Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JANUARI 1930
No. 2747
Fransche boeken
door J. Tielrooy
Georges Duhamel, Le club des Lyonnais,
roman, Mercure, 12 fr.
Een nieuwe Salavin. ... Want na zijn poging
om een heilige" te worden, is Salavin niet ge
storven 1), hij is van zijn ziekte genezen en naar
het leven teruggekeerd, het leven met zijn vrouw,
zijn moeder, zijn onzekere baantjes, zijn ongedurige
gedachten. In n opzicht is hij geheel veranderd.
Terwijl hij vroeger de menschen meed, zoekt hij ze
nu. Hij hoopt iets van hen te leeren, misschien
ook te krijgen. Zoo zoekt hij omgang met Aufrère,
met Devrigny, met een aantal revolutionairen.
Aufrère is een spectateur pur, een elegant Toe
schouwer, een man die slechts zien wil, nooit
deelnemen: het reeds ietwat verouderde ras bestaat
niettemin nog en het pure in Aufère is zelfs nieuw,
is in de mode. Devrigny stelt integendeel den
luidruchtigen levensgenieter voor, die van alle tijden is.
En de revolutionairen? Ze zijn tendeele
ouderwetsch, gelooven aan het recht zooals men eraan
geloofde in 1848 tendeele nieuwerwetsch, op de
Russische, praktische, technische wijze. Het
spectatorat van Aufrère blijkt onhoudbaar: uit
verliefdheid handelt hij toch. Devrigny's levens
lust is evenmin duurzaam: berouw over verraad
jegens Aufrère en een ernstige ziekte brengen hem
tot zelfmoord. De revolutionairen, tenslotte, worden
opgepakt door de politie, van hun revolutie komt
niets, voorloopig, n hunner, de schoenlapper
Legrain, verliest zijn eenig kind door den dood.
Is het Duhamel's bedoeling geweest, de onbe
stendigheid van alle geluk en van iedere houding
te toonen? Niet in hoofdzaak. Zette hij dan zijn
boek op om eenige echt-Duhamel'sche, meestal
niet vroolijke of voor ons vleiende gedachten en
voorstellingen onder woorden te brengen, zooals
bijv. dat het bestaan eigenlijk leeg is en tot iederen
prijs met desnoods absurde bezigheden gevuld
wordt; dat uit schoenen of broeken de levensom
standigheden van de bezitters afgelezen kunnen
worden; dat het besturen van een auto den
geringsten nieteling een waan van macht geeft;
dat er menschen zijn die zichzelf ten diepste haten ?
Want zulke opmerkingen en betoogen ontmoet
men in het verhaal van afstand tot afstand. Maar
ook daarom was het niet begonnen.
Al deze figuren zoo talrijk ditmaal, talrijker
dan in vorige boeken al deze wederwaardig
heden soms met opzet wat onduidelijk aange
geven, om de werkelijkeid des te getrouwer te
blijven ; al deze bijna lyrische uitingen dienen
enkel om Salavin te omringen, Salavin te belichten.
Salavin staat in het midden van dit in clair-obscur
gehouden boek. En wij zien hem een merkwaardige
verandering ondergaan. Hij begrijpt dat al zijn
vroegere ondernemingen, zelfs zijn poging om
heilig" te worden, zelfzuchtig waren; hij bemerkt
dat bijna alle menschen ongelukkig zijn en dat hij,
zelfs hij, in staat is hen te troosten, en hij besluit
zich aan de menschen te wijden". Hij zal zichzelf
verlaten, zelfs van naam en land veranderen. En
zoo hoopt hij gelukkig te worden. Dat was het dus,
wat hij bij de menschen zocht.
Een boek dat ik voorlo.opig van aard zou willen
noemen: een gang die van het eene vertrek naar
het ander leidt, maar zelf, hoe goed gestoffeerd ook,
enkel een niet ten volle verlichte gang blijft.
Want wat zal er worden van Salavin? Wat is zijn
voornemen waard? Het begint er al mee dat zijn
moeder, tengevolge van hetgeen hem wedervaart,
aan haar hartziekte sterft en dat hij zijn
vrouwalleen laat, hij die de menschen gelukkig wil
maken. Verlaat hij werkelijk zichzelf, kan men zich
zelf verlaten? Het vervolg van dit boek zal op de
vragen die thans bij ons achterblijven, ongetwijfeld
antwoord geven, zal de dissonanten die wij nog
hooren tot oplossing brengen. Daarmee zal het
waarschijnlijk aan Lc club des Li/oimttis een mate
van schoonheid verleenen. die wij nu nog niet zien,
die wij nog slechts vermoeden kunnen.
Jïnc Crei'tl, Etcs-i-oits ioux'; \fiin-. liir.
Fr. 12 f r.
