Historisch Archief 1877-1940
No. 2751
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 FEBRUARI 1930
De godsdienst en de
Fransche revolutie !)
door Prof. Dr. H. Brugmans
HET boek, dat ds. Feenstra aan de verhouding
van godsdienst en revolutie heef t ge wij d, is een
herdruk vas een aantal studiën, oorspronkelijk
verschenen in het Nieuw Theologisch Tijdschrift.
De schrijver meende terecht, dat zij in ruimeren
kring dan dien der theologen alleen de aandacht
verdienden te trekken, en gaf ze zoo in een bundel
uit. Wat wij hier vinden, zijn dus minder hoofd
stukken van een boek over godsdienst en omwen
teling dan afzonderlijke studiën over verschillende
onderdeden van het genoemde vraagstuk, die wel
bij elkander behooren, maai' toch wat los samen
hangen. D<it blijkt uit tweeërlei. Vooreerst ont
breekt de studie van het protestantisme en de
revolutie, waarnaar de schrijver meer dan eens
verwijst en die toch wel degelijk in het raam van
het geheel zou hebben gepast. Kn dan komt er
wel een hoofdstuk in dit boek voor over de
Septembermoorden en de verantwoordelijkheid daar
voor, dat slechts zeer los met de overige studiën
samenhangt en eigenlijk in dit boek niet geheel
thuis hoort.
Terecht heeft ds. Feenstra deze studiën her
drukt. Want zij zullen stellig groote belang
stelling vinden in dien ook in ons land niet zoo
kleinen kring, die zich interesseert voor moderne
geschiedenis en die vooral gaarne leest van de
veelbewogen geschiedenis der Fransche omwen
teling. Aan die belangstelling kan het boek van
ds. Feenstra stellig in ruime mate voldoen. Deze
onderzoeker is volkomen thuis in de
historiographie der revolutie, de oudere en vooral de nieuwere,
om de allernieuwste niet te vergeten. Als geheel is
dus het boek bijzonder betrouwbaar, liet is boven
dien geschreven in dien klaren stijl, dien men van
ds. Feenstra kent, zoodat de lectuur een onverdeeld
genoegen is. Achtereenvolgens leest men van den
invloed van Jean Jacques Rousseau op de revo
lutie, de kerkelijke politiek der omwenteling, de
revolutionaire godsdiensten, de Septembermoorden
en de verantwoordelijkheid voor die gruwelen, de
revolutionaire zedeleer, de revolutionaire vroom
heid, ten slotte den godsdienst van Robespierre.
Dat alles vormt verschillende kanten van
een betoog, waarvan de leidende gedachte reeds
in de inleiding wordt ontvouwd. Die leidende ge
dachte, door den schrijver terecht een stelling
genoemd, is deze, dat de groote Fransche staats
omwenteling in haar diepsten oorsprong en iti
hoofdzaak is een godsdienstig-zcdelijke beweging:
zij is alleen in haar uitingen en gevolgen van staat
kundigen en maatschappelijken aard.
Deze stelling gaat lijnrecht in tegen wat sedert
de dagen der omwenteling door haar tegenstanders
en ook wel door haar vrienden is geconstateerd:
de revolutie is in de eerste plaats gericht tegen
godsdienst en kerk: zij moge op politiek en sociaal
terrein zeer belangrijke verbeteringen hebben
gebracht in Frankrijk en daarbuiten, maai' in
haatbeginsel is zij ongo.tsdienstig en daarom boos en
verdorven. Bij ons en elders leven geheele groepen
der bevolking in deze: voorstelling: revolutie en
godsdienst zijn twee polen, die elkander afstooten:
samenhang en samenwerking is hier nie't mogelijk:
antipoden kunnen elkander de hand niet reiken.
De revolutie zelf heeft tot die opvatting ruim
schoots aanleiding gegeven, inderdaad heeft zij
wetten gegeven en maatregelen genomen, die
rechtstreeks ingingen tegen godsdienst en kerk;
zij heeft zich bovendien in de ergste en ergerlijkste
mate schuldig gemaakt aan godsdienstvervolging
en daarmede voor goed millioenen van. zich ver
vreemd. Het is juist haar kerkelijke of liever
anti1) P. Feenstra Jr. De godsdienst en de Franaehe
revolutie. Studiën over de Fransche revolutie in de
jaren 17S9?1794. Haarlem, J\'.V. Jl. J). Tjcenk
Willink.
Anti-monarchale reactie op de
dictatuur in Spanje
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Melodie der Welt: Vrijheid . . .!
kerkelijke politiek, die de groote scheur bracht
in. haar hervormingsactie on die dan ook de greiolo
en hoopvol ingezette reformatorische beweging
ten slottc heeft doen mislukken ! \Va;i.r is hier
plaats vooi' den godsdienst der revolutie:'
/ij die zoo spreken, hebben op hun standpunt
volkomen gelijk. Maai' men kan de zaak ook van.
een anderen kant bezien en aan die zijde brengt
ons ds. Feenstra. liet /.ou y.elfs wel kunnen zijn,
dat hij dichter staat bij zijn tegenstanders dan zij
/elf vermoeden. Immers de kerkelijke politiek der
revolutie wordt door dey.en onderzoeker allerminst
gebillijkt of verdedigd; als een goed historicus wil
hij alleen verklaren. Kn hij vindt die verklaring
in den godsdienst der revolutionairen zelf. Maar
dan moet natuurlijk de nadruk erop worden gelegd,
dat godsdienst hier in anderen zin wordt genome n
dan men in breede kringen gewoonlijk doei. Stellig,
de mannen der omwenteling, die huu kerkelijke!
politiek doorzetten, waren lang niet alle atheïsten
of anti-godsdienslig; zij waren zelfs niet aüen
antikatholiek. Maar men moet toch wel coustateeren,
dat hun politiek van den aanvang af ant i-katholiek
was en dat in den strijd der meerlingen en partijen
steeds meer werd. Inderdaad, wat zij wilden, was
de opbouw van een geheel nieuwe moraal, en die
opbouw zou moeten geschieden, door den staat eu
bij de wet. Men kan ds. Feeristra toegeven, dat
deze mannon volkomen tor goeder trouw waren,
toen zij dat beoogden, on ook, toen zij de conse
quenties daarvan aanvaardden, toen het bleek,
dat het Fransche volk in breede lagen bij den
overgeleverden godsdienst en do oude kerk wilde
blijven. In zooverre; heeft dus ds. Foenstra gelijk.
dat het geestelijke krachten waren, die de Fransche
N.V. VAN DER HOOP'S
Meubelbewaring en Transport Mij.
Verhuizingen en Bewaarplaats
voor inboedels
AMSTERDAM AMSTELDiJK
Tel. 22195 (na 6 u. 50511)
revululie stuwden: alici'ii niet ieder zal hem gril'
toegeven, elat elie geestelijke krachten altijd met.
godsdienst mogen worden vereenzelvigd. Slellin
waren /.ells mannen als lJohe'spier/e op hun \\ i|/e
gods.lieu^tig. in dezen zin, dat zij zich afhankelijk
gevoelden van en verant woordelijk voor hoogere
machten: maar vooral door den nadruk te leggen
op liet reetelijke in de ivligie, keimt n;en toch zeer
moeilijk en alleen langs verre omwegen te>t God.
Ook dat blijkt ten duidelijkste uit hot belang
wekkende boek van ets. Keenslra, waarmede hij
mag worden gelukgewenscht.
WE.ie_lGr_'\>.'EG 11-17" AMSTERDAM
Kleermakerij
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOhNEN