Historisch Archief 1877-1940
Na. 2749
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 FEBRUARI 1930
Duitsche boeken
door Alice van Nahuys
DE PARIA
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L.J. Jordaan
24 Nette Deutsche Erzahler.
Herausgegeben von Hermann
Kesten, Gustav Kieperiheuer
Verlag, Berlin 1020.
Duitschland en Amerika en
misschien Rusland zijn de lauden,
die een bloeiende literatuur bezitten.
Duitschland neemt hier wel de eerste
plaats in. Want in Duitschland zijn
het eigenlijk drie generaties, die voor
en na goed werk leveren. Deze drie
generaties zou ik willen indeelen in
die van gisteren, van vandaag en
morgen, elke generatie dan natuurlijk
niet te streng afgeperkt. Met de
generatie van gisteren duid ik hen
aan, die lang vóór den oorlog al hun
uiting gevonden hadden (Mann,
Wassermann, Schnitzler, Hesse, Brod en
vele anderen) en nog met volharding
meer of minder belangrijke scheppin
gen voortbrengen. De generatie van
vandaag zijn zij, die in en vlak na den
oorlog begonnen te publiceeren. Tot
dezen behooren o.a. Frank,
Feuchtwanger, Zweig, Werfel. Het is deze
generatie, die mede de indrukwekkend
ste boeken brengt. Tot de generatie
vanmorgen?Jahrgang 1002" zou ik
bijna willen zeggen reken ik hen,
die feitelijk nog aan het begin van
een literaire loopbaan staan, zij, die
reeds een enkele novelle, een enkelen
roman publiceerden, waarin een be
lofte voor de toekomst schemerde.
Van vierentwintig tot deze generatie
behoorenden nu heeft Hermann Kesten
een verzameling vertellingen bijeen
gebracht. Bij zijn keuze moeten wij
ons neerleggen, omdat hij zelf, blijkens
zijn voorwoord, weet, dat velen ont
breken. Niets, politieke richting
noch stijlprincipes, vereenigt deze
vierentwintig jonge menschen hier.
Alleen gevoel en verstand werden
gewogen; de toegangskaarten waren
talent en karakter. Het zijn allen
jonge schrijvers, die aan de kracht van
het woord, aan de inwerking van hun
nieuwe en nu misschien nog zwakke
woord gelooven; het zijn jonge
menschen, die meenen te weten, dat
een schrijver noodig is in deze ver
dorven en noodlijdende wereld. Zij
allen willen, naar het voorbeeld van
HeinrichMann, nuttige schrijvers zijn,
wetend dat alleen het beste en zuiver
ste woord helpt, dat knoeierij en
karakterloosheid van den schrijver
het bederf van de literatuur en van
de wereld zijn".
Jonge, wilskrachtige menschen zijn
het, dsze vierentwintig, maar niet
allen even sterke kunstenaars. Een
onverbiddelijke drang naar waarheid,
niets dan de waarheid, leeft in hen.
Geen mooischrijverij, geen lyrische
ontboezemingen. Zij zitten niet
meer in ivoren torens hun eigen
ziel en die van anderen te ont
rafelen. Jeugdcomplexen, die een heel
leven overschaduwen, schijnen zij niet
te kennen. Zij staren niet meer naar
een star middelpunt, maar zien in een
wijden cirkel om zich heen. Zij sluiten
zich af voor niets, stellen zich roekeloos
open voor alles. Velen hebben een
bizarre, vaak ontstellende fantasie;
velen een eigen rhythme, dat tegelijk
het rhythme is van dezen tijd; velen
ook vaart. Ontdekkingen imponeeren
hen geweldig; zij hebben ontzag
voor de techniek, gebruiken oins de
prachtigste beelden, om haar te ver
heerlijken. Zij zijn beïnvloed door de
film, door de krant; een ,,fait divers"
inspireert hen dikwijls tot het schrijven
van een roman. Zij zijn beknopt in
hun uitingen, zij zijn precies zakelijk.
Leest bijvoorbeeld het wrange ver
haal van Weihrauch Die Ehe." Geen
woord staat hier te veel, alles is raak.
