Historisch Archief 1877-1940
t- EELBENBE KUNSTEN
T IN DE VROUWENCLUB
bij Van Lier
3AERT en JOS. W. DE GRUYTER
.-^-,*'
$ m
zie door dit werk, en dat ik een winst aan ruimte
erken in het landschap en meer volume in de
1 figuur. Die ruimte in de figuur, dat meer
uitdrukken van de ruimte, is ongetwijfeld in het portret
van den heer Grevelinger. Ge vindt daar de vroe
gere, steeds persoonlijke zorg terug om de handen
nauwkeurig te modelleeren, maar in den kop
voelt ge het zich-ronden
op een manier die vroeger
niet in die mate was aan
wezig. In de landschappen
is het erkennen der uitge
breidheid ook zeker meer
te zien. Er is in de vormen
een soort lente gekomen
tot de onrust der lente toe !
Er kwam in het werk een
schuiven en krullen, dat
op een levendigheid duidt,
die het verstarde door
breekt en de heldere
kleur, die in een andere
periode eer zorgzaamheid
verried, nu maakt tot
een wezentlijker klaarte.
Er is een wezentlijke winst
en ik hoop dat deze
winst nog andere gevolgen
zal hebben, zonder daar
om het perssoonlijke aan
het werk te ontnemen;
ik verwacht grooter een
voud, van binnen-uit en
minder duidelijkheid van
den toeleg, waarmee de
schilder zijn werk for
meert. De beschaafdheid
zal ongetwijfeld blijven,
maar gratie zal het starre;
vervangen; het voorne
men altijd teduidelijkbijv.
bij den minderen
Schelfhout, zal bij den beteren
Schuhmacher wijken, ten
minste voor den toe
schouwer, tot een
verzachtender verte. Wan
neer ge vragen woudt waar
ge die onrust der lente
vindt, dan heb ik u te
wijzen op de NOS. 8 en
!); wanneer ge klaarte
zoekt, op het witte schip
in de haven; en onge
twijfeld is er weer ruimte
in het landschap No. 5,
in No 4, het pleintje
bij de kerk, waar de
bergen henen deinen, als in de teekening No. 10,
de promenade, terwijl in het schilderij met het
kerkhof No. l levendigheid en ruimte eveneens
duidelijk zijn vereenigd.
Om en door dit alles is dat tentoonstelling
bezoeker van Schuhmacher een genoeglijke arbeid
geweest.
Znirt- en Noord-Ncderlanüsche
Kenaissancc
Frans Vermeulen zet zijn: Handboek tot de
Ofschiedenis der Nederlandsche Bouwkunst *) rustig
voort.
Thans verschenen de 3de afleveringen (tekst
en platen) van het He deel van dit uitmuntend
werk. Hij behandelt hierin op de eerste plaats liet
karakter der Hollandsche Renaissance in dx;
Burgerlijke Bouwkunst. Een dankbaar onderwerp
waar heel wat over te zeggen valt; daar het die
Burgerlijke gebouwen betreft die, al zijn ze thans
nog maar (als krenten in een schrale mik) schaars
over ons land verspreid, niettemin de kleur en fleur
en glorie van ons land vormen.
'iyotsune
Acteur invrouwenrol
Be schrijver, schetst uitvoerig de groote tegen
stelling in de Renaissance-bouwwerken van Zuid
en Noord-Nederland ondanks hun vele punten van
overeenkomst; een tegenstelling welke hoofdzake
lijk in beider, verschillende kleurwerking" gelegen
is; de pétillante kleurwerking, die (bij de Noord
Nederlandsche ontstiat door de gemengde toe
passing van bak- enbergsteen... . terwijl de
ZuidNederlandsche bouwkunst zich ontwikkelt in een
schilderachtige plastische richting, waarin het
sculpturale moment overheerscht. ..."
