Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 FEBRUARI 1930
No. 2750
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
Teekening door V. E. van Uytvanck
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Lustrum Kieuw jVederlandscb Tooneel
TEMIDDEN va.n verschillende jubilea, die in de
oogen van den buitenstaander nu niet juist met
rood aangestreept behoeven te worden, valt er
eindelijk weer een te constateeren, dat schoon
het een toch reeds zeer opgevoerd record op de
korte baan nog met eenige jaren slaat toch wel
een gelukwensen waard is: vijf jaar
Nieuw-Nederlandsch. Een tooneelgezelschap, dat vijf jaar lang
stand kon houden, hect't, gezien de condities die
helaas in ons land heersenen, zijn bestaansreden
wel bewezen. En als men om Incht te krijgen wel
eens, artistiek gesproken, een beetje sterk met de
ellebogen heeft moeten werken, als vele opvoerin
gen van Saalborn's lijfgarde ook in deze kolommen
een niet onverdeeld gunstig onthaal gevonden heb
ben, dan kan men met een onmiddellijk opeischbaar
repertoire, waarvan minstens vier Shakespeare's
niet alleen nominaal maar ook feitelijk de hoofd
som vormen, zich toch wel de weelde veroorloven
om een even uit te blazen en om zich heen te zien.
Een rust van korten duur trouwens, aangezien
Saalborn niet van plan schijnt te zijn, do ferme
reeks premières van dit jaar nu reeds stop te zetten.
De volgende maand zal met Vondel's Lucifer''
de bewijzen kvinnen leveren wat vijl' jaar sedert
Vondel's Jephta", waarmee men begon, geleerd
hebben. En dat Saalborn zich met deze opvoering
in den onfrisschen, maar wellicht noodzakelijker!
strijd om den Stadsschouwburg wil storten, heeft
hij met evenveel woorden erkend.
Aan zelf onderschatting heeft de troep trou
wens niet geleden. Cjedekt door het artistiek
patronaat van de ondanks alles toch glorierijke
K. V. Nederlandsch Tooneel, die nu weer bij elkaar
geconcentreerd schijnt te worden, kreeg het gezel
schap een hoogadelhjk van" bij zijn geboorte mee.
De Boyaards-traditie werd overigens, . . . traditie.
Aan het geheim van Boyaards regie: de
sfeer, heeft het Saalborn juist ontbroken. Zijn
kansen lagen in de sterke bezetting van individueele
rollen, in losse, soms gedurfde, soms banale regie
intenties, zelden in de vertooning als geheel. Tsjn
chow, Klabund en de minder belangrijke
stukkevan Bomain Bolland en Werf el werden slechts cere:
braal gezien, niet uitgevoerd. Er is zeer veel poëzie in
zijnopvoeringen doodgedrukt oïiin schreeuwende verf
uitgevoerd. Ook Shakespeare, en met name ..De
Storm", heef t aan^die noodlottige zelfverzekerdheid
van het klein-formaat geleden. Dat daar
naast Saalborn's laatste Shakespeare.
het veel onschuldiger Veel Leven oni
Niets" zoo joyeus uit zijn vorm kwam,
is een gelukkige aanwijzing voor
stukken die er zich toe leenen.
Saalborn heeft zijn meeste successen
bereikt in de sterke speelstukken van
minder gehalte. Hij heeft de draak ver
edeld, als in ..Blanke Ballast", soms ook
wellicht iets betere stukken tot het gehal
te van den draak verlaa.gd. En als zoo
danig zijn de blunders van Meneer
Pastoor onder de B ij k en" en Bivalen"
te beschouwen. De onnoodige vergro
ving van liet ..sterke" Mary Dugan-prooos
kwam naast die Aan het VereenigdToo
neel een persoonlijk succes voor
Verkade's regie on ook muist de
zwakkere van l,et l lofstadtoimoel wel
zeer scherp naar voren. (!><? drie voor
stellingen vielen destijds in n wiek.)
\\ aardeloo/.e Amerikaanst-he import als
..Abie's Irislr Roxe" en Hroadw;<y"
hadden wellicht een goedkoop succes, doch
Louis Saalborn in
Veel Leven om Niets"
hebben in artistieken zin het toonoel eer kwaad
dan goed gedaan.
Over het algemeen is Saalborn in het blijspel niet
minder pretentieuze tinten niet gelukkig geweest.
al liet hij de laatste jaren de regie daarvan, soms
met succes, over aan C'hrispijn Jr. Hierbij is
echter ook de overvloed van karakterspelers bij
deze troep en het gemis aan all round acteurs een
i'actor geweest. JTet veelvuldig pousseeron van
Ma,gda Janssens en Tourniaire in het voor hun
talent wat onwennige ..modern" postuum heeft
deze spelers en de stukken, ilie zij speelden, even
eens geschaad. Gelukkig daarentegen was Saalborn
in de aankleeding van familie-stukken, die dan ook
familie-attracties werden, en waarvan naast het
mindere ..Hoeven en Burgers" voora.l ..De
Opstaudigen" genoemd moet worden: beiden knap
maakwerk, hoewel het, zeer uiterlijke karakter de
zer toch reeds zwaar naar het uiterlijke toe ver
werkte stukken eenig blijvend enthousiasme voor
dezen tooiveelvorm uitsloot.
Een verrijking van het palet hij Saalborn
denkt men. voortdurend rrr scbilderstermen valt
echter gelukkig in de laatste opvoeringen, vooral
die van dit seizoen, niet te ontkennen. Kn bij alle
voorbehoud, dat men vrijwel bij elke herinnering
moet maken, moet toch die eene groot e trek vóór
alles erkend worden: dat deze troep, in volledige
harmonie samenwerkend, uitgaande van een geladen
levensdrang, het element van levenskrachtig spel
voorop gesteld heeft en zoo. vaak dwars door de
schmiere en het simplistisch contrast heen. ook
menigmaal de hoogte; bereikt beeft van stevig
en oorspronkelijk tooneel.
Waarvoor onze gelukwenschen.
De brandende Stadsschouwburg
20 ^Februari 1890
OP 's Konings verjaardag 19 Februari 1890.
voerde de Koninklijke Vereeniging het Nedi
rlandsch Tooneel het blijspel De Terugkomst van
den Koloniaal" van D. M. Maaldrink op. In dit
stak werd in het laatste bedrijf vuurwerk gebruikt
en of nu de n of andere vonk tusschen het
droogthout bleef smeulen, niemand kan het zeggen, doch
in den morgen van 20 Februari deed in Amsterdam
eensklaps de treurmare de ronde: De Stadsschouw
burg staat in brand. De brandweer, onder com
mando van den heer Steenkamp rukte met. alle
materiaal uit, het geheele Loidscheploin word
afgezet; maar buiten bet cordon stond de
Amstorda.msche bevolking dt-n ondergang aan te zien van
een zijnor schoonste gebouwen. Voor do ramen
van hot Hotel Arnericain (bot oude. zoo gezellige)
verdrong zich een groot e menigte, die eerst nou
in het donker en la.ngzanierba.nd in hot licht \a:i
tien morgen de vlammen boog boven het dak zagrn
uitslaan. En voor den artr.stcnrngang liepen ai*
radeloos de artisten, die niet meer naar binnen
mochten, om nog te redden wat misschien te
redden was. Daar waren Mevrouw Frenkel.
Mevrouw de Vries, Mevrouw l'amvels, Mevrouw
Poolman, daar- waren Louis Bouwmeester, de Jong.
Clous, Tourniaire, van Dommelen, Spoor, Wensma
en zoovele and» ren der spelerrden, daar was ook
Vader Leur. die alles in 't werk stelde, om naai
binnen te komen en tenminste zijn archief te
redden, een archief, waarin de geheele geschie
denis der Koninklijke stond opgeteekend van de
l t jaren, varr haar bestaan. En daar was
ook A. C. VVertheim, de penningmeester van don
Haad van Beheer'. Kn allen sa.men smookten zij tien
aanwezigen Burgemeester Mr. (i. van Tionhovon.
om hun toe te staan, nu hot nog mogelijk was.
te redden, wat to redden viel. Immers, zij kenden
elk gangetje in hun schouwburg on niets zouden
zij to vreezen hebben, Kn de burgemeester zwichtte
voor hun noodkreten. Toon was hot echter de
brandweer-commandant die absoluut verbood.
dat iemand, wie ook, hot gebouw mocht betreden
on zoo zagorr do toonoolspelers, boe irr hun bijzijn.
hot mooiste en kostbaarste, wat zij in jaren aan
toonool-garderobo verzameld luidden, verbrandde.
terwijl geen hunner verzekerd was. Kn zij zagen
de Houten Kast. waarin oenigen van hen nog
gespeeld hadden voor de steonori ommantoling in
1S72 71 vorteeron door do steeds hooger op
laaiende vlammen, die niets spaardon, trots a)
hot water-. Kn daar verdwenen, de prachtige
decors, waarbij nog. meer dan oen eeuw oud, ori die
van l'fijt't'or on zooveel andere groot e decorateur*.
Kn te niet ging de oude regenten kamer, waarin Mr.
.lacob van Lenriep. A. J. do Huil en Jan Billman.
(.lan I'otdomo bijgenaamd) hadden gezetoltl en
bet wol on wee van don schouwburg bestuurd.
En met deze kamer- ging do geheele boekt rij met
alle manuscripten op, de kostbaarste
tooneelverzameling, ooit in Amsterdam aanwezig. \'o;»n
lokten do vlammen, de tooneelvloer brandde dooi
en daaronder woedde ook het vuur, voedsel vin
dend bij het door en door droge hout dor balken on
schooron.
Mot donderend geraas stortte het dak, met
y.icb meeslepend de zijstukkeri van het toonoe)
on de /.aal. hoog r-aasdo het vuur nogmaals op on
do halfbevroren brandweerlieden waren
niet bij machte iets to redden, zelfs niet
de prachtige zuilengang van bet voorpor
taal. De schouwburg viel in stukkeu!
* *
*
T)o eerste, die /.ijn hoofd weer kon
gebruiken was de Leur. Hij verzameld!
in ...Maison Stroucken" (hot tegenwoor
dige .,Hollovuo") zijn. sehaapjes bij elkaar.
vroeg A. C. \Vertheim err don ijlings uit
Hussurn ontboden 11. .1. Schimmel togen
woordig te zijn on bot lukte hem den
ai-ti^ten hot ver-trouwen in do tookoms'
te hergoM-n. Maai- vooral w;is hot A. C.
Worthoim, die zich borg stelde voor hel
voortbestaan van het i'ey.elseha.p en allen
mot moed vervulde, 's Avond*, lid F.
bruai-i Isitll, y.(.-i (lel e-o/elsohap opin den
mot ..Aloxaiulra' v.iu lüeha'.d \»s/. te
Arnhem, telegrammen werden ver/.' inden.
dat trots alles de -, ? H ,r*i eiliüg doi ,i -: ni;,
on ofscho.iii in uiuone s!; a:;i k l.-e.-i u
spelende. l:a,d.l-'ii de ,-iii.^en na nl'!oo|,
e.-no daverende o vat ie- in i
nemen. II.