Historisch Archief 1877-1940
I
No. 2745
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n JANUARI 1930
K
rei
TTO
det
adi
8ch
J
me
de
ste
ma
Da
hè:
scl
mv
be<
teg
nie
Pc
l
va1
AD
lev
om
we,
sle
wa
d.
't
me
mg
(of,
gre
toe
fan
De
bel
in
fra
die
de
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Joris Ivens, Nederlander
JORIS Ivens begint populair te worden en als
ik het iemand gun dan is het den kleinen,
kittigen kerel met de eeuwige camera en de evenzeer
tijdelooze regenjas met den stalen wil, liet op
merkelijk talent en den om den dooien dood niet
geringen practischen zin. Hij begint populair te
worden: verinaarde kunstcritici, die voor nog geen
jaar van Pudowkin alleen maar wisten, dat hij
,,propaganda" filmde en in zijn vrijen tijd met
bommen gooide, complimenteeren Ivens zoo
maar, op klaarlichten dag. Vakbonden en tech
nische ondernemingen betrekken hem in hun
werk en wat het opmerkelijkste is: de publieke
opinie lijkt hard op weg, hem tot haar enfant
<,-héri" te proclameeren.
Dit alles nu is, naast en in verband met Ivens'
arbeid qua talis, alleszins de moeite van een korte
overpeinzing waard. Wat mag de oorzaak zijn
dat deze cineast, hoewel zelf jong sympathie wist
te wekken voor een jonge gedachte dat hij,
hoewel belangrijk werk leverend, in breede kringen
waardeering vond en hoewel Nederlander zijnde,
bij een Nederlandsch publiek in zoo korten tijd
populair werd ? Zouden wij dan waarachtig moeten
concludeeren, ten aanzien van de film in Neder
land een réveil te beleven over zulk een uitgestrekt
front? De vloed van tranen bij Al Jolson's bitter
lijden geplengd, spoelt deze illusie gereedelijk weg..
Laten wij ons zelf niets wijsmaken: Ivens' succes
en populariteit hebben maar zeer zijdelings iets
uitstaande met de essentieele waarde van zijn
werk, subsidiair, met een schemering van het
begrip film.
Om verschillende redenen is het noodig dit vast
te stellen. In de eerste plaats wel, omdat een onge
motiveerd optimisme den ijver en paraatheid van
een jonge, strevende beweging zou kunnen doen
verslappen. Zij heeft nog slechts weinig minder
te kampen tegen scepticisme en wanbegrip, dan een
tiental jaren geleden en het kan haar geen. kwaad
doen, zich hiervan nauwkeurig rekenschap te
geven. In de tweede plaats wordt een figuur als
vens licht uitgespeeld, tegen de beweging, die hij
zelf mede deed geboren worden en die op haar
beurt zijn opkomst mogelijk maakte. Nietwaar
hier zou dan de man der practijk zijn, de werker,
waarop men triomfantelijk kan wijzen in tegen
stelling met een troepje steriele theoretici, ijdele
blaaskaken, bleeke snobs, waarvan men immers
allang in de gaten had dat zij.... enfin u kent de
rest. Welnu het kan aan Ivens' onmiskenbare
verdiensten niet de minste afbreuk doen te erken
nen, dat zijn artistieke persoonlijkheid, zijn
conceptiedrang en zijn enthousiasme groeiden in voort
durend en innig contact met deze theoretici ?
dat hij zijn eersten steun, zijn eerste geloof vond
bij deze ijdele blaaskaken en dat zij het waren,
die een publiek schiepen voor zijn werk in een tijd,
toen het idee van een oorspronkelijke Hollandsche
film door iedereen uitgelachen zou zijn. Integendeel
het moet Ivens een sterkende gedachte wezen,
dat zijn beteekenis niet afhankelijk is van de toe
vallige appreciatie eener onverschillige, capricieuse
massa, maar de in een creatieve daad omgezette
energie, eener bewuste, geestdriftige strooming.
Wat nu die appreciatie van het grootc publiek
betreft het wil mij voorkomen dat deze voor
geen gering deel te danken is aan het na.tionale
karakter van Ivens' werk. Het Nederlandsche in dit
werk men vergeve mij de paradoxale uitspraak
??deed het Nederlanderschap van den maker
<ip den koop toe nemen. Ik heb op liet nationale
karakter van Ivens' films reeds vaker gewezen:
het wordt gekenmerkt door een sterken zin voor
de realiteit, soms bij het nuchtere af liet is een
voudig, klaar en direct en daarbij geenszins ge
speend van een geprononceerde picturale visie.
