Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 FEBRUARI 1930
No. 2750
Radio en Grammofoon
De Muze weent ?
door Lou Lichtveld
»niTSSCHEN de bioscoopvoorstelling en het
L radio-concert lezen wij weieens een tijdschrift,
?en maar al te dikwijls de advertenties, omdat deze
belangrijker zijn dan de eigenlijke stuff". Dit is
vooral bij Amerikaansche tijdschriften het geval,
en wilt ge eerlijk worden ingelicht over Yankee
toestanden, lees dan eerst en vooral de adver
tenties van Amerikaansche periodieken. Deze liegen
misschien in handelsopzicht, maar ze verbloemen
nooit de mentaliteit van hun makers, noch dat
gene waardoor een natie en bloc wordt geïmpo
neerd.
Soms zijn. het zelfs documenten, die ge uitknipt
en bewaart, denkend dat ze later wel iets waard
zouden kunnen zijn voor de een of andere
kuituurhistorische verzameling. Een dergelijke advertentie,
een geheele pagina groot, vond ik in het Ameri
kaansche tijdschrift The Literary Digest" van
ruim een maand geleden.
Het bovenste deel was een plaatje, niet al te
best geteekend, van een bloot-armige juffrouw,
welke schreiend over een gebroken zuil neerlag,
in haar eene hand een klein model lauwerkrans,
aan haar voeten een wreedaardig gebroken lier.
De beteekenis was onmiskenbaar, want met
groote letters stond ernaast: Theweepingmuse."
Zulk een advertentie gaat ge natuurlijk lezen,
al ware het reeds uit beleefdheid voor de muze.
die hoewel drankvrij in Amerika, en op platte
hakken inplaats van op hooge brozen gaand,
het daar niet gemakkelijk heeft als zakenvrouw.
Maar zie, een citaat van Disraëli, rechts onder
liet plaatje afgedrukt, vertroebelde heel het
zakelijk aspect. Ons gevoel werd geïnteresseerd
voor de schreiende muze, want het citaat luidde
dramatisch genoeg: Were it not for Music,
we might in these days say: the Beautiful is dead."
Ken advertentie voor muziekinstrumenten dus. . ;
een handig opgezette grammofoon-campagne?
Het pleidooi van een radio-organisatie ? Neen, neen.
de pagina-groote advertentie was wezenlijk
tenbehoeve van een treurende muze geplaatst. Ken
Allemaal mondain...
Ik voel het ala een eisch mij van een plicht te kwijten
die op den schrijver rust als vriend van het publiek.
Dit blad ontbeert nog steeds de lievelingsrubriek
gewijd aan deftigheid, Society" en Chique":
,.Mondaine Causerie" ofwel Mondaniteiten".
U bent toch óók Mondain..? U zwicht toch voor
reclame
voor een Mondaine Thee, in een Mondaine Sfeer.. ?
«oor een Mondain Orgaan, waarin ge U als Heer,
zoowel als Uwe vrouw, als Dame, min of meer
Mondain vergasten kunt op titels en op namen. . ?
U waant U, schoon op straat en loerend door de r uiten,
toch gaarne in een hoog en oud en deftig huis. . 'i
U rekent U toch niet bij het verrijkt gespuis,
dat, ver van de salons en 's werelds feestgedruisch,
zich, achter een cordon, op straat laat
buitensluiten. . . . ?
Nietwaar.. ? U bent Mondain. Daarvoor hebt U de
centen.
Ge spreidt zulks in 't publiek ook ijverig ten toon.
Precies als anderen, .hoewel... nu-ja. .ofschoon. .. .
enfin. . . . hoe 't thuis ook zij, men rekent de persoon
naar auto, pels, bijoux en 't daaraan inhearente. .
Dus: allemaal Mondain, u-aar anderen ons bespieden,
en naar de vormen die 't Mondain Orgaan vermeldt.
Geen mensch doet er veryeejsch beroepen op ons geld
die ons Society, Mondain veronderstelt. . . .
enbijgevolg Mondaine Sfeer en Chique komt bieden
MELIS S TOK L'
VAN DER HELST SIGAREN
GOEDE SIGAREN IN EEN BESCHAAFDE VERPAKKING
lange ceel verklaringen daaronder kwam ons vol
ledig inlichten.
Is Modern Iiidustrialism about to deal the Art,
of Music the saddest blow of its history?" Pang !
Dat klinkt nog dramatischer dan het citaat van
Disraëli. Wie de Groene leest (of schrijft), weet
langzamerhand dat het zoo treurig nog niet gesteld
is. en bij de zonen der Yereerügde Staten zou men
.zulk een tragischen twijfel zeker niet verwachten.
Kees nu maar haastig verder, want het staat reeds
vast dat het 't moderne industrialisme is. dat de
muze zoo aan het schreien maakt.
Kn waarachtig, do steller van deze advertentie
is niet op zijn mondje gevallen. To blame
Machinery as an Instrument of Decadence inay seem
startling, but it is tcue that Machinery in the
l'orm of Canned Music is elbowing Real Music
out of motion picture- theatres, thus denying to
the masses the cultural influence of a Fine Art."
Kindelijk is de aap uit de mouw; een advertentie
tegen mechanische muziek, blikjes muziek"....
zeldzaam !
Dat de mechanisatie de wereld metaphysisch
gezien geen stap vooruit brengt, kan best waar
wezen, maar is de machine als schepping van
menschelijke verbeeldingskracht meer een product
van decadentie dan bijvoorbeeld muziek? Doch
dit is een ernstige vraag. Maar deze hooge ernst
moet dienen als plechtigheid bij het pleidooi voor
..Real inusic" inplaats van mechanische muziek. .
..in do bioscoop-theaters.
O Muze ! Ik houd van die uitdrukking C'anned
Music"; ze is uitstekend; ze is niet minder eervol
dan de staat van busjes-sardine tegenover dien
van sprot-uit-den-emmer. Maai', helaas, staat .,real
music" tegenover canned music", en is mechani
sche muziek minder echt dan mechanisch dag in
dag uit door menschen gespeelde muziek? Bestaan
ze beide uit iets anders dan de echte, eenige
bestanddeelen der muziek: klank en rhythme? Je
zoudt er zelf dramatisch van worden.
Gelukkig komen er ook aanknoopingspunten.
en wij kunnen ons geheel aansluiten bij de
emphatische vraag die het centrum van deze advertentie
vormt: Do you, Mr. lïeader, find the pleasure in
Mechanica! Music that you do in Real Music?"
Dat is tenminste eerlijk, zoo'n vraag; en ze is
eerlijk te beantwoorden met: soms wel. soms
niet. Waaruit, zou xijn af te leiden dat beide
bestaansrecht hebben, niet ten koste van elkander,
maar naast elkaar.
Ken eerlijke zaak. nietwaar mijnheer Lezer,
werkt zonder vleierijen. Deze adverteerders echter
speculeeren op lagere gevoelens, want hoor welk
argument zij in capitalen nog wel aanvoeren.
Americans pay more generously for enter
tainment, than any other race 011 ea-th. Are
they not, then, entitled to the best?"
Hier past alleen het genereuze hi-hi-hi uit
een nog nieuwere wereld ! Ken millioen meter
superproduction-film om dezen lach af te koopen
Maar wacht nog even, deze advertentie hooft
ook haar practische consequenties. If you
believe that Real Music should be sa vod to the masses
who attend Motion Picture Theatres, make your
opinion known to the manager of your favorito
theatre.
Very likely hèwill appivciate your frankness
for the wants to pleaso his patrons."
Hot geheel is geteekend door ..The Amoricati
Federation of Musicians, -comprising 110.000
professional musicians in the l'nitcd States and
Canada." Pas aan het slot vinden wij dus do
waarheid. Dat niet de Muze weent, het moot
haar gelijk blijven hoe zij in do bioscoop gediend
wordt, waar geheel andere Muzen de lakens
uitdeelen, maar 110.000 professioneele
muzenzonen. waarvan de slechtslon anders gedoemd
zouden zijn schoonmaker of journalist te worden.
