Historisch Archief 1877-1940
JVo. .2751
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 FEBRUARI 1930
e
D
ma.
Au
P'
en
de
-'W'
dr
di
w;
be
Vl:
toen t
Must
bltt
ten
bev*
met
TOO
tijd
de
wer
bene
zeke
186!
gevt
Ii
die
Walter Ruttmann
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Richter-Ruttmann
Filmliga: Hans Ilicliter
VOOR mijn persoonlijk gevoel ligt de groote
beteekenis van Richter's optreden en werk,
zooals wij dat heden bij de Filmliga leerden kennen,
in de eenvoudige en heldere demonstratie! van het
betoog: Filmkunst zij niet reiproduct ief, maar
scheppend. Zoo men wil dus in de elidactischo
waarde niet aesthethisch of gele'erd opgevat,
maar heel nuchter weg in het bijbrengen van de
meest elementaire ideeën. Hij verte'lt ons bijvoor
beeld, hoe het loopen van een mcnseh. e-envondig
gekinematografeerel kan worden e;n ook ,.filmisch"
gezien en weergegeven. In het oersto geval kuiert
iemanel voorbij de lens en het betoekent niet meer,
dan de modedeeling in een gemengd bericht. In
het laatste geval w irdt door onderbreking
camerainstelling, beeldop volging e-n tempo, liet geval
geabstraheerd tot een persoonlijke visie e'n aldus
?een factor in liet artistiek, compositair verband.
Met andere woorden: hier wordt ele >'C)>finlix-lic,
<Ie imitatie, vervangen door een elaad van ~iin-c.r
scheppende betcckenix. In enkele; woorden ele be
langrijke grondgedachte van ele film als taal,
uitgedrukt.
De vijf korte films, elie; Richten' veTloemde, zijn
feitelijk een levende illustratie van zijn
voortivl'felijk boek ,,Filma;e;gne!r von heute. Filmt're-unele; ve>n
morgen". Zij vormen in den simpelsten vorm, me't
groote virtuositeit gerealiseerd, een samenvatting
van do karakteristieke! eigenschappen, die! ele; film
als uitdrukkingsmo.ge;lijkheid tem elie;nste staan.
Soepeler en begrijpelijker dan Ruttmanu's ..Opera"
systematischer en strenger dan ele Fransche;
avant-garde. Bijzonder geslaagd moet in elit
verband genoemd worelen het eerste filmpje-:
Inflation. Hier is, met do algemeen be'kendes
middelen, als incopiee-re-n en e>ve;rdrukkem van
verschillende beelden, rythmeering en ele;taüke:uze
een stouten ge>oi gedaan naar het rcaliseeren van
een beigrip, elat ieelcre-eii erkennen zal, als zee-r
moeilijk te verwezenlijken- En met een verrassend
succes. (Zie reproductie;.)
«EMiUAAL,
VUUH
AMATEU
-iFOTO-SCHAAP & Co.
H P T I M AHNTEKItAM
Zwei-groschen Zauber" is een, uit dezelfde mid
delen samengesteld, boeiend en geestig
reclamebetoog. Filmstudie" een streeling van hot oog
en het rythmisch gevoel. Rennsymphonie" een
krachtproef met de suggestie van het tempo in de
film. en Voraiittagspuk" ten slotte een samen
vatting van alle technische, rythmische en beeldende
mogelijkheden, die den cineast ten dienste staan.
Laat ik er in het kort van mogen zeggen, dat
zij ondanks ongelijke kwaliteiten, buitengewoon
knap en geestig maar vóór alles: ongelooflijk
instructief zijn. Zij vormen in vijf epigrammen een
volledig exposévan het alfabet of zoo men
wil: den woordenschat, die do filmtaal tot ecu
onafhankelijke, oorspronkelijke
uitelrukkingsrnogolijkheid maakt.
Ituttmunn: Melodie der Welt.
