Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 FEBRUARI 1930
No. 2731
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-techniscne
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
Bil CAPI vakkundige raad an voorlichting.
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
Prof. Dr. G. Heymans
1857?1930
Met G. L-ymans, eenig kind en /.elf zonder
kinderen, is naar ik meen een geslacht
uit5gestbrven. Maar tijdens zijn leven heeft hij in
?zijn vrienden en leerlingen een geestelijke familie
om zich verzameld, die zijn naam hoog wenscht te
houden en zijn werk, y,ij het niet in denzelfden
omvang, ook niet altijd in dezelfde richting,
tracht voort te zetten. Kn om deze familie heeft
zich, in binnen- en buitenland, een kring gesloten
van hen die in zijn werken leering hebben gevonden
of prikkeling tot eigen onderzoek. Het kan ons
Nederlanders, in 't algemeen niet philosophisch
aangelegd, een aange
name gedachte zijn, dat
deze Nestor onzer wijs
begeerte, de meester in
de zielkunde, tegelijk de
groote en goede mensch,
die ijverde voor een
betere internationale ver
standhouding, tot ver
over onze grenzen onder
de eersten wordt gere
kend.
F. Bacon, de vader der
engelsche wijsbegeerte,
heeft het fiore woord gesproken: Over ons zelf
zwijgen wij." Kant heeft het opgenomen als motto
voor zijn hoofdwerk, Heymans heeft ei' naar
gehandeld. Eens, toen wc hem met een bundel
stukken, van vrienden en leerlingen afkomstig,
wensehten te eeren, dankte hij daarvoor on zond
?ons den herdruk van een zijner voornaamste
werken. En in 1922, toen hij in liet duitische
internationale verzamelwerk ,.l)ie l'hilosophie der
Gegenwart in Selbstelarstcllurigen" ecu ovorxichfc
gaf van zijn philosophisch werk, gebruikte hij,
anders dan de anderen, van do 52 bladzijden slechts
-een halve om iets over zijn leven en zijn ontwikke
ling te zeggen. Het was hom altijd om do zaak en
zoo al om de persoon, nooit om de eigen persoon
te doen.
l Wanneer men met den duitschen chemicus
Ostwald de groote wetenschappelijke mannen
indeelt in klassieken en romantici, dan behoort
Heymaiis zeker tot do klassieke denkers. Er is
maar n roep over de helderheid van zijn uit
drukking, de konsequeritie; van zijn redeneering.
Door alles loopt n lijn, hij blijft zich zelf gelijk.
Eenheid van methode, de empirische, in de weten
schap en in de wijsbegeerte Dat is het uitgangs
punt. Eenheid van alle werkelijkheid in het
.allesomvattend Wereldbewustzijn: dat is als
laatste onderstelling de slotsom van het onderzoek.
Het is het psychisch monisme.
Omtrent die eenheid van lijn in eynians'
?denken (men noemt het wel zijn rechtlijnigheid")
bestaat nog veel misverstand, /oker, Heymans
zoekt overal het konstante, wet- en regelmatigheid,
het blijvende in on door alle veranderingen hoon,
terwijl toch onze ervaring do veelvormigheid
en de groote verjfndorlijkheid van alle dingen
leert. Heymans is monist en do ontwikkeling van
?deze eeuw schijnt meer naar pluralisme of plurifor
miteit te neigen. Het is hiel niet de plaats om deze
tegenstelling uit te werken. Maar wel mag er op
gewezen worden, dat Heymans geen leege afge
trokken eenheid bedoelde met zijn psychisch
monisme. Tot het laatste toe heeft hij zich tegen
deze opvatting geweerd. Men heeft getracht zijn
wijsbegeerte als een eenzijdig Intellectualisme
op te vatten, zijn onderstelling van een alles
omvattend Wereldbewustzijn gelijk te stellen
met de bewering dat al wat is niets anders dan
Intellect zou zijn. De waarheid is, dat Heymans
ha het bewustzijn altijd de drieëonheid van kennen,
voelen en willen heeft gezien en dat hij deze drie
St. Jolin Ervinc: ,.l>e Eerste,
Mevrouw Fraser," Nieuw
Biedcrlanclsch Tooneel
MET dit stuk heeft het Nieuw Nederlandsch
zijn lustrum niet gevierd, het werd aan
Chrispijn overgelaten. Het behoort tot die minder
pretentieuze comodios, waarover ik in mijn vorige
kroniek schreef, en die Chrispijn over het algemeen
gelukkiger regisseert dan Haalborn zelf. Do over
het geheel stellig geslaagde opvoering van dit
ondankbare, althans zeer licht te verspelen stuk
heeft dat opnieuw bewezen.
