Historisch Archief 1877-1940
No. 2746
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JANUARI 1930
t,
D
hoo.
b]
m
w<
OD
, lij;
va
vo
mt
ier
zo<
wi
ve
uit
geva
on'
Italiaansche kunst te Londen
door Frits Lugt
Titiaan
DE Italiaansche Tentoonstelling
in de Royal Acadeniy is uiterlijk
een groot succes. Te oordeelen naai'
het bezoek gedurende de eerste veer
tien dagen, belooft zij dit ook te
blijven. Innerlijk, voor zoover het
de propagandistische oogmerken der
?commissie en de kas van den penning
meester betreft, lijkt het succes
«venzeer verzekerd. Maar peilt men
dieper, tot waar chauvinistische re
clame en geldswaarden niet mee
tellen, dan krijgt het resultaat een
geheel ander aanzien. Er is hier
te veel en te weinig: aan deu eeneii
iant een overdaad van zeer
uiteenJoopende kunstwerken en een menigte
bezoekers, die het aantal van de
Hollandsche Tentoonstelling nog schijnt tv
overtreffen, aan do andere zijde
?een gebrek aan beperking en aan .sfeer.
Dientengevolge sluiten de grootste
-meesters zich in hun eenzaamheid
«p en blijven de bezoekers een
.kudde, welker gewilligheid aanvaard
maar niet beloond wordt. Mede
lijden met de vorsten van het penseel
behoeven wij niet zoozeer te heb
ben, want hoe grooter geesten, hoe
meer reeds tijdens hun leven de wel
kome eenzaamheid hun krachten
heeft gesterkt. .Maar wel is het te
betreuren, dat in deze volte de ern
stige bezoeker zot) moeilijk hun toe
nadering zal ontmoeten.
De commissie heeft haar doel
voorbij geschoten. De tentoonstel
ling had een openbaring kunnen zijn
voor degenen, die niet in. de gele
genheid verkeeren zich in Italiëaan
?de bron zelve te gaan laven. Zij blijkt
?een onevenwichtige, kunsthistorische
leergang te zijn geworden, zwaai'
.zelfs voor degenen die met Italië's
.kunst reeds min of meer vertrouwd
aijn. Men kan y.ich voorstellen welken
verwarrenden indruk de onvoorbe
reide bezoeker er van meeneemt.
,.Overdone", moet hoofdschuddend
het oordeel luiden. Een teeken des
tijds: overproductie, overeducatie.
?overspannenheid en nu nog deze
overladen kunsttentoonstelling.
De verontschuldiging, dat tentoon
stellingen als deze alleen voor de
kunstliefhebbers en niet voor het
groote publiek y.ijn bedoeld, houdt
geen steek, want de uitvoerbaarheid
«eener zoo groote onderneming is juist
afhankelijk van den mimen toevloed
%~an het publiek. Daaronder is niet
begrepen the man in the streel".
dat ongelukkige slachtoffer van mis
plaatst medelijden, die beter doet in
zijn element op straat te blijven en
immers toch geen l A shilling voor
zijn toegangsbewijs /on uitgeven;
maar wel de vele duizenden personen.
die een werkelijk verlangen naar
kunstgenot toonen te hebben. Hun
wordt hier een haastig voorbereide,
overdadige en moeilijk verteerbare
kost voorgezet.
De inrichters der llollandsche Ten
toonstelling slaan een gunstig fi
guur naast die der Italiaansche. Den
vorigeii winter bleek bij de keuze
het hooge. gehalte der kunstwerken
den doorslag te hebben gegeven en
waren wijselijk de kunsthistorisch
interessante werken -zooveel moge
lijk vermeden. Thans zijn deze laatste
veel te talrijk, Gevolg: een volte
aan de wanden, die den groot en mees
ters niet ten goede komt en die nog
verergerd wordt door de wijze van
hangen. De Royal Academy biedt
het problematische voordeel van een
eerezaal, die zich door afmeting van.
de andere zalen onderscheidt en
waarvan de situatie licht in conflict
komt met de chronologische indeeling
eener retrospectieve tentoonstelling.