RembraiHlt-TlH'atcr
Toen Ruttmann drie jaar geloden zijn Absolute
films" voejr de Filmliga draaide, emtmoette; zijn
werk tweeërlei soe>rt publiek: zij, die tracht tem
deze wonderlijke schemata eener nieuwe
geelachteuiting Ie begrijpen en zij, elio naar ele vestiaire
holelen ( de terminologie is letterlijk uit een
elagbladverslag overgenomen) emi zich in
ele',,preteiitlelooze, gezonde;, eenvoudige bioscoop" te
restaure!eren.
Terloops zij opgemerkt, dat het deze laatste
lieden zijn. welke thans het luidruchtigst blijken
in hun bewondering voor Ruttmann. De gezonde
atmosfeer van het milieu waarschijnlijk. . . .
Met den moreeion steun van de zeer weinigen,
elie zijn streven waardeerden, bouwde Ruttmann
verder steeds vasthoudend aan zijn schema
van bewoging on tegenbeweging
rythmisch en contrapuntisch geor
dend licht en donker. Zoo groeide
Berlin, Symphonie oiner
Groszstadt" ze>e> kwam eiok Melodie
der Welt" tot stand en iiinnner heelt
de cineast deze eerste beijinseleti
rerloochr.nd, noch ooit ~>jn annnniketijk
xt(ni(l))unt i'crl<ilt:n. We;l zce.-r ge-mengd
moeten elan ele gevoelens zijn,
waarme-de; de sii.le-, fanatieke; we-rkor,
he:t elave-renel succes van zijn dan
sende; iie-ge-rs en gille'iiele ste>e>mfluiten
onelergaat.
Over Herlin" schrijvende, heb ik
inelei'tijel de; ve-ronele-rstelling
gewaagel, dat ei- e-e-n hiaat was
tusse-hen zijn ,.Ope-ra l tot ">,'' ele
ge-e>me-trise:he gronelslag zijne-r latere
ceimpejsit ie-s e-n ele uil ele re;aliteit
e>pgebouweh; ..Symphonie e-inea*
< ireiszsladt". De- sprong was voor
ve-le-n te- groot.
l [el komt mij \oor.elat Rie-hte-r's
filmst uelie;'s hicrbove-n genoemd voor
een niet embelangrijk eicel ele/.e gaping
aanveilli-n. .Men ziet ele rythmise-he
be-weging eler meetkundige \lakken
vervange-ii eloor eie-nze-lfele manipulal ie; met aan ele
werke-lijkheiel ejntle-eiide mot ie v en. De st rakke. s\
uthe'tise:he \'orme'ti zijn om zoo te zeegen, vereier
ufgebootsoerd tot aan ele re;alite-it nabijkemienele
plast ie'k en ele prachtige; groei van ele-ze; sterke,
be-wuste- ide-e-, ope-nbaart zich van ele ..Opera"
via Richte-r naar ..Herlin" e-n te-nslott<; in ...Melodie;
ele-r \\"e;lt " ----- als e-c;n eluiele.-lijk te \olgen regelmat ige
stijging.
Ib:t is -- me-eii ik gee-n toev.il, elat Kut (manu
«Ie; eerste; is. die- het kla.nke-l'tVet in harmonie! \\'ist
te bre-ngen me-t het be-we-genel be;eld. Om ele
e-e-nveinelige- reelen. elat hij in zijn filmarbe-iel steeds
het muzikale; nie-t het litte-raire- sentiment
einde-rging. Hij liet nooit e-e-n schurk, in zijn films.
<-eii klap o|) lii-t liooïel geven en we-rel elus
e-venmin in el<; ve-rle-ieling ge-bracht elit e'fl'ect eloor een
inelrukwe-kkend ..l'ang !" te- ve-rsterke-n. 11 ij ge
bruikte nimmer belangrijke- acteurs e>m belang
rijke; elingeii te zeggen ele- e-enige, elii- in zijn
i'ilnu iets te zegge-.n had was liuttinann. Zoo
was ele! e>ve-rgang van ele zichtbare; mielclelen (elie;
e-ve-il abstract We-releu opgevat e-n toegepast, als
de; klank in ele- nui/.iek) - naar he-t geluid zee-r
ge-leielelijk e-n veilkem-n natuurlijk. 11 ij ve-rrijkti;
e;e-n\*e)uefig zijn o])tisch registe-r met ee-n pertect/
aanpassenel gehooi se-le-me-nt. In tegenstelling met
ele Amerikaa'i.se-lie ..talkies", voorzoover \\ ij /.<;
iu kenui-n, elie niiiesten vast leieipon. in emmoge-lijke;
hybrielisclit; monstra a:ls .,llroael\\"a\'" Meliiel)* en
,,Singing Feiol". l le-t a eiut rane-e ..gel'ilmile tooneel,"
elat. in ele groote JaMiiinu'sl'ilms e-ulmineei de -
el;i_t ele oo]'s])ri .n ke! i j k)- eigenschappen v;'.n de
film \'e;rsma;!.elele te-r \\ule \-aii e-en imitat iekun>t
had ge-en aiide.re ke-uze dan ele: sprekende
schimKunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
men, die ons als tooneel-inblik werden opgediend.
* *
*
Is nu met Riittmann's ..Melodie der Welt"
de klankfilm of zelfs maai1 een klankfilm ge
schapen? Men moet drie jaar geleden vestiaires
bestormd hebben om tot zulk een extatische! over
drijving te geraken. De- ernst ige, conscientieuse
kunstenaar Ruttmann, zal /.elf de laatste zijn, die
dergelijke panegyrieken onderschrijft. In de ge-he;ele;
tweede acte komt geen meter klaukfilm vooi --- het
is niets meer. dan de prachtige montage
der zwijgende film, met een later bijgevoegde
muzikale begeleiding de gemechaniseerde
..muzikale illustratie" van voorheen. Op zich zelf
is daar natuurlijk niets tegen maar binnen n
kader gebracht met de werkelijk synchronische
fragmenten, wekken deze salongeluiden iiit exo
tische" concertmuziekjes ernstige bezwaren. Men
behoeft zich volstrekt niet op het dogmatische
standpunt te stellen, dat ., klankfilm" en muzikale
illustratie" totaal verschillende, disharmonicerende
elementen zijn, orn pijnlijk te ondervinden, dat de
donderende stem van den oceaan en de imitatie
van. meeuwengefladder door kla
rinettremolo's, elkaar rondvveg ver
moorden.
De groot e verrassing do ..open
baring", zat voor mijn gevoel dan
ook uitsluitend in de ha: -mimische
combinatie van natuurgeluiden en
bewegend beeld, zooals in het begin
maar vooral aan liet eind der
film. He-t pandemonium van klin
kende ankerkettingen, snerpende
zagen, bonkende hamers, roepende
muezzins en brullende sirene's,
waarmee de film als liet finale van
een werkelijke. we-ivlelsymphoiiie,
eindigt, was ongelooflijk indruk
wekkend en van een groot geilheid
die de toekomst van de klanklïlm
met spanning doet tegemoet/.ien.
Alles saam_:vnoinen staan wij hier
vooi' een hoogst belangrijke con
ceptie. die imponeert door haar
waarachtigheid en ernst. De afstand
tus-<chen het sensat iespel ,.AI lantie".
dat eveneens waardeerbare resulta
ten te boeken gal' en elit in zich
zelf gekeerde, serieuze werk is niet
door synchronische vondsten te
overbruggen. Wat liutlmann's fiim van Dupont's
oeuvre en van alle andere werk onderscheidt.
is de hooge intentie --- het eerlijke, vastberaden
streven van den kunstenaar om. de weerbarstige
materie naar zijn in/.icht en naar zijn
inzichtalleen - te dwingen, liet loudsj.eakei-i irkest ,
dat de ..stille" plekken harmonisch aan de
klankfinn moet verbinden, is dan ook stellig geen
concessie ma:ir een noodmaatregel, bij gebrek
aan een definitieve oplossing.
Dit stuk levenswerk van een ernstig kunstenaar
werd gevolgd door twee heeren, die met behulp
van een schemerlamp en een piano el kaars
ruggegraat trachten te breken.
liet was Verheffend....
VEBZOEKK ALLE STUKKEN vooa DE REDACTIH
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN D Bi
GROENE AMSTERDAMMER."
KEIZEBSGBACHT 333, AMSTEKDAM.
VAM IÏELLE15
TABAK
IS