Deze jonge schrijver ('revel is volstrekt niet
verbitterd, daarvoor heeft hij veel te veel natuur
lijke vroolijkheid in zijn hart. en vooral in zijn
hoofd. Hij haalt alleen maar zijn schouders op over
hetgeen hij om zich heen ziet. Wat wilt u? zegt hij,
moet ik aan zoo'n wereld nu hechten? In Parijs
heb ik valsche luxe leeren kennen, minzieke wedu
wen en vlooiendresseersters, die naderhand waar
zegsters, scharreltjes die spionnen werden en zich
gepluimd en gedecolleteerd lieten fusilleeren. In
Zwitserland eten brave-hendrikken soep van water
lelies om zich tot hun huwelijk kuisen te houden,
verhoovaardigen meisjes zich op haar meest be
treurenswaardige nationale onbevalligheden. In
Berlijn hervormen honderdveertig specialisten uw
neus als hij u niet bevalt en belast een
Sexualinstitut zich ermee, mannen die liever meisjes en
meisjes die graag mannen zoiulen zijn van ge
slacht te doen ruilen.
En ikzelf? Ik ben eens wanhopig geweest, omdat
ik de eenige was die aan geen Oedipus-complex
leed, noch aan eenige andere modieuze psychische
afwijking. Ik ben eigenlijk nog altijd een beetje
wanhopig, omdat ik het menschelijke maar niet
te buiten kan komen, en het eigenlijk niet eens
graag wil.U gelooft 't niet allemaal? nu, ik overdrijf
ook wel wat. Maar dat de wereld absurd is houd ik
vol. Ik geloof niet aan den zin" van deze wereld,
noch aan onze rede, die haar wil hervormen.
Ik laat me drijven misschien ontmoet ik vanzelf
iets beters. En ik zou het u nogal kwalijk nemen
als u mij niet navolgde. Mocht u bijv. nog aan
vaderlanden of andere schijnvastheid gelooven, dan
zon ik mij permitteeren u te vragen: of u soms
gek bent ?
En wij, wat zullen wij hierop zeggen? Bij al zijn
grappen meestal goede, een heel enkele maal
slechts wat flauwe is zijn inspiratie va,n ernstigen
aard.liet leven, bedoelt hij, heeft geen ons bekenden
zin en alle zekerheid, alle geloof is in de lucht
komen te hangen. Zullen wij zijn voorbeelden een
weinig tendentieus noemen? Het zou niet. afdoende
zijn, want zijn ervaring is even waar als de onze.
Laat ons afzien van. alle weerlegging: de vraag die
hem tot titel dient is trouwens te dreigend.
1) Zie Le Journal ile Salavin, h.i.p. beyproken
op ti Juli 1929.
Aanteekcningen.
De biografieënstroom houdt niet op. Het is een mode,
misschien ook een teeken des tijds. Het bezwaar is
dat de biografen er soms, ter afronding, het een en
ander bij fantazcercn; ook dat zij vaak aan uiterlijk
heden, anekdoten e.d. meer aandacht besteden dan aan
het werk van den besprokene. Thans ontvangen:
Kmilie et Georges Romieu, La vïe des socur.- lirontc.
N.R.F.
Emmanuel Aegerter. La vic de Saint Jitst, K.R.F.
]. Moura et l'. Louvct. Le mystcrc dn C/icvalier
d'Éon, N.K.F.
Pierre Courthion, Xicolas Poussin, Pion.
Giuseppe Frezzolini. Vic de *\'ic'jlus ^lachiarci, Pion.
Bovenstaande algcmeenc opmerkingen bedoelen geen
beoordeeling van inzonderheid deze werken. De uitga
ven der N.R.F, zijn gewoonlijk goed; Pierre Courthion
en l'rezzolini zijn ernstige en talentvolle schrijvers.
Men zij slechts voorzichtig met biografieën door onbe
kenden of notoire illusionisten, Vooral de zich noemende
,,biographies romancées" zijn verdacht. Ygl. hierover
dit blad van 12 Maart 1927.
Paul Haurigot, Acidc I^itssu/ite, Kmile-Paul, en vele
andere dergelijke boeken: vroolijk, niet ongevoelig,
pittoresk, zeer verdienstelijk kortom, maar.... Men
vuile zelf in. Onmogelijk het onnoemelijk aantal boeken
van dit soort dat Frankrijk blijft producecren, te be
spreken, of zelfs maar te vermelden.
Herhaaldelijk is h.t.]), reeds werk van Rem' Falou
aangekondigd. Ken der eerste critici van Frankrijk,
wiens gezag aanhoudend stijgt. Van de Kngelsche litte
ratuur - trouwens zijn eigenlijk studicvak -?is l.alou
niet minder goed op de hoogte dan van de Fninschc.
'J hans verschijnt de tweede druk van zijn Littiralurc
tm^/ai.-t.' cviiti'ni p<>)\uue. (Kra!.
* #
*
Findelijk is Mmificni' '/'t.-Ie van Valcrv in een
gocdkoope uitgaaf: algemeen verkrijgbaar gesteld i.VK.F.,
<> ir.;. Jjehalvc de- zoo Jang gelieimzinnig-heroemd ge
bleven Sain'c «ivf M l'i'-te, zijn in het/elide deeltje
atgedrukt: Ltf/n' d'uu tuut, Lcitrc di' ,Mtid<inii: i-tmlic.
