Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JANUARI 1930
No. 2747
PETIT-GAFE
door Martinus van Oss
OP 't terrasje van 't café'tje,
dichtbij het afgebrande theater
gebouw, zat de tooneelspeler en
tuurde voor zich uit, terwijl hij met de
«ene hand lepelde in z'n kleintje koffie
en met de andere een kloeke sigaar
hanteerde. Hij bedacht opeens hoe
prettig het zou zijn, wanneer hem
thans geschiedde, wat slechts voor de
meest bevoorrechte zijner collega's
scheen weggelegd: de ontmoeting met
'n journalist. De leuke stukjes in de
krant over toevallige ontmoetingen
tussohen prominente acteurs en kunst
zinnige journalisten, waarbij onder
kwasie-nonchalant gebabbel, allerlei
belangrijke dingen werden gezegd,
interviews, zoo uit de losse hand
^tnaar ondertusschen, zeg !) waren wel
in. staat elk rechtgeaard tooneelspeler
te doen watertanden. Zoo van die
pittige gesprekjes op tram-balcems. in
schouwburg-café'tjes of om en nabij
de ruïne van een of ander theater,
je kon er wel 'ns stiekum naar ver
langen, wanneer je zoo al maanden.
engagementloos ronddoolde. Enfin, hij
was misschien niet prominent genoeg.
Wisten ze vél!
Aldus peinsde de kunstenaar die de
lioofdrol speelt in dit eenvoudig ver
haal, toen, als door 'n beschikking van
hoogere Macht, de Journalist voorbij
ging. De tooneelspeler kuchte,
haiielwuit'de beminnelijk, noodde tot zitten.
Er wilde hem niet zoo aanstonds 'n
conversatie-begin te binnen schieten,
dat prettig aandeed en toch zachtkeiis
?den kant zijner bedoelingen uitwees,
daarom meende hij goed te doen nog
eens te herinneren aan
'ttragischgvbouren van den sehouwburgbiwiel, ruim
tien maanden geleden en wijzend op
de schutting /.eide hij: ,,ik kan wel
grienen, als ik dat zie."
Och," zeide de journalist, ..ik
.grien al bij 't zien van 'n niet-ver
brande schouwburg, speciaal als ik er
'n première moet gaan zien.''
We gaan naar de bliksem," zuchtte
gevoelig de acteur, heb je de
sprokende film gezien? Dat is de genadeslag
?voor onze kunst"....
De journalist haalde z'n neus op.
Mag dat nou maar zoo? klaagde de
acteur. Mag zoo'n dood surrogaat nou
zóó maar de levende
knnst-van-'t-tooneel verdringen?"
Levende kunst," meesmuilde de
jounalist, als morgen al jullie ge
bouwen afbranden on jullie d'r bij
kraait er geen haan naar."
't Wordt meer dan tijd, dat jullie
in de krant, of, beter nog, dat je
ons vakmenschen gelegenheid geeft
«om in de krant. ... Zit pracht-copy
in: Zij die 't weten kunnen."
(warmloopend:) Iedereen wauwelt over onze
kunst,en wij zijn siechtsde machtelooze
toeschouwers, die haar,
innerlijkjschreieiid ten offer ziet vallen aan de
movies," aan 20 pCt. stedelijke be
lasting, aan onverschilligheid van 't
publiek, aan schouwburgbranden, aan.
.... (staat op, klieft met n hand de
luchten) God-in-deii-hemel ! Als ik 'n
gelegenheid kreeg oui in de krant me
uit te spreken ! (inzakkend, met
getemperde bitterheid), Maar ik ben
waarschijnlijk niet prominent genoeg."
Wou je zoo graag in de krant.
Tent?" vroeg de journalist.
God beware me ! ik heb nooit
van aan don weg timmeren gehouden."
Stel je niet aan,"zei de journalist.
,,Of jullienou zaniken indekrant of wij,
jullie schijndood tooneel wordt er geen
haar beter op."
Bestaat niet onder deze omstan
digheden."
Klets niet over omstandigheden !