Deze tegenstelling in de kleurwerking is inder
daad groot en overwegend tusschen de Noordelijke
en Zuidelijke Nederlanden.
Door hun krachtige kleurcontrasten, het
heldieprood der baksteen, 't blank geel-grijs der
bergsteen, het fel-wit van ramen en kozijnen,
waarin de ruiten als gepolijst zwart marmer glanzen,
en het gloeiend rood der pannen, zijn onze oude
bouwwerken veel levendiger dan de meer Zuidelijke;
de eerste lijken daarom jeugdiger en frisscher;
terwijl de laatste door de een-kleurigheid der na
tuursteen monotoon en daardoor veel ouder en
eerbiedwaardiger schijnen.
Dat men ondanks het druk gebruik van beeld
houwwerk dit gebrek aan kleurtegenstelling heel
goed gevoelde, blijkt ook vooral hieruit ten duide
lijkste, doordat groote gedeelten van het door den
stedensmook grauw geworden beeldhouwwerk aan
de stadsgevels der Zuidelijke Nederlanden in later
tijden overvloedig verguld werden, liet behoeft.
geen betoog, dat men hier gedreven werd door de
zucht, het bijna norsche aspect dier gevels op te
vroolijken.
Vervolgens behandelt Vermeulen de:
liouifmcestcrs en Scholen, uit dit voor de Nederlandsche
bouwkunst zoo gewichtig en oorspronkelijk tijd
perk, waarvan de belangrijkste.
Hans Vredeman de Vries is de meester, die als
het ware het werk zijner groote Zuid-Nederlandsclie
voorgangers lesumeert en omschept tot de een
voudiger typen, welke de meer burgerlijke geest
der Noordelijke Nederlanden in de eerste plaats
behoefde."
Bijzonder interessant is
het, in Vermeulen's boek
in korte saamvatting de
levensgeschiedenis van dezen
veelzijdigen pionier te volgen.
We vernemen eruit, hoe
de bouwmeesters uit dien
tijd evenals de kunstschilders
en beeldhouwers ondanks de
slechte of beperkte verkeers
middelen onophoudelijk
heren-derwaarts trokken. Echte
trekvogels" waren het.
Vredeman de Vries, in
1527 te Leeuwarden als zoon
van een Duitsch cotistabel
of busschieter geboren, kwam
eerst bij een aldaar
woonachtigen Amsterdamschen
glassshilder iri de leer. Ver
volgens trok hij naar Kam
pen, doch begaf zich al
spoedig naar het zuiden,
waar hij te Antwerpen en
Mechelen in 1549 aan de
triomf boogen van den intocht
van Karel V en Philips II
werkte.
Naar Eriesland terugge
keerd vond hij daar (volgens
van Mander) bij een schrijn
werker de werken van Scrlio
of van Vitruvius, welke hij
nacht en dagh vlijtigh"zou
hebben uitgeschreven.
In 1555 vinden we hem
andermaal in Antwerpen,
waar hij een begin maakt
met het uitgeven zijner merk
waardige prentwerken, welke
in de navolgende tijden zoo- JscdüKoryÜS
vele bouwmeesters tot voor- , O-y\
beeld zouden strekken en f I720 I7Ö2J
van zoo grooten invloed op
onr/e Noord-Nederlandscho bouwkunst worden.
De hervormde beginselen toegedaan, moest d>
kunstenaar in 1570 voor Alva vluchten; maar in
1575 keerde hij naar y.ijri geliefd Antwerpen terug.
waar hij tot vestingbouwkundige werd benoemd.
een ambt dat hij vervulde tot tuin de
overgavider stat! aan l'arma in I5,s5.
Dan begint zi.jn zwerftocht door Duitschland.
Daarna Praag en keerde vandaar via Hamburg
terug naar Amsterdam.
Een belangrijke f/guur !
W
*) 'x-(ti-(trt'<tfi(iff(\ MtitlinxH \ijltttfi.
W. Schuhmacher
Park