Het zijn deze eigenschappen en zij vormen de
de
Zl
',,t>
in
kr<
bn
bri
hei
m;
«ENEBAAXi AGENTEN VOOR
A M ATEU R- MINO-EITRTJSTIN O
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 A M S TK Rn A TH
gunstige agentia in dit psychisch proces welke
Ivens den sleutel van het befaamde Hollandsche
hart in handen gaven. Zijn nauwe aansluiting
bij de nuchtere empirische verschijnselen des
levens, overwon en ontwapende den natuurlijken
argwaan van den Hollander ten opzichte van even
tueel artistiek boos opzet. Ik ben hiervan dermate
overtuigd, dat het succes van een experiment in
den geest van Dulac, van Ruttrnanri of zelfs van
RenéClair, hoe geslaagd ook, naar mijn meening
onverbiddelijk zou zijn uitgebleven. En hiermee.
kom ik aan de minder gunstige factor: de angst en
de afkeer voor de erkenning der film als kunst
uiting. Ik heb reeds vroeger gesproken over de.
verdachte populariteit van de documentair"
bij het groote publiek. Het is verbazingwekkend,
wat men aan documentaire films verduwen kan
menschen, die bij de minste artistieke allure
van de film ongedurig worden of het hazenpad
kiezen, zitten geduldig te kijken naar het machinale
pellen van een heelen schepel erwten, zeer blijkbaar
omdat men het veilige gevoel heeft, hier geen ar
tistieke hinderlagen te hoeven vreezen en eenvoudig
nuttig" bezig te zijn nuttig voor zijn geestelijke
verrijking en nuttig voor de erwten.
Mede door deze negatieve factor, was het moge
lijk, dat Ivens zijn intenties volledig en zonder
concessies kon uitleven en niettemin de aandacht,
ja zelfs de waardeering van zijn publiek vermocht
te behouden. Deze gelukkige omstandigheid nu,
laat het ons dankbaar erkennen, maken Ivens voor
de ontwikkeling van f ilmkennis en f ilmbegrip in
het algemeen, buitengewoon belangrijk belang
rijker bijv. dan de Fransche avant-garde, die het
contact met een grooter publiek nog steeds tever
geefs zoekt. Het onschatbare feit, dat wij hier te
doen hebben met consciëntieus en ernstig werk,
aanvaard uit welken hoofde dan ook door
een wijden kring van toeschouwers, opent onver
wachte hoopvolle perspectieven. Op alleszins ver
heugende wijze, werd reeds het eliinineeren van het
banale verhaaltje, zonder hetwelk de recht
geaarde fümbesehouwer nu eenmaal niet leven kan,
gecompenseerd door de veraanschouwelijking van
belangwekkende" en nuttige" levens verschijnse
len. Het lijkt niet onredelijk te verwachten, dat de
brave en verantwoorde belangstelling voor de con
structie der machines in Ivens' films voor de fraai
heid derlandschapopnamen voor de grootschheid
der gefilmde ingenieursarbeid, geleidelijk aan.
en ongemerkt zal worden vervangen door het besef
van de soms geniale visie, van de muzikale orde
ning zijner beelden, van de suggestieve, rythuiische
bewogenheid zijner conceptie. Dat wil zoggen:
van de waarachtige boteekenis van zijn werk.
Want de titarienarbeid onzer ingenieurs wordt
noch geschaad, noch gebaat door de
Zuiderzoofilm" en de picturale schoonheid der
Amsterdamsche grachten kan men ook buiten Ivens'
Regen" in duizend schilderijen bewonderen. Wat
zich baan moet breken, in de harde conser
vatieve hoofden van ons publiek, is liet bewustzijn,
dat achter en boven de mechanische reproductie
dezer interessante objecten, een scheppende, orde
nende macht loeft dat hier oen nieuwe emotie
project k; in wording is, die zich scherp wenscht
te onderscheiden van gefotografeerde Witsen's en
het popul'wiseeren van een droogleggings-systeem.
Het is de Nederlander in Ivens, die het zeldzame
voorrecht van een direct en gemakkelijk contact
met de massa mogelijk maakt het is de kunste
naar in hem, op wien de eervolle, maar verant
woordelijke taak rust, dit contact te benutten,
tot een hooger duel: de erkenning van den nieuwen
kunstvorm, welks pionnier in Nederland hij zich
met trots mag noemen.
Ik heb voor ditmaal gemeend een algeiiieetie
karakteristiek van Ivens' persoonlijkheid te
moeten verkiezen boven een uitvoerige bespreking
van zijn jongste werk. Nu zijn oeuvre in steeds
wijder kring doordringt, kan liet zijn nut hebben
nog eens scherp te formulcoron. wat naar mijn
overtuiging er de essentieele waarde en be
teekenis van uitmaakt.
Wat die nieuwste films zelf betreft -- ik hoop
»-r met meer vrucht in extenso op terug te komen.
y.oodra zij voor liet publiek te zien zijn. Voorloopig
wil ik er alleen dit van zoggen: Langs ..Heien'' on
..Kogen" beweegt do cineast zich in oen voort
durend stijgende lijn. om in do ..Zuidorzoo-film'7
zijn culminatiepunt te bereiken. Do laatste groot o
film. in opdracht van don Xod. Bouwvakarbei
ders Bond vervaardigd, had ik niet de eer t o
Makelaar J. D. R.Nienaber
H ti s s u. m
OEZ. maand: WONINGGIDS
mogen aanschouwen. Het bloek do hoeren niet te
interesseere)!, wat een ernstige, belangstellende
critiok er van zegt. A la bonheure, de film heet
Wij b< mwori" klaarblijkelijk dient dit devies aan
gevuld met een kernachtig . . . .en daarmee uit !"
Van welke testimonium elogantiarum" wij hier
bij act»; nemen,
T A L K I E
.,AI>i«i's Irish
IHelodic clt'S M
!{<>«»?" Tiischiiisky,
crzeiis", Ilembruiult
Wij kunnen de talkies voorloopig nog en gros
besproken: zoekend, stumperig en onzeker volgt
de oeue de ander, in monotone onbeduidendheid.
Zoowel de Amerikaansche als de Duitsche pro
ductie blijven vooralsnog hun paradepaarden be
rijden. met natuurgetrouw hoefgetrappel en
gehinnik dan, wel te verstaan. De eerste blijft bij
haar negers, revue's en rabbijnen-met-afvallige
zoons de laatste klampt zich vast aan de mili
taire comedie en den populairen Willy Fritsch.
Wat de Amerikaansche talkie betreft voor haar
geldt nog precies dezelfde trieste conclusie, als bij
haar debuut met Broadway-melody". Zelfs zou
men nog van een achteruitgang kunnen spreken:
Abie's Irish Rose" is nog meer tooneel, nog minder
film, nog ontredderde!' in vorm en opzet dan het
revue-monstrum. Opmerkelijk is daarbij het
terugvallen in ecu soort atavisme, wat de keuze
der sujetten aangaat. Men bedient zich weer van
plaatjes-schoonheden en caricaturen een genus,
dat door de levende creaties van Janet Gaynor,
Grela Garbo en den jongen man uit Lonesome"
verdrongen leek.
Melodie dos llerzeris" bevestigt mijn aanvan
kelijke meening, bij Das Land ohne Frauen''
geuit, dat de Duitschers de zaak, anders 011
originoeler aanpakken. Ook hier weer enkele
momenten, die verrassen door de ingrijpend*;
boteokenis van het klank-element. Ik noem als
voorbeeld de thuiskomst van de diensbode. De
muzikale begeleiding zwijgt on men .hoort niets
dan haar voetstappen, op het houten plankier der
balustrade -?voetstappen, welke de spanning
der seconden, aan de ontknooping voorafgaande,
hoorbaar maken. Ook is oen streven merkbaar om
het geluid althans te benutten tot het vervangen der
gedrukte titels - een opvatting, welke aandacht
verdient.
Hanns Sehwarz kan een, film maken dit
blijkt uit <le vele voortreffelijke stille" gedeelten.
Dat het echter oen klankfilm moest zijn, heeft hij
uog niet kunnen aantoonon.
Autant-r>ara: ..Faits rtive.rs"
..Brei Biebe". Be titkijk
Kon belangwekkend programma ditmaal in
..Do Uit kijk"'. Autant-Lara's Faits divers," dat
ik reeds vroeger besprak en een Russische
groteske Droi Diebe", waarvan ons de herkomst
goheiinzinuiglijk verzwegen wordt. Dat de Russen
den humor en de uitbundigheid voor dit genre
/ouden missen, wordt hier afdoend we<?rl<;gd,
Met i'eri nonchalance, alsof hun oen ervaring van
jaren ton dienste stond, lanceoren zij de ekmenten
voor een goed»; sonsatie-comodie in de figuren van
ooiv volmaakten gontloman-boof" en oen
koste!ijk»;n, schei'p-typeeremloii apache. Do handeling
en filmische verwerking zijn daarbij van 0011
stout»; 011 fantastische bizarivrie, die bij do ernstige
on verboti'ii. Russen uitermate verrast on ver
heugt.
Moii ga hol wonder, don hichenden Rus, zien !
Nieuwe Uitgaven
I'. '.Mant enberg-MaiTos. Doilu'* (iontloi Lcet/.
Roman uil. den tijd van Lodowijk <!»? Vromo.
N.V. l lollundia-Drukkerij. liaarn.
Mgr. A. II. L. Housen, \orir et Vcteni. Schotsen
'?lit den Vroom»!»;, l'itg. Mij. Klsevior".
Dr. Ir. .1. II. l'lanti-nga. \~cr-ti melde Ojtxfrlli-ii.
J >.-,?[ II. .1. II. I'aris, Amstordam.
A. 11 .?: lioma . lli'i Alitd i'/.'fDH filter lYr.v/n/ix ff
i'i';in<'!*i'ïriin 151)7 tul l.s',17. Kon bijdrage tot »lo
u'os<'hiodonis dor Woo/.enverpleging in Friesland.
A. \V. SijthulTc l'itg. Mij. Leiden.