The faith-high height wheroon thoy seo
The glory, of thoir Day To Be
The placo at last wheu all is done".
In do synthese van oen blank on
kinderlijk christendom en 0011 raad
selachtig aet.hiopisch atavisme schuilt
hot mysterie van.mijn donkere vrien
den on hun prachtige liederen.
NIEUWE VERZEN
Het Uliddelbaar Onderu'ijs en And<>rc
6'cdichten, door Micn Proost, bij
deUemccnschap. Utrecht 1029.
Er is rondom dit bundeltje somber gemompeld.
Het zou ten eerste niet door eene zeventienjarige
en ten tweede.,niet door een meisje geschreven
zijn. Het komt mij echter voor. dat het eene on
hebbelijkheid is den uitgever Albert Kuyle zonder
meer van leugens te betichten en ik heb dus bij het
lezen voetstoots aangenomen, dat de schrijfster
inderdaad zeventien jaar is.
Stelt echter het geval, dat we hier toch tédoen
hebben met eene falsificatie, dan breng ik hier
hulde aan den vervalscher, want hij heeft dan de
jonge meisjesziel met bijna onmogelijk psycho
logisch raffinement nagebootst.
Kunst zaal
Rokin 126 ~
van Lier
Amsterdam*
Oostersche A Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkunat A Ethnographlca
Ton--eerste do jeugdigheid. Do beste verzen zijn
namelijk do zoogenaamde steiumingsbeelden.
Daar«mdor verstaat men do beschrijving van die ondor-?
doelen dor direct omringondo realiteit, wier waar
neming zoo kenmerkend .goloid; word door des
dichters -gemoedsbeweging, »lat dozo laatste in do
beschrijving dor omgeving zonder moor reeds vol
doende uitdrukking vindt. Behoudens 'uitzonde
ringen is dat transponoorou van gevoelens op do
direct en meestal t«»evallig omgevende, realiteit
kenmerkend voor de jonge ziel. aangezien mou op
lateron leeftijd meestal de geringe bet eekenis van
het verband tusschen gevoelens on omringende
realiteit inziet, do gevoelens er van losmaakt en in
de vorming van een eigen-ik-voorstolling zijne aan
dacht enkel on alleen aan do gevoelens zelf beotsodt.
Zooals ik reeds zoi, zijn do stommingsbooldon
van Mien Proost het boste, sommige zijn zolfs zoor
good. Indien zij echter de gevorderde innerlijke
instelling beleeft, hare aandacht'dus enkel en alleen
aan hare gevoelens wijdt en deze rechtstreeks
uitzegt, dan zijn de gedichten ook aanmerkelijk minder
en maken den indruk alsof de dichteres voor tb
oud poseert. De zuiver lyrische verzen klinken dan
ook zeer ongeloofwaardig en rieken erg naar mys
tificatie.
De middag is zwart het is herfst.
Ik donk: had ik nog .maar óón traan.
(Kom. kom, zeventienjarige!-Niet zoo somber.)
Hot zien van stoimuingsbooldcn is niet alleen
het treken, van jeugd, maar tevens van innerlijke
armoe on zwakte. De .zuiver lyrische gedichten
zijn dan ook erg dun en schraal on arm van inner
lijke inhoud.' Erg overtuigend voor do vrouwelijk
heid v'an do maakster is Jeugd-Erotiok Xo. 2.
Foei, fooi. jonge damo. weet U wel. wat U daar
neerschrijft on had do beroemde meneer Albert
Kuyle U daarvoor niet kunnen waarschuwen, of
weet die hot ook niet, of is dit gedicht hot scherpste
raffinement van den 'vervalscher? Het is niet uit
te maken. Woorden als, k«>tson, belazeren-en rotzooi
komen mo ook org verdacht voor en niet alleen
voor de echtheid der verzen maar ook voor het
gemoed van do ovoutueolo maakster. Hoe dan ook,
deze onderscheidt ? zich alleen, maar voor zoover
van ieder ander meisje, dat zij alledaagsche ge
voelens soms raak on zo-'r schoTp weet uit te druk
ken. " , ' '
A. DEFRESNE
POL ROG ER ,4 CE
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
it.