Historisch Archief 1877-1940
JNo. 2751
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 FEBRUARI 1930
MIJNHARDT's
Zenuw- Tabletten . 75cl
Laxeer-Tabletten. 60ct
Hoof d pijn-fa bietten 6Oct
Bij Apoth. en Drogisten
ONS HUIS
door Otto van Tussenbroek
Tentoonstelling Ragnild d'AilIy
Het is met de kunst van het batikken een eigen
aardig geval. . . . Nadat, vele jaren geleden,
groote decoratieve talenten als Thorn Prikker,
Lebeau, Nieuwenhuis e.a. zich op de oude
Javaansche werkwijze haddon geïnspireerd ten einde deze
-als geheel eigen uitdrukkings-middel aan te wen
den, is er ook door de na hen komende jongeren
heel veel schoons tot stand gebracht, hetzij in de
'klassieke tjanting-techniek, hetzij in do moderne
werkwijze waarbij de was door hot penseel wordt
?opgebracht, doch nimmer werd hetgeen deze
mees"ters der Nederlandsche batikkunst gaven, over
troffen !
Daarbij komt dat slechts zér enkelen voldoende
;geduld