Historisch Archief 1877-1940
i8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JANUARI 1930
No 2747
(Adv.)
Radio en Grammofoon
Een opname
door Lou Lichtveld
ER bestaat niets leerzamers voor
iemand, die grammofoonplaten
naar waarde wil leeren schatten, dan
het aandachtig bij wonen van het maken
van grammofonische opnamen, iets
waarvoor de Engelschen de meer
suggestieve en moderner-klinkende
naam van recording" bezitten. Zoo
nu en dan worden ook in Nederland
opnamen gemaakt van eenigcn om
vang, en nog geen week geleden waren
wij in de gelegenheid bij te wonen
hoe het Mannenkoor Apollo" voor
de ParJophone grammophoon zong, en
over enkele weken reeds, zullen wij in
de gelegenheid zijn zoo vaak wij willen
dezen zang op de plaat te hooren.
Het koor werd opgesteld in een
theater-zaal, die klein genoeg was
om geen galm te veroorzaken, en toch
groot genoeg om den koorzang niet
te zwaar te doen klinken. De keuze
van zoo'n localiteit, waar opgenomen
wordt, is natuurlijk van veel gewicht
voor den .,recorder." Deze moet als
man van ervaring precies weten hoe
het geluid in de gegeven ruimte
vervormd en gecondenseerd wordt,
en daartoe wordt de zaal van te voren
dan ook getest." Een goede recorder
kan alleen reeds door luid in zijn
handen te klappen hooren, welke
opstelling de beste is, en waar hij zijn
ontvang-apparaat moat plaatsen.
Het spreekt vanzelf dat daarbij voor
den ingenieur heel andere normen
gelden als voor den dirigent. Hij luis
tert en moet luisteren met het oor van
de machine; omdat hij weet in welk
opzicht het apparaat meer ofwel
minder gevoelig is, stelt hij ook geheel
andere eischen aan de
geluidstjtaliteit dan de dirigent in de concertzaal
doet. Een verstandig musicus treedt
hierin den recorder dan ook met
vertrouwen tegemoet, en de beste
resultaten worden hier door rustig
gemeenschappelijk overleg verkregen.
Maar iedere recorder kan u aardige
aaecdoten vertellen van kunstenaars
die voor het eerst voor de grammofoon
musiceeren, en van de luisterende
machine eischen dat hij zoo gewillig
is als een sociabel mensen....
Naast de kleine microfoon die voor
de electrische opname gebruikt wordt,
staat meestal ook een luidspreker
opgesteld, die door een kleine om
schakeling straks de eerste
proefreproductie zal laten hooren van het
zoo-juist-opgenomene.
Van deze twee instrumenten
loopen electrische geleidingen naar de
cabine waar het eigenlijke opname
apparaat is opgesteld. Het is een
gecompliceerde en omvangrijke ma
chinerie, waarvan u het eerste opvalt
.... een grootc stofzuiger ! Zorgvul
dig worden alle andere onderdeden
geverifieerd: de vele electrische toe
stellen, waardoor het geluid uit de
microfoan versterkt of verzwakt kan
worden, en de phoriograaf waarop
de maagdelijke wasplaat, bruingeel,
dik en glimmend ronddraait.
Dit ronddraaien moet natuurlijk
met uiterste gelijkmatigheid geschie
den, en daarom wordt deze
draaibeweging niet electrisch of door stalen
veeren, maar door een hangend ijzeren
gewicht verkregen.
Ten opzichte van de naald die nu
bij inschakeling van den stroom
electromagnetisch in beweging gebracht
wordt zoodra het membraan in de zaal
trilt, moet de draaiende schijf thans
een spiraalvormige beweging maken,
en deze wordt verkregen doordat het
draaibord zich
langs een
schroefvormige horizon
taal-as beweegt,
terwijl een kleine
index meteen
aangeeft,hoeveel centi
meter diameter de
plaat reeds
geloopen heeft.