Tusli en l-~x!rait- du lug-bonk i/t M. Tc-tc. Om aangaande
l'aul \ alérv met in herhalingen te vervallen, verwijs de
naar mijn .S'/'-w-artikel van April KJ.:I>, later herdrukt
in J-riiii.-c/u- htt. ,'«« <»/v il-ncn. De litteratuur over
\alery is trouwen^ zc< r uitgebreid. Ook in Nederland
js door verschillende Ln'iu herhaaldelijk over hem
geschreven.
Het Koloniaal Congres der
S. D. A. P.
(Slot -van pag. i)
Bij de toezegging van steun aan de nationalis
tische beweging is het voorbehoud gemaakt, dat.
de partij zelf oordeelen zal over de toe te passera
middelen.
De linkervleugel bij monde van den heer Schmidt..
wensc.hte verder te gaan, wenschte ook toe
tezeggen steun aan lijdelijk verzet en opstand,
indiende overheerseht'; volkeren tot aanwending van
deze middelen worden genoodzaakt. Het speekt
vanzelf, dat elke volksbeweging, die naar de
wapensgrijpt, zegt, dat zij er toe gedwongen wordt. Een
toezegging van steun in den geest van den heer
Schmidt door het lid van den Yolksraa-d
deheer Middendorp, in een tweetal artikelen in
Het Yolk'? terecht als onverantwoordelijk aan
de kaak gesteld zon in beginsel een goedkeuring
van gewelddadig verzet zijn geweest, welke
opde S.D.A.P. een zeer ernstige verantwoordelijkheid
zou hebbeu gelegd en haar rechtstreeks zou hebben
gevoerd in het met stroom-versnellingeii rijk voor
ziene revolntionnaire vaarwater.
liet congres heeft, met overgroote meerderheid
de opvatting-Schinidt afgewezen. Men kan d
e
partij en de lulandsche volksbeweging met dat
inzicht slechts gelukwenschen.
De heer ('ramer, in een blijkbaar niet groot
ewarmte voorgedragen en met veel instemming dooi
het congres ontvangen rede over de Inlaiidsche.
beweging, voorspelde bij voortzetting van do
thans, in het bijzonder in den jongsten tijd tegeri.
de P. X. I. gevoerde politiek, een nieuwe
catastrophe, als de onlusten in November '2(> en Januari
'27, en verklaarde dat de partij ia dat geval zou.
staan naast de Indonesiërs. Een uitlating,die
wegen?het wekken van de gedachte aan revoluti"miaii
geweld van de zijde der volksbeweging en wegen v.
de toezegging bij voorbaat van steun aan zoodanig'
geweld in gelijke mate streelend was voor In-1 in
bedwang gehouden revolutionnaire sentiment dei
vergadering als strijdig met een beheerscht staat
kundig streven.
Stellig een congres van beteekeiiis. De partij i-;
tot liet uiterste gegaan in haar streven de natio
nalistische beweging in Indiëtegemoet te komen..
Met beslistheid heeft, de overgroote meerderheid
daarbij den revolutionnairen vleugel in toom
gehouden en tevens de voorstelling, als zou
d£Nederlandsche arbeidersklasse geen belang hebben.
bij de staalkundige verhouding tot lndië,als
c;iiwaar afgewezen.
Of evenwel het congres erin is geslaagd den \\ eg
Ie wijzen, die naar sociaaldeinocratische beginsei< n
den meenten waar'iorg biedt voor wezenlijke
v»!k--bevrijding, moet worden betwijfeld.
Poezi e.
Ook diihtb-ondc's verschijnen en bereiken . :r,s :r>.
tamelijk groote getale. .. Over de huidige Fr.-.iis,. In
poëzie handelde op 30 Mei 1925 een uitvoerig artikel
in dit blad. Sindsdien bleef de stand van zaken vr.iweT
ongewijzigd: een nader overzicht zal volgen zoodra
er belangrijk nieuws is. Creaties zijn er zeker genoeg .
in dien zin dat thema's en vormen zich tot niev.wt,
waarden verbinden, ook nu nog, bij velen. Maar
zijr;het belangrijke waarden, oorspronkelijke creaties:
Joséders l-.v. .' .o.(j(f /(\i)nit'", pocmcs de- 1.1 n.c/
welverzorgde uitgaaf van de firma ,,A l'enseigne du
Clinfoc", Hrussel, 114, A v. Odon Warland) verbindt
du IhemaV: liefde en v.irensvreugde met 12-en
"--^y!abische rege;s en er ontslaat vaak inderdaad pe^zie.
Maar geen o n - g e h o « r d e ... Fn waartoe d,,n ?
Wij wachten op een ongekeiiden toon, op eei". g. ie-c:
eigen sten:. Jules Roniams deed zich hoorer., l',ui.'
Valérv e:: :,''L: en):', len. Maar sindsdien:
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
M M ** DEN HAAG »* ?* »*
AMSTERDAM ~ ARNHEM
Verz. van Tentoonstellinggoederen