De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 15 februari pagina 17

15 februari 1930 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

No. 2750 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 FEBRUARI 1930 GIDDINGI ?UYNENBURG MUYS| ISCHILDEDSI Teekening door Sam van Beek , ? "'?»?', v ;y -^ V.JK* .??}? ? TI"*' " /. * " MUZIEK door Constant van Wessem Het jubileum van het Concert gebouw-sextet IN den winter van 1900?10 gaf een nieuw op gericht ensemble van vijf blazers en een pianist, geheeten het Concertgebouw-sextet, zjn eerste concerten. Onder aanvoering van Johan de Veer hadden in September daarvoor een vijftal ,.2e" blazers van het Concertgebouw-orkest, te weten de fluitist Klaassen, de klarinettist Swager, de hoboist Blanchard, de fagottist de Groen en de hoornist H. Tak zich vereenigd tot het geven van jaarlijks minstens twee uitvoeringen van kamer muziekwerken voor blaasinstrumenten, die uiter aard weinig ten gchoore werden gebracht en dit doel vond al dadelijk zoowel bij het publiek als bij de critiek veel instemming. Op deze eerste concer ten kreeg men reeds verscheidene Hollanders te hooren, werk van Dopper (die voor dit ensemble spe ciaal een Sextet voor blazers en piano schreef), een quintet van L. A. van Tetterode, sextetten van Zagwijn en Rijp en ook van buitenlanders o.a. Thuille. Toen de Veer kort daarop stierf nam Evert Cor nelis, toen nog dirigent aan het Concertgebouw orkest, de leiding aan de piano over. Dat was in den winter van 1U1U?11. Op den ingeslagen weg werd voortgegaan, met dien verstande, dat de leden ook in andere combinaties zich lieten hooren, en de medewerking van andere leden van het Concert gebouw-orkest vroegen, zoodat in het uitgevoerde de meeste afwisseling kon worden gebracht. Al spoedig 'bepaalde de plaats van het aanvan kelijke sextet zich tot het uitmaken van de kei n en kwam steeds meer de taak de muziek en vooral ook de moderne muziek te dienen in het uitgevoerde naar voren. Vooral in de jaren '15, 'lf>, '17, '18 ver vulde het Sextet een leidende rol voor de meerdere kennis hier te lande van de moderne Fransche muziek en zag men ook de voortreffelijke zangeres Berthe Seroen bij deze concerten vaak op het po dium. Hierbij kon Cornelis, die een bekend bewonderaar van de moderne Franschen was, zich een bezielende factor toonen. Het sextet veroverde zich aldus nog eens te meer een belangrijke plaats in de muzi kale opvoeding van het publiek en ook de moderne Hollanders, zooals Pijper, Dresden, Leo Smit e.a. konden bij het sextet voor de uitvoering van hun werken op de grootste gastvrijheid rekenen. Steeds stond dit ondernemende ensemble klaar om voor het nieuwste op te komen zonder intusschen het oudere te verwaarloozen en ons met het werk van Beet hoven, Haydn, Mozart te blijven verrukken. Met wat al componisten en muziek hebben wij niet ken nis kunnen maken: Boussel, Milhaud, Strawinsky, Hindemith, om er maar enkele te noemen ! Naar een concert van het sextet gaan werd voor den in muziek belangstellende een feest, en de energie van het ensemble werd ruimschoots beloond door de vaste kern van getrouwen, die zich steeds onder zijn gehoor bevonden. Ook van overheidswege werd erkentelijkheid voor het werk van het sextet betoond in den vorm van een zij het nog te geringe subsidie, terwijl het van de zijde van het Concertgebouwbestuur verscheidene faciliteiten mocht ondervin den o.a. door het gratis beschikbaar stellen van de Kleine Zaal. Jen eersten tijd van het Concertgebouw-sextet v. 1. n. r. Evert Cornelis (piano), Klaassen (fluit)., Blanchard (hobo), Tak (hoorn), de Groen (fagot), Swager (klarinet) PIANO'S-ORGELS l AAN VAN iMEEfiDERvoow 100 Onder Spaanderman, die, na het vertrek van Cornelis naar bot Utrcchtsche orkest, in den winter van. 11)23?21 de leiding overnam, breidden de werkzaamheden van liet sextet zich steeds meer uit en het aantal medewi rkenden aai de uitvoe ringen nam zoodanig toe. dat het sext. t zelfs besluiten moest van naam te veranderen eii zich Kamerorkest te noemen. Voor