Historisch Archief 1877-1940
DE KUNST EN
door OTTO VAN
Werk van Nederlandsche en Bu
Cassandre
R zijn gevallen waarbij een min
of meer brutaal plagiaat zóó
onmiskenbaar duidelijk blijkt, dat
twijfel uitgesloten is (zooals bij de
teekening van J. A. van Keeken voor
de fa. Polak van Deventer naar
fransch voorbeeld) doch ook zijn er
gevallen waarbij men l' van cetie
bewuste overneming van eene zekere
voorstelling- compositie, of oorspron
kelijk vondst kan spreken, óf van
eene merkwaardige overeenkomst en
gelijkenis in het onbcinint <reven eener,
in hoofdzaak gelijkvormige conceptie
waarin de herinnering leeft aan het
werk van een ander.
Ik zou niet graag willen bewer> n
Nord Express
Deensche exemplaar onder oogen heeft
gehad, getuige overigens de ganselie
meer naar eene zuiver decoratieve
oplossing neigende van zijn aardig en
evenwichtig gestyleerd ontwerp.
Men zon hier dus kunnen spreken
van eene zekere analogie in uitbeel
ding, welke haar grond vindt in de
toevalligheid dat twee teekenaren,
geheel onafhankelijk van elkander,
een zeker motief haast eender op
losten.
Iets anders is het geval met het
zoo juist verschenen reclame-biljet
van Pieck voor de Jaarbeurs te
Utrecht, waarop men in de linker
partij een spoortrein ziet afgebeeld.
Zonder nu opzettelijk na te teekenen,
zonder zich op het illuster voorbeeld
daadwerkelijk te inspireeren maakte.'
toch naar het schijnt Cassandre's onvol
prezen affiche voor den
XordExpress" een zoodanigen indruk op
onzen landgenoot, dat hij iets der
gelijks gaf, doch, het zij hierbij
deroode richting
pijl kan het totaal
niet redden, dat
juist het
totaalverticale accent
mist van
Cassaiidre's rhythmisch
opgeloste tele
graaf en
telefoonpalen in de rech
terpartij, waardoor hij op ti-et'fend
logische wij/.e het evenwicht zijner
compositie herstelt.
* *
*
Ook in een ander biljet -v au
vadeilandsehen ooi-sprong speelt de tele
graaf en telefoon een rol: dat door
AroHKOii voor het Dagblad ..hèTijd"
geteekend werd.
Men ziet daarop van terzijde in
blauw een roependen kop (model
van boekomslag eener bekende
Kiigelsche novelle getiteld 2 I.O) met
een hand voor den mond geheven
tegen een achtergrond van zwart
(rechts) met een gebouw met ver
lichte vensters en wit (links) met
dat in de over
bekende z.g.
kinder post-zegel (met
het kindje, schrij
lings zittend op een
Dolfijn) door H. II.
KaïiicrUiui/i Ontus
ook maar in het
minst aan plagiaat
gedacht zou motreii
worden als men
naast zijn eenvou
dig en
duidelijkontwerp het karakte1
zegel beziet, dat in
l !)2<i (voor eenzelf
de goede doel ais
met het
Xederlandsehe zegel werd
beoogd) in Dene
marken werd ge
bezigd, maar toch
kan het heel wel
zij 11 dat bijv. het
doorkijken eener
post zegel-verzame
ling waarin dit
specimen
liefdadigheidszegel voor
kwam, onzen
ontwerper daarvan iets
is bijgebleven.
Trouwens wij we
ten dat het samengaan van kind en gezegd, in wel zeer verwaterden
dolfijn, waarbij deze laatste als be- vorm.
Annonce in Illustration", ont
worpen door het atelier B. B.
te Parijs
schermend vriend beschouwd wordf.
reeds bij de oude (irieken en
Romeinen beschreven werd eri
moeden dat Onnes met deze gesehie- voo
denis bekend was en ninmi'-r het nri<
liet snijdeiid(Mle:: lijnen, liet scherpe
en flitsende der teckening. de
karak(erisf ieke schema.l i.--eering der s lakken
in l'a.ssa.Mdre's \\ er k M u k in,-;,- kt e nla:: t s
n slap n;.t 'iralisi iseii en uil
er].even\vi"!lt ig u1 ? lleel e n zelfs
een oranje
het oor (.
to'kelling
\Ver('en \ ie!
!l!e( e\ el l/.
l'i'jet getro
va.i 'ni b,
t .Tik de.- ,1,
-slrale
laar w
de li
? witte
ooxeel
k! en
?!lli- i el
::gN;i,!
nde zon
a.a r op de
?lier O
isolatoren
. dw;i.rs
draden ::.\
?e|] . :i !iel
en tegen
Kngels.-he
is ge/et)
geteekelld
over Int
.- -\ iiiU-o!
i' h t u'-\ "h.