Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 FEBRUARI 1930
No. 2749
BIOSCOPY
door L. J. Jordan
Kitsch-Dammerung
Dupont's ',,Atlantic".ITuschinsky
DEN indruk recapituleerende, dien Atlantic"
nalaat, dient men allereerst het zuiver
sensationeele element te signaleeron en uit te schakelen.
Het zal altijd makkelijker zijn de gemoederen in
opstand te brengen met een zinkenden
oceaan-stoomer dan met een lekkende kraan. De duizend
-emoties en herinneringen, die door de letterlijk
«n figuurlijk grootscheepsche verbeelding van
een dergelijke catastrofe worden opgeroepen,
hebben met de dichterlijke visie noch met de
scheppende kracht van den kunstenaar iets van
doen. Dat men na de vertooning kapot" het
theater verlaat bewijst niets voor de macht van den
-auteur in dit geval het bewijst hoogstens, dat
Jiij er niet tegenop heeft gezien de ontroerende
.suggestie van het kunstwerk te vertroebelen met
de evocatie van een nog versch in liet geheugen
liggende scheepsramp. Het historisch geworden
,,Nearer to Thee, my God l" aan het eind, bewijst
hoever Dupont in dit opzicht durfde gaan.
Het is dan ook karakteristiek, dat de momenten
van zuivere, enkelvoudige ontroering ontroering
opgeroepen door den kunstenaar Dupont en niet
<loor het schrikkelijk fantoom der Titanic"
.zich voor mijn gevoel vrijwel concentreerell in het
?eerste deel. Hier is de tastbare realisatie van een
massa-ondergang nog niet in het spel hier
beweegt de conceptie zich op het hooge plan der
verbeelding: de verbeelding van het eeuwige
?contrast tusschen de dagelijksche zorgen en het Lot.
Aangrijpend en van oen ongekende felheid leven
-hier de nietige menschelijke emotietjes, zorgjes en
belangrijkheidjes op den drempel van het glaciale,
zwijgende rijk van den Dood. Midden in het
ontzaglijke, zwarte Niets zweeft dit feestelijk
"verlichte notedopje, heftig bewogen door mole
culaire gebeurtenissen. De man, die het komende
morgenlicht niet meer zal aanschouwen, delibe
reert ernstig over de vraag, of hij de invitatie voor
-een avondpartijtje zal aannemen. De vrouw, die
wegens een flirtation van haar man om het einde
?der reis smeekt, staat aan het begin eenor reis
vanwaar niemand weerkeert. De bon-vivant. die
zwetsend zijn cock-tail mengt, zal binnen eenige
uren zijn laatste Onze Vader" stamelen. En boven
dit alles, als de levende schakel tusschen het broze
Nu en de onwrikbare Tijdeloosheid verheft zich de
commandobrug, stil en meditatief ons aller
?diep-in weten van het onafwendbare einde.
Het suggereeren van deze stemming, zwaar van
beteekenis van deze waarde achter het uiterlijk
?der dingen is voor mij het hoogste wat in deze film
bereikt werd. Onafhankelijk van het min- of meer
natuurgetrouwe eener verdrinkende massa
onafhankelijk van de schrijnende herinnering
eener vergane realiteit, leeft deze ongrijpbaarheid
bij de gratie van den scheppenden kunstenaar
alleen. En zij bewijst eens te meer, met welke
relatief simpele middelen het allerhoogste en
allerbeste te bereiken valt.
Want het is niet het weelderige interieur noch
de majesteit van den nachtelijken oceaan, die de
grootschheid der opgewekte emotie bepaalt. Het
is veeleer het contrast der dingen, de dwingende
suggestie van dat, wat niet gerealiseerd kun wrtnlen,
hetwelk ons aangrijpt en stil maakt. Wat intiem
gebabbel, wat klaterend gelach, wat flarden van
een mondain muziekje en dan, plotseling de
ruischende stilte van den wijden nacht, aangegeven
door het snijden van den zwarten boeg door het
duistere water. Wat opgewonden discussietjes, wat
«ENERAAL AGEBJTEN VOOR
AMATEIJft-fcllVO-CITRIJSTrMO
FOTO-SCHAAP & Co.
NPÏTI 8 AMSTERDAM
Uit de film Atlantic"
heen en weer gekaatste quasi-diep/.innige
gedachtetjes en dan de eenzame man op de
Commandobrug, alleen met de sterren en zijn verantwoordelijk
heid. Ziedaar de eenvoudige middelen, waarmee
Dupont ons aan tijd en sfeer ontrukt en ziedaar
ook de mogelijkheden, die hij met don nieuwen
factor van den klank voor de film opent.
Want het dient erkend, dat het effect hier door
het synchronische geluid niet slechts onaangetast,
blijft, maar zelfs zonder dit clement ondenkbaar
zou zijn. Het gesproken woord -?tot nu toe d»
aanvechtbare plek in de klankfilmtheorie hoeft,
hier een /eer bepaalde rol te vervullen. Do dooi
den dialoog snol opgeroeprn, snel vervliegende
gedaehteribeeldeti de door den intiemen klank
der stemmen geschapen, warm omsloten sfeer zou
door deu Bedrukten filmtekst niet vervangen
kunnen worden. Afgewogen tegen de immaterieelo
geluiden van den nacht, vertegenwoordigen deze
beide klankelementen i'.eev bepaalde waarden, die
de dramatische spanning y.elfs in dezen
riidimentaireii vorm op gansch nieuwe wijze beïnvloeden on
verrijken.
Tn dezen rudimentairen vorm ! Want hot blijft
alles nog in veel op/.ielitoii gebrekkig en onvol
doende. Kr is nog altijd een hinderlijk ina.nl,'> itan
evenwicht tusschen hol stroomend verschieten van
liet snelle.' filmbeeld en hol hokken eti btagneercn
van don dialoog. Is deze laatste nog te zwaar, te
nadrukkelijk, te materieel:' Men zou het welhaast
zoggen, gezien het feit, dat het gesprok in zijn
vlucht igsteii vorm (hot brouhaha bij de
scheepsbtir) zich nog altijd het best bij het filmische
rythme aanpast.
-Mijn bezwaren tegoii het principe van oen ge
reconstrueerde ..Titanic" ramp heb ik reeds aan
gegeven. Over mijn bezwaren togen de realisatie,
zou ik lang kunnen uitwijden. 7ij betreffen evenwel
-- behalve het langdurige gesprek" op het, moment
nota bene, dat de laan in den rolstoel zich zal laten
redden en dat kortweg moordend in in het
stormaclil ige aceeleraiido der slot-gebeurtenissen
slechts dinu'en van gradueel en daardoor secundair
belang.
Hoven alles echter ,s1;i,a( de intentie en do hoop
volle verwachting, dio ons opnieuw naar hot
oosten doet zien, zoolang van het westelijk front
niets nieuws gemold kan worden.
liet woord is thans aan Uuthmarm !
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL Heererigracht 396, AMSTERDAM
Van 15 Januari tot 15 Februari Tentoon
stelling Litho's H. de Toulouse Lautrec