Verleden winter had men deze zaal
met de meesterwerken van enkele
der grootste 17e-eeuwers. Rembrandt,
Hals. Ruisdael, Hobbema, gevuld en
hoewel de Hollandsche school meer is
berekend op intieme ruimten dan op
weidsche zalen,
was deze oplos
sing onder de
gegeven om
standigheden de
beste en voldeed
/ij goed. Thans
had men de
gelegenheid om
groote en
grootsche schilderijen
die in de
italiaansche school,
vooral in de
periode 1475
1525, overvloe
dig zijn, in deze
zaal tot hun
recht te laten
komen. Deze
ontbreken juist;
men. heeft blijk
baar tegen het
transport opge
zien. Het oude
denkbeeld van
een keuze uit de beste schilderijen
heeft weer opgeld gedaan, hoewel in de
Uïfizi de Tribuna en in 't Louvre d"
Salon, carréals foyers voor een elite
der schilderijen zijn afgeschaft. Ten
nadeelo der Volgende zalen zijn in de/e
cercza-il een aantal der beste werken
uit vier eeuwen tot een rammelend
geheel bijeengebracht. T iepoio hangl
er tusschen Veronesc en Titiaan.
Pisanello naast Hellini en op een
pover schot in het midden raken eenige
der kostelijkste kabinetstukken ge
compromitteerd. Pioveiidieii is de ver
gulde achtergrond, die vroeger deze
ruimte nog meer tot: een ecrey.a.al
stempelde, vervangen door een rood.
dat het midden houdt tusschen
'oessensap, fraise crasée en terra-cotta
en waarop het c arm ij u der
veiicliaatische schilderijen een armoedig effect
maakt.
Het ontbreken van de ma j.-s!
ue\r/,schilderijen doet veel schade aan h--t
representatieve dezer t'.'ntoonstelling.
liet ontgaat den bezoeker, dat in de
Ilaliaansche school een monumentali
teit heeft geheerscht als in ge.-u ander,-.
Niemand zal hier groote
frevoschilderijen verwachten, oindal die
niet te verplaatsen zijn. Doch waai om
mag men hier niet Era Bart'dom>-n,
Andrea del .Sarto. .Maren Basaiti .-n d
groote Umbriërs in hun nobele alt.a.i:
composities lecivn bewonderen '? Of
waarom zoekt men Correggio en
Baroceio tevergeefs, in hun baan
brekende groote composities':1 .Men.
moet er niet aan denken wat men hier
alles mist en wat, met een minder
uiteenloopeiide commissie en met meer
overleg, toch we] te krijgen ware
geweest. Schrijver dezes is begonnen.
met een. lijst op te maken van de
ontbrekende grootste meesters eu
van onvoldoend vertegenwoordigde,
7naar zij zon voor den lezer te ver
moeiend lang worde,n.
Voor degenen, die zulke ontbre
kende schilderijen nooit in Itali
zagen is er een troost: het koude
bovenlicht en. de Londensche atmos
feer zouden aan die stukkeu geen
goed doen. Men bemerkt dit aan vele
hier aanwezige stukken. Zag men ze
vroeger in Italië, dan is het weerzien
op deze tentoonstelling veelal een
teleurstelling. Niet alleen omdat in liet
zonnige zuiden alles in een warmer
licht baadt; grijze dagen treft men
daar ook. Het gemis aan zijlicht is
wel de hoofdreden. Al deze schilderijen
zijn op zijlicht geschilderd en zijn be
stemd geweest
aldus te worden
belicht inkerken.
of paleizen, liet
bovenlicht ont
leedt en verkoelt
meedoogeuloos.
Nog hinderlijker
is dit voor de
enkele; stukken
beeldhouwwerk.
Wie zich de
Davids van
Doiiafello en
Verrocchio uit het.
liargello herinnert,
zal schrikken
als hij /.iet hoe
men te Londen
tracht met
clecvoetlic'hi
ovenlicht
I,
Boticelli
lijk.:
teek
hee
l i
trisch
het l
01) t'
van e
tiehtig,
iiing c
rmen blijft mets niei-r i
Na deze indrukken van een eei
rondgang y.ou men er haast
komen de thuisblijvers geluk te
w.-nscheM. Dit klinkt cvemv'-i ondankbaa.i
tegenover de buitengewone inspan
ningen, die- de commissieleden y.ieh
hebben getroost, l.at.-n wij liever
deugeneïi. die, iic.t Yoorm'iucn hebbeu
nou;' wel eens naar Italië(.- gaan.
aanraden niet de Londensche ten
toonstelling te bezoeken. Huil eerste
indrukken zullen in het land zelv
oneindig;- dieper en pakkendcr zijn.
Laten /.ij. die niet 7.00 ver deuken
t.reizen en zich met deze tentoonstel
ling tevreden willen stellen, hun v
-rwachlingeu niet, 1e hoog spannen en
zich voorbereiden op een moeizame,.
rondgang. De groote meesier, yin,
dit maal. in het gedrang der recept ie.
Weinig toeschietelijk eU de klc'
mee-ters snateren er
Len uitzondering
woi-dc-n voorde teekeniiigon-nl'di
Die is goed gekozen ,-ti waarlijk !
dat met de:
minder
een uitstel
ie m-oolst.
Lcoiiard'
in, ]??
.-een. Het publiek
iemere kuiistuit in
-. . 'iit va.ngt hiel
.icht en leert er
u- Verrocchi'i.
Angeio en Ita.l'a
li'deelilig niet of
Pisanello
bladen uit moeilijk toegankelijke of
minder bekende verzamelingen gezien,
want de meeste dezer teekeningen zijn
reeds dikwijls afgebeelde bladen uit
bekende openbare kabinetten.
De catalogus der tentoonstelling
vormt een uitstekenden gids, een res
pectabel stuk werk wat volledig
heid der gegevens betreft, en gereed
bij de opening ! Hij het trouwe
citeeren der uiteenlooperide opinies van
verschillende kunslgeleerden dreigt
hij zelfs met hun vak een loopje te
nemen. Xoo leest men bij een schilderij
op naam van Cosimo Tni-a: ..lia.s been
.?iscribed to Kaffaeliiio del d'arbo.
Kri'ole Roberti. Erancesco Cossa.
Botticelli and Loren/.o Costa." Alsof
de at'gc'loo/.e bezoc'ker 1)1 niet
moeit*genoeg had in den doolhof van locale
scholen en namen ! Het vertrouwen
in de critici wordt ook niet gesterkt
dool' een noot u Is de volgende:
...Morclli, wbo found t his pietui'" la
belled ('i-ivelli, chi'isteiu.'d it
Pinturicehio. Vcnlnri. who giiveit
toKiol'enzo di I.orcn/.o in 1S!K). now
belje\vit t o bc an early work of Pei'iigino."
of de vermeliling bij een (iiov.
lie]lini: ..Uercnson ga \ e lliis picture 1,.
Alvise Yivai'ini. Luier hè])iiblished
rea.-ons for re-at t rihut ing it t o I.ellini."
Ken kostelijke vei'frissching Ver
schaft. na de lioynl Academy. .-.-i.
be/nck aan de National (i.-iliery. Daar
ti'eft m.'ii waarlijk hoog gezelschap
c n cla-ir woi-dt de vei'stiiiidhouding
in geenen dcele bemoeilijkt. Er
'>,-staat geen beier middel om y.icr;
ei'il jllist ooi'deel tl' \'omiel! nvel' d'
waarde der tentooii.-tellinL;-.
AUTO-TÖCH'L'
nVoi
t-'.'eiiwoordigd. be won c Ier.
man had hier alleen IL»--': :.
!l .-/-J itii'/nilii ri/,i ;,','(/,?/'-/. '?,/-, ,
T,, i /?;/////?/;;/,? //?;; x/, );////>// v;/.
A',, ,,?s i,, ,!:?',, 'l ///?/ oinl /)/',//.,?/?,?,.
'l' l :-l'':~fll ll-l/lll' l/l' ,."(',/ lll'l'll (?-?'?'.