Historisch Archief 1877-1940
F)e Groene
abc_yWêekbIcid voor- Nederland
Alle Buitenlandsche
Spoorwegbiljetten
I. V. B.
DAMRAK 46
ONDER HOOFDREDACTIE VAN A. C. JOSEPHUS JITTA
Redacteuren: L. J. JORDAAN, F. G. SCHELTEMA EN
M. KANN. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM C.
J3oc and £ecl
S*Ht«
J^ww»
Het meest gevraagde merk
OPGERICHT IN 1877
No. 2751
ZATERDAG 22 FEBRUARI 1930
Een Gedenkteeken voor Multatuli
staat OP pag. ,9
W
IJ kunnen in l !»:>() den dag herdenken.
waarop, zeventig jaar geleden, de Max
Havelaar is verschenen. Van hen. door wier leden
?bij die verschijning1 de befaamde rilling is gevaren.
xa! wel niemand meer in leven zijn. 'Poch is voor
ons allen, die de sensatie, die dit hoek hij zijn ver
schijnen heeft verwekt, niet uit ervaring kennen.
de Max Havelaar nog altijd een van de het meest
tot ons sprekende hoeken. Indien et- van de geheele
\ederianclsche literatuur uit de l!)e eeuw slechts
twee boeken van blijvende waarde, /.ouden blijken
Ie y,ijn. dan zullen dat ongetwijfeld wey.en: de
Camera Obscnra en de Ma* Havelaar.
Nicolaas Beets en Kduard Douwes Dekker
hebben in hun. boeken een karakteristiek gegeven
?van groote groepen van ons volk. waaruit bet
verre nageslacht zich nog een beeld van liet verleden
zal kunnen vormen. .\1 zijn de omstandigheden.
waarin de in die boeken beschreven Nederlandsche
burgers leefden geheel veranderd, al mogen de
denkbeelden, welke die oude Xederlariders koes
terden, evenveel van de on/.e verschillen, als de
kleereri. die zij droegen, toch voelen wij. dat.
da'ik /.ij het scheppend talent van de kunstenaars.
die deze boeken tot stand hebben gebracht, het
meest essentieel»' van de personen, die zij teekenden.
onveranderd is gebleven. Deze beide boeken
behooren tot de kostelijkste deelen on/er
Nederlandsche cultuur.
Onlangs heeft zich een comitégevormd, ten
einde een gedenkteeken tot stand te brengen.
gewijd aan de nagedachtenis van Multatuli. Die
omstandigheid geeft mij aanleiding, de vraag
aa1.] de orde te stellen, w.'it wij aan Multatuli
hebben Ie danken.
Ongetwijfeld stelde Multatuli zdf zijn werk
zaamheid als sociaal hervormer lioogei. dan zijn
prestaties op literair gebied. Ik denk. dat het
nageslacht daarover anders zal oordeelen. Het
hangt er trouwens maar van af. van u-elk gezichts
punt men het werk bekijkt.
/eker is. dat er tusscheti liet sociaal streven van
Multatuli en zijn artistieke talenten een verband
heeft beslaan. Vóórdat zijn ontslag als
assistentresidr'iit van l.ebak hem daartoe noopte, had hij
zich weinig met literair werk be/.ig gehouden. De
lange lijst van artikelen, die Iia,(a,vus Droogstoppel
in het pak van Sjaalman aantrof, wees wel op de
/.eer ruime belangstelling van Max Havelaar voor
onderwerpen van zeer uiteenloopenden aard
zonder bet ontslag uit 's la n ds dienst, had MultatuH
de pen misschien nimmer opgenomen.
Dit door Douwes Dekker zelf genomen ontslag
..anders dienen, dan ik te Lebak deed. kan ik
niet" was voor hem aanleiding, zich tot. het
\ederlandsche volk te wenden. De resident had
het optreden van Max Havelaar afgekeurd.
i l ij had geweigerd een onderzoek in Ie stellen
naai' de knevelarijen. die in J.ebak plaats vonden.