Er zij 11 vele zwakke; steeën in dozen ..roman van
een gezin", die zich van het begin tot het einde
afspeelt in de woonkamer van Mevrouw Eraser;
en dat ook getroost kan doen. aangezien hot geheelo
conflict op toevallige oogenblikken uitgepraat"
wordt en men op de manier van het oude tooneel
wel zorgt, dat de kamer ..leeg" is, als het op een
gesprek onder vier oogen aankomt.
Die scènes zijn er vele, aangezien de eerste
Mevrouw Fraser een niet bepaald gesloten natuur
is en er altijd wel een paar volwassen kinderen,
een huisvriend, haar gescheiden man of diens
tweede vrouw, ook niet op haar mondje gevallen
overigens, om haar heen zijn. De inhoud van die
gesprekken is soms bloote conversatie, men
spreekt veel over uit visschen gaan, over schouw
burgbezoek, er wordt allerrijkelijkst getelefoneerd,
men is zelfs, ook buiten de huwelijkshistorie om,
verkeerd verbonden," wat alleen maar dient om
het grapje te plaatsen, dat er tegenwoordig in hot
concertgebouw zooveel boksmatches worden gege
ven. En tusschendoor liggen verschillende scènes
a faire" mot het doel om de tweede mevrouw Fraser
de bons te geven, waarop het dan zoo klaar als oen
klontje; tussclu-n de eerste mevrouw Fraser on
haai' eM'iii^szins pantetiïe-lig aangclcgdeii man we-er
in orde moet komen.... op den duur overigens.
Want als er na de pauze hoeren critici mochten
opstappen on heengaan mot hot idee. dat /.e het
nu wol weten, dan zouden die bij uitzondering
don volgendon morgen loolijk op hun nous kijken
als zij lazen, dat mevrouw Fraser er absoluut niet
maar zoo voor te; vinele-n w.'is om ele-n man. elien /.ij
neig stooels liofhael, maar nog beteT ki'iii/r. het
,,reve;nems a nos moutons" zemele-r beie-teeleK'tiini; te'
late'n uitspre'ke'ii. In oen formaat aan/ook wijst /.ij
he-m feirmoe'ïaf on in elo alwe'elcr alle-rnit voe-rm'st e
ee>nside-rans elaartoc stijgt lu-t stuk tot, een te
venvii ne-rgens bereikte boogie. Te-r gelegenheid
van elo/.on hortremw, die mot elo vijfentwintig
jarige bruiloft zou samenvallen - l win! k-; j.'uir
eerste, vijf jaar 1\veeele> .Me'vremw Krasei - - weinit
hier ])sye-he>le>giseihe' huwe>lijks-e>t hiek gedreven,
die me'n thans zelde;n. e-n te wielen, meer op ons
tooneel hoort. Hun verhouding wordt intlenlaad
op euiderwotseho. knappe wij/.e; e-ens grenulig
gesaneerd." Do l'emten van Kivino's natuurlijk"
teionce'l: elo ka.rre'Vrai'hte'n eonvorsa.t ie!, worden
hier zijn dougde'ii: ejen fijne humane', boeiende;
ontrafeling van 0011 liefde, elie nie-t dood, maar
wel beschadigd is, ejn e-e-rst e>p ele-n duur - maar
dan zonder twijfel he'rstelel kan wordon.