Hij maakt de balans op van het bur
gerlijk huwelijk en legt meedoogenloos
de rotte plekken bloot. Hij treft ons
fel, maar ontroert ons nooit. Het is
alles verbijsterend van waarneming
en het best te vergelijken met het
werk van den teekenaar Georg Grosz:
psychologisch-sterk, opstandig, ver
bluffend van oprechtheid, maar met
niets dat zweemt naar iets verhevens,
maar nooit ontroerend. Ik noem hier
alleen Weihrauch, omdat hij in dezen
bundel de richting der nieuwe zake
lijkheid" het sterkst vertegenwoordigt,
al is er in Zeitlers Eines Mannes beste
Zeit" veel te waardeeren.
Anna Seghers, die verleden jaar
den Kleistprijs won met dat prachtige
verhaal Aufstand der Fischer von
St. Barbara" publiceert hier Die
Wellblech-Hütte," van een visionaire
en (evenals haar vorige boek) ab
soluut onvrouwelijke kracht. Dan zijn
er enkele boerenveitellingen, waarvan
als de beste genoemd dient te worden
Der Kohlhofer" van Anton Betzner.
Natuurlijk heeft ook op deze men
schen de oorlog zich doen gelden, al
waren in de jaren '14?'18 velen van
hen nog kinderen. Er zijn dan ook
enkele oorlogsverhalen bij, waarvan
Kenn's Schlachtfeld" het verre zou
winnen van de overige, wanneer hij er
niet dat bot-barbaarsche slot aan had
gemaakt. Breitbach's
Educationsentimentale" herinnert sterk aan het
werk der jongere Franschen, vooral
aan dat van Francis Carco. Schnack
is zichtbaar onder den indruk ge
komen van Nobile's tragische poolreis;
Joseph Roth, Glaeser en Toller
hebben hier werk afgestaan dat lang
niet tot het sterkste behoort dat zij
geschreven hebben.
Kuhnert droeg een navrant verhaal
bij Vier Madchen in einer Zelle",
het prangende moment beschrijvende,
waarin een der minderjarige gevan
genen, geholpen doof een andere in
een soort hypnose zelfmoord pleegt.
Von der Vring gaf fijne
kinderpsychologie in Peter urid Lorenz."
Maar ver boven al deze bijdragen,
hoeveel goeds er van velen ook te
zeggen valt, staat het fragment van
den nog onvoltooiden roman van
Ginster Gesellschaft 1020." De taal
is helder, krachtig, beknopt, do
teekening der figuren zoo raak en scherp
als van een houtsnijder; de dialoog
karakteristiek en vaak van een bijten
de ironie; het gegeven van een bran
dende actualiteit.
Met belangstelling zullen wij uit
zien naar het verdere werk van
al deze jonge, hier verzamelde kunste
naars. Zooals in de jaren kort na den
oorlog het expressionisme het sterkst
in de Duitsche literatuur tot uiting
kwam, zoo vindt de nieuwe zakelijk
heid" ook in de Duitsche literatuur
haar sterkste aanhangers. Wij moe
ten nu alleen afwachten of deze
nieuwe zakelijkheid" zich handhaaft
en hoe en in welke richting zij zich
zal ontwikkelen. s**^ffi%-? VgK.jp
De film-keuring (tot de dans-keuring, de kunst-keuring en de
rijkstoezicht op het decclleté) : Die man is eenvoudig onmogelijk
in gezelschap .. . Hij is lid van geen enkele officieele commissie."
ZOND AC
Zondagmorgen '.s Tiet-ren dag IIKIJIIH.
In da rmlio kicf-M PK n dominee.
Na de laa/nifs uit de hemelbron
Wijlt de burifr een biüerljen of twee.
Vaders trekken in de middagzon
Rissen hawjcrige kinders mee.
l^it het vergeleken stadion
Dreunt het loeien van het voetbalvei.
's Avonds lokt de, knusse bioscoop.
Kilometers Helde en goedkoop.
't Vondelpark icordt druk gefrequenteerd.
Eindlijk komt de nacht we yuan naar bed.
Volgende treek Zondag nieuwe pret.
't Zware slulc rerrelinii is verteerd.
HERMAN MIDDKNDORP
Nerveus en Overspannen
Onrustig en Slapeloos
Gebruik hiertegen de Zenuwstülende en Zenuwsterkende (<
MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN [
GL-zen BuJsje 75 et
Bij Apottv en Drogisten