De (Jouv<!rneui'-(ieneraal weigerde Max Havelaar
te ontvangen. De, Minister van Koloniën was niet
bereid hem recht te doen. Daarom schreef Multatuli
het eentoonige verhaal van de buffels van Saidjah's
vader en stelde hij de droeve ervaringen van
Max Havelaar te boek.
Hij de Nederlandse hèburgerij, die tot op dat
tijdstip, van hetgeen in onze overzeesche gewesten
plaats vond, niet meer merkte, dan hetgeen de
koffieveilingen van de Nederlandsche Handels
maatschappij opleverden, wekte hij belangstelling
voor het prachtig rijk van Insulinde, dat zich
daar slingert om den evenaar, als een gordel van
smaragd.
Zoo is Multatuli de grondlegger geworden vau
hetgeen men later de ethische politiek heeft
genoemd.
Hoezeel' de denkbeelden, die thans dooi' ('olijn
en Stokvis verkondigd worden, uiteen mogen
loopen. zij verschillen alle in hooge mate vau de
opvattingen, die. vóórdat de Max Havelaar was
verschenen, de algemeen heerschende mceniag
in Nederland waren. Die omkeer van de publieke
opinie in Xederland is aan Multatuli te danken.
Men pleegt niet meer te spreken van de eere
schuld, die Xederland aan Insulinde heeft te betalen.
Daartoe bestaat ook thans heel wat minder
aanleiding, dan veertig jaar geleden. Maar nog
altijd heeft .Nederland een eereschuld af te doen
aan de nagedachtenis van den man. die tot de/c
verandering van denkbeelden het initiatief heeft
genomen
Ongeveer tegelijkertijd niet den Max Havelaar
heeft van Hoëvell zijn boek over ..Slaven en Vrijen
onder de Nederlandsche \Vet" gepubliceerd. Dat
boek van Hoëvell was een vlammend pleidooi
voor de emancipatie der slaven in West-lndie.
Het heeft vrucht gedragen, misschien nog meer
dan de Max Havelaar. 'Poch is dat boek gelieel
vergeten. Ik zon den titel zelfs niet meer- kennen.
had ik niet. alvorens dit artikel te schrijven, in
oude geschriften gebladerd.
Dat het verdienstelijke boek van van Hoëvell
is vergeten en de Max Havelaar nog dagelijks
wordt gelezen, is uitsluitend te danken aan het
feit. dat de Max Havelaar een kunst werk is van
den eersten rang. KIL daarom heb ik de opmerking
gemaakt, dat het nageslacht de verdiensten van
Multatuli als literator vermoedelijk hooger zal
stellen, dan zijn toch niet geringe verdiensten als
sociaal hervormer.
Bijna alle figuren uit meer dan een halve eeuvv
oude boeken zijn verbleekt, liet nageslacht neemt
er nog slechts zelden kennis van en uitsluitend als
van een historische curiosit ieit. Maar hoe spreken
nog tot de thans levende generatie dr figuren.
die door Multatuli zijn geschapen.
De schoolsche wijsheid van Meester l'ennewip
en Stoffel moge wat verouderd zijn. Maar nog
altijd kunnen /.ij Juffrouw I.aps overdonderen
met de verpletterende mededeeling. dat zij een
zoogdier is. omdat zij arme .Inffrouvv La.ps.
die dat nooit beeft ondervonden levende jongen
tei wereld brengt.
Staan Ds. Lingbeek en Ds. Kersten wel ver af
van Juffrouw l'ieterse. die liaarmoraal samenvatte
in de treffende woorden: ..Wat komt liet er op
a,an. wat voor godsdienst een mensch heeft, als
hij maar braaf is en fatsoenlijk en niet Hoomsch."
Woutertje l'ieterse heeft voor onze generatie
even groot<? waarde als Don Quichote. Wilhelm
Meister. Ie Bourgeois < ieiit ilhomme en Hamlet.
Of een luenschetiziclt je opgroeit in ..de zevende
onderafdeeling van de 11 Ie klasse van den burger
stand, bij bnrgermenschen. die op kamers wonen en
een naaister houden van zeven stuivers eu'n bof ei
ham" (L'ennewip) doet aan zijn onvergankelijke
waarde niet af. De ervaringen van Woutertje
l'ieterse in het gezin van zijn mouder. op school
onder Meester l'ennewip. op kantoor bij de lleeren
Ouwetijd en Kopperlith. in den familiekring van
dokter Holsma. bij zijn omzwervingen in de
Amsterdamsche Jodenbuurt en op reis niet pnfer
RIHGERS
.lansen, zijn voor den schrijver niet alleen een gele
genheid om een beeld te ontwerpen van het
Amsterdam zijner jeugd, maar zij schetsen ook de
reactie van ieder kind. dat bezig is aan /,'ijn om
geving te ontgroeien en tot wasdom en zelfstandig
heid te geraken.
* *
*
Ik ben ei' mij volkomen van bewust, dat de
ideeën, die Mnltatuli in zijn boeken, die dezen
naam of een anderen naam dragen, verkondigt.
niet alleen in veel opzichten verouderd, maar.
naar de thans geldende begrippen, ook onjuist
moeten worden genoemd. 7>ijn boeken blijven
gevaarlijke lectuur voor de jeugd, die nou niet
tot het oordeel des onderscheids is gekomen.
Multatuli's oordeel over Tliorbecke. Hooft t-u
Bilderdijk is onbillijk, /ijn kritiek op de predi
kanten, die in zijn dagen de leidende functie in
liet openbare leven ver\ uiden, miskent ongetwijfeld
liet goede, dat onder veel aan de oppervlakte
liugende belai'hi'lijkheid schuil ging.
Multatuli's gedrag in Indiëen na zijn terugkeer
in Kuropa. was zeker niet onberispelijk.
(?oed, goed. a,lies goed.... maar wijs mij in
de Nederlandsche literatuur boeken, die met de
zijne op n lijn kunnen worden gesteld. Noem mij
de namen van hen, die als Douwes Dekker, vooi
een ideaal - misschien zonder dat achteraf het
gezond verstand dat optreden rechtvaardigt.
hun toekomst hebben geofferd.
liet is meer dan een eeuvv geleden, dat Mullatuli
Ie Amsterdam weid geboren. Dit jaar zal men den
da.g kunnen herdenken, wa.arop. zeventig jaar
geleden, de Max Havelaar verscheen. Het is meer
dan v eert i g ja» r geleden, dal Muit al ui i is overleden.
11 ij moge in veel opzichten hebben misgeta.st.
daartegenover staat, dat hij veel heeft geleden.
Afgezien van de waardeering. die men voor hem
a.ls persoon moge koesteren, heeft zijn werk twee
onvergankelijke verdiensten, die hd nageslacht
nimmer uit het oog mag verliezen.
Hij heef! m ons iiind groote belangstelling weten
te wekkeii voor hetgeen er omgaat in Insulmde.
dat hij. het eerst, met dien naam heeft betiteld.
Hij is de grondlegger geweest van de ethische
politiek ten opzichte van onze bruine broeders
in on/e < iverzeesche gewesten.
Hij behoort tot de grootste auteurs uit de
Nederlandsche literatuur. K n van menig tijdgenoot.
die wij thans hoogelijk eeren. za.l de naam reeds
lang vergeten zijn. wanneer de boeken van Multa
tuli nog gretig zullen worden gelezen.
Kik vau deze beide verdiensten op zich /elf.
ware reeds voldoende om hem aanspraak te geven
op een gedenkteeken, dat in het openbaar van
oir/.e dankbaarheid moet getuigen. Het oogenblik
is gekomen om deze eercschuld aan de nagedachte
nis van MultatuH te belalen.
A. C. JOSKIMICS JITTA