Historisch Archief 1877-1940
No. 3749
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 FEBRUARI 1930
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 80190-82595
Oroote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
Filmliga Nederlandse!! Pro
gramma ,,l>e Uitkijk".
De Filmliga kan zich niet beklagen over gebrek
an belangstelling. Indrukwekkende filmjaarboe
ken worden te harer poenitentie uitgegeven
advertentie-stakingen om harentwille uitgevochten
georganiseerde hetze "s tegen haar invloed in het
leven geroepen. ... ja, zelfs in de muziekrubriek
van een onzer dagbladen compareert haar naam,
als een soort dwangvoorstelling, op gezette tijden,
«eer tot verwondering overigens van den
argeloozen melomaan Dit alles nu, hoezee" vleiend
voor een kleine en niet geheel van strijdbaar
heid ontbloote vereeniging, begint voor den
auditeren buitenstaander de grenzen der over
drijving, om niet te zeggen van het belachelijke
te naderen: zóó geducht, is zij nu ook weer niet.
Iritusschen valt het niet te ontkennen, dat zij
*>en en ander op haar kerfstok heeft en een van haar
onvergeeflijke zonden is, dat zij bij het jonge
Nederland een filmactiviteit heeft opgeroepen
zoo maar, buiten het bedrijf" en zijn
geacciediteerde steunpilaren om die inderdaad ongepaste
afmetingen dreigt aan te nemen. Immers hiep
wordt thans een heel programma gevv\ld met oor
spronkelijk werk van vier Nederlanders, allen leden
der Filmliga, Afgezien van een dergelijke inconse
quentie bij lieden, die zich als theoretiseerende
zwetsers behoorden te gedragen, begint do vraag
te klemmen: Wat moet men met een zoodanig
verschijnsel aanvangen? Na het geval-Ivens lijkt
het werkelijk wat gevaarlijk, de zaak als ijdel
dilettantisme af te doen men compromitteert
zich nu eenmaal niet graag bij herhaling. Gelukkig
is daar nog het middel der negatie: zoolang de
de sujetten niet hinderlijk-beroemd beginnen to
worden, behoeft er geen haan naar te kraaien en
kan de Nederlandsche pers, voorzoover zij zulks
verkiest, de heele geschiedenis buiten haar ko
lommen houden. Of desnoods aan een niet gehee
toerekenbare instantie overlaten ....
Het pièce de résistance van dit Nederlandsche
programma is Ivens' Zuiderzee". Hij valt door
zijn grootere ervaring, zoowel als door de uitge
breidheid zijner middelen, min of meer hors
concours. Het lijkt me niet billijk, dit werk vóór de
definitieve montage uitvoerig te bespreken. Wat
«chter reeds vaststaat is de beheerschtheid en
zekerheid van den toch nog prillen cineast, tegen
over zijn gigantische stof. Zelfs in deze, eenigszins
zwaar verteerbare, noodmontage blijft de
..ZuiderKee-film" een monumentaal stuk werk, forsch en
uiterst persoonlijk en nergens beneden de grootheid
van het onderwerp. Ik hoop aan de definitieve
montage, na Ivens' terugkeer een afzonderlijke
bespreking te wijden.
Van de twee debutanten Dick Laan en Jan Ilin
was de Voetbal''film van den eerste zeker hut
opmerkelijkste. Ik zie in. dit luchtige, schertsende
werk zeer, zér goede kwaliteiten. Wie wel ecris
zelf geprobeerd heeft een film te monteeron of
zelfs maar eenigszins vertrouwd is met het onge
looflijk zware métier, staat verbaasd over het
gemak en de zekerheid, waarmee deze debutant
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BIJ CAPI vakkundige raad en voorlichting.
zijn materie hanteert. Dit pretentielooze filmpje
af te doen als een voetbal-grapje is een miskenning
van den kern dezer demonstratie: het aanwenden
van de film als taal. De groote vraag: hoe weet do
cineast zijn beeldstrooken te ordenen, te
componeeren en te rythmeeren tot een gave uitdrukking
zijner intenties het primaire beginsel, n'en
déplaise de ,,het-spel-was-goed-"critici is hier
tot een verrassende oplossing gekomen. Met bijna
nonchalante zwier rijt Laan zijn beeldstrookeu
aaneen in gemakkelijke, vlotte rapheid. Met niets
dan snel wisselende details, als luchtige, rake
schetslijnen, omspant hij het beweeglijke
voetbalmilieu. ... een gemoedelijke Autant-Lara ! Buiten
gewoon geestig is het motief der snel-plapperende
monden, als stemmingstoets voor het nerveuze
publiek. Ook de bittertafelronde is uitstekend
geobserveerd, al zou zij ongetwijfeld bij bekorting
winnen. Alles in alles een phenomeen tusschen onze
ietwat zware filmkunst: de eerste humoristische
Hollandschc film.
Jan Hin, assistent en leerling van Ivens debuteert
met ecnfilmpje ..Steenhouwerij", eveneens opmer
kelijk goed en zuiver van visie en techniek. Het
werk wijkt door een zeker romantisme in opvatting
sterk af van Ivens' stijl. Overigens doet het door
zijn abrupt en ongemotiveerd slot sterk fragmen
tarisch aan. Hoe zit dat? Gecoupeerd?
Tenslotte J. G. Moll met zijn documentair's".
Prachtig, degelijk en ernstig werk, dat ondanks
zijn zakelijken inslag een hoogst belangrijke en
geheel eigen plaats tusschen onze jonge cinegrafen
inneemt. Ook aan hem en zijn arbeid hoop ik
binnenkort een afzonderlijk artikel te wijden en
volsta hier dus mot deze eervolle korte vermelding.
In memoriam
Just Havelaar
door Otto van Tussenbroek
....slechts bewuste en geestelijke actieve
menschep kunnen een betere wereld voor
bereiden."
JUST HAVELAAR
M KT het te vroeg verscheiden van Havolaar
verliest Holland een zijner zuiverste en
eerlijkste kunstkritici, een evenzeer kundig als
begaafd man, die zich ten doel gesteld had waar
heden te zoeken, grenzen af te bakenen, hot on
waarachtige bevechtend en den voozen schijn
verguizend. Hoewel gespecialiseerd op het veel
omvattend gebiod dor beeldende kunsten kenmerkt
al hetgeen Havolaar in druk gaf zich door don
universoelen geest, welke daaraan do eigonlijke
bekoring en beteekenis schenkt; hij voelde do
verschijningen van hot leven en do kunst groot aan
en wist daarvan in al zijn arboid te getuigen.
Zijn religieus-humanistisch karakter schonk aan
al zijne geschriften oono zekere mildheid, zijn kri
tiek was op een begrijpen ingesteld, waarbij het
verlangen allereerst de deugden te waardeereti en
op het twoode plan de feilen te vermelden
overheerschond bleef, waardoor allo scherpte in het
geuite oordooi word vermeden.
Niet dat Havelaar niet toornen kon als hot om
het wraken van 's worolds onrecht ging. Dat 't
groote volksgehoel do schoonheid haat, dat 't
cynisch is en laf en geen uur van verheffing moor
belooft, is waarlijk gooii wonder in oon wereld,
waar de inillioenen dagelijks geknauwd on zedelijk
gehavend worden door don wan-geest dor
leelijkhoid. l"it rancune tegen 't troostelooze sleur-leven
wordt 't schoone gehaat. Hot. odolo wordt begrijnsd
dooi' hen, die zichzelf ontvluchten. Het wordt
begrijnsd door hen, die tot 't odolo geroepen, waren,
ook zij, maar die vanwege hot tumult der zorgen,
niet luisteren konden. Men lacht kwaadaardig om
't geluk, omdat men zelf zoo ongelukkig is...."
zoo schreef hij eens. Zeker, dit is bitterheid, dit is
oon wreede aanklacht on toch weet ik met zeker
heid te kunnen zeggen dat hij die deze; woorden
uitte, ook al was hij evenals elk geroepene een
eenzame, in zijne gelukkige oogonblikkon tot
geestelijke hoogten uitsteeg als in adelaarsvlucht,
waarin slechts weinigen hem konden volgen.
Immers, de groote, veelomvattende liefde, die in
dozen uitzonderlijke!! inensch brandend leefde,
verzachtte veel. zij deed veel opstandigheid in
berasti ig verzinken, we ke wijsheid was en zonder
ook maar in het minst in te boeten aan innerlijke
waarden adelde hem in later jaren het nobelst
Just Havelaar
geestelijk evenwicht. Bezonkenheid der ziel leidde
tot verhevenheid van gedachten.
Ook Havelaar heeft moeten ondervinden dat
kritische arbeid niet altijd een dankbare taak
kan hoeten. Waar men looft vindt men vrienden,
waar men laakt maakt men vijanden en
toch geloof ik dat in Havelaar's geval laatstge
noemden al zér gering in getale zijn hoewel geen.
man van karakter loven kan zonder tegenstanders
to vinden. Kn daarenboven. . . . wij leven in een
al to klein land !. . . .
Nu ook deze fijnbesnaarde menschenziel wijdere
grenzen heeft overschreden is het goed in herden
king van hem dien wij verloren hebben en niette
min voor altijd bezitten deze uitspraak nog eens
in druk te geven: Kunst is niet oen gespecialiseerd
rubriekjc van hot geestelijk loven: kunst is men
sehelijkheid. De schoonheid is niet een troost
voor de ingewijden: do schoonheid is ons zoo
natuurlijk als hot beloven van vreugde en van
smart.
Niet voor enkelen bloeit do bloem en verheft
zich ieder uur van den dag en van den nacht de
majesteit van den hemel boven ons kommervol
bestaan. Slechts oven, immers, behoeft men zich
bevrijd to gevoelen uit don druk der bekommer
nissen, slechts oven behoeft men in aandacht tot
<l.e stilte van het wakend innerlijk to koeren, om de
schoonheid der wereld ons te zien ontbloeien.
Kn do schoonheid der wereld is dezelfde als die
der kunst: want beide zijn zij een schoonheid der
ziel, een zich bewust worden van 't rythme des
levens, een aanvoelen van de verborgen harmonie,
die ook in ons zelvon leeft."
Nieuwe Uitgaven
Dr. K. J. liiemens l'our bleu jttirlcr Ie J'ranraift
en voyage et dans la conversation. Handboekje
voor praclisch fransch. Amsterdam, J. M.
Meulenlioff.
li'onifiin I\ (libris par l lector Malot, dition
shnplifióe et ivnno1.ee par .!. A. Dijkshoorn, doctenr
des lettres, cinrruièmo dition, avee illustrations
ile ,I;in Wiegman.
Lf ('id par l', (,'orncillo. fmatrièmc ódition, avee
line introilnction et (les notes oxplicatives par
Ktlouurd U'ii'ké. revue par K. .1. Uieniens, docteiir
(les letti-es.
l'ciiti' .1 »ilinl»!i'if, de* I'rusiili'itrft J''ranrnis l
('onles el Nouvelles pur (?. \Valeh, quatrièmo
ódition. Amsterdam, .1. M. .V.eulonhoff.
N.V. VAN DER HOOP'S
Meubelbewaring en Transport Mij.
Verhuizingen en Bewaarplaats
voor inboedels
AMSTERDAM AMSTELDIJK
(na 6 u. 50511)
Tel. 22195