Historisch Archief 1877-1940
Na. 2748
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i FEBRUARI 1930
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Radio en Grammofoon
Electrische
door L. J,
weergeving
van Looi
rv BLDEN zijn verwachtingen zoo
^1J weinig in vervulling gegaan als die
van de fabrikanten van grammofoon
platen. Maar stellig ook zal zelden
iemand zoo verheugd hebben gekeken
bij het niet-opgaan van zijn verwach
tingen. Want toen de radio-omroep
zijn zege-tocht begon, meende de
grammofoonindustrie, dat zij wel kon
inpakken. Nu het mogelijk werd
om zoo-maar de muziek uit de lucht
te halen, zou niemand meer grammo
foonapparaten koopen. En, wat erger
was, de platenindustrie zou er sterk
onder lijden. Beide pessimistische ver
onderstellingen zijn niet uitgekomen.
De platenindustrie ging weliswaar een
langen tijd niet vooruit de omzet
bleef ongeveer normaal, en de
apparatenfabrieken konden hun orders
makkelijk uitvoeren, maar tot den ou
dergang van de grammofoonindustrie
heeft de radio niet gewelkt.
En thans leidt de radio zelfs tot een
bloeitijdperk van de grammofoon, zoo
als deze nog nimmer heeft gekend.
De oorzaak daarvan is tweeërlei.
In de eerste plaats heeft de radiotech
niek de grammofoonindustrie een mid
del aan de hand gedaan, om met meer
resultaatenmet eigenlijk beter hanteer
bare middelen de grammofoonplaten
op te nemen. Ging dat vroeger op een
principieel primitieve wijze, namelijk
door bij den zanger voor een grooten
trechter te laten zingen, waarachter
een machinerie was geplaatst, die
door de kracht van des zangers stem
in beweging moest worden gebracht,
opdat een fijne naald een groef in de
weeke wasplaat kraste, thans ziet een
opname-kamer er uit als een radio
studio. Men werkt met eea radio
microfoon en electrische versterkers,
hetgeen een veel gevoeliger samenstel
is, terwijl aan het, eind van het appa
raat een veel sterker kracht beschik
baar is voor het garveereti van de
moederplaat, dau de stem va.ii den
zanger inhield.
De andere oorzaak van den bloei
der grammofoonindustrie is de electri
sche weergeving. Eigenlijk is dit wel
de voornaamste reden, dat de grammo
foonplaten er weer in" gekomen zijn.
Want al is de opiieem-techniek voor
uitgegaan, de weergeving van
electrisch opgenomen platen geeft op een
oude grammofoon, of zelfs met een
nieuwer model met gewonen
weeig ever, lang niet zulk een goed resul»
taat als wanneer de plaat electriseh
wordt weergegeven.
liet gebrek van een gewonen weer
gever is makkelijk aan te wijzen. Zulk
een weergever bestaat principieel uit
een trilplaat, waaraan een grammo
foonnaald is bevestigd. De naald loopt
in de groeven van de plaat, de oneffen
heden daarvan doen den naald trillen
en de trilplaat tiilt mee. De lucht
achter den trilplaat wordt daardoor in
beweging gebracht, en wij hooren die
luchttrillingen als geluid. Natuurlijk
is zoo'n naald en een trilplaat een
tamelijk zware massa om aan het
trillen te brengen en het blijkt dan ook,
dat de trilplaat
zeer ingewikkelde
trillingen niet kan
volgen en ze dus
doodgewoon niet
uitvoert. Langzame
trillingen brengt de
gewone trilplaat
ook al zeer slecht
over, zoodat de
grammofoonplaat,
die electriseh is op
genomen, nog zoo
veel nuances en die
pe tonen mag be
zitten. . . . de tril
plaat trekt er zich
niets van aan.Bij de
luidsprekers heeft hetzelfde euvel be
staan e 11 daarom heeft men daarbij
gezocht naar een niet liodf, die de
traagheid en de ongevoeligheid van
den gewonen, trilplaat niet bezat. Dit;
oplossing is gevonden en men heeft
voor de weergeving van de grammo
foonplaten een dergelijke manier
uitgedacht.
* *
*
De electrische weerg'ever \\vrkt
zeer eenvoudig. De bedoeling is om
electrische stroompjes te verkrijgen,
die aan een gewonen radioversterker
kunnen worden toegevoerd. teneinde
die stroompjes te versterken en er
een luidspreker mee te doen werken.
De naald van den ouden weergever
moeten wij natuurlijk behouden. De
grammofoonplaat moet nu eenmaal
door zulk een spits voorwerp wor.leii
afgetast de groeven in de plaal
zijn zeer nauw en de oneffenheden in
die groeven, die de verschillende ge
luiden beteekeneii. zijn /.eer klein. Al.-,
alle oneffenheden luiu invloed moeten
doen gelden, moet het siaal'je, dat el'
over gaat. puntig zijn. Kil »p zich/elf
is er tegen den grammofoonnaald niet
veel bezwaar. Aan de kwaliteit van
het geluid doen de goede grammofoon
naalden praktisch niets af.
