Historisch Archief 1877-1940
No. 2751
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 FEBRUARI 1930
MUZIEK
door Constant van Wessem
Teekening door K. van Sében
Abendroth dirigeert Bmcbner's
7e symplionie
WIJ hadden tot nog toe van den dirigent
Hermann Abendroth geen buitengewone
dingen meegemaakt, maar zijn vertolking Zondag
middag van Bruckner's 7de symphonie werd
iets ongeloofelijks. Abendroth zette voor dit
werk al zijn intense liefde in en het werk dat met
minder toewijding en vooral met minder begrip,
gedirigeerd, het publiek het geduld doet verliezen
bij de moeizame uitdrukking van den componist,
zijn zwaar op de handsche breedsprakigheid, zijn
aanloopen naar hoogtepunten, die geen hoogte
punten worden on waarop weer andere, met luid
geschal van trompetten, volgen, zoodat de aan
dacht weigert en dien tengevolge ook het verstaan,
werd zoo grandioos herschapen door den diri
gent, wiens liefde den weg had weten te vinden
naar het hart van Bruckner's muziek, dat hij in
zijn wijze van vertolken deze muziek ook naar
ons hart wist te brongen.
Inderdaad Bruckner's muziek lijdt er onder,
dat zij geon kunst is, die het publiek op slag voor
zich weet te winnen.,,Een Middeleeuwer, verdwaald
in onzen tijd van telegraafpalen" qualil'iceordu men
Bruckner eens en hij behoort nog altijd tot de
bij het publiek minst geliefde componisten. Maar
jn een vertolking als Abendroth er nu van gaf,
sterk, innig, met levendige afwisselingen in het
tempo, bleek, dat het publiek ongelijk had. Thans
ontbloeide een wonderwerk van ontroerend*! details,
bloeisels als van Gothische bouwornamentiek.
Hoe sidderend schoon ontbloeide onder de tremolo
der violen de melodie, waarmede de symphonie
aanheft, breed en donker voorgedragen door
de celli en alten, open als oen inleiding tot de
nieuwe hemelsche sfeer," waarvan Bruckner het
geheim bezat en die feitelijk, ondanks haar argeloos
religieus karakter zoo tegengesteld was aan de
Zuid-Duitsche Beiersche hemelfeesten, gelijk
Mahler er een huldigde met de finale van zijn 4de sym
phonie. Hoe ingehouden van teederheid klonk
het edele treurgezang van het tweede deel over den
voorvoelden dood van Bruckner's Meester",
de Grosze, Einzige, Meister Richard Wagner"
(Wagner stierf in hetzelfde jaar waarin dit adagio
gecomponeerd werd !) en dat aan een der
Kindertotenlieder van Mahler herinnert. Hoe helder en
strak was nu voor ons ook die finale met zijn lichten
vasten gang, stijgend naar de apothese van een
klaren, schallenden E-dur drieklank ! Bruckuer
heeft deze symphonie niet aan Wagner opgedragen
. hij droeg hem al de 3de op maar dit ganscho
werk is zoo van de Wagnerklanksfeer vervuld,
Wagner is hier zoo levend aanwezig in do harmo
nische wendingen, in sommige rhythmische en melo
dische fragmenten (Siegfried-idyll, Fouerzauber,
Götterdammerung), dat dit werk hoewel naar
de psyche geheel aan Bruckner toebehoorend, met
meerrecht de Wagner-symphonie mocht heeteridan
de 3de.
Blodevnc Duitsclic kamermuziek
in liet Muzieklyceum
Het betreft ongetwijfeld oon sociale verandering
in den tendens der kamermuziek, dat zij in den
tegenwoordigen tijd van een
symphonisch-individueele uitdrukkingsmuziek evolueerde naa.r de
melodisch-meerstemmige rnusiceermuziek. .Deze
verandering w.jzigdo ook de geaardheid
der cim^xjsitios voor kamermuziek e:i deze
wijziging komt vooral in l)uitschland typisch
naar voren, waar voor de m idenie kamermuziek
Paul Hindemith de aanvoerende figuur is. die zijn
werk aan den Gemeirischaftsgeist" van. het samen
spel opdraagt en Spielmusiken" in allerlei
iustramentencombinaties schrijft, van het solo
instrument tot het klein orkest toe.