Deze eerste Movremw Fraser, moeder van vol
wassen zoons on woldra grootmoe-eler, is een vrouw
elie men mi-t e;e-rbie:el moe-t lie-1' he-bbe-ti. Kr is finesse
in elit be-langrijke karakte-r. /ij is gevnszins
geiidealisoerd. Want be-halve; ele; inielele-le-n. waarnaar
zij grijpt enn he't elen-I te hoilige-ii. is zij geens/.ins
onge; veu'lig voe>r h<_;t feit elat zij e'e-ns Laelv"
Frase:!' zal kunnen heete.-n, noch eieik voor ele
paarlcn, die aan hot e-ind van he't de-relo beelrijf
weirele'ii .,b«;/.orgd'' e'H he't vorme)e;ele-n we:t(ige-n,
elat he>t onverwachte slot der ceimodies neig wol
eleieir e-on aneler besluit" ge-ve)lgel zal we:reli-n.
/ij is ook geen. heldin, zij hoeft ele- se-he-ieling e-n haar
plaats maken voed- e'e-n jong. gevoelloos
ge-neilzoe;kste-rt je; in<;t waardige; te'loursl elling geelrage-n
en zie-h geheel aan elo opvoeding van haai' in
ke-nnelijk te ruime eipvattingen greiejtgeweirdeii zoona
gewijd. In de verhouding, de beschermesnde, maar
wat kwajemgonsachtige liefde van deze zoems
tegenover hun moeder, ligt menig fijn trekje, zij
het ejeik dat men de zeer tegengestelde karakters
de;zer zoons en het dreigend huwelijksconfliet van
de-n oudste;, dat ze>e> terloops, mot behulp van
een kind op komst, oeik maar opgelost wordt
geneigd is als oen te geforceerde en ter zake niet
dienende e>nderverelee;ling van eon toch al niet al
t o geconcentreerd gegeven te- verworpen.
Men moe;t dit stuk gohoel roiielemi Mevrouw
Fraser zien, men moot allo détails van de;zo lange
re>l volkomen uitspelen, zooals Magda Janssons,
elat dit keer e>p onovertroffen wijze dooel, emi van
daaruit de; andere, niet van banaliteit vrij te])leiten
rollen te; kunnen waardee're;n. Haar gescheiden
man is ee-n vrij zwakke; 011 vooral hulpbehoevende
figuur van het tweede plan, al bracht Chrispijn
niet zijn wonderlijk talent voor natuurlijk leven.
hem op het eerste. Er is niet zooveel verschil
tusschen deze heer-in-zijn-tweede-jeugd en elen
juwelier Durand, van wien Cees Laseur onlangs
een even meesterlijk karakter maakte. Maar wat
voor elen Fraiischnian in een avontuur en een
maitrosje ad hoc kon verloopcn, betaalde de,
Engelschman met een ongelukkig huwelijk, waar
aan hij zelf niet eens een end durft maken. De eerste;
Mevrouw Fraser moet dat voor hem de:>en en zij
vocht met haar rivale op leven e;n dood, me.-t midde
len, elie; in elk ander karakter (e-n grovere opvoering)
ele; gedachte; aan e>nf oe-laaf bare; e'hantago niet
haelelen kunnen verdrijven. A la guerre; comme a
la guerre' indozon tusschen vremwen uilge-ve>chteii
huwolijksstrijd ! Er wordt hier iimne-rs gebruik
ge-maakt van uilge-hoorele; die-nstme-isje-s, gnuivi'iiel
ele>e>r e'e-n huisvriend elie'ii Fle>r ele la lioe'he als
e-e-n Hicrduitselie-r spee-lde; aangobrae-hte;
se-handaa.lt je-s; ele tot klikke-n be-i'eiele tole'foon is als
ei'iiige- inale-n divigvnd van ele' haak gowe-e-st e;n
or te'lkons deien' een be-zwie-htenele;, ge-ha.n«lschoe'ndo.
hanel van de.-twcode Mevrmnv Fra~e-r we-e-r oi)ge-le;gd,
VeVir eleze; laatste e;rin loe-ste-nit. he-e-n te gaan e-ii
de; e-e-rste-" ha-ar na elie groote- se;ène. minder
hielylike;. maar uit elen gi'enul van haar hart na
roept: Ik hoop elat het ve-relómd hard voe>r je is
ge;we-e-st." \Vaarop eloek.