De rest van de opneem-apparatuur
moet echter zóó licht beweegbaar zijn,
dat alle trillingen kunnen worden ge
volgd. Dat is bij den eleetrischen weer
gever inderdaad het geval. Er behoeft
niets anders in beweging te worden
gebracht dan de naald en een zeer
licht verlengstukje, het zoogenaamd
anker. In de teekenitig is dat ankertje
aangegeven met C., terwijl D het
punt is, waarin het draaien kan.
A is een tweetal magneten in
Uvorm, waarbinnen op een spoeltje B.
draad is gewonden. Verder bevat een
eleetrischen weergever eigerdijk niets.
De rest is konstruktief materiaal.
liet ankertje bevindt zich juist in
het midden van do krachtlijnen, d.w.'/,.
van het invloedsveld van de magneten
en zoolang het ankertje daar blijft
gebeurt er niets. Als echter het anker
tje; van positie verandert, dan ver
andert liet magne
tisch veld, waarin
zich ook het
spoeltje bevindt. En
verandering van
magnetisch veld
beteekeut, dat er
in het spoeltje eeti
stroomstx>olje ont
staat .
Verder is het ver
loop van liet proces
duidelijk. De naald
rust op de plaat,
en doorloopt de
groeven. Door de
oneffenheden be
gint de naald te
trillen en die trillingen worden op
het ankertje overgebracht,. Het an
kertje beweegt tusschen de polen van
den magneet en elke verandering, hoe
gering ook, beteekeiit een
stroomstootje in het spoeltje. Die slootjes
korrespondeeren volkomen met de grootte
en diepte van de oneffenheden van de
plaat, zoodat wij dus in het spoeltje
een stroom krijgen, die het eleetiisch
equivalent is van de oneffenheden.
die op hun beurt v»eer het geluid be
vatten."
Deze methode is zoo goed als ge
heel vrij van mechanische tnui>ghcid,
zoodat alle tonen beter tot hun recht,
komen. Bovendien kan volgens deze
methode het geluid tot schier onbe
perkt volume, versterkt worden, het
geen voor dancings en dergelijke ge
legenheden va.n belang is.
Een eiei'trisi-h opgenomen plaat,
op electrische wijze weergegeven,
geeft vél meer nuances van liet,
geluid te hooren. dan een goede
radio-uitzending. Kn d.'U lost meteen
hel raadsel op, \va;;,rom ze l I's
radiotoe.-,t el bezitters nog sieeds grammofoon
platen koopi n ! li'iv. U'l'en kan een
grammofoonplaat beter zijn dan een
radio-uitzending, omdat, wat voor
den omroepmicrofooii gespeeld wordt
niet meei' kan worden teruggehaald
deugt daarentegen een gedeelte van
een grammofoonopname niet, dan
wordt het stuk eenvoudigweg
overgespeeld, net zoo lang. tot het in
alle onderdeden goed is.
Nieuwe Uitgaven
Van allen ir«l. Twaalf speelliedjes.
Woorden en melodie van W. J. van
Assendelft, pianobegeleiding van M.
Overman?/öllner. Zutphen, W. J.
Thieme et, Cie.
Laat ons Zingen, twaalf kinderlied
jes. Woorden van W. J. van
Assendelft, muziek van M. Overman-Zöllner.
Xutpheri, W. J. Thieme et Cie.
H. D. Tjeenk Willink & Zoon. te
Haarlem, heeft een twaalftal popu
laire handboekjes uitgegeven over
Onze Koloniale Landbouw," onder
redactie van Dr. J. Dekker.
Bij P. Xoordhoff te (ironingen is
verschenen een serie ..\edcrlandsche
Ln>idnch(ij>]>i'n." een zeer volledig
natuurkundige eu topografische hand
leiding bij de Aardrijkskundige Wand
platen van Nederland, door- li. Schui
ling en J. M. De Feijlor.
,1. II. Schutt. Aii iiitroductioii to
Eriglish Literature for secondary
Schools. Volume 1. Een uitgebreide
bloemlezing van de Kngelsche lite
ratuur tot .Milt011 met veel goede re
producties en historische inleidingen.
J. B. Wolters. Groningen.
VERBKTEKING
Onder de afbeelding van een
damesportret op de Italiaansche Tentoon
stelling te Londen, werd abusievelijk
de naam l'isanello geplaatst. Dit moet
zijn: ,,toegeschreven aan Ant.
Pollainolo."
PATÏH
CRACKERS
perblii\.yeljeelgevuld niet nostuksFi.35