Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMERVAN iijANUARl 1930
2745
Radio en Grammofoon
Nieuwe platen
door Lou Lichtveld
Music-hall
JE overschat, zei mij onlangs een
criticus, nog altijd het aantal
<ler menschen die tegelijk Bach en een
Jazzband mooi kunnen vinden, en die
evengoed vatbaar zijn voor het muzi
kale amusement als voor de muzikale
ontroering. Toch geloof ik niet, dat
zulken nog uitzonderingen zijn, hoe
wel ik weet dat het een fout is van
dezen na-romantischen tijd, dat men
vrij algemeen denkt dat lichte"
muziek een profanatie-vorrn is van
..zware" muziek, en dat
geamuseerdzijn iets minderwaardigs is ten op
zichte van gesticht- en ontroerd-zijn.
De doorsnee concertganger bijvoor
beeld, is iemand als een kerkganger:
hij wil gesticht worden, en hoopt ter
afwisseling ook op een weinig ont
roering; ook met den stadion-be
zoeker heeft hij zeer veel gemeen,
zooals de lust in vaardigheids-records,
het zich verlustigen in de uitzon
derlijke krachtprestatie, de geestdrift
voor snelheid en physieke bewegelijk
heid.
Niettemin gelooft de doorsnee con
certbezoeker tot een betere
menschensoort te behooren dan de man die
liever naar een goede jazz-band
luistert dan naar een slecht
symphonieorkest, en wiens muzikaliteit de
saxophoon niet minderwaardig weet
aan de violoncel. Wie evenwel open
staat voor de groot e meesterwerken
der toonkunst, zal naarmate hij deze
beter in zich op kan nemen, ook meer
de behoefte gevoelen om muziek in
al haar veelvormigheid en in al haar
mogelijkheden te leeren kennen en
genieten. De mentaliteit van den man
die zich exclusief aan de superioriteit
van n genre houdt, is dezelfde als
die van den Hollander die alle
buitenlandsche keukens slecht vindt, omdat
7,e noch aan biefstuk noch aan hutspot
toe zijn. De banale vergelijking is
verdiend, want het is alleen de banale
mensch die gelooft in de formeele
uperioriteit.
Maar Iaat ik u voor ditmaal niet
verder verontrusten. Ik zal geen
gewaagde parallellen trekken tusschen
Schubert en Al Jolson, geen verge
lijkingen maken tusschen de ge
nterpoleerde cadcnzen van Chopin en de
breaks van Zez Confrey, noch spreken
over de thematische doorwerking bij
Brahms en bij Gershwin, of over de
omschrijving der tonale functies bij
Schönberg en De
Silva-HendersonBrown, noch trachten aan te toonen
dan het boventoon-gebruik van
Doucet analoog is met dat van Debussy
Deze détails mogen bewaard blijven
tot wij het met elkaar over de meer
principieele dingen eens geworden zijn.
En om elkander beter te begrijpen:
luister met mij naar een aantal voor
treffelijke grammofoon-platen, die u
weliswaar niet aan de concertzaal
zullen herinneren, maar die het beste
brengen wat de music-hall geeft. Ook
daar is er soms pianospel van de
grootste klaukzuiverheid en van de
gevoeligste rhythmiek; pianospel
waarin het kleurige, snelle leven van
onzen eigen tijd minstens zoo goed tot
uitdrukking komt als in menig
afgehamerd allegro of afgezaagd andante.
Er zijn musie-hall-pianisten die aan
een tango of een slow-fox evenveel
poëzie weten te geven als andere aan
een Nocturne of Lied ohne Worte.
Een van zulke pianisten is lïaie da
Costa, ondanks haar handelsmerk
(?The Parlophone girl'') dat altijd een
beetje verdacht aandoet- Maar- ge
behoeft slechts de laatste opnamen
van haar voordracht te hooreri, om
weer bekeerd te worden, liet mist
zijn uitwerking niet, dit, elastische en
soepele, rhythmisch toch zoo preciese
spel. Er is een gevoeligheid daarin,
die wordt uitgedrukt door een agogiek
van minuscule tijd-fracties en nauwe
lijks waarneembare accenten, welke
een nieuw en uiterst vluchtig rhythme
doen ontstaan: de ontroeringsdans
der lichte muze, de muze die a-museert.
Zij speelt ,,You wouldn't fooi
me," een overrompelende foxtrot van
De Silva-Henderson-Brown. in een
uitstekende piano-transcriptie. Eed
transcriptie in Lisztiaanschen geest.
vol variaties, figuraties en omspe
lingen. . . . but syncejpated. En hoe
nobel van toon; er is een gedeelte
waar de melodie ongemerkt naar de
bas geslopen is, en de grammofonische
pianoklank wel op zijn mooist is te
hooren.
