Historisch Archief 1877-1940
No. 2744.
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JANUARI 1930
Radio en Grammofoon
Shaw's Gram
mofoon-rede
door Lou Lichtveld
H£T KLADSCHRIFT VAN JANTJE
JEDEREEN die iemand" is,
heeft reeds voor de grammofoon
gesproken, en zijn stem staat zwijgend
en zwart opgeborgen in de rekken
van het Weensche Lantarchiv, of
in het Phonogramm-archiv te Berlijn,
elke minuut en jaar na jaar gereed om
beluisterd en bestudeerd te worden.
En gelukkig. Want is de stem niet
zoozeer een deel van ons, een zoo
zuiver karakterkenmerk, dat wij1 reeds
eeuwen vóór de grammofoon spraken
van de stem van het verleden" en
de lokstem der liefde"? Een stem
zegt meer dan een gezicht, omdat de
dimensie der beweging bij uitstek die
des levens is.
Zoo komt het ook, dat er voor vele
stemmen zelfs in breedere kringen
belangstelling bestaat, zonder dat
zich daarbij artistieke bedoelingen
doen gelden. Er zijn
grammofoonfabrieken die de stem van King
George en Queen Mary evengoed in
den handel brengen als die van groote
acteurs of zangeressen. Een politieke
redevoering door Mussolini uitge
sproken, kost niet meer dan de laatste
operette-schlager van Tauber, en de
tijd is werkelijk niet ver meer, dat er
in onze discotheek een intiem hoekje
zal zijn, waar de stemmen van lieve
vrienden en vriendinnen bewaard
worden.... Ik stel voor die hoek
orgue de coeur" te noemen, in na
volging van (ik geloof) Huysmans,
die zijn likexirkast orgue de bouche"
doopte.
Tot de merkwaardigste
spreekplaten, die meer zulk een documen
taire dan een artistieke bedoeling
hebben, behoort de rede over Spoken
English and broken English", die
Shaw ten behoeve van het
Linguaphone-institute heeft laten opnemen,
en die thans op twee platen in den
handel is. Deze platen hebben natuur
lijk in de eerste plaats een didactische
nevenbedoeling. Ze zijn met werkelijk
merkwaardige zuiverheid uitgesproken,
zij behooren tot de volmaaktste
spraak-opnamen die er zijn, en kunnen
dus goeden dienst doen om de intonatie
en de zinsmodulatie van het Engelsen
te leeren kennen. Bij een bespreking
van grammofonische taalmethode kom
ik daar nog wel op terug.
Maar het merkwaardigste van deze
ADVERTEERT in
DE GROENE AMSTERDAMMER"
-?is een zin die ge dikwijls leest.
\Vaarom juist in de
GROENE AMSTERDAMMER..?
OMDAT te t advertentietarief buiten
gewoon billijk is. De GROENE wordt
immers bij uitstek gelezen door net beste
publiek .?? door het publiek dat iets te
besteden beeft.
Ge BETAALT -DUS NIET voor een
verspreiding, die drukkosten, porto en
papier kost en waarmee ge tienduizenden
lezers bereikt, die niet in de eerste plaats
tot het koopkrachtige publiek behooren.
MAAR HET BETAALT U in dit blad
te adverteeren waarvan ge weet dat uw
onkosten direkt worden aangewend om U
in contact te brengen met het koopkrachtig*
publiek.
opname is: ge leert er Shaw heelemaal
door kennen. Hij spreekt als altijd
over de meest uiteenloopende dingen,
die alleen door zijn zin voor
badineereri en zijn geestig combinatie
vermogen met elkaar in verband
gebracht worden.
Het was wel te verwachten hoe
Shaw ten opzichte van de
grammofoon-nieuwigheid zou staan; dat hij
geen poëzie, geen hooge voordrachts
kunst zou geven, maar zou trachten
aan zijn reputatie als orator
didacticus een nieuw adjectief te doen
toevoegen. Een van zijn scherpste
critici, de jonge W. J. Turner heeft
eens van hem gezegd: He has never
shown any real love of art, but has
always characteristically tolerated it
as a means to self-developmerit
an education of the senses and
faculties." En ik geloof dat Turner
werkelijk gelijk heeft; daarom was
G.B. S. dan ook de aangewezen man
voor het didactisch spreken voor de
grammofoon. En zoo bezien lag het
ook weer voor de hand, dat hij zou
beginnen met te spreken: over het
spreken voor de grammofoon.
