Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 FEBRUARI 1930
No. 2750
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Filmlezingen
Een auto-interview
ET Lot kent oogenblikken, waarop
het noodzakelijk is, dat men
zichzelf kittelt, wanneer men wil
lachen. Zulks is het geval met
den journalist, die óók wel eens
geïnterviewd wil worden. Immers
van hem wordt verwacht, dat hij
neinel en hel zal binnendringen
terwille van een snieuig ,,lekker"
vraaggesprek maar niemand
denkt eraan hemzelf eens het ge
noegen van zulk een aangename operatie te
gunnen. Tenzij hij dood is, of zestig jaar, of op
andere wijze onschadelijk gemaakt.
Waarom zou ik mijzelf niet eens interviewen?
Daar gaat-ie dan. . . .
Ik werd door mezelf, volgens de regelen der
interview-kunst, allerhartelijkst ontvangen in mijn
eenvoudig, smaakvol
en gezellig home".
Een geïnterviewde
woont namelijk altijd
in een home"
nimrner in een doodge
woon huis. Ik had
voor de gelegenheid
een kat geleend
mijn hond is wat
bijterig en onvriendelijk
uitgevallen omdat
het Dier aa,n het
vraaggesprek nu een
maal een pittige, flatteerende toets geeft. De piano,
die ik niet bespelen kan, stond wijd opcii met de
..Apassionnata" erop sigaretten en bonbons
prijkten op het tralitioneolo, lage interviewtafeltje
-mijn vrouw had zich. achter de deur opgesteld,
om op het eritieke oogeriblik te kunnen insrijpeii
en de dingen te vertellen, waartoe ik zelf veel te
bescheiden ben. . . . kortom alles was gereed voor
een volmaakt interview en ik gaf mezelf verlof ,,to
fire away."
Wij babbelden bij interviews wordt steeds
..,gebabbeld" (nomen est omen !) en nimmer
gesproken over alles en nog wat en waren
aldus genaderd tot het moment suprême"
van ieder vraaggesprek: het oogenblik, waarop
de geïnterviewde zich breed neerzet om over
zichzelf te beginnen, na verklaard te hebben, dat
niets ter wereld hem een dusdanige walging
geeft.
U houdt
filmleziiigen nietwaar?"
vroeg ik mezelf, een
icherpgepunt potlood
>e>ven een smetteloos
relletje parpier gereed
houdend. Ik aarzelde
en zweeg even aar
zelen en zwijgen is in
zulke gevallen de ri
gueur en zei toen.
een beetje verlegen:
,.Tja ik mag hvt niet
oniken'ien". Ik ver
volgde: En acht u deze lezingen nuttig en goed?"
Waarop ik promptelijk antwoord.de: .,In het alge
meen zijn lezingen goed en nuttig zooal niet voor
de belezeiien, dan toch stellig voor den lezer.
Ook in mijn geval kan ik gerust verklaren, dat de
lezingen mij persoonlijk tenminste een wereld
van goed doen. In de eerste plaats verhinderen
zij een ongewenschte kapitaal-aanwas. De tijd
en de zorgen, welke de voorbereiding ei.-iclit y.ijn
namelijk in geen verhouding tot de finantieelo
remuneratie. . . . kunnen dat billijkerwijs niet ''ijn,
tenzij de uitnoodigende vereenigingen zelfmoord
wenschen te plegen. Verder zijn zn het mee^t
excellente middel tot staling en beproeving dei'
zenuwen, dat ik ooit leerde kennen. Nee ik
bedoel hiermee niet de traditioneeie bi
hnenfieber. Die heeft het normale verloop, dat iedere
spreker over welk onderwerp ook. heef! door te
maken. In den aanvang klampt men zich op de
gebruikelijke wijze aan den katheder vast, buigt
zich mompelend over zijn getypte vellen en kijkt
eerst op als het voetgeschuifel en gegeeuw in de
zaal te hoorbaar wordt. Daar komt men echter
over heen en na verloop van tijd kuiert men
gemoedelijk over het podium of tusschen de
stoelem-ijen en knipoogt, al pratende, tegen
bekenden in do zaal. Wat aan de zaak echter een
speciaal en zeldzaam opwindend va banque"
karakter verleent, dat zijn de films...."
Ik keek professioneel verbaasd. De films? U
bedoelt. . . . ?"
Ja, de films!" doceerde ik Of beter gezegd:
het circuleeren der films of nog beter gezegd:
het nïet-ciiculeeren der films. Kijk eens de
film spot uit den aard van haai- wezen met Tijd
en Ituimte. . . . ook bij het circuleeren. liet is
namelijk uiterst moeilijk na te gaan. waar een
film zich bevindt en met geen
menschenmogelijkheid vast te stellen, waar zij zich op een gegeven
tijdstip bevinden zal. Het is natuurlijk mogelijk,
dat zij toevallig eens ter plaatse is. waar zij ver
wacht wordt wonderen zijn niet buitengesloten
maar zij kan ook in een provincie-bioscoop draaien
of rustig in de safe liggen van iema.nd, die
vergeten heeft haar terug te zenden of bescha
digd zijn of vernietigd. Het eerste wat de lezer
dan ook doet is naar de cabine van den operateur
hollen en doodzenuwachtig informeeren naar de
films die niet zijn aangekomen. De films, die wel
zijn gearriveerd kunnen gewoonlijk van onder
geschikt belang geacht worden. Om vervolgens
te trachten de ontbrekende exemplaren, een
half uur voor den aanvang, ergens op te duikelen.
Ik zou eens in Rotterdam, voor de
Volks-IJniversiteit Branding" draaien van Ivens?Franken.
De film was er niet, maar liep in een bioscoop
terzelfder stede. Boodschap erheen: Kunt u ons
voor een halfuurtje lirandini/ leenen?" Antwoord:
Spijt me, maar ik durf het
niet. Als de film niet op tijd
terug is staat" mijn program
ma" ! Duro eeden on/.erzijds.
dat wij het werk go<-n seconde
langer zouden houden dan
noodig was. Nou enfin vooruit
dan maar. Terwijl de film in
galop gehaald wordt, begint de
lezer met een rustiger! glimlach
zijn inleiding beëindigt
haar met het horloge; in de hand. op het moment.
dat de eerste acte wordt ingezet en op de seconde!
af verlaat het kostbare' object por ijlbode ele e-abine.
/ie't u, dat zijn emoties, elie prikkelen en .jong
hemelen en van algemoener standpunt bese-houwd
e>ok nog den zenuwarts le-ii goede komen. ..."
Ik knikte begrijpend, maakte eetiige notities
e!n vroe'g vorder: ..Hoe zijn de gelegenheden, waar
u spreekt?" .Mijn antwoeird luidde: ../eer
versehille-nel. Me>n heeft mij gvinshiüeei-il ir rt mijn
heele auditorium in een royale- huiskamer e'ii ook
wel eens een za.al Ier beschikking gesteld, waai
een anti-e>e>rlogsmee'ting y.ie;h ruim zou kannen
bewegen, l n he;t laatste' geval kropen mijn
ioehooi1ders op een kluitje voor het podium bij elkaar,
wanneer ik sprak en trokken zich terug naar den
horizon, ze>e>dra de proje:ctie bege>n. Het was e-ejn
zee'r bewogen bijeenkomst.... De outillage?
Over het algemeen heb ik daarover geen klagen.
Bijna alle vergaderlokalen van eenige beteekenis
beschikkein tegenwoeirdig ove-r e'en behoorlijke!
projectie-inrichting. Het is me> maar eje>ns in e-en
provinciestad].! gebe-urel, dat het project ietoestel
midden tusschen het publie'k stond bij gebivke'
aan een cabine- (de ple>k des onheus was e-en
militair e>ntspanningsle>kaal) en ik voor mijn
toelichting tijdens ele vertoeming te'gvn het lawaai
van elen motor e>p me>est schreeuwen. N;i. ele e-crste
acte' was ik knex-koel euit e'n luist orde-, me't bet
publie'k moe, eerbiedig naar he't geratel van ele
machine. Krnstigvr was. dat men vergeten had
voor een proje:ctie'eloek te zorge-n. Kort raad
eluur raael, wij keerden het toestel naar <!eti
witgükalkten muur eüi namen het (iriekse'hc raneije
dat ele zaal vor.-.iorele' maar eip (lert keiop toe' in het
proje'ctie'vhik e>p. In liet eerst deed het wat \ reemd
;i,an he-t elaiiele eirnament mielden eloor de
slatigeXibe'lungen" i'ilm te /.ien loopen. maar na een
poosje-w e'nele het e'ii Ie1!en wij er niel meer op.
Of ik nooit in een bieise'oop uei-it gehuisvest ?
liet is me maar /elclen ge'be'iirel - en dim meestal
in ele pro\ineÉie. Ke''ii zaalhomier. e.\ eriueiis een
/,eer e'iit housia^l man. h !e!d st ren g aa:i het i-1( e v;;st
elat ik e'en soort varieté-ninmner in liet programma
vormde1 e'ii stonel ei' op, elat ik mij op hè' tooM'el
bij gesloten eloek e>pstelele. Toe'n het u-e>rdijn opging
G IS K KR A AL AGENTEN VOOtt
AMATKU t-hllVO-l ITRtlSTIIMG
FOTO-SCHAAP & Co.
W P l' I % A tl N T F. R I» A n
werel mijn nuchtere, gebrilde verschijning, mits
gaders het lessenaartje en het glas water met een
daverende orkest fanfare begre>ct. . . . he't was als
een attentie bedoeld, maar het bezorgile: mij een
v.m de afgrijselijkste e>oge>nblikken mijns levens !"
Gebruikt u muziek bij ele pieijectie1?"
Nee in ele>n regel iiie't. Het was in elen beginne
e'e'n wel wat gevaarlijke- proef, elie abse>lute stilte
bij de vertooning, maar het publiek reageert
uitste;kenel en ik heb nimmer lu;t gebrek aan muzikale
illustratie" gevoeld. . . . Ja teich e'ens sprak ik
in een zaal, waar twee operateurs het toestel
bedienelen. Dat was eip zichzelf heel aangenaam
het spejelenwisselen, ele gevaarlijke deniele plek bij
zoo'n stille demonstratie, ging ongewoon vlug.
Alleen bleek het, dat ele conversatie, welke de
heereii zeer luidkeels, vanwege het lawaai van den
motor., in ete cabine pleegden, in de zaal eluidelijk
\ erneembaar was. En ze>e> ke>n het gebeuren,
elat midden in de spannenele stilte van de aangrij
pende scène, waarop Batalerff in De Moeder"
worelt doodgeschoten, op zeer hoorbare wijze
de toelichting werel gegeven: Nou peigert-ie
Hot geval was meiorderid niet alleen voor
Uataloff !"
Ik beigree'p, dat het oogvriblik naderde', waarop
ik nie't meer van mijn interessant vraag-snjet
mocht vegen. Ik sle>e'g elus mijn notHie'boek
elie-hl e>n ze'i: ..Nog eV'ii vraag: hoe''/ijn ove'i'he't
alge'inee'n ele elirecte' re'sulta'en van uw conféreiie;ejs?"
..Dat is zee't' uite'enloope'nd" was mijn antwoord.
, .Uitte-raard /.ijti elirecte' resul
taten mex-ilijk vast te ste'llen
behalve! elan hejt elavei'end
applaus aan het einel ele-r
rede.... maar mijn
(oehoe/rde-rs zijn in den rege'l
vrienelelijke e-n mede-lijdende
mense-he'n. Toe:h gebe'lirt he't wel,
elat ik aan he't slot van elen
a\'onel piose!iete,n kan boe'ken.
/.oo Kj>re/ng eens. na ele
dcmon.strat ie>. e'e'n de-ftig
bejstnurslid van e'en ele'flige: vei'e'e'niging in e,'en
de'l'tige stad e>p het peidhim en rie-p ueiratn
pnblieo uit. mij warm ele hand drukke-nel: ..Ik
dank u ! Ik wist, tot nu toe' nie't. wal een film was
. . . .A' IA weet ik het !" Ik lu-b hem bij mijn volgeüide
le'zinge-n aldaar, dan e>ok nimmer terugge/je-n."
De jemrnalist stond op e.m te-gaan e-n ik elrukte
mijze'lf hartelijk ele; hand,
In ele gang botste'ti wij togen mijn vromv e>p,
elie ik te>taal verge'ten had.
Ik was toch te! be-scheiele-n geweest!....
ADVERTEERT in
DE GROENE AMSTERDAMMER"
??? Is een zin die ge dikwijls leest.
\Vaarom juist in de
GROENE AMSTERDAMMER..?
OMDAT het advertentietarief buiten
gewoon billijk is. De GROENE wordt
immers bij uitstek gelezen door net beste
publiek :?door het publiek dat iets te
besteden Keeft.
Ge BETAALT DUS NIET voor een
verspreiding, die drukkosten, porto en
papier kost en waarmee ge tienduizenden
lezers bereikt, die niet in de eerste plaats
tot het koopkrachtige publiek beliooren.
MAAR HET BETAALT U in dit blad
te ad verteere n waarvan ge weet dat uw
onkosten direkt worden aangewend om U
in contact te brengen met het koopkrachtig»
publiek.