De keerzijde van deze plaat
(l'arlophonc H. 454) is eveneens een briJlante
piano-solo van Kale da Costa, een
foxtrot ,,My lucky star" van het bo
vengenoemde driemanschap, waarin
ge onder andere kunt opmerken hoe
de melodische sequens, waarmee een
Scarlatti bijvoorbeeld de fijnste ef
fecten wist te bereiken, nu ook weer
in een bijna niet gemoderniseerde
vorm doeltreffend dienst doet.
,,Dancing Shaelows" van (lolden en
..Fashionette" van OIogau and King,
zijn orkest stuk ken met concert eerende
pianopartijen (l'arlophone K 335).
Jazz-stukken wel te verstaan, met
pianospel van Kaie da Costa. .Speciaal
Fashionette" is boeiend door de
groot e variatiekunst, waarmei; de
melodie telkens wordt teruggebracht.
Terwijl de oude variatiekunst hoofd
zakelijk uit figuratie en omspeling
bestond, speelt thans de rhythmische
variatie een minstens even groote rol.
,.Hof-behandeling is een leelijke
naam ervoor, die trouwens ook maar
op een gedeelte van deze
rhythiriiseering betrekking heeft. De goede
jazz-speler toont juist in dit opzicht
een raffinement waar de ..serieuze
muzikant nog lang niet aan toe is.
Terwijl de ,Jazz-muziek van Kaie
da Costa en haar orkest ingetogen
en be.sch;>.;U'il, ik zou Jutast xeggeri
aristocratisch is, hebben de meeste
andere iets larmoyants en
vermoeiends, dat aanleiding is geweest voor
Prof. lf. J. Spooner ..fatigue expert"
uit Londen, om te beweren, dat de
gebruikte diner-muziek zooveel
vermoe'irni.s \ croorzaakt en (Je gezond
heid zoozeer benadeelt, dat d«' af
schaffing van alle diner-muziek in
Engeland een voordeel van een
millioeii pond sterling per week zou
bet eekenen !
Van de Jazz als zoodanig /.egt
echter zelfs dit pecuniaire argument
niets, want zou de schade niet even
groot zijn als wij dineerden ondel'
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBACH- Haarlem
begeleiding van de Negende of een
acte Tristan? Om in vergelijkingen
te spreken: als de Engelsche
broodmagerheid een gevolg is van
Jazzdincrmuziek, dan zal de Duitsche
hartver vett ing wel iets te maken
hebben met Wagner en Brahms.
Wat intusschen weer de larmoyante
jazz-muziek betreft: Ham Lanin's
famous players and singers zijn daar
experts in, zonder daarom onmuzi
kaal te wezen. Zij speelden t
weiwalsen voor l'arlophone (H. 4i9), die
beide tal van instrumentale ver
rassingen brengen, ,,1'aradise" van
Zamecnik wordt hoofdzakelijk door
de blazers uitgevoerd, die van de
wals-melodie een echte klankkleur
melodie maken; de piano is daar
slechts rhythmisch
begeleidings-instrument. Hier wordt voorts tle stem
gebruikt in' instrumentaal verband,
als een soort van
saxophoon-metwoorden, en bij de keerzijde van deze
plaat gebeurt dat nog aardiger.
De wals Ju.st another kiss" van.
Davis and Coots begint niet n
enkele vocale phrase, met gedernpte
stem gezongen op de nasale manier
waarmee de blanke jazz-zangers ele
negers inüteeren; en eerst bij het
refrein komt do stem terug, nu ook
met de antwoeml-phraso.
Jazz van de for.sche soort zijn verder
ook de twee foxtrot s door -loc Vi-riuti s
Concert orchestra gespeeld, nummers
uit ..Say it with songs", die door De
Sylva-Brown-lli-ndersim plus assis
tentie van .lolson gemaakt zijn. l'.n
het aandeel van laatstgenoemde is
maar al te goed herkenbaar in
eleovergevoelige, huile-rig-se-ntime-nte-ele
melodie. Wie n keer met succes een
salto-mortale- gemaakt heeft, wordt
bij elke voorstelling gedwongen zijn
uek te riskeeren.
De bedoelde fox (rot s zijn ..Pm in
seventh heaven" en ..I.ittle pal." de
sentimenteelste van beide.
(Parlophone K. 427).
TOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
Twee Fresco-senïlderingt'ii van Jan
In de Cent)1. Coöperatie voor Woninginrichting te
Amsterdam werden een tweetal fresco-schilderingen
tentoongesteld, ontworpen en uitgevoerd door
Jan Grég lire, bestemd voor een bibliotheek in eene
particuliere behuizing en voor het Gebouw van
den Algemeenen Nederlandsehen
Metaalwerkersbond te Amsterdam.
