Historisch Archief 1877-1940
No. 2750
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 FEBRUARI 1930
HET WOONHUIS VAN
JAN SWAMMERDAM
Oude Schans met Montelbaanstoren pi.m.
(Swainmerdanïs woonhuis: derde huis van links)
,,De openlijke hulde, die wij heden M. H. aan
de nagedachtenis van Jan Swammerdani willen
brengen, is niet minder een daad van piëteit,
een dure plicht der dankbaarheid."
,,Die hulde moest eene eenvoudige, waardige
en van blijvende aard zijn."
Prof. Dr. B. J, STOKVIS.
Herdenkingsrede 1880.
DEN 17en Februari 1880 werd. ter herinnering
aan het feit, dat Jan Swamuierdam twee
honderd jaar geleden het tijdelijke met het eeuwige
verwisseld had, door het Genootschap
ter bevordering van Natuur-,
Geneesen Heelkunde te Amsterdam een twee
tal gedenksteenen geplaatst. Ken in
de Waalsche Kerk in de pilaar boven
zijn graf en een in het huis Oude Sehans
18, waar Swammerdam geboren werd
en zoovele jaren van zijn leven
gewoond en gewerkt had.
Dank zij de ijverige nasporingen
van den Stadsarchivaris Dr.
Scheltema was dit huis uit vier andere
met zekerheid aangewezen als het
huis In de Star", waar de apotheek
van. Swammerdam's vader gevestigd
was geweest.
Tusschen de eerste en tweede ver
dieping werd de bewuste gevelsteen,
door Colinet ontworpen, aangebracht,
waarop men in een omlijsting van
schelpen en vlinders in roode en zwarte
letters kon lezen:
JAN SWAMMERDAM
1637-1080
Zijn onderzoek der Natuur
blijft een voorbeeld voor
alle tijden.
17 Febr. 1880.
Sindsdien zijn er nu juist vijftig
jaren verloopen. Wanneer wij thans
het huis Oude Schans 18 in de onmid
dellijke nabijheid van de Montelbaans
toren opzoeken, worden wij wel zeer
ontnuchterd en onaangenaam getrof
fen. Blijkens een aangeslagen bord
en de gebroken ruiten in de vensters
van de hoogste verdieping is de
zolderwoning onbewoonbaar verklaard" on ook
werkelijk onbewoond, (al'b. 2.). De inscriptie in
A;b. 2. Huidi
het huis van
Nederlandsche Munt
HolUnd'i bat* 10 «nu
de gevelsteen is nagenoeg onleesbaar en de steen
zelf moet gerestaureerd worden. Het zal wel
niet in de bedoeling gelegen hebben van schen
kers en stichters van deze gedenksteen, dat
reeds na een halve eeuw dit heriimeringsteeken
aan onzen grootsten 17e-eeuwsehen natuuronder
zoeker voor het belangrijkste deel verdwenen
zou zijn. WÜwillen dan ook ten /.eerste hopen.
dat een der vereenigingeii, die belangstelling
hebben in de geschiedenis van
OudAmsterdam, er toe zal besluiten hel
onderhoud van deze gevelsteen op
zich te nemen, zoodat er inderdaad
va n een hulde van ..waardige en
blijvende iiard" zal kunnen gespro
ken worden..
Nog onlangs is het, mogelijk ge
weest, dat het woonhuis van Antoni
vau LeeuwenhoL'k, dat door Mr.
Uourieius in de Hippolytuslmurt te
Delft was teruggevonden, werd afge
broken, liet plan om er in 1!K5'2 een
gevelsteen te doen aanbrengen kan
nu niet doorgaan. Hieraan indachtig
mogen wij het huis van Swammerdam
wel dubbel in eere houden en x.i.in
nagedachtenis doen voortleven dooi1
de inscriptie in haar ouden vorm te;
doen herstellen.
Op het (iemeente-archief wordt een
merkwaardige foto bewaard van dit
gedeelte van de Oude Schans met
de Montelbaanstoren. Het derde huis
van li.iks niet de fraaie klokgcvel,
slechts door n woning van de
Kidderstraat gescheiden, is het. ge
boortehuis van Swammerdani. In de
fronton, van dit 17e eeuwsch bouw
werk meen ik een zespuntige ster te
kunnen ontdekken (afb. 1.) Zeer
waarschijnlijk werd de/.e foto om
streeks ISOögemaakt, daar op platte
gronden van later datum de ophaal
brug (rechts) niet meer voorkomt.
Het is mij gebleken dat er van dit
prachtige stadsdeel geen enkele
gravure uit vroeger tijd bestaat, en daar
om is deze foto van bizondero documentaire
waarde.
I foe/eer inlieten wij het bet rem en. dat de
U'e-eeuwsehe restauratie- en vei'be>uwini;'s/.U''hl
dit mooie viertal huizen t»l de huidige carieat uur
hoeft kunnen veranderen !
ge toestand van
Swammerdam
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
llihlo Krop, a'Audrctsch, den Haag
Het beeldhouwwerk van llildo Krop is een
deibezittingen van 'l lL>lland van dezen tijd. (Je kunt
een voorkeur hebben bijv. voor den tegenwoordig
zinnelijke,' bewogen Polet of voor John Raedecker,
wiens beelden en teekeningen een fijner grein
van gevoeligheid vertoonen; zonder twijfel is van
deze trits van beeldhouwers Hildo Krop n,
en een van het drietal, dat Holland nu in de beeld
houwkunst vertegenwoordigt (met daar-achter
eenige jongeren, die het stoutmoedig hoofd omhoog
al steken). Want dat is het geluk in dezen
tijd: er is vernieuwing en hervatting. De
muurschildering in den goeden zin herleefde
(hoewel bezwaard met theorieën); de glasschilder
kunst kreeg glans door het werk van Joep
Nicolas; de beeldhouwkunst kreeg een beteekenis
en niet alleen door de trits, die ik u noemde;
er waren voorgangers, een paar; er zijn jongeren
op weg een paar.... er zijn tijdgeMooten. . . .
eenigen.
Het beeldhouwwerk van dezen Krop bestaat
uit toegepaste beeldhouwkunst, en uit vrije
beeldhouwkunst. De toegepaste, dus zij, die
onafscheidbaar n gedacht is met het versierde
gebouw, is een van de dingen, waartoe Krop
goed was in staat, en waarvoor hij een aantal
werken heeft gemaakt, die te onthouden zijn. Hij
had in deze werken soms zooveel stoutmoedigheid,
dat deze de onihulling van het toegepaste half
deed openspringen en half maakte tot vrije.
Ik wil hier goed begrepen worden: er wordt in
deze beschouwing geen partij gekozen of voor de
toegepaste (ik ben niet al-wetend als de architekten)
on ook niet voor de vrije ik kies hier on steeds
alleen partij, voor wat mij goed bleek in zijn soort
e>i i/oor zijn voordracht. En daarenboven zou bij
Krop op dit oogonblik partij kiezen zeer dwaas zijn,
want hij vult m ?( liet toegepaste en het vrije zijn
beeldhouworsbestaan. Bij d'Audretseh is het vrije
work zeer sterk vertegenwoordigd. Het decoratieve
is in de minderheid. De onderworpen, voor deze
vrije" werken, zijn ton eerste de meiisch en ten
tweede wat kleine voorstellingen van dieren,
waaronder een paar gratieu/.e en teedere zijn.
IJij de menscheii zijn de meer dau eens door hém
gemaakte groep van don-nrin-on-do-vrouw. Zij
zitten dikwijls bij Krop neer, on ze lijken dikwijls
vermoeid, maar ze zijn ook altijd toch een
ouafscheidlijk tweetal, als een span paarden,
altijdoendere. die eenzelfden wagen trokken naar een
bepaald, niet vroolijk verwachtend doel. Ze zijn
aHiel't do symbolen van een arbeid, die steeds
gedaan wordt on is te doen; zij symboliseeren
vermoedelijk Krop's levonsiiizicht en zijn weg
door hot leven. Ze, zijn in liet kort. bereid tot doen,
maar niet daarom verblijd of opgeruimd. Ik
behoef u niet te /.eggen, dat de vorm ook dezer
beeldengroep is van dezen tijd, ori .... dat de voor
dracht wat improssiormistisch kan wezen. Realis
tischer zijn op deze tentoonstelling de port Hitten
van Krop's vrouw on van don man mot het lorgnet.
Deze twee behooren bij de serie goede portretten,
waartoe Krop in staat is. Zij doen zijn degelijken
vast houtlenden aard zien; ze zijn eenvoudig en
waar. meer dan geestelijk on innerlijk-verfijnd.
Deze tentoonstelling is voor de wezentlijken
student van Krop's werk een kort begrip;
hij kan hier zien of aangeduid vindon, waarheen,
waarom en waart usschen dit leven zich beweegt.
Hij kan de grenzen, van dit talent ervaren en de
eneigie bepalen, die Krop den orgaiiiseerenden
Werker, voortdrijft; hij vindt wellicht onverwachts,
dat de gestalte van dezen beeldhouwer tot een
mensch. een geheel maakt.
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 K ALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BI] CAPI vakkundige raad en voorlichting.