grootere uitvoeringen vond liet zelfs Monteux bereid a!s dirigent op te treden. Is er treffender bewijs te vinden van groei en bloei van het ensemble? Toch is het sextet bereid nog meer te doen. nog meer uitvoeringen te geven dan de traditioiieele twee in het jaar indien het geld er maar voor beschikbaar kwam. . . . liet was een aardig idee op het jubileums-con cert opnieuw het oorspronkelijke ensemble (alleen Swager is er uitgegaan, eii vervangen door Brol Ba) aan het woord te laten met een soort wapensehouw waarin verleden en heden werden herdacht, met uitvoeringen van Dopper, Itoussel, Pijper en een nieuw werk: Janacek's ..Jugend". De voortreffelijke instrumentalisten, bijgestaan door Pijper en. den klarinettist Mesman. behaalden wederom het grootste succes, waarmee wij, de steeds dankbare toehoorders, die al zoovele jaren op het verrukke lijkst musiceeren, dat voor ons muziekgenieten vaak als een oase in een woestijn van veel dorheid is geweest, zijn vergast, met blijdschap instemden! Dat het nog vele jaren zoo moge blijven is de oprechte wensch van zeer velen en ook van ondei'geteekende. Concertgebouw: Hermaan Abcmlroth De nationaliteiten vinden, m izikaal gesproken, ook haar karakteristiek in de opvattingen van haar dirigenten. De F/arischma-i versnelt V) i j hoogtepunten het tempo, de Duitsche ? verraadt een neiging op zulke oogeiibükken de muziek m'.izik:ial op te stuwen en in ee;i sta:1 .i-twee timpo to dwingen. De Fra.nschnian ma;.kt dan het rhythm" lenige-r. d; Duitscher verstart, hit. Zoo o >k Do lilerda; a»-o ij de Duüsche dirigent H -rm vin Abendi->tu. liij Men lelss h Ts ,.11'elriden"-ouveriure koml i:i een in kliuiue in fijne nua,nce,i p ge* en .uei.e Ke een si u\\ i iu' ir'.:ir Int t'.irt i m iiiLinid Mlijk schalt uit de nm iek een ma 'sch op. Mei k n dil soort we<r_v\"e n- g steels ni"t al (e bes \ . r 111;:.;.-, e l. De p ia, list All'n d II. ,-lm speelde In-I ]?! ?nnconcert va,!i M;ix, Keger en /.iju spel had zooveel voortreffelijks. een machtig en forsch kunnen, dat het zeker jammer was, dat dit alles besteed werd aan een mu/iek, die men al jaren lang bezig is ons als iets bijzonders aan te praten, terwijl zij bij ons nog steeds geen andere gevoelens kan opwekken dan die van verveling en ongeduld over een eindeloos harmonisch moduleeren zonder eenige vast e substantie, een eindeloos voortdurende verschuiving va-i harmonische plans zonder rust punt en die wij bij het slot met eenige verwonderii g als gei indigd ervaren. Al.endroth's groote prestatie van den avond werd Strauss' ,,A]pensymphonie" een werk van groote a lure on feitelijk zwakke verwezenlijking. een muziek waarin Strauss veel naar zichzelf terug grijpt (en soms ook naar anderen Wagner. Bruch!), voor den storm in het gebergte zoowaar een. wind-machine en geweldige pouken te werk stelt en ons ondanks al het geweld, dat wordt voortgebracht, tooh onbevredigd laat. Abendroth w.jdde aan deze muziek zijn beste krachten en deed hier vaak bewonderenswaardige diigen zonder er in te kunnen slagen den indruk van een vrij zwak werk van Strauss bij ons, dotoehoorders, te kunnen wegnemen. Wij zijn benieuwd naar Bruckner's 7de symphoriie. Zondag. Abendroth heeft in het bijzonder naam als Bruckner-dirigent Tentoonstellingen Vereeniging Voor de Kunst", Utrecht. Wer ken van leden Ned. Beeldhouwerskring. Tot 20 Februari. Kunstzaal Van Lier, Amsterdam. Werken van W. Schuhmaeher. Tot 22 Februari. Bufl'a en Zoon, Amsterdam. Schilderijen van Jan (iregoire. tot l Maart. Hilversum. WillemBrok. Werken van Anthonic P. Schotel. Tot l .Maart. Stedelijk Museum, Amsterdam. Werken van Frans Mas. ree!. Tot l Ma;r(. N. V. .,De Kunsthandel.'' Keizersgracht 51 (i. Amsterdam. Schilderijen van Kiek i'alache (Mevr. vau Schoonh.ive i van Heulden j. Tot l M;wu-t. Kunst zaal d'Audrelsch. Xoordeiude l l'J. den llaug. Beeldhouwwerk van Ilildo Krop. Tot l Maart. '?tedelijk .Museum. Amst erdam. Tentoonstelling schilderijen van Kuvsisehe meesters. Tol 1.Maart,

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl