Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i FEBRUARI 1930
No. 2748
Een nieuwe vorm van Joodschen
Godsdienst
door Prof. Dr. D. Gohen
MIJNHARDT's
Zenuw-Tabletten .75ct
Laxeer-Tabletten.. 60ct
Hoofdpijn-Tabletten 6Oct
Bij Apoth. en Drogisten
EEN bijeenkomst, die van gewicht kan zijn in de
geschiedenis van het Neelerlandsche Jodendom,
-heeft de vorige week te 's-Gravenhage plaats ge
vonden. Het was in kleinen kring reeds lang bekend,
dat enkele Nederlandsche Joden in den
Haaghet plan hadden, om te komen tot de stichting
eener -Reform-Gemeente. Men was echter ook
in orthodoxe kringen niet zeer bevreesd voor
verwezenlijking van dit denkbeeld, omdat een
-soort traditie, waaraan de naam van den
Amster<lamschen Opporrabbijn Dunner ten nauwste
verbonden blijft, de Kefoi-m in Nederland vrijwel
onmogelijk deed schijnen. Uit land nam daarmede
een zeer bijzondere plaats in ten opzichte van
WestEuropa en Amerika. Overal, in Duitschland, in
-Frankrijk, in Engeland, in de Vereenigde Staten,
onderscheidt men twee soorten godsdienstige Joden:
de orthodoxen en de liberalen"; beiden vormen
gemeenten, die hun afzonderlijke bedehuizen heb
ben: de eersten de synagoge, de anderen den ..tem
pel." In Nederland echter behooren alle Joden,
voor zoover zij zich bij een kerkgenootschap hebben
.aangesloten, tot het eene, dat op orthodoxen
grond.slag staat, en dat ook naar buiten tegenover de
Regeering als vertegenwoordiger van de Neder
landsche Joden geldt. Ook zij, die in hun denken
en gedragingen niet orthodox zijn en niet gods
dienstig leven, behooren daartoe. Ja, zij hebben
.mede zitting in de besturende lichamen en nemen
deel aan den arbeid van de vereeuigingen, welke
van het kerkgenootschap uitgaan.
Dit lijkt, theoretisch beschouwd, een tegenstrij
digheid. Hoe kan, zal elk buitenstaander vragen,
een Jood, die niet geloovig is, deelnemen aan
godsdienstoefeningen, waar de geloovige tradities
worden gehandhaafd? Hoe kan hij de ceremoniën
vervullen, die een geloovig gemoed veronderstellen,
in haar bewoordingen en vormen zelfs eischen?
Hoe kan hij een lof zegging of zegenwensch uit
spreken, waarin gedachten zijn geformuleerd, die
hij persoonlijk niet kan onderschrijven? Is dit geen
verraad aan godsdienst en persoonlijkheid? Het i-s
geen wonder, dat, geleid door deze gedachten, een
aantal mannen en vrouwen, in volkomen oprecht
heid en bezield door liefde voor het Jodendom,
nieuwe godsdienstvormen hebben, gezocht.
Ge>loovende in God en Zijn liefde voor het volk, zelf
ook vurig verlangend naar een geloofsuiting, die.
hun troost en bemoediging kon geven, schiepen
zij een nieuwen godsdienst, die bevrediging gat' voor
beide gevoelens. De traditioneele vormen, die zij
voor zicli zelf uit den tijd en zonder beteekenis
achtten, verwierpen zij.E venzoo de lange
Hebreenwsche gebeden, wier bewoordingen hun niet duidelijk
waren of ook niet meer in den geest van den moder
nen tijd schenen te passen. De synagoge, met haar
godsdienstoefeningen, waarbij een aantal bezoekers
de oude voorgeschreven gebeden gedachteloos
schenen te prevelen, boden hun ziel en innig ver
langen naar geloof niets meer en zij stelden er
.andere formules, andere vormen ook voor in de»
plaats.
Deze konden verschillend zijn naar den wensch
van hen, die den nieuwen ..tempel" sticht
ten. Soms werd het Hebreeuwsch gehandhaafd,
meestal echter voor een groot deel de landstaal
ervoor in de plaats gesteld. Was in de oude syna
goge de voorlezing uit de vijf boeken, van Mejzes
hoofdzaak van de godsdienstoefeningen, thans
werd de preek van den lïabbijn het voornaamste
deel daarvan. Het orgel, ongeoorloofd volgens
den codex, werd ingevoerd: in plaats van den
Sabbath, moeilijk te handhaven in het moderne
zakenleven, werd vaak de /omlag gesteld, alt hans
een /ondagsdieiist naast den Sabbat h; mannen en
vrouwen werden niet meer. gelijk de traditie het
wil, streng gescheiden.
