Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JANUARI 1930
Na. 2744
VAN DER HELST SIGAREN
GOEDE BIGABEN IN EEN BESCHAAFDE VERPAKKING
voor straten moet worden gebezigd. Herstel van
de bestaande onbillijkheid moet dus o. i. worden
gezocht niet in deze richting, dat de gemeenschap
voor de voor park bestemde gronden de volle
bouwwaarde vergoedt, maar in deze andere, dat
de schade, . voor een bepaalden eigenaar voort
vloeiende uit het niet-kunnen-bebouwen van zijn
gronden, wordt gedragen door alle bij het complex
betrokken eigenaren.
De vraag, welke wijzigingen in de wetgeving
moeten worden aangebracht, om dit doel te be
reiken, is een vraag van technisch-juridischen aard,
waarop wij hier niet uitvoerig kunnen ingaan.
Men zou zich kunnen voorstellen, dat bepaald
werd, dat de rechter, bij de vaststelling der schade
loosstelling in geval van onteigening, aan elk
der eigenaren van de tot het complex behoorende
gronden moet toekennen een bedrag, berekend
naar de gemidddde waarde dier gronden, bij de
bepaling van welke gemiddelde waarde dan met
het uitbreidingsplan en dus ook met het feit, dat
een deel der gronden niet kan worden bebouwd ?
zou moeten worden rekening gehouden. Men zou
zich ook kunnen voorstellen, dat de verdeeling
der uit het plan voortvloeiende lasten over de
verschillende eigenaren naar een vroeger stadium
wordt verlegd: bepaald zou dan moeten worden,
dat bij de vaststelling van het plan zooveel mogelijk
worde getracht, de te reserveeren terreinen gelijkelijk
over de verschillende grondeigenaren te verdeel en,
en dat, voor zooveel dat niet mogelijk blijkt, door
onderlinge verrekening van de tot het complex
behoorende eigenaren de schade, welke den n
zou treffen, ten laste van allen worde gebracht.
In dezen gedachtengang aan welken wij uit
een oogpunt van systematiek de voorkeur geven
zou de regeling een onderdeel moeten vormen
van de vaststelling en de goedkeuring van het
uitbreidingsplan; hare toepassing zou dus moeten
worden opgedragen aan de bij die vaststelling
en goedkeuring betrokken administratieve organen
Raad, Gedeputeerde Staten en Kroon.
Maar, gelijk gezegd, de vraag, boe men een
billijke verdeeling der uit het uitbreidingsplan
voortvloeiende lasten over de verschillende eige
naren kan bereiken, is een vraag van wets-techniek,
waarvoor zeker, zoo men wil, een oplossing is
te vinden. Hoofdzaak is, dat men zulk een billijke
verdeeling van lasten bevordere, en niet die lasten
op de gemeenten doe rusten, waardoor een gezonde
ontwikkeling van onzen stedenbouw zou in gevaar
komen. Ter vergadering van de Juristenvereeniging
in 1929, waarin een aan het vorengaandc nauw
verwant onderwerp aan de orde was, liet zich de
President van het Amsterdamsche Hof, Mr.
J. Kruseman, als volgt uit:
Het gaat om het afwegen van het openbaar
belang tegenover het particulier belang. De
gemeente moet niet almachtig zijn tegenover de
grondeigenaren. Men moet het recht der
grondeigenaren zeker weten te stellen, maar men moet
zich niet blind staren op do mogelijke schade,
die particulieren kunnen lijden, met het gevolg,
dat men het werk van gemeentebesturen tot
uitbreiding van steden en dorpen volgens moderne
begrippen onmogelijk maakt."
Het is te hopen, dat de wetgever, bij zijn a. s.
poging, om uit de met betrekking tot het uitbrei
dingsplan thans bestaande impasse te geraken, niet
een weg gaat bewandelen, die tot dat door Mr.
?Kruseman gevreesde gevolg leidt; zelfs bij wijze
van noodoplossing zou o. i. een wetsbepaling,
die de stedelijke uitbreidingsplannen zonder meer
negeert, niet kunnen worden aanvaard, zoolang
eene andere en betere oplossing mogelijk is.
BERGT UWEN INBOEDEL
BIJ VOORGENOMEN VESTIGING IN
DEN HAAG OP IN HET BUITENLAND
BIJ DB FIBMA BATENBURG & FOLMER
TB 'S-GRAVENHAGE,HüiJGENSPABK22
TELEFOON 11030
EIGEN GEBOUWEN. Bespreking kosteloos
8PEC. BlNNENL. EN INTEBN. TRANSPOEWBH
Religie en Wijsbegeerte
door
G. J. Wynaendts Francken
Dr. Antoon Vloemans. Het leven is heilig.
's-Gravenhage. Leopold 1929.
DE schrijver van dit boek is een jeugdig ge
leerde, die zich de studie der wijsbegeerte
tot levenstaak koos, ver van het gewoel der
wereld en, evenals Spinoza, weinig stoffelijke
nooden kennend.
Zijn boek is rijk van inhoud en behandelt ge
wichtige problemen op een onbevooroordeelde
wijze, al verzwijgt hij ons geenszins zijn voorliefde,
zijn geschrift beschouwend als een soort van
bekentenis, die hij zich gedwongen voelde af te
leggen.
De wijsbegeerte houdt hij in hooge eere, maar
hij wil haar behoed zien voor den eigenwaan van
in staat te zijn alle vraagstukken op te lossen.
