Historisch Archief 1877-1940
NIEUWE BEELDHOUW
Nieuwe Richtingen et.
door THEO VA
DRAMATISCHE SCHOOL
Maillol: Femme debout
Dramatische en kubistische school
MET Bourdelle raakte het
Rodinprincipe en daarmee de drama
tische plastiek uitgeput. Deze baseerde
zich eenerzijds op het klassicisme, an
derzijds op het gallische sensualisme,
zich uitend in de keuze van het sujet
en de behandeling van de materie.
In dit opzicht noemde men Rodin
wel naturalist: in den zin die Emile
Zola daaraan hechtte. Deze pathetische
weergave der natuur en de daarmede
gepaard gaande zinnelijke behandeling
van het materiaal, kwam voorname
lijk door de zenuwen tot stand; ik
bedoel hiermee dat het beeldend,
AmédéModigliani:
constructief overleg daarbij een zeer
geringe plaats innam. Deze school
nu liep ten einde toen als reactie daar
op de kubistische zienswijze baan brak.
De nieuwe generatie bevrijdde zich
allereerst van de dramatische ziens
wijze" en begreep van hoeveel belang
een meer objectieve behandeling van
het onderwerp en het materiaal was.
Om tot het wezen dezer nieuwe plas
tiek door te dringen, lijkt het mij
Pablo Gargallo: Femme couchée 1928 (ijzer)
noodig er op te wijzen, dat in de beeld
houwkunst nog meer dan in de schil
derkunst, de beteekenis van het mate
riaal een der belangrijkste factoren is.
De geestelijke potentie van den maker
blijkt reeds aanstonds uit de verhou
ding die hij tot de materie heeft.
De impressionistische beeldhouwers
toonden een groote liefde voor een
weeke oppervlakte, waarin de
vingerdruk tot in het geringste détail de
uiterste sensibiliteit verried. Die hierin
het verst ging was Matisse, die,
ofschoon als beeldhouwer weinig be
kend, toch een grooten invloed op
de jonge generatie uitoefende. Zijn
plastieken naderen, zoowel wat de
oppervlakte als de behandeling va n het
volumen betreft, de uiterste grenzen
der spontaneïteit. In deze richting
waarin de impressionistische beeld
houwkunst haar climax bereikte,
waren geen nieuwe ontwikkelings
mogelijkheden. Deze laatste konden,
evenals in de schilderkunst, slechts
door een reactie op deze spontanét
animale" der impressionisten en
fauves", in het leven geroepen worden.
Met het kubisme kwam de bezin
ning, het overleg en rijpte het besef
eener plastique pure." Duchamp
Villon, Lipchitz, Laurens eri
Archipenko namen den heroïschen aanloop
tot de constructie, tot een vaste en
constante plastiek.
Het ligt voor de hand, dat deze
beeldhouwers in Rodin's zinnelijke
samensmelting van vorm en materie
en in de dramatische uitbeelding der,
van de klassieke beeldhouwkunst
geborgden, lichaamsvormen, weinig
meer konden waardeeren. Noch Rodins
dramatiseering, noch Bourdelle's sce
nario" behoorden voor hen op het
gebied der plastiek thuis. Hun esthe
tiek was een andere, die zich inplaats
van op het zenuwstelsel, op den geest
baseerde. Een zuiver menschelijke
esthetiek dus. Thans weet elke be
ginner, de knapen tusschen 17 en 25
jaar, dat een kunstuiting, die zich
slechts op de vibratie der zenuwen
baseert, geen blijvende of belangrijke
resultaten kan opleveren. De jonge
generatie is deze methode van werken
ontgroeid, zij biedt haar geen enkele
satisfactie meer. Omstreeks 1910 was
het echter niet zoo eenvoudig om zich
van deze gemakkelijke
scheppingswijze volgens het gevoel" los te
maken.
Meer dan ooit bekommerde men
zich om het wezen der plastiek zelve,
d.w.z. om het 3-dimensionale even
wicht, om de decompositie van.
het figuur en orn de suggestieve
kracht van enkele, groote elementaire
vormen, lijnen of vlakken. Men zag
zich voor geheel nieuwe problemen
geplaatst, men begon de antieken
met andere oogen te zien en daardoor
ook de enorme tekortkomingen der
dramatische beeldhouwkunst. Men
drong steeds dieper door in de gehei
men van het scheppen, dat zich meer
op reconstructie, op vernietigen en
wederopbouwen volgens beeldend in
zicht baseerde, dan op do pathetische
weergave van het onderwerp. Alles
wat men tevergeefs gepoogd had in
een zenuwvibreerende spontanéiteit
te bereiken gelukte thans.
In hoeverre het werk
van den te vroeg gestor
ven futurist Boccioni op
do nieuwe fransche beeld
houwkunst (welke steeds
meer tot rijpheid en met
Brancusi tot bloei kwam)
van invloed was, laat zich
moeilijk naspeuren. Zeker
is, dat ook de neger- en
Mexikaansche plastiek
van invloed waren. Hoe
wel met deze
primitiefbarbaarsche negerkunst
in geen enkel verband
staande, voelde men toch,
dat de statistische en
frontale plastiek steu
nend op de inzichten van
Euclides, niet toereikend
was om de nieuwe plas
tische visie te realiseeren.
Het leven zelf had het /->'?,? ?
, . ... C/CvZii. .
dynamisme, als m nieuwe , ,
realiteit, ingevoerd. Zoo- NegreSSe uk
doende ontstond een
nieuwe oriëntatie betreffende tijd en
ruimte (Bergson, Henri Poincaré,
Minkowsky, Einstein, enz.) hetgeen
niet weinig tot verrijking der plas
tische werking bijdroeg.
Hadden Rodin en Bourdelle, in
navolging der grieksche en romeinsche
beeldhouwkunst, door overdrijving van
Auguste Rodin.
stand en gebaar, het onderwerp ge
dramatiseerd, de kubistische beeld
houwers bekommerden zich meer om
een drie-dimensionale evenwichtig
heid der vormen en vlakken. Om de
plastische werking nog te verhoogen,
gebruikte men verschillende materi
alen of wel men beschilderde de mas
sa's in verschillende kleuren, naar
gelang hunner plastische waarde in
het geheel.