Geen tonnen subsidie, geen vrijstel
ling van gemeentebelasting, geen tien
noodschouwburgon kunnen de lekke
schuit boven water houden. Geen
twintig Zwitsersche chocoladefabrie
ken krijgen jullie slappe ballon weer
de lucht in."
Lekke schuit,. . . . sl.appe ballon,"
kreunde zacht de acteur, kun je je
niet wat pieuzer uitdrukken?" Maar
de journalist vervolgde genadeloos:
Al zouden jullie iedere maand 'n
openbare collecte houden met
Saalborn-bloempje of van Praag-speldje,
dan neg bleef 't tooneel dezelfde ver
velende oude tante, wier onwezenlijk,
onverstaanbaar gestamel niemand
iiitresseert."
Ik articuleer altijd voortreffelijk,"
zei de acteur.
Wie praat er over jou? .... Zie je,
daar begint de ellende, dat ieder van
jullie zoo hopeloos van zichzelf ver
vuld is of van 't zaakje, dat ie drij
vende moet houden, dat er voor de
wezenlijke waarden van je werk, geen
plaats in jullie aandacht is. Ik kan
jullie niet anders zien, dan als 'u
groep kleine, min of meer handige
zakemuannetjes, min of meer ge
slepen in theater-politiek, waar noodig
met 't aandoenlijk
gebaar-vaii-deiikuiistenaar, eeuwig benauwd door den
economisehoii nood van 't bedrijf,
waarvan, naar 'n vermaard woord.
de theaterkas de Mussolini is, maar
bovenal tot den rand toe gevuld met 't
besef van. eigen voortreffelijkheid !"
Je kont me slecht," Zei de
toonoelspoler.
Wiepraator van jou?" vervolgde do
journalist, die 'n stapel van duizend
mets-zcggenele tooiieel-critiekon op z'n
ziel voelde drukken..,Do schuld ligt niet
bij Kijk on Gemeente en niet- hij de
Hchouwburgbranden 011 ook niet bij 't
publiek, ma ir bij jullie-zelf. :'
Hij is krankzinnig, dacht de
to,>neelspelor.
Hoe wil je belangstelling eischoii
van do monscheii aan geene zijde van
't voetlicht, als jullie, aan deze kant er
zoo bitter weinig voor schijnen te
voelen? Als jullie ons telkens v/eer
tracteert op middelmatig gespeelde
voorstellingen, op middelmatige en
sembles in middelmatige
tooiioelstukketi?
In interviews, bij aankondigingen
voor 'n nieuw seizoen spat 't altijd
vuur van jullie hevige aspiraties,
maar in de practijk, achter 't voet
licht, belijden jullie, overigens zonder
veel overtuiging, 't commercieele
theater. Zonder 'n spoor van meêli.j
dwingen jullie ons van acht tot elf
naar jullie slap-voorboreidde verrich
tingen to staren. Jullie poseereu graag
als slachtoffers van ons gebrek aan
belangstelling voor jullie kunst, jullie
neemt 't ons kwalijk,dat we naar de
kino loopeii. Waarom zouden we niet ?
We worden er prettiger ontvangen,
corifortabeler geïnstalleerd dan bij
jullie, we zijn er heelemaal niet ge
spitst op kunstgenot en we zien er 'n
zwak-surrogaat-van-'t-levcn. (geeft 't
tooneel van vandaag ons dikwijls
mér?) maar van wat in 't bereik
ligt der kino-techniek wordt ons
honderd procent toegemeten en we
ontkomen niet aan de sterke? energieën
die tot do wording van de beweegbare
foto hebbon saamgeworkt. Wij worden
er 'n. oogenblik door gepakt on zijn
ons bewust iets te ontvangen on althans
niet misleid te worden. Ik zeg niet.
dat jullie ons bewust misleiden, maar
dat kan toch niet wegpraten. dat
jullie ons naar jullie theaters roept
voor iets, dat je ons maar hoogst
zelden geeft. Wij (ik bedoel 't publiek)
realiseeren dat niet zoo dadelijk. Wij
gaan zelfs naar huis in do meening
ons niet onaardig geamuseerd te
hebben, omdat sommigen van jullie
heel grappig, of aandoenlijk voor don
dag kunnen komen, omdat jullie
actrices er soms charmant uit kunnen
zien, omdat jullie stukken soms
snoezig" en zelfs wel eens erg ge
voelig" kunnen zijn. Maar. . . . van
binnen, zie je. laat je ons leeg en
meestal vervelen we ons 'n beetje bij
jullie. Daarom komen velen van ons
zoo min mogelijk terug en laten we
jullie theaters leeg. of bijna loog.