Haar taak beschouwt hij als niet uitsluitend gelegen
in een zich bezighouden met de kenlccr; dit toch
ware alsof men een taal slechts leerde zonder er
verder gebruik van te maken; zij blijft dan,
naar Lotze het noemt, een eeuwigdurend messen
slijpen en herslijpen zonder ooit tot het snijden
zelf te geraken. Maar op die wijze vervreemdt zij
de menschen van zich, die iets anders van haar ver
wachten en dan hun toevlucht elders gaan zoeken.
De wijsbegeerte is nu eenmaal geen simpele vak
wetenschap en mag niet alle contact verliezen met
het leven, noch allen invloed op de gemeenschap
prijsgeven.
Na aldus de beteekenis der wijsbegeerte te
hebben uiteengezet, komt haar invloed op de
levenswaardeering ter sprake. De wijsgeeren der
Oudheid met uitzondering van Heraclitus dachten
optimistisch. De verlossingsgodsdiensten daaren
tegen zijn als zoodanig reeds pessimistisch; want
niet uit een vreugdenrijk bestaan, maar van een
lijdensweg wil men verlost worden. Tusscheii een
optimistische en een pessimistische levensbeschou
wing ligt een heroïsche, die den nadruk legt op het
verdragen en vooral het bestrijden en overwinnen
van het onvermijdelijke lijden.
Xadat dan eerst nog het vraagstuk der onster
felijkheid en het wezen der individualiteit zijn ter
sprake gebracht, worden in do tweede helft van
het boek het wezen en de rol der religie besproken,
haar samenhang met kunst en wijsbegeerte en haar
verschil mer dogmatischeri geopenbaarden gods
dienst, wiens theologie in lijnrechte tegenspraak
verkeert met de zelfstandige wijsbegeerte. Religie,
die geen openbaring kent en geen dogmata aan
vaardt, heeft ook geen theologie van noode.
Ons religieus gevoel ontspringt uit het bewustzijn
van onze ber/rcnsdheid; slechts door het inzien
van de grenzen van ons weten kunnen wij voeling
verkrijgen met het Grenzenlooze. Wie alles wist,
behoefde niet religieus te zijn; hij zou het trouwens
niet kunnen zijn, want hij ware dan zelf een alwe
tende Godheid.
Religie is een zelfstandige, eigengeaarde factor
in ons geestesleven. Herhaaldelijk wijst de schrijver
op het verschil tusschen haar en den godsdienst in
kerkelijken zin, Zooveel hij voelt voor religie, zoo
weinig voor alle leerstelligen en confessioncelen
godsdienst. Religie kan gepaard gaan met wijs
begeerte; zij is even ondogmatisch en
vooroordeelingsvrij als deze. Juist bij een overeenstemmend
samengaan van religie en wijsbegeerte kan eene
innerlijke harmonie van mcnschelijk voelen en
menschelijk weten intreden.
Het geheele boek is, naar wellicht de titel zou
doen vreezon, allerminst vervelend-moraliscerend
van karakter. Het blijft steeds ernstig
wetenschappclijk-wijsgeerig, al wordt het niet bezwaard
met een stortvloed van geleerde aanhalingen.
Boeiend en geestdriftig geschreven, welsprekend
en welouderlegd, is het zeer lezenswaard voor ecu
ieder die belangstelt in geestelijke stroomingeu;
en het verdient het prachtig gewaad, waarin het
op zoo royale wijze werd uitgegeven.
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOB DE REDACTIE
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN DB
GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERS
GRACHT 333, AMSTERDAM.
von Hindenburg
De GROENE
AMSTERDAMMER
Redactioneele Mededeeling:
Zeer tot haar leedwezen, moet de redactie het.
uittreden melden van Prof. Dr. H. Brugmans en
Mevr. Top van Rijn?N'aeff, die beiden na ee'i
ononderbroken. vriendschappelijke samenwerking
zich genoodzaakt zagen hun medewerking als
redactieleden te beëindigen.
Het verheugt haar tevens < chter te kunnen
mededeelen dat Prof. Mr. F. G. .Scheltema tot
de commissie van redactie is toegetreden.
HOOFDMAGAZIJN DEN HAAG
9 EN IQ JANUARI
OPRUIMING
OPENING 8.30 V.M.
£ ZOMEN
Nieuwe uitgaven
11 etZui<lt'r~cf(}riintii: Afnliiittlijk 2 a 3 J/. Ie liini/:
^Iccrdijkcii ?'! ;i l M. te laai/; \'l>u'/tt/tcttrcl t a. ~> M.
Ie luaij; Mill'mnli n tr kort. Ju oiilmudeii /««/ iiior/clijk'r
door K. I'rn Herder, Industiiool te Harderwijk.
Uitgevers Gebr. Mooij. Harderwijk.
L'nt< rxucïntntjen iiber dus ^(nifcf/icnct' J^tettcrbif/i
ro/ii J all re 154 l door Johaniii's Koopp. De Sikkel".
Antwerpen.
Vcnc(»tdcrin<l, door .\lbert do Vries. \V. L. on .1.
Bi'iisse's Uitgeversmaatschappij.
Kindcrrechtsprual; is \'<>lknztwk. door Mr. (i. T. .1.
De Jongh. Tjoo.uk AYilliuk, Haarlem.
\'ii«.'e>it rtni (>'ot//i, door .lust Havelaar. Me(
veertig illustraties en vier reproducties in vierkleu
rendruk. Tweede herziene druk. Maatschappij
vooiGoede en Goedkoope Lectuur. Amsterdam.
Ceminl. door F. Gladkow. l'it hot Russisch dooi
C. Anarees. Van lïolkoma <i' Warendorf, Amster
dam.