De Duitsche avond van moderne kamermuziek,
eerste van een reeks verschillende avonden, door
het ondernemende Muzieklyceum georganiseerd,
plaatste dan ook Hiridemith als centrale figuur
op het programma, met naast hem eeriige hier
onbekende of alleen door oen enkel werk bekende
componisten: Ernst Toch, Hermann Reutter en
Heinrich Kaminsky, die hem in zijn polyphone
Jan Maandag
schrijfwijze en instrumenten-combinaties eeiiigszins
verwant zijn. Zoo liet Kaminsky een op zichzelf
treffende combinatie van viool, klarinet, met
sopraan hooron in oen drietal Geistliche I>ieder,"
waarvan het laatste het vlotst klonk, maar hot
minst origineel was in zijn al te opvallende navol
ging van. een aria uit een Baeh-cantate.
De liederen van Toch konden ondanks hun
illustratief gehouden begeleidingen niet bekoren,
evenmin als zijn pianosonate in oen
wouldboklassiekon stijl. De liederen van Reutter verriedden
meer talent en bezaten hier on daar treffende ge
deelten. Ten slotte bleef toch Hindemith den kroon
spannen. Julius Hijinan en Henk van. Wezel gaven
van zijn cello-sonate Op. 11 een voortreffelijke uit
voering. De verrassing van don avond werden echter
zijn liederen met instrumentale begeleiding, de
cyclus ,,Die junge Magd" 011 do Serenaden."
Het eerste cyclus trof door den doordringendeti
toon van het geheel, met de sombere instrumentale
accenten van. den fluit en den klarinet en de kla
gende troosteloosheid in de
voortreft'elijk-voorgedragen zangpartij van Arm ie Vleming. In de
Herenaden", oen kleine cyclus van stukken voor
soloinstrumeiiten 011 sopraan, deed Juotte Musketis
Sleurs met haar stom mooie dingen 011 de vagelijk
romantisch-divortcerende muziek vond instrumen
taal uitstekende uitvoerders in Stotijn (hobo),
Mondes (altviool) en van Wezel (collo).
Hot word oon avond van muziek, die ondanks
gemengde indrukken, de kennismaking overwaard
was en die hot initiatief van hot Muzieklyceum
oer aandoet.
Nieuwe Uitgaven
11 ti inhi'l;!'. iïi'tntclit'/er. Itrtc
r
imnniiiiimiiiiini
Nmnmiiniintnniiitnnmtfflinii
J. B» BENNER S ZOON |
PIANOHANDEL ??;Lll»uL? g
DEN HAAG 97 NOORDEINDE i
Een erbarmelijk slecht geschreven boek. taal
kundig zoowel ais sliU.-t iseh. Van do eerste blad
zijde noteer ik liet volgende. Het begint met twee,
mannen, die een rivier overzwemnien. De auteur
zegt dat zij het water klttrcii (in plaats van klieven).
Hun knikkende knieën, zinken weg in den bodem
(hij bedoelt: hun voeten). Als zij den oever be
reikt hebben worden hun koppen in den /.achten
heikant geboord (dit staat er werkelijk.)
Tweeregels vorder lees ik: Zij blijven staan, roerloos.
zwijgend, langzaam en voorzichtig ademend,
ijclijL'i'iid ofi ticec liciixtlcn, geboord in dien modder
grond." De vergelijking in do door mij gecursiveerde
woorden, behoeft geen commentaar. Enkele regels
lager wordt de duisternis vergeleken bij ,.eon
reusacht igoii inktkoker.'' l .et wel: niet bij inkt. maai
bij een inktkoker, dus mol een ding dat
.'/.(.-elbepaalde vormen heeft, \orinen, waarmoe hot
begrip ..duisternis" op geen enkele manier corres
pondeert.
JAN MAANDAG
23 Februari 1850-1930
WIE kent hem niet in Amsterdam, den man
met zijn markanten artisten-kop, met de
golvonde witte haren en de witte snor en sik?
Wanneer je toevallig met hem door de stad loopt>
is het of iedereen naar hem kijkt, hier krijgt hij
van een dame een knik, daar wordt de hoed afge
nomen, soms klinkt een bonjour Jan !" en met
een lach on een groet beantwoordt hij de hem be
wezen beleefdheden. Z'n aanstekelijke lach klinkt
bij wijlen op door de straten, waar je met hen»
loopt en honderd tegen n is het om een mop, die
je hem vertelt of om ,.o.en goei", die hij smakelijk
opdischt en. die je telkens verrast door de originali
teit, waarmee zo wordt ten beste gegeven.