Wij verwachten va.ii jullie iets.
Jullie woorden in de krant zijn veel
belovend evenals jullie gelaten, die we
naast die veelbelovende woorden zien
afgedrukt. Wij verwachten op een of
andere manier, gedurende ons samen
zijn met jullie te worden weggerukt
uit do enge werkelijkheid van ons
bestaan. Kunst beteokent toch ver
ruiming, verheffing, bevrijding niet
waar? Wij verwachten, dat jullie ons
doet lachen, ons doet huilen, dat jullie
ons met de volle inzet van jullie ver
mogens optilt uit do beslotenheid
van ons levenskringetje eii ons ge
lukkig maakt on rijk mot 'n diepere
wijdere kijk op 't leven. Want daar
voor zijn jullie er toch, niet waar?
Daarom zijn. jullie geen nauwge
zette bainkbeambten, geen, ni.jvero
winkeliers, ^eeii nuttige handwerks
lieden, maar tooiioelkunstenaars. niet
waar? .Maar wanneer we bij jullie te
gast- /.i.jn. bespeuren wc hiervan. m;t,ar
heel weinig en. na 'n h;!,lf uur gapen
we achter onze hand als bij 'n verve
lende visite. Do hardiiekkigon onder
ons komen telkens weer hoopvol
terug, om telkens weer te ondervinden
dal jullie ons w. inig of niets ie zoggen
]ieb1 en - - w.t-t er.uvr is - da-t- juilie
Zeil' (lint reilt, je Werk geell enkele
< iVert ui.^'mL; meer bezit. Jullie
\'r.i-:;^tous droef-klügeiid waar moet dat-heen
niet 't theater? en wijst ons op se] ion
wburji'iiiiod. op /.ware belastingen, op
loogo zalen en stampvolle bioscopen.
lui op onze beurt- vragen we jullie:
wa-nr moet dat hoen niet 't- theater?
ell wi.j/.ell op (Ie blvkebeenen. die
jullie welbewust o]) jullie toolloololl
toelaten, op 't eeuwig zich herhalende
clichévan jullie enseeneeringeii. <>p de
onvolgroeide techniek van Velen van.
jullie, o]) do halfheid van jullie en
semble-spel, op de onbenulligheid van
jullie stukken, die wel zoo'ii beetje
flirten, niet 't loven, maar 't zoo zelden
raken in z'n kern.
Wat moet er worden van 't theater
ell wat is et' geworden, van jullie
pracht ig1.1 kunst ?
. .Schouwburgriood. zware belastin
gen, ond r; i.ge I ij k e concurrentie on dan
geen belangstelling van 't publiek. ."
..Wat wil je van ons?. . . . Verlang
je lize belangstelling Voor jullie
arbeid. Mag je die van ons vragen?
Soms komt 't mij voor, dat jullie
daar achter 't voetlicht zoo'n. beetje
grapjes maakt met jezelf en m 't
jullie ..kunst." 't- Js 'n bootje zielig.
maar ik kan meestal weinig meer in
jullie zien. dan propere
tooneelbeambten. Ja. lachen jullie maar,
schalkjes. Houdt ons maar voor 't
lapje mot jullie klaagliedercn over
sehouwburgiiood. zware; belastingen
etc. etc. Of je houdt óns Voor 't lapje.
