De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 22 februari pagina 9

22 februari 1930 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

JNo. 2751 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 FEBRUARI 1930 MIJNHARDT's Zenuw- Tabletten . 75cl Laxeer-Tabletten. 60ct Hoof d pijn-fa bietten 6Oct Bij Apoth. en Drogisten ONS HUIS door Otto van Tussenbroek Tentoonstelling Ragnild d'AilIy Het is met de kunst van het batikken een eigen aardig geval. . . . Nadat, vele jaren geleden, groote decoratieve talenten als Thorn Prikker, Lebeau, Nieuwenhuis e.a. zich op de oude Javaansche werkwijze haddon geïnspireerd ten einde deze -als geheel eigen uitdrukkings-middel aan te wen den, is er ook door de na hen komende jongeren heel veel schoons tot stand gebracht, hetzij in de 'klassieke tjanting-techniek, hetzij in do moderne werkwijze waarbij de was door hot penseel wordt ?opgebracht, doch nimmer werd hetgeen deze mees"ters der Nederlandsche batikkunst gaven, over troffen ! Daarbij komt dat slechts zér enkelen voldoende ;geduld en toewijding bezaten om in dezen haastigen tijd aan de zuivere schoonheids-beginselen getrouw te blijven, immers hoezeer overwegend in .aantal is de categorie der batikkers en batiksters welke de in oorsprong zoo prachtige kunstuiting verwaterd en verslonst heeft tot iets dat alles kan en mag heeten behalve juist. . . . batik ! Trou wens wij zijn de laatste jaren zoodanig onder de in de mode zijnde lappen, sjaals, doeken, doozeii, (aschjes en lampekappei! bedolven geraakt, voorzien van allerhande meer of min geslaagde tierlantijn1 ij non-,.versieringen" dat al wat naar batik zweemt in een kwaden reuk is komen te staan bij hen die beier weten! Desondanks zijn er nog steeds eenige zeer begaafde' talenten werk zaam gebleven die uit nobele kunsthandwerk in eere houden en ondel' dezulken neemt jl/r/. J{(ii/ni/(l d'Allli/ een der eerste plaatsen in. ge tuige haar werk , dat thans in een der zalen van het Stedelijk .Mu seum te Amsterdam wordt tentoongesteld. Daaronder zijn vele bekende doeken maar ook tal van geheel nieuwe stalen van haar kunst en naat' deze laatste gaat uiteraard het sterkst onze aan dacht uit. Want Me j. d'Ailly (ik schroef liet -vroeger reeds) was aanvankelijk wat al te krullerig van lijn en hare déeoratie's waren soms ook wat onbeheerscht, misschien. ... Er was klaarblijke lijk zooveel liefde en lust voor tooi, dat de grenzen va,n hot gobondene wol eens werden, overschreden. Die hartstocht voor liet ornament is haar bijge bleven maar in geleuterden voim. Doch ziet, dat wat vroeger wel eens stoorde is nu glansrijk over wonnen. Er is meer evenwicht, meer vastheid, meer eenvoud bereikt in het werk dezer ongemeen pro ductieve artieste. Dat zij ia liet vele dat van uit hare steeds bezige handen komt nimmer naar oppervlakkigheid neigde kenschetst haar karakter. En zoo heeft zij zich langzamerhand verdiept en Ragnild d'/iiUy Combinatie-meubelen door W. Penaat vergeestelijkt en als direct gevolg vertoonen haar laatste proeven van batikkunst eene groote rust. Ook in de gekozen klour-schakeeringeii is ken tering merkbaar; oorspronkelijk wat al te teer, ja zelfs wat al te broos, is thans de kleur-afstemming krachtiger zonder dat daarin echter aan fijne ac centen werd ingeboet. Dit alles (ook al gaat mijne persoonlijke voorkom uit naar 0011 werkstuk in puur zwart en wit) bereikt oen hoogtepunt in een groote vierkante doek met in het midden eene blauwe ster welke hot geheel bohccrscht. Daarom heen ontwikkelt zich volkc men logisch eene ornameiitatie in blauw, rossig bruin en zalmklour welke tot halftinton vervloeit on hierin 1111 ix il i c Ki/nihnlicl.'c n]iruuk bereikt zoinli-f cv/Ar, hoc ICHU/I «o/,- 1/1'il/Kin. ijvcn liiiiifshrcrlc nitil b/ijrrm/ l/urii-n, l.-ini. .Mij dunkt, dit word haar meesterstuk !. . . . Meubelen van W. Veiniat In gezelschap van kun; t van oenen zoodanigen geestelijken inhoud on voornaamheid als do in liet Stedelijk Museum te Amsterdam tentoongestelde werken bezitten van den beeldhouwer .l/ot'/r.s </</ (,'oxlii, en den graficus on teekenaar ./r.s'.sv/'t'M 'A' jMcxiniilii had de meubelontwerper 011 binnenhuisarclüteet J'i'/itu/t beter gedaan a.an ile uit noodiging om deze expositie met zijne meubelen ..a.au te kloedeii" óf geen gevolg te geven. of. . . . me( be langrijker stalen van zijn zuiver kunnen uit Ie ko men. Wat hier is bijocngozet toont dat vriendschap eigenlijk oen gevaarlijk iets is want lYna.at ware aan eigen goeden naam verplicht geweest een en ander beter voor te bereiden. Men vraagt zieb a.f wat er wol in het hart van oen man als lYtiaat om moet gaan als hij do te haastige, soms slordige af werking der hier bijeengebrachte meubelen ouder oogeti krijgt. Hij die altijd gevochten hooft voor de verfijning van hol meubel als zoodanig en die deze wist op te voeren tot groote hoogte (ik keu kasten van hem uit zijn bosten tijd. welke het volkomen uithouden naast do schoonste, ant ieko kasten !..) is langzamerhand gekomen to) eeno vereenvoudi ging vari vorm welke echter, /in'.sV ilimr tlieii n-iiniiii/. bij don aanmaak do grootste toewijding eiseht. En deze ontbreekt omdat eigenlijk Penaal 's inner lijkheid niet ingesteld is op het leekenen van mo dellen voor massa-t'abricago of serie-werk. Ik heb het altijd jammei' gevonden en ik zal het blijven betreuren dat er soms dingen geboren worden die lYriaat onwaaidig' zijn! Dit to verbloemen is nut teloos al behoort hot constateereii van dergelijke feiten niet tot do aangenaamste plichten van don beoordeelaar. Er zijn hier combinatie-meubels in zwa.i i gebeitst eikenhout, verschillende banken on kasten in rechthoekige vormen gecomponeerd.. Welke men op allerlei manieren tegen elkander kan schuiven en daarvan geeft deze tentoonstelling een werkelijk aant rekkel ij k v oorbeeld. Maar de voorwerpen zelf hebben iets ..leeg's"... Die zwart gebeitsto eiken kasten (waarvan door het beitscn de porieëii open zijn gegaan.) op bruinpalissandor plint, de banken bekleed met grijze of groene stof, zij missen de verzorgde afwerking welke juist haar charme in eeno uiloist beheorschte strak heid ontleent. Want er valt in dergelijke \ierkan.te vormen niets Weg te doezelen, alles is klaar en hel der zicht baar en ttnl itnnikt ilul //il xuoi'l Cfnnniil of tillblK'ttl v.S', ui . . . . llïlll Ili/nilt rl. Ook liet eetkamer-ameublement in gerookt eiken hout met palissiinder, niet eene gezellige ronde uittroktiü'ol en een flink buffet on met stoelen welke (ietwat slordig! bekleed zijn met rood marokkijnleder. biedt een onvoldoende beeld van lYn.'ial'a u'iivon. \\ant in hot genre eu in de opvattingen die hij huldigt 011 waardoor zijn naam destijds tot wachtwoord Werd van al wat mol zorg on toewijding tot stand kwam is dit weinige zoodanig, dat het naar het mij voorkomt een volkomen onvoldoende beeld geelt van zijn kunnen. Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal Str. koud en warm water op alle kamers PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223 RECEPTEN Appelkoek (van gebraden appelen) l groot c appelen, 125 gram amandelen, 125 gram suiker, l eiwitten. Voor hef, deeg. 2(H) gr. bloem, 100 gr. suiker, 100 gr. boter, l ei. l «raadt do (ongesohüde) zure appelen in den oven. \\rijf ze door oen paardeiiharen zeef. Hoer do gepelde, gemalen, of gestampte amandelen mot do suiker on do eiwtton dooreen, gedurende ongeveer een hall' uur. Voeg de appelmoes hierbij. Maak vervolgens het. deeg. Snijd do boter met ecu mes door de bloem, tot alles een kruimolige massa is gou-orden. V oog dan de .suiker en hot ei loc on kneed het deeg lot, een samenhangende massa dooreen. Hol dit. tot op ongeveer l c.M. dikte, op een mot bh...m bestrooide tafel, of deegplank, uit. Leg het deeg ,,p ,.(>n beboterd bakblik. waarop de appelmassa wordt uitgespreid. Hak de koek in een matig warmen oven gedurende ongeveer li.'I, uur. KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl