Historisch Archief 1877-1940
No. 2746
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JANUARI 1930
Want was de film. Tien Dagen" een positieve
teruggang, die de fatale gesloten conciesheid van
de Potemkin" miste en den moker, dien hij boven
ons zwaait, door een te langzame daling van liaar
kracht beroofde ook de ,,Generallinie" wijst,
naar hetgeen wij er van zagen, geen stijging uit.
Hij noemt het werk, in zijn afkeer van iedere artis
tieke allure, een documentair" en deze barsche
orthodoxie kan ons slechts een glimlach ontlokken
de eenige wellicht in de tegenwoordigheid van
Eisenstein ! wanneer wij denken aan de
Kasteelen van Normandië" en de Oestercultuur in
de Zeeuwsche Wateren", welke onze vrienden van
de enquête zoo mateloos verrukken. Immers in
deze documentair" vibreert al de hartstocht
leeft al het geloof van den kunstenaar-apostel
Eisenstein. Hij vindt in deze bijna gewelddadige
redding van een achterlijk pauperdom heroïsche
accenten (de opmarsch der machines aan het
eind) een grootsche, barbaarsche dynamiek (de
dood van den trek-os) en een devoot-verheven
visie (het beeld der madonna-achtige moeder in I).
Maar het valt niet te ontkennen, dat in de beide
fragmenten, welke ik in Rotterdam zag. stukken
voorkomen, die een onloochenbare verzwakking
toonen. Ik wil niet zeggen: niet geïnspireerd zijn,
want Eisenstein vindt inspiratie in iederen meter
van zijn werk noch technische tekortkomingen
toonen, want deze phenomenale technicus
beheerscht zijn vak als niemand anders. Maar zij
duiden, zou ik meenen, eer op een verslapping van
de prachtige, recht-op-het-doel-afgaande over
tuiging, welke de Potemkin" tot zulk een weer
galoos kunstwerk maakte. De groote, machtige
schreden der handeling worden onderbroken door
een aarzelend gedribbel, dat in deze super-normale
conflicten hinderlijk en storend aandoet. Het zijn
weer als in Tien Dagen" de irriteerende
meeting-redenaars, met hun stupiede gebaren en
gapende monden, die den opzwaai belemmeren.
In Potemkin" werden deze oreerende individuen
groteske, maar blijkbaar onvermijdelijke ver
schijnselen in het revolutiedrama met zorg en
soberheid toegepast. Wanneer in de machinekamer
van den pantserkruiser of op de kaden van Odessa
een redenaar opstaat, dan beteekent dat onver
anderlijk de schakel naar een stijging in de drama
tische spanning, zoo man wil een dynamisch
reculer pour mieux sauter". Zoowel in Tien dagen"
als in Generallinie" blijft dit oponthoud maar al
te dikwijls onverklaard een element, dat de
spanning niet verhoogt, maar verslapt. Ik geef
deze kantteekening onder nadrukkelijk voor
behoud van de onvolledigheid mijner indrukken,
die ik bij een integrale vertooning nader hoop te
moti veeren.
Intusschen staat daar de figuur Eisenstein voor
ons, formidabel en indrukwekkend. En zijn kunst,
die nimmer lacht, is wel de bloedigste hoon van de
veile behaagzieke amusementsfilru het serie
product der vermaaks-fabriekeii. Met de Russisch»
film welke ook haar wisselende kwaliteiten
mogen zijn ? en met den arbeid van Eisenstein
in het bijzonder, zijn ons afmetingen in het we/.eri
der film geopenbaard, die voor de kleinheid en
benepenheid der recettefilm moordend zijn.
Dat is de verhouding van Eisenstein tot de
internationale productie.
Persoonlijk voel ik den kunstenaar Pudowkin
nader staan, omdat hij teederder, mensehelijker
en ook dieper is. Alexander Room in zijn Bett
und Sofa" vind ik vlijmender en smartelijker
Leo Kuleschow in zijn Dura Lex" tragischer en
milder. Maar al deze kunstenaars, die op een onder
ling zoo totaal verschillend plan werken, hebben
het ick-en-weet-niet-wat", dat u naar hen doet
luisteren, als naar lieden, die iets te zeggen hebben
waarvan zij boordevol zijn. Zij allen worden ge
dreven door een zelfden onweerstaaribaron drang,
door eenzelfde verheven passie, die hun gebaar
verheft tot de scheppingsdaad.
-Kn het is de geweldenaar Eisenstein. die in zijn
onstuimig lan de eerste bres schoot, waardoor hun
kunst de wereld kon veroveren.
Dat is de verhouding van Serge Michailovitsch
Eisenstein tot zijn landgenoolen.