M ',ar nu: hij wei-d geboren te Vlissingon op
21i Kebrnari l .S50. /'n vader, aintcnaiir bij hot
loodswezen was veelal buitengaats en toen .jan de
schooljaren had bereikt, mocht, hij hem na:ir d<
haven vergezellen, en loerde hij uit do verte,
de zee kennen, de zee, die gedurende heel z'n leven
zijn liefde zou houden, de zee, zooals hij die zag bij
zormenschijri en bij Imiïg weer. bij morgen. <:n bij
avond, bij windstilte 011 bij storm. Kn later, toen
vader Maandag naar den Helder was overgeplaatst,
zag Jan weer de zoo; maai' niet zoo mooi als in z'n
kinderjaren. Kn oen inwendige drang deed hom
naar feekcngerei grijpen 011 hij probeerde du oude
herinneringen neer te zetten. .Niemand begreep,
dat er in hem zooveel talent voor teekenen en
schilderen zat, on z'n vader kon maar niet vatten,
dat zij 11 zoon schilder wou worden. Maar les liet
hij hem geven en. toen Jan don leeftijd van 21 jaai
had bereikt, word hij meegenomen naar Amsterdam,
eri regelrecht naar hot atelier gebracht van
Grootveld, den decoratie-schilder van hot Paleis
vooiVolksvlijt. Hier zou hij zich verder moeten be
kwamen en in eigen onderhoud moeten voorzien.
Grootvold begreep heel gauw, hoeveel talent er in.
den jongen man stak en binnen twee jaar was Jan.
niet z'n leerling meer, maar z'n getrouwe mede
werker en de directeur van hot Paleis was zoo
tevreden over z'n arbeid, dat op de programma's
word gedrukt: ..Nieuwe decors van Grootveld on
Maandag." Jan was er. Kri nog moor zou z'n groot
talent blijken, toen Grootveld z'n werkkring
beëindigde on hij dus alloen voor de moeilijke
taaibleet', om de kunstrijke decors der grooto balletten
te ontwerpen en uit t<: voeren. Jaren heeft hij
daar g.-arl:eid.
Het Paleis, hem. lief geworden in bijna 50 jaar
van voortdureiiden arbeid, met liet atelier, waai
zijn roem begon, do zalen, zoo dikwijls door hom
versierd, brand.de af, alles lag in puin on z'n geheolo
levensarbeid was vernietigd. In het Café, Royal
aan den overkant zat hij stil voor zich heen to
staren ii;iar de nog rookende puinhoopen van het
gebouw, hem meer waard dan wie ook.
De tijd gaat snel maar .laii Maandag, hoewel
ouder geworden, is nog altijd do gezellige kameraad
van vroeger. Nog altijd klinkt z'n gulle lach, nog
altijd weet hij telkens een ,,nieuwe", nog altijd
dweept hij met tooneel en bioscoop en (huis schil
dert hij nog steeds z'n geliefde zee. H. K. 'l'.
/i mal s ik zei: deze bloemlezing vond ik iip do eerste
bladzijde. De re-st is niel overal zoo afsrbiiuviijk,
maar hel is (oi-h een schrijfwijze van den koiiweu
grond.
De Stadsschouwburg
In een arlikel ..De Nieuwe l,:t,s! brief \ oor del!.
Stailssi houwburg" (Uw n-imnier va'i Xa er.la-j
15 Fob/. 1.1.) geeft !:a-ba.:o.-.sa als
cxploUatiecijf rs van dal gebouw ink< m te.'t ? 2 l 5.000.--,
uitgaven ?5 O.iiiO. -?. De jiMe c i j 'ei-s zijn voor
in t loopende jaar ?215.0^0. en ?221;.;?!) l. .
Uit vorschil leek mij belang-ijk genoeg om dezfc
rectificatie even aau Uw lezers voor te leggen.
De Wclhoutli'r ronr de Kunsl-akcn:
EDLIARD POLAK.
NI KUNSTHANDEL W. H. HÖFSÏEE DEELMAN
Vondelstraat 10 Amsterdam
PIET VAN WIJNGAERDT
22 FEBRUARI TOT 8 MAART