Vlak bij den
naald die zoo zijn
groeve trekt in het
was, mondt de stof
zuiger uit, en het
blijkt dat deze buis
dient om onmiddel
lijk het wasdraadje
te verwijderen dat
het spoor van den
naald naast de
groeve achterlaat.
Dit is voorloopig
alles wat ge in de
cabine te zien
krijgt, en i n de zaal
teruggekeerd hoort
ge al spoedig het
belsigriaal van den
recorder
datbeteekent;houd u gereed.
Dan komt het
tweede signaal:
dat de wasplaat
begint te draaien .
en de stroom is in
geschakeld. En van dit moment is het
(maar dat omstaanders altijd opnieuw
schijnen te vergeten) ten strengste
verboden het kleinste geluid, of zelfs
maar bewegingen in deze en de aan
grenzende ruimten te maken, omdat
uit alles onzuiverheden op de wasplaat
zou kunnen veroorzaken.
Gewoonlijk isde eerste opname die nu
volgt slechts e jn proef opname. Ut-recor
der moet onderzoeken of de schattingen
en berekeningen welke hij gemaakt
heeft uitkomen, en hij moet ook aan
de uitvoerenden leeren wat de plaat
op deze wijze it'èl, en wat zij niet
opneemt, opdat er geen andere ge
luidseffecten op de grammofoonplaat
komen, dan die welke men bedoelt te.
bestendigen.
Onmiddellijk na het eerste opnemen
kunnen allen dan ook het opgenomen.?
hooren, daar de recorder mi, door
middel van een pick-up welke niet
grooter is dan een vingertop, en die
terwille van de uiterste lichtheid
direct aan de electrische geleiddraad
hangt, de wasplaat laat klinken, en
de uitvoerenden tegelijk den re
corder door den luidspreker bet
opg»;nomene kunnen beoordeelen.
Dit is het suprêmj moment van de
gramm jfooii-critiek ; op dit moment
wordt de juiste klankwaarde beoor
deeld, waarin nog wijzigingen kunnen
worden aangebracht, alvorens men
begint aan de definitieve opname.
Voordat men daartoe overgaat
worden dikwijls nog verschillende
proefopiiamen genomen, wi'lke alle
onmiddellijk na het opnemen worden
gekeurd. En niet alleen naar de klank
waarde, maar ook naar tempo en
rliythiniek worden zij beoordeeld.
Met de chronometer in de hand staan
de recorders en zijn assistenten bij
den luidspreker te luisteren zooals een
dokter naar du harttoncu van zijn
patiënt.
Kindelijk, als men het juiste resultaat
bereikt heeft, wordt de definitieve
opname gemaakt, die echter niet meer
daarna wordt gespeeld, omdat de/e
opname volkomen intact moet blijven.
Maar tusschen «ie voorbereitlsclen
eu dit slotresultaat zijn dan reeds
heel wat uren verst roken.
De wasplaat die thans liet c.i-rbe.-ld
va;i de opname draagt, ziet er aan de
oppervlakte nu juist uit als de lalde
grammofoon-plaat, behoudens het
\eischil in kleur. De plaat wordt in een
Een taffreel uit de prachtfilm Da Veroordeelde uit Stamboul", welke deze week loopt in het Rombrandt Theater.
met wol gevoerde doos verpakt, zoo
dat alleen de uiterste rand en liet
midden steunen, en het geheel on
mogelijk kan schudden.
Dan gaat de wasplaat naar de fa
briek, waar eerst langs galvaniseheri
weg uc-ri afgietsel wordt gemaakt, en
daarvan weer de matrijzen worden
gegoten waarmee men de platen perst.
Het is een ingewikkelde fabricage. .
maar daarover eens een anderen
keer. wanneer wij reeds de opnamen
hebben gehoord van Apollo, die stellig
een goed figuur zullen maken tusschen
de vele andere, welke al van Neder
landers en Nederlandsche kunste
naars werden vervaardigd.