De laatste protestant, zooals een
vriend hem onlangs heel geestig
noemde, verschijnt natuurlijk
protesteerende ten tooneele. Als het leelijk
klinkt, wat hij zegt, if you feel
instinctively: that must be a horrid
man," dan ben ik het absoluut niet,
zegt Shaw. Kijk de machine na .
De snelheid is niet goed geregeld.
Slow it down until you feel that
you are listening to an amiable old
gentleman of srveritv-one with a
rather pleasarit Irish voice, then that
is me. En het is hem er uitsluitend
om to doen de waarachtige suggestie
van zijn stem, van zijn persoon
lijkheid te geven. Zoo begint hij toch
ook: Let me introducémy self: Bernard
Shaw.
Een geheele plaat is gewijd aan het
technische lesje: hoe de snelheid te
regelen, totdat de stem herkenbaar
en natuurlijk wordt. Maai' dat lesje
wordt door G. B. S. direct met
drarnaturgen-haiidigheid vermenschelijkt. Hij
hoort de opname van een speech van
Ramsay Macdonald doch vertikt het
te gelooven, dat die scherpe, hooge,
onmuzikale stem van een man is dien
hij heel goed kent. r'u dan gaat hij
aan de stelschroet' draaien tot hij
hem gevonden heeft.
Maar daar hebt ge Shaw's
negativisme ! 't Is alles goed en wel, zegt
hij. maar de moesten van jullie
kennen mijn stem niet: ,ian dat
reguleeren hol) jo dus niets. . . .
Dat is de draai die Shaw altijd en
overal neemt, on dio zoll's in deze
grammofoon-speech telken» terug
komt. Zoo gaat hij daarna vertellen
wat correct Engelsch is, hoc; ook hij
deel uitmaakt van de commissie der
British Broadcasting ('orporation tot
het beoordeelen van do uitspraak van
hot Engelsch. Alleen, zegt hij, that
committoo knows as much as anyono
knows about Eiiglish speech. \\ il jo
eenvoudiger woorden als vos" on
,,iu>"? Maat' niemand van dio
bol'aamdo commissieleden spreekt zo
hotzoll'do uit. Je kunt precies hooron
of het Schotten of Ieren of Amerikanen
/ijii, on wie wil jo dan tot. voorbeeld
kiezen? Je moet hot o]) dit moment
maar met mij, 0011 Ier doen.
Doch wie een leerling van Shaw
wil zijn, kan zijn plezier wol op ! Hij
merkt plotseling dat iiij alleen J naar
ooii persoimage in x.ijn tooneelspel is.
Beste vreemdelingen, zogt (i. B. S..
jullie wilt graag good Engelsch looroii
sproken, maar bedenk dat in Londen
PATRL
p?^^
IREAI
CRACKERS
pen blik.yeheel gevuld mebiiost:uksFi.35
negenhonderd negonennogoiiiig van
do duizend lucnschen niet alleen
slecht Engelsch spreken, maar zelfs
dat heel slecht uitspreken. En dan:
geloof niet dat ze good Engolsch
tenminste ccrxluint; dut doen ze alleen
wanneer hot óók een Engelschniiin is
die spreekt. Spreek d;ia.rom vooral
niet to goed, en laat /.o flink merken
dat jo een vreemdeling bont. . . .
Zoudon wij Shaw niet vragen om
gecommitteerde te worden bij allo
Xederlandsche taai-examens, waar do
uitspraak der candidaten immers
nooit deugt? De moderne techniek
Veroorh)olt oen heel eenvoudig middel.
Van elke candidaat wordt oen
grammofoonopna.me gemaakt, die opge
stuurd wordt naar (i. B. S. En aan
gezien iedere -Nederlander wel eens
examen doet, weet ik dan meteen.
dat Shaw oen langjarige straf krijgt
voor zijn benevolonte
voor-do-malhouderij. -Xet wat hij verdient.
MIJNHARDT'S TABLETTEN
Zenuw Laxeer Hoofdpijn Kiespijn
tabletten l | tabletten l j tabletten | l tabletten
Huisje 75 et,l [ Doos 60 et. | j Buisje 30 en O et. | l Buisje 30 en 60 et.
Deze artikelen lijn
van don naam M ij n hard t en verkrijgbaar bij Apo t h. en Drogisten