De benoeming fresco (of nog liever.,buon-fresco")
zooals deze van uit de oudheid tot ons gek men.
is roept het beeld in de herinnering van beschil
derde wanden in alle grootheid. Wij weten dat
voor het voclif igc klimaat der lage landen aan.
de zee deze techniek ongeschikt was en dat dit
de uitvinding der olieverven tengevolge; had.
Of dus het practisch oogmerk het hervatten der
oude werkwijze ten onzent wel verdedigbaar is
staat te betwijfelen maar er is nog iets en dat is dit:
wie aan wandschilderingen denkt ziet liever het
gansche werk au» i/tn imud verricht! Het Ier
plaatse arbeiden heeft daarenboven dit voor
dat men steeds in de naaste omgeving den invloed
der belichting, maar ook als het ware de heiligheid
der handeling: het sieren van het bouwwerk als
zoodanig ondergaat. Dit is oorzaak dat ik voor een
beschilderen in het atelier van een stuk erlotox
dat met een kalk laag is bestreken niet veel ge
voelen kan. Het mag dan al een hulpmiddel zijn
en het kan waar wezen dat dit materiaal
vochtwerend heet, dit alles laat ik in het midden voor
het principe wandschildering dat op deze wijze de
gekozen benaming niet dragen mag. Men spreke
van decoratieve paiieelen in een soort fresco-tech
niek.
Mij echter houdend aan de beoordeeling van hol
verkregen resultaat is, hoewel beide ontwerpen
eer zwak dan sterk te noemen zijn. Gre'-ge>ir<-'s
beeld van den grijsaard (ele Wijze-) elie hol bock
met de zeven zegelen tegen het hart elrukt, staande
in e'en landschap, het beste ge-slaagel. Ook ele kleur
inzonelerhcid van den blauwen halsdoek is fijn
en beschaafd maar nu-ti voelt aan alles elat ele
ontwerpe'i' eloor ele nooelgeelwoug'on siirih- \\crk\\'!J/.o
welke- eli'ze t ochnirk oplegt. elinLi'oii li is hooft moe! i'ii
laten wa.arop hij in cent' he-m mevr vort roiuvilo
techniek zee'r zcki'i' (e-rugge-kenne-n zou zijn. (.Mrn
vond daarin in liet a,l te a.ge la. dsohup in don
iinker-oiiili-rhoi'k duidclijki; aanwijzing \;ui ilil
vrmocilcn)
Tcgi'iiovor ele rustige; i'cnhi'iil van ilil brrld
rammelt ele; opzctt olijk moelcru ui-rouoipirci-elr
oomposif ie ooner fabiiek voor inol.'i.aH'owrrkinr,
in ste'i'ko mate. In do actie der figinvn is iets
troposeolels. iots eleioels eiok. h',r is geen greieit hoiil van.
elen arbeid gegeven. Hol blee-f oen. ceingleiinera.a.(
van menschen en. machines waaraan he-t
titanischeder eloor den mensch boheerschto machinale krach
ten werel voorbijgezien!. Doch ze>oals op de-ii
voorgremd 0011 arboielor mot ele hand voor elen mond zit
Ie- peinzoii. starend in oen vlam, kan men slechts
van oono kimle.-rachtige- voorstelling spreken e-n
ze KI ble-e-f elke; grootheid aan elit werkstuk vreemd.
Wat janimor is want e-r ging weer oen goode kans
Vel'lori-ll '.....
Nieuwe uit garen
l//;.-// Srlf >i't't!~t'/' I//.V j.''l'{xnl<t l/. -Mrf cotl IrVr
ls' !<?.-?:' M i-i jj\ ing. door Il.'in^ Wegman n.
Hi-liiiif i-u lininrkini.il. Vcrha.nilcliimvii \ au Jiol
!!<? ('onui'rs voor l\oii^ir on Bouwkunst. in-lioudi-'t
,,p H) rii l l .luli I!i2ii. doepr Ui'. II. l'. Uorlage-.
? i. Kr'-ip.slra. .lust Havelaar, (i. .1. Sirks e-n \V. J.
\\Yuvl-u'. M e-i ge-u'i-Ve-ns epVol' Ili-(.
Oprldlioht.-.prl: ..Hoi (iipel-ilmis in elon Loop dor Ke-uwe-n'' on
dr oii.'iiidrii p."ij>vir;.'g ;p;!iiga;ine)o ke-HJ>ej|iw.
lüji-rngobraoht on inge-l"iel dooi' Dr. K. Mie-ele-ma.
!ll eipiiraolH van do oo!liniis>ir vepepl' grlllecllf eleVe'll
uit do i-rul raio conmus-do \'oor hol vrijzinnig
Protestantisme. Uitgeversmaatschappij, do
..Tijdstripom'', Huis ter Heide.