In ele'/,e twoe-ele- Me-vremw Frase-r is Krvine- wel
hi't /.wakst ge-.we-e-st. (Hl banale- tyi>is(e'ii-ty|>e> is
Lreeii |>eirtunr in e-e;n probleem-stuk «.Is elit. .Met,
haar komt een se-haMelaal-e-le-nn-nt binnen, elat e-e-n
stuk als elit voor e-e-n geie-elele-e-1 (e-u als zoexlanig
I liet veieir ele eorstc na;: l .') t e'ge-M ele l','nge'lse:he- eelii
.se'he'iilingspreie-e-elure; ge'i'ie-lil - bete'i' hael kunne-n
e'ou|ie-i-re;n. \\"ant eloor haar worell ele situatie; we-l
hee'! een voileliu. Ke-ti nrn'ii'i tit/i//'/ moe't niet op
een konne-li.jke' ve-r.gissing be-rusle-n. Als Ervino
het L;e-val van ele; 'r\\'e'eele' Me'vrouw Tan<[Ut;ra.y''"
elie; men zie'h van Klse- .Mauhs' eTe-at ie; zal
he-rinnei'en - nu e n >k eens va.n elen k;mt ele-s mans w i ie Ie;
belie-hten, elan had elaar ten'h oeik wel ie'ts nie'e:r
,Me;vrouw Taii<[iie'i'ay geteeke;nel kunne-n zijn e;n.
niet i'i'ii O Ye-s Kittv, elie; haar gunsten ve;rde;e;lt
tussi'ho.n e-e-n a.s. markie'S (waarom?) e-n ele;n
heifelanse'i'" Keieleilpho (e)])iüe'uw waarom!*), lle-t, was
voiir M ie'p va l ele'n Hei'i;'^een el:i;ikbare' taak.in dit
stuk op te; troele'ii. elat. ge;h(;i-l e-n al e-e-n oonspiral ie;
te'i;'en ete'Ze; Klsie- was. en elat neig wel te;] ke;ns nadat
men op he't tooneel juist weer e;e-ns fijn ove-r haar
n an het re)elde;le-n sle>eg. Juist elaai-om hael men veieir
ele/e; rol naar ee'ii gere»eit ine-e-rele; ae-trie'e^ moe'leu
eim/.ien, elie- nie't met e-e-n gille-rig ste-mme;tje e;n e-e-n
balm.-ise[uó-e:e)st imm zelfs elemt ite;rlijke-n inelruk
beelie.'i'l'. l-!n uiterlijk liael elit toe-h e-e;n eianie;(je
inoe-te'U /.iju met \vie; .Me'tieei' l-'i^ase-r immers ook
al op he-t punt enn in ele-n aele-lstand vorhe-ve-n te
weirele-n, zooie-ts schijnt in Knge'lseh<; stukken nu
e'e'ii.'iiaal te; liie)e'l<-n vexirkeiiiie-ii le-galite-r in e(e>n
<-cht kon ti'e-elen. Al vergiste; ele goeelo man zich
elan ook de.-orlijk. . . .
in zijn Xie-lkunele e>nele;rse-heielele-. In
eivoroe-nstomming elaarnie-e hei't't hij drie kenmerken
ge'iionie-n als gronelslaL;' \'oor ele meie'eliim' van ele
voi-schille-nelo te-miie-rame-nte;n of karakte-.rs.
\\'iiziclj in de ee'iihe-ielsle'e'i' van he-t ])sychis''h monisme'
nie't kan vinelen, weinlt misschie-n aangotrokke-n
ele>or de; veolvormige te-nipe-ranie-nte-nle-e-r. De/e
leer hoeft in eins land van al wat Ilevm.uis gaf
wel hef mee'st be-koiielhe-iil e-n inste-mming ge;\ <>nele;n.
.Maar nu. oneler elen e-erste-n inelruk \'a.n ems \
erli<'S. nu ele te>t hut einele toe- we-rkzaine- ge-e-sl rust,
vrage-n we1 nie't wat e-i- van zijn we-rk zal weirele-n.
Na.ar zijn \ooi'be'elel we'rke; ie-ele'i' aan hel zijne,
zeieilang hot d;i.g is.
l!) l-'obriiari KÜK
T.J. 1)10 150EU.