Historisch Archief 1877-1940
Na. 2746
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JANUARI 1930
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Het internationale schouwtooneel
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
Shaw's ,,Helden", Rott. Hofstadtooneel
HET heeft tot de nieuwe mode in
oorlogs"stukken moeten duren voor men Arrns and
the Man" weer eens van den tooiieelzolder ging
halen. Niet dat het daar terecht opgeborgen was,
? deze Jaargang 1896 bezit immers een verrassend
ritisch bouquet, maar als (anti-) oorlogsstuk. . . .
nee.
Het houdt zich met een Bulgaarse»
operetteoorlogje bezig ongeveer zooals van Deyssel met
Bulgaarsche letterkunde. Met dit verschil, dat het
van Deyssel althans nog om een parodie van eigen
litteratuur te doen was, terwijl Shaw een ,,Helden en
Heldenvereering" demaskeereii wou, waarvoor de
oorlog maar een vriendelijke metafoor beduidde.
C'arlyle heeft den held op het slagveld" nimmer
een bespreking waardig gekeurd, en bij Shaw
is dan ook niet in de eerste plaats de uniform in
het geding, maar wel de gentleman,
soeiety-snobisme en de valsche aesthetica van standing,
frase en steunpilaren der maatschappij". Van
Helden" loopt de lijn direct op Babitt" aan, niet
op Sheriff en Remarque.
Hot is in de burgerlijke», niet in de militaire
satyre, dat Shaw zijn kracht en zijn grenzen vindt.
Moeder en dochter behooren in het centrum te
staan en in de romantische affaire uit het eerste
bedrijf door Itaina niet zonder reden met
Eriiaiüvergeleken ! bouwt Shaw het heilige
huisje op om het verderop des te satanischer tegen
den grond te kunnen smijten: met den parvenu op
het tooneel wordt die in de zaal onttakeld. Want
dit is de knappe bouw van het stuk, dat, schoon
allereerst in Bulgarije zelf de rommel van aangeprate
idealen eens opgeruimd wordt, de parodistische
tendenz toch wel zoo duidelijk is. dat de ruïne
tenslotte op Londen en Westersche toestanden
neerkomt.
Daarom doet het er tenslotte weinig toe of de
Zwitserscho beroepssoldaat, dit.- in iS'Jöheftig werd
becritiseerd, thans een zuiverder oorlogsreactie
weergeeft dan het operette-tenortje, dat een
cavalerie-charge leidde in het bewustzijn van werkelijk
heidendom. Do laatste oorlog heeft bewezen, dat
er nog altijd evenveel Sergiussen. als Bluntsehli's
zijn. Maar in geen van beiden vindt de overgroote
middenmoot uit Journey's End" eenigen weer
klank, want in minder simplistische oorlogen dan
destijds in den Balkarf deelt men nu eenmaal geen
patronen meer uit, die toevallig" niet op de
machine-geweren passen. Alle werkelijkheid van
den oorlog was Shaw vreemd toen hij dit stuk
schreef. Het was immers zijn dool niet. Hij zou
even goed een filmheld hebben kunnen kiezen, als
die toen al bestaan hadden.
Het flegma van Bluntschli leent zich trouwens
niet voor dispuut. Te duidelijk immers is dit
chocolade-soldaat je" de antagonist voor de
gelegenheid, meer agent-provocateur voor de
opgewonden idealisten, in wier midden hij neer
ploft, dan een figuur, die een positieve reactie
incarneert.
Dit onverschillige treiteren, deze
scepsis-om-descepsis is juist de grens van Shaw. Zijn spot heeft
de basis van een beroeps-aphorist, die tenslotte
wel (vooral in vlijmende détails) ontmaskert, maar
niet overtuigt, omdat hij hier niet en nergens
uitgaat van een fanatieke verontwaardiging, van
een definitieve keuze tusschen ja en nee. En over
een (nog zoo geestig) duel leent zich onze tijd
niet meer, sinds het den ..mort sans phrase" over
deze dingen gekozen heeft.
.Shaw's talent om reeds het dagelijksch leven
ea zijn ridicule figuranten als tooneel te zien,
weerhoudt hem bovendien om zijn glosseii voorde
tweede maal dramatisch te transponeeren. ,,Arms
aud the Man" geeft wel Shaw's wapenen, maar
niet zijn meiischen. Het heele stuk maakt daardoor
den indruk, op een idee-fixe gebouwd te zijn:
het wil een helderivereering als Don Quiehotlerie
ontmaskeren op een helaas even Don Quichotteske
wij/.e. Wat deze menscheti doeti, gaat hem tenslotte
veel minder ann dan wat zij zeggen. Zoo blijkt hij
wel een geraffineerde psycholoog in zijn conver
satie, maar niet in zijn figuren, die willig pirouet
teeren zooals het hem voor het oogenblik behaagt.
Een Meister-Glossierer des Augenblicks, zooals
Kerr hem genoemd heeft. En
MussoliniRegisseur Briand: Vlug, decor den Haag af?decor Londen op!"
achtige held. die grif toegejuicht wordt dooi' een
eigen geschapen omgeving van marionetten.
Als zoodanig de levende antithese; van zijn eigen
stuk. Zijn karakters zijn onvergelijkelijk scherp
in het détail, onbegrijpelijk vaag in hun totaal.
Als zij na de brillante eerste acte hun stellingen
betrokken hebben, weten wij het al wel. De vol
gende acten, met al hun geest, kunnen daar niets
aan toevoegen. Integendeel, de aanvankelijke
figuren Cathériiie en in het bizonder Kaina blijken
raketten, waarin het vuurwerk al heel gauw doolt
en die dan als doode sterren in dit wereldje
moedraaien. Het accent wordt, minder geniaal, op
Sei'gius en den ouden Petkoff verlegd en ook
Bluntschli's rol als koudwater-doucho heeft zijn eerste
frischlieid verloren. J iet stuk raisonneert zich «lood.
Voor een dergelijk stvik, waarvan Shaw er een
slordig dozijn geschreven heeft, heeft men al
meermalen een zoo nuchter en droog mogelijke
opvoering, liefst met niet al te geroutineerde ac
teurs, aanbevolen. Shaw's stukken zijn er in de
eerste plaats om gelezen te worden, een opvoering,
waarvan meer dan een twintigste der opmerkingen
degesehre ven regie en de traditioneele voorrede
buiten beschouwing gelaten ?- over het voetlicht
komt, schijnt wel niet mogelijk. Laten de spelers in
godsnaam niet te voel uit hun rol willen halen.
laten zij er maar liever niet over nadenken, want
denkenstaat voor henals voor Bluntschli. gelijk mol
slapen, zoo niet erger. De droogkomische novelle,
die Verkade er wel eens van maakte, was daarom
zoo kwaad niet, in het bizonder niet voor ..Helden,"
een reactie tevens tegen het romantische looncol
van die dagen. Hoe dichter men de stukken op dit
schaakbord bijeen hield, hoe minder men aan een
charge (van Sergius' slag) toegat', des te moer kans
had men, zoo niet te overtuigen dan toch correct
te vertolken.
De opvoering onder Schwab s t'egie - en regie
is bij Shaw 80 pCt. toonde echter het tegendeel.
Zij ging uit van het geenszins onvermakelijk
geval": de Bulgaarsche militair in négligé, on
dikte dat aan tot oen soort revue-klucht, die beier
Het Chocolade Soldaatje" of zoo had kunnen
hoeten, /ij meende Shaw een handje te moeten
helpen door diens uiterst f ij tien vlijmend gehouden
persiflage der parvenu's tot een O.W'.'crs farce te
verlagen. Van (lasteren als de oude Petkoff was
niet de gulhartige man. wieii hel keurslijf dei'
etiquette te nauw was, maar bij zijn opkomst
al dadelijk een bulderende Jan Klaasson met een
Kat r-ij n naast zich, die het alleen in excentrieke
kloeron had gezocht. Er was voel bij gemaakt, een
bas-ci mique laarzen-incident, sokken met galen
en dal soort aardigheden meer. Voel oorspronke
lijke geest was ia de slordige vertaling verwaar
loosd, het aardige incident met de ..electrischo
bel" werd dooi' belachelijke gechargeerde uit
spraak bedorven. Tenslotte viel er in dit Jan
Steen-huishouden weinig snobisme lo ontmas
keren, iets waartoe een kalme, maar kwieke.
professional-soldaat van l lans van Eos dan ook
maar geen moeite deed. In liet bizonder trof het
lotaio falen v;in Haina. die men voor de hoofd
figuur van hot stuk - - althans zeker in het be
langrijke eerste bedrijf - kan houden, maar die
in de handen van Minny Krl'mann op haar bes'
een kleinburgerlijke préeieuse ridicule" Werd.
\ au het eerste oogenblik af scheen de eiilrér van
den \ roemden vluchteling in haar slaapkamer voos
haar oen aanleiding lo zijn om te eoquelteerou on
gezichten te trekken. Ook zocht haar toch ai
niet fraai stemgeluid een uitweg in nerveuze
uitJiaaltjes. «lic van deze ..l am a Petkoff" moei' een
boven haar stand gokleede dienstbode maakten,
die in niet x.eer flat loerende costunies
hoounoodig aan den man gebracht moest worden, dai.
de van haar interessant" loven volledig
bewust.flapper". Van de eigenlijke dienstbode Louku,
daarentegen wist Kient je de la Mar dool natuurlijk,
warm en bekoorlijk spel de boste figuur van hot
stuk te maken: oen in wie do wijsheid en gevatheid.
van haar antwoorden Shaw nam het hier zo..
t nauw niet bovendien aannemelijk klonken.
In di' kleine tafereeltjes met den Hulgaarschen
knecht, door (iret'e goed geschminkt en ver/.org,i
gespeeld. bereikte deze voorstelling een hoogte,
d.w.z. oen rust. waarin men althans de woorden
van Sluiw hoorde en niet oen oudbakken farce
gespeeld /au. Veterman had voor knappe decor-,
gezorgd, waarbij de tuin in het tweede bedrijf wei
extra vermeld mag worden.
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD&CS
FABRIEK ESPANA
UTRECHT