B I O S G O P Y
,,Witte Schaduwen". Tuscliïnsky
Wat mij telkens weer verwondert, wanneer
ik voor werken kom te staan als Vailer"
(The Way of all Flesh), ..Sunrise", ,,Seventh
Heaven", The last commandment" en nu weer
deze White Shadows" is de eigenaardige ver
houding van den filmcriticus
den niet-transigeerende dan
tot een groot gedeelte van het
publiek. Men vindt hem geëxal
teerd, wanneer hij zegt in de
mogelijkheden van de film te
gelooven als realisatiemiddel van
hoogere geestelijke waarden en
admitteert zijn kunst-adjectief
slechts tusschen ironische
aanhalingsteekens. Maar wanneer
hij van dit geloof blijk geeft en
aan een expressievorm, die vol
gens hem het hoogste vermag,
volkomen consequent den
hoogsten maatstaf aanlegt, loopt men
te hoop en verwijt hem beeld
stormerij, onder verwijzing naar
mildere critici, die het dan toch
maar wél mooi vonden t" Men
verbiedt hem de film anders te
zien en tot meer te willen
forceeren dan amusement" en men
is verontwaardigd wanneer hij
zegt: Dit is amusement!"
Wat wil men toch met deze
onredelijkheid, die de goede film
ontkent en zich gechoqueerd be
toont bij het veroordeelen van
de slechte? Wat meent men te
bewijzen met het ridiculiseeren
van een beweging als de Film
liga en de adoratie van een Emil
Jannings? Zijn scepticisme of
zijn enthousiasme?
Zoo ben ik er van overtuigd,
dat de spotters met het film
ideaal", allesbehalve lachen, wan
neer ik zeg, dat Van Dyke's
Witte Schaduwen" mij mateloos
geërgerd heeft door zijn
weergalooze perfectie en zijn volko
men leegte. Zeker deze film
is van een ander gehalte, vaneen
ander soort dan gedrochten als
Abie's Irish Rose" en The
Singing Fooi". De naam-zelf is
een trouvaille, het eveneens goed
gevonden slot, zou bij een waar
lijk bewogen filmwerk een
onvergetelijken indruk nalaten, do
techniek is van een ongelooflijke
gaaf-heid en knapheid, de sujetten Monte lilneen
Raquel Torres voortreffelijk materiaal. Alles
letterlijk alles is er om u te doen vergeten, dat. ge
in een weelderig amusementstheater zit alles,
behalve dat eene: de ontroering de eerlijke
waarachtige bewogenheid. Hoe komt het, dat het
stuk brood op de natgeregende bank van het
stadsplantsoentje in Ménilmontant" mij meer
aangrijpt dan al de wonderbaarlijke opnamen van
de geheimzinnige tropische weelderigheid in deze
super-film" ? Hoe komt het, dat het vluchtige beeld
van het gelaat der barende vrouw in ,.Do Laatste
Dagen van St. Petersburg" mij langer zal bij
blijven dan al het, toch waarlijk niet slecht ge
speelde" verdriet van Raquel Torres bij elkaar.
Omdat de schepper van al dit voortreffelijks mij
het geloof niet heeft kunnen schenken, dat hemzelf
ontbrak ! Ik kan niet gelooven in deze fraaie
landschap-opnamen (dit heeft niets te maken
met hun authenticiteit !) - ik kan niet gelooven
in deze menschen (dit heeft niets van doen met
hun spel-capacileiten !) -- ik kan niet gelooven in
de tendenz van de geschiedenis (dit heeft niets
uitstaande met de werkelijke verhoudingen !)....
ik kan alleen, gelooven in de habileteit van den
maker en zijn kijk" op het publiek. Hoe zal ik u
dit alles verklaren? Hoe zal ik u d" grübelnde
echtheid van een Uruckner verklaren" tegenover
de sierlijke' pose van een Saint-Saëns?
Men heeft het veel over de bokeering van de
Amerikaansche ilm over de afschaffing van
het, happy end" over het eliinineereti der
beeldschoone" star --- over1 de onderdrukking der
nationale: moraliseerende sentimentaliteit. Wal
baat dit alles, "zoolang het niet van binnen uil
komt en slechts gedicteerd wordt doo? de eisrhen
van een publiek, dat van al die verouderde attrac
ties doodelijk zat is?
O, dat deze bewonderenswaardige handwerks
lieden, cle, Amerikanen, toch eens een enkelen keel'
de liioxcuof) vergaten dat zij toch voor een
enkelen keer eens bewogen werden dooreen werve
lende passie, een stormend lan, als de
ivvohitionnaire bezetenheid der Russen of de chauvinistische
MOR I T U R I
Teekening voor
de Groene Amsterdammer"
door L. J. Jordaan
De wanhopige Rokiribewoners: Ah dan niemand dempt,
an zullen wij het zelf doen!"
rhetoriek der Franst-hcii (d'ance). Dat zij slechts
voor een enkel oogcnblik zich liet meesleepen door
een waarachtige «'motie mijnentwege geïnspi
reerd doe ir di- jcrirhibition. of de Zondagsschool !
.Maar dat zijn ..kunst "-overwegingen en die
koini'ii niet ti- pas bij een kunstwerk. . . .
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE REDACTIH
IN TB ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN DB
GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERS
GRACHT 333, AMSTERDAM.
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAP
115 K ALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BIJ CAPI vakkundige raad en voorlichting.