óf jezelf. . . . geloof jullie niet. dat
jullie! precies 't publiek hebt. dat je
verdient, du-t jullie precies de dichters
hebt eii de theaters waai' je recht op
hebt? Zeg. moeten wij jullie wakker
maken of jullie ons? Kom. je weet "t
beter dan ik. dat niet in do
omstandigGHARIVARIA
De Groene van 18 Januari bevat
een artikel van dr. Thij.-se, getiteld
Witte Els." \Yij vermoeden, dat dit
no. l is van een trilogie, waarvan
de andere nummers zullen heeten
Zwarte Griet" en llooie Sien."
Er zijn negen gevallen van pest gecon
stateerd. Het gold een Europeaan, vijf
inlanders en drie Chineezen. Van deze patiënten
zijn de Europeaan, vier inlanders en drie
Chineezen overleden." (HblJ
Als er voel copie is, zegt lul Ilbl.
zulke dingen korter.
Men moet niet uit liet oog verliezen, dat
men de economische draagkracht van het
land niet uit het oog mag verliezen." (L.D.
Wij hebben eleze> vermaning niet
noodig. Het L. 1). moet niet uil het
oog verliezen, dat wij niet uit het
oog zullen verliezen, dat men niet uit
het oog moet verliezen, dat men de
economisfhc draagkracht van het land
niet uit liet e;og mag verliezen.
ONZE CLASSICI
,.Carpe diem plukt den dag."
f Reiden en tr.!
Summum summarum." (Kamp.)
Obin bene, ibi patria, zegt een Latijnscli
spreekwoord." (Adv.)
,,Hij vloekte het vaderland met de woorden
van Scipio: Necassa quidem mea habebis."
I'.M.S').;
Na twee jaren zijn zij teruggekeerd, een
klein zakje goudstof als herinnering mee
brengend als souvenir."
(Prn\'. Oi'. a: Zn'. C'r.
.Ta, ja, we hadden 't al begrepen,
compris.
CORRESPONDENTIE
Tl. te \'. Bent u het niet me een- (i-T het
tegenwoordig (ik bedoel: momenteel) zoo vcei
gebruikte wooid ni<ninntt'('i leelijk en vooral
burgerlijk is en zou ja. k;;u er dan n;et n-ns
de aandacht op gevestigd worden?
Atiin'. l lat' doe ik. liet is iri-1
mirlijkwier Huitse'h, dus we raken liet
niet kwijt. oniiv(l"M i.vriiviiusmi'n
momenteel beiluideiid in de luode zijn.
.S', te A. Mej. Carrnn zal tot een der rijkste
meisjes van de \veield behoomi," sciirijtt cie
Tel. Wilt u die domme uitdrukking helpen
bestrijden ?
Anlir. Neen. Onbegonnen werk,
zoolang iedere imbeciel journalist in
de krant mag schrijven.
heden van builen af de schuld ligt vim
't feil, dat jullie tooneel 'n oude.
xeurige oninteressante tante geworden
is. Jullie weet 't beter dan ik (UI dan
pas do nieuwe lente etc. komen /.al.
wanneer jullie, niet meel' Verzadigd
van eigen voortreffelijkheid, niet meer
Verontrust door t.ooneel-politieke on
rust, niet meer beducht voor jullie
eigen plaatsje in 't licht der schijn
werpers, niet meer gchandü'a-pi door
die slappe indolentie, die je publiek
aan 't gapen brengt, met de in/.el van
heel jullie kracht en met uitsluiting
van de duizend en n
impoteutelingen, die jullie voor do voeten loopon,
willen arbeiden voor oen ideaal van
sterke, levende schoonheid <>p het.
tooneel.
In den grond houden we van jullie.
meer dan van honderd ..movies" Maak
dat we Weer trotsch kunnen /.ijn op
jullie en jullie daden."
.,\Veet je vél !" /.ei t and-knarsend
de tooneolspeler. maar hij zeielc liet
y.achtjes, want hij wilde de eerstvol
gende eritiek, elie de journalist over
hem /.ou schrijven, niet in gevaar
brengen.... Alhoewel hij overigens
nooit ci'itieken las en /.e glaelweg aan
zijn laars lapte.
TYP.: AMST. BOEK- EN STEENDRUKKERIJ, V/H ELLERMAN, HARMS & Co.