Voor Amateur-zenders
Zendlampje T. C. O3/5
Sinds jaar en dag scharrelen
radio-amateurs, echte nacht-vogels.
op hun slechtverliehte; zolderka
mertje met zendapparaatjes, samen
gesteld dikwijls niet
fantastischeonderdeelen. Het is de soort amateurs,
waaraan de clraadlooze zooveel te dan
ken heeft, doordat /.ij het
kortegolfgebied hebben opengelegd. Met zen
dertjes van zeer geringe energie hebben
deze amateurs, gebruik makend van
in vele experiinoiiteerureii verzamelde
ervaring, de grootste afstanden, die
er op aarde zijn, weten te overbruggen.
En wat in den aanvang werd bepaald
door de wet en do noodzakelijkheid
(de wet verplichtte den amateur
onder 100 meter golflengte te blijven
eii de portemoimaie liet geen uitgaven
voor sterke zendlampen toe) werd
later bewust doel: de amateur L'iiiL
probeeren om met zoo weinig mop-lijk
middelen het m >oste te bereiken, l ><?
energie werd steeds verminderd .-n
hel gelukkige bijverschijnsel was.
dat daardoor de zcnd-apparatuur zoo
nauwkeurig moest worden bestudeerd
om toch tot goed resultaat- te komen.
dat er vele belangrijke eigenschappen
werden ontdekt door amateurs, die
thans door de officieel.' wetenschap
graag worden benut, /oo werkt de
/.«?luiende amateur voor de weten
schap.
In verband daarmede is het goe.l,
de aandacht te vestigen op een
y.endiampje, dat de N.V. Philips' Hadio uit
brengt en dat dooi zijn speciale eigen
schappen zeer goed in staat is, om
nieuwe amateurs tot het doen van
zendproeveii te verlokken en
ouder»geroutineerde zend-amateurs er toe
t»brengen om in ons land proeven !??
doen op een gebied, dat nog tamelijk
ondoorvorsclvt is, namelijk dat dei
draagbare zendertjes. Philips brengt
in den handel het lampje T C 03/5. een
zg. 5 Wattlamp. De gloeispanninsi
van dit lampje bedraagt -l volt,
zoodat men daarvoor een accu kan
benutten, wanneer men een draagbaar
zendertje bouwt of een gewonen
gloeistroonitransformator, als het .-eii
zendertje; is, dat dicht bij de
netleiding staat. Wat ook van belang
i-voor amateurs, is het feit, dat de lamp
t:eeii hoogere anodespanning mag
hebben dan 300 Volt, die bijv. te
?verkrijgen is met twee plaat
spanningsapparaton. Intusschen werkt, h--t
lampje al bost met goed 200 Volt
rekening houdend natuurlijk met wat
men mag vragen van zulk een gering-.'
energie.
Natuurlijk kan het geheel»;
zeiidapparaat zijn samengesteld uit
ontVfing-ondordeclon. omdat de; energie
niet veel hooger is, dan die van .-eu
moderne ontvangtoestel.
Het lampje TC 03/5 is bovendien
een dankbaar objekt voor amateurs,
die zich op de telefonie willen toeleg
gen on daarbij niet van plan zijn te
pogen mot onze tegenvoeters te
spreken, doch liever probeeren «mi
goode kwaliteit muziek voort te bren
gen - - wat intusschoii óók een heelo
toer is. De reikwijdte voor telefonie is
natuurlijk bij zulk een energie niet
groot, doch voor de oplossing van
inodulatieproblemeli heeft men ue<-n
UTooten afstand noodi.n'. Tenslotte is
de Tl' 03/."> een prachtig
modulatielamp in een y.ender mot
auodespanningmodiilatio. -Met twee
paralelgosohaki'Mi' Tl' 03/5 is dan een
modulatieiliepto van lOpl't. te bei-.-ikeii.
T,. .}. v. L.
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBAGH- Haarlem