Ik wist wol, dat do Muze in Amerika niet \\venen
kon. Want zo is daar hoeloma:il niet. Kn waar
zo is. zit zij /,oo hoog boven alle professie
ouzakelijkhoid, dat hot haar gansch om hot even moet zijn,
of y,ij met piano of met grammofoon gediend wordt.
Mits do klanken die haar oor bereiken xuivor
zijn, en nog trillend van eerlijkheid.
WD.H. HELWEG&Z".
ZILVERSMEDEN
Anno 1753
Ons TAFELZILVER is verkrijgbaar in Ie en
2e gehalte Hollandsen gewaarborgd zilver
Rijks
Ie gehalte merk
934/1000 Jijn Z.
Fabrieksmerk
Rijks
2e gehalte merk
833/1000 fijn Z.
Vraagt Uw juwelier uitsluitend tafelzilver
met bovenstaand Fabrieksmerk.
Amsterdam C. Telefoon 45303
Nieuwe Uitgaven
J. A. Visscher. \Vral\houi. 13aarn z.j.
Koning's UHgcwrij.
Ik zou mij zeer vergissen in mijn veronderstel
ling, wanneer de schrijver van dit boek zich in de
eerste plaats wilde doen gelden als litterator.
Ook uit zijn vorig werk spreekt een andere geest.
Ik herinner mij zijn boek Van de arme Friesche
heide"; dat is ook niet in de eerste plaats littera
tuur.
De auteur is predikant, en hij blijft als schrijver
zijn roeping getrouw. Hij koos voor dit boek als
motto men zou kunnen zeggen als tekst een
bijbelwoord, dat den grooten prediker van het
mededoogen kenschetst: Kri Jezus, de scharen
ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen
over hen omdat zij vermoeid en verstrooid waren,
gelijk schapen, die geenen herder hebben."
Mededoogen is ook de grondtoon van dit boek.
Mededoogen met de maatschappelijk onterfden, de
hopeloos-gedeclasseerden, de paria's. Kn dat mede
doogen is zuiver, laat ik dit op den voorgrond
zetten. Kr is niots in van het verdachte medelijden
van den béter-gesitueerde, die, hoe ver zijn ont
ferming gaan mag, toch altijd iets in zijn gedachten
houdt van den dankbaren Farizeeër ten opzichte
van den tollenaar. In zijn werk treft niet slechts het
meevoelen met, maar ook het zuivere zich in de
plaats stellen van de verschooierde wezens, die hij
ons beschrijft.
De tijd waarin de predikanten den boventoon
voerden in de litteratuur, is lang voorbij. Toen de
tachtigers hun strijd begonnen tegen de rhetoriek,
hadden de predikanten feitelijk al afgedaan.
De voornaamste woordvoerders van dien tijd waren
predikant geweest. (Busken l luet, Domela
Nieuwenhuis. Allard I'ierson, Hendrik de Veer).
Ken schrijvende predikant wordt in onzen tijd
zelfs met eenig wantrouwen aangekeken. We zijn
nu al zooveel gewoon. De vrouw van n onzer
moderne predikanten, schrijft met zeer middel
matig talent, maar met durf, dingen, waar een
vrouw van vijftig jaar geleden zelfs niet aan dacht.
Inmiddels tegenover den heer Visscher kan
de litterair-willende lezer zijn wantrouwen wel
afleggen. Het boek Wrakhout" mag er zijn. Het
verlangen naar den Uebermensch komt er niet
in tot uiting, maar wat er dan in ouderwetsche"
tendenzen in naar voren wordt gebracht, voldoet
aan behoorlijke artistieke cischen. Het boek bevat
een groot aantal, in verhaalvorm opgezette,
schetsen; allemaal behandelen ze zwakken van
karakter,menschen,die in een geordende maatschap
pij niet aarden kunnen, aan lager wal geraakten,
stakkerds. Het is niet allemaal even goed; ia
sommige karakterschetsen vervalt de schrijver
in het sentimenteele, in andere is hij conventio
neel, althans: daar geeft hij geen blijk van origineele
waarneming.
De illustraties (van den schrijver zelf) lijken
mij zér geslaagd.
IIKI {M A \ MID D K X D O H P