-Men ziet. de tempel verschilde in
uiterlijkevormen meestal niet veel van de Christelijke!
kerk en zeker heeft men. zij het wellicht onbewust,
deze als voorbeeld ervoor genomen. Er werd nog
altijd een bepaald ritueel gehandhaafd, zoodat e-r
onderscheid was. Ook de preek van den liabhiju
was, daar zij zich tot Joden lichtte, en zich uit
sluitend op het Oude Testament baseerde, anders
dan die vaiti den ilominé. Maar in het diepst van
den geest zijn beide gelijk. Men zocht in de
Keformgemeente troost, bemoediging, de blijd
schap van het geloof en men vond deze, zij het. niet
naar den vorm, dan toch naar het wezen, in gelijk
vormige uitingen als de Christelijke kerk.
De vraag rijst, waarom deze Joden dan een eigen
dienst voor zich noodig vonden. Met deze vraag
raakt men de kern der kwestie. De
HeformJoden (ik spreek hier natuurlijk van de leiders
onder hen) worden zonder twijfel gedragen door
aanhankelijkheid aan het Jodendom, /ij willen
dit niet verlaten, maar zij gelooven, dat het in
nieuwen vorm moet worden gegoten, ja, dat het
alleen daardoor behouden kan blijven.
Maar daarmede hebben zij tegelijkertijd zich zelf
veroordeeld; want in diepste wezen berust deze
aanhankelijkheid natuurlijk op de liefde voor het
Joodse1 hèvolk en de liefde voor het verleden. Doch
juist deze beiden hebben zij afgezworen. Het
verleden, omdat het oude .Joodsche geloof dezen
geest zeker niet heeft gedragen, /ijn godsdienst
is een dienst van en voor het volk. waarbij de hulp
van de Godheid niet voor den enkelen Jood. maar
voor de gemeenscha]) wordt gevraagd. De oliers
werden door de priesters uit naam dezer gemeen
schap gebracht; yjj waren de vertegenwoordigers
dezer gemeenschap tegenover de Godheid. Ook
wie voor zich zelf smeekte, wendde zich als liet kon
tot hen. /oo sterk is dit. gemeenschapsgevoel den
Jood aangeboren, dat ook. toen de synagoge in
plaats van den tempel kwam. de gebeden nooit c il'
bijna nooit voor <leu enkeling smeekten,
maaialtijd voor hei volk.
Daarmede is bijna iedere Jood tevreden geweest
tot de moderne t ijd kwam. Ook dit laatste kan niet
verwonderen. Wanneer men de ..i'ojay." van Karl
Emil Franzos leest, krijgt men een beeld, het aller
beste wel. hoe het oude Jodendom gestreden heeft
tegen den vreemden geest. Er is bijna, niemand
zelfs in Oost-Europa, maai- zeker niet in
\\VstEuropa. die aan den invloed zijner omgeving ont
komt. De Jood. vlug van aanpassing naar geest en
gemoed, heeft, zich zeer sterk geassimileerd, en zon
kwam dus de behoefte naar troost en liefde voor
de eigen persoonlijkheid, natuurlijk latent in hem
aanwezig, langzamerhand naai' boven, zoodra hij
uit hot ghetto was bevrijd. Medcgaande met de
liberale lichting der l!)e eeuw. kon hij zich niet
meer bevredigd voelen door een godsdienst. welke
zich tot de genieenschap richt. Hij wilde iets
voor zich zelf. terwijl hij ook het Jodendom niet
wilde noch kon verlaten, /oo is. naar ik geloof,
het ontstaan der Keform-gemeente te verklaren.
Maar tegelijk is daarmede aangetoond, waarom
de niet-geloovige Jood in de orthodoxe gemeen
scha]) kan leven. Voor hem gaat de
gemeensehapsgedachte boven het eigen verlangen, en daai1 hij
de eenheid van het Joodsche volk boven alles
acht. schikt hij zich in de vormen dei- traditie.
Want hij weet. dat hij de loi'/.cgging. die niet zijn
eigen geest niet overeenkomt, niet voor zich zeil'
uitspreekt, maar voor de gemeenschap en daarom
niet alleen uiten mag. maar als deel dier gemeen
schap uiten moet. Het zal er nu in de naakte tijden
op aan komen, wat in den Nederlandseheu Jood
het sterkst blijkt: het gemeenschapsgevoel,
uvlia,seerd op het verleden of de model n-e-t hisehe
richt ing.
Een der voornaamste Kimelsche pioniers der
reform-beweging. Lady Montagu, heeft zich,
geïntroduceerd door enkele Joden in I)eii Iia:ig,
tot een aantal intellectueelen gewend met een
poging ook hier een relorm-beweging te stichten.
/al zij succes hebben?
Er is reden om a;i.n te nemen van niet. Natuurlijk
zullen vrij veel Joden, die de ethische gedachte
toch in zich hebben opgenomen, door de nieuwe
beweging' worden aangelokt. -Maar zij zullen niet
kunnen steunen op aanhankelijkheid aan liet
Jodendom.
Men kan in de Nederlandsch-Joodsche gemeen
schap thans twee groepen onderscheiden, die,
verschillend, toch veel met elkaar gemeen hebben:
de orthodoxe en de /ionistische. Geen van beiden
zullen de lieform ooit steunen; de laatste niet.
omdat deze de volksgedachte uitsluit, die voor haar
hoofdzaak is. De Joden, die buiten deze twee rich
tingen staan, hebben zich of door traditie bij de
orthodoxe» gemeenschap gevoegd, en zullen deze
niet gemakkelijk verlaten, daar de gemeenschaps
gedachte hoofdzaak voor hen is; óf zij zijn vrijwel
volkomen van het Jodendom verwijderd en zullen
zich niet gemakkelijk aan een beweging geven, die
nog het woord Joodsch" in haar vaandel draagt.
En zoo zij het doen, zal deze zeker niet hun geheele
hart bezitten; want zij hebben zich reeds te zeer
aan andere denkbeelden aangepast, dan dat zij in
een ethische richting, die zooveel overeenkomst
vertoont met niet-Joodsche, juist het
specifiekJoodsclu; zouden verkiezen. Voor Nederland komt
de reform tientallen jaren te laat; wie zijn geloof
veii. lor en Jood wilde blijven, is /ionist geworden of
althans aanhanger der kerkelijke gemeenschap.
/oo moet verwacht, worden, dat de reform in
Nederland een kleine! beweging zal blijken,
beslrede-n door eirthodoxen en /ionisten, maar als
symptoom in ele' geestelijke ontwikkeling van het
Joelenelom zeker belangrijk.
Tentoonstellingen
K.il te-rdamsc!i<- Kunstkring, otterdam. Werk
van G. van Dul'fi'le-ii en H. Landheer. Te>t 2 Pebr.
Ve-ive-niging- tot lie\ 'orde-ring de>r Grafische
Kuiist. Stede-lijk Museum, Amsterdam. Werk der
leden; litho's, etsen, hout sneele-n, gravures. Teit
'.', Februari.
Huize van Hasselt, Rotterdam, Te-ntoonsl elling
v. Maurie-e dc> Vlaminck. Tot 'l Ee-bruari.
K i-a n s Hu ff a en /om-n. Kal vers! r,; a t. Amsterdam.
Tentoonstelling van Henri van ele Ve-lde. Tot
7 Februa'i.
Amsterd. Ateliers voor lünuenhuiskunst. A nist
e-rdam. \V<-rken van Anna lianeke- Kleine. Te>t IGFeLr.
Arnhem. Art ibiis Sacrum. Werke-n van W.
Korte]ing. Tot 13 Februari.
Vereeniging ..Vo'.r de' Kunst", Vtivcht.
We-rken v,m lede-n Ne-d. Hee-lelhouw<T.ski ing. Tot
2lt Fe-bruari.
Kunstzail Van LiiT. Amstev.lam. Werk'.-n van
W. Scliuhmai-hcr. Tot 22 Februari.
l! ilversvm. Wil li-m l i rok. \Verken van . \ ut hèmie
P. Srhotel. Tot l Maart.
Sleelelijk .Museum. .\ lllst el', l.'i 111. \VeTl\e-Il \;>,H
Fr;m.- Mas'eree!. Teit l Ma-irt.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam.
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnonraphica