De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 15 februari pagina 10

15 februari 1930 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

DE KUNST EN door OTTO VAN Werk van Nederlandsche en Bu Cassandre R zijn gevallen waarbij een min of meer brutaal plagiaat zóó onmiskenbaar duidelijk blijkt, dat twijfel uitgesloten is (zooals bij de teekening van J. A. van Keeken voor de fa. Polak van Deventer naar fransch voorbeeld) doch ook zijn er gevallen waarbij men l' van cetie bewuste overneming van eene zekere voorstelling- compositie, of oorspron kelijk vondst kan spreken, óf van eene merkwaardige overeenkomst en gelijkenis in het onbcinint <reven eener, in hoofdzaak gelijkvormige conceptie waarin de herinnering leeft aan het werk van een ander. Ik zou niet graag willen bewer> n Nord Express Deensche exemplaar onder oogen heeft gehad, getuige overigens de ganselie meer naar eene zuiver decoratieve oplossing neigende van zijn aardig en evenwichtig gestyleerd ontwerp. Men zon hier dus kunnen spreken van eene zekere analogie in uitbeel ding, welke haar grond vindt in de toevalligheid dat twee teekenaren, geheel onafhankelijk van elkander, een zeker motief haast eender op losten. Iets anders is het geval met het zoo juist verschenen reclame-biljet van Pieck voor de Jaarbeurs te Utrecht, waarop men in de linker partij een spoortrein ziet afgebeeld. Zonder nu opzettelijk na te teekenen, zonder zich op het illuster voorbeeld daadwerkelijk te inspireeren maakte.' toch naar het schijnt Cassandre's onvol prezen affiche voor den XordExpress" een zoodanigen indruk op onzen landgenoot, dat hij iets der gelijks gaf, doch, het zij hierbij deroode richting pijl kan het totaal niet redden, dat juist het totaalverticale accent mist van Cassaiidre's rhythmisch opgeloste tele graaf en telefoonpalen in de rech terpartij, waardoor hij op ti-et'fend logische wij/.e het evenwicht zijner compositie herstelt. * * * Ook in een ander biljet -v au vadeilandsehen ooi-sprong speelt de tele graaf en telefoon een rol: dat door AroHKOii voor het Dagblad ..hèTijd" geteekend werd. Men ziet daarop van terzijde in blauw een roependen kop (model van boekomslag eener bekende Kiigelsche novelle getiteld 2 I.O) met een hand voor den mond geheven tegen een achtergrond van zwart (rechts) met een gebouw met ver lichte vensters en wit (links) met dat in de over bekende z.g. kinder post-zegel (met het kindje, schrij lings zittend op een Dolfijn) door H. II. KaïiicrUiui/i Ontus ook maar in het minst aan plagiaat gedacht zou motreii worden als men naast zijn eenvou dig en duidelijkontwerp het karakte1 zegel beziet, dat in l !)2<i (voor eenzelf de goede doel ais met het Xederlandsehe zegel werd beoogd) in Dene marken werd ge bezigd, maar toch kan het heel wel zij 11 dat bijv. het doorkijken eener post zegel-verzame ling waarin dit specimen liefdadigheidszegel voor kwam, onzen ontwerper daarvan iets is bijgebleven. Trouwens wij we ten dat het samengaan van kind en gezegd, in wel zeer verwaterden dolfijn, waarbij deze laatste als be- vorm. Annonce in Illustration", ont worpen door het atelier B. B. te Parijs schermend vriend beschouwd wordf. reeds bij de oude (irieken en Romeinen beschreven werd eri moeden dat Onnes met deze gesehie- voo denis bekend was en ninmi'-r het nri< liet snijdeiid(Mle:: lijnen, liet scherpe en flitsende der teckening. de karak(erisf ieke schema.l i.--eering der s lakken in l'a.ssa.Mdre's \\ er k M u k in,-;,- kt e nla:: t s n slap n;.t 'iralisi iseii en uil er].even\vi"!lt ig u1 ? lleel e n zelfs een oranje het oor (. to'kelling \Ver('en \ ie! !l!e( e\ el l/. l'i'jet getro va.i 'ni b, t .Tik de.- ,1, -slrale laar w de li ? witte ooxeel k! en ?!lli- i el ::gN;i,! nde zon a.a r op de ?lier O isolatoren . dw;i.rs draden ::.\ ?e|] . :i !iel en tegen Kngels.-he is ge/et) geteekelld over Int .- -\ iiiU-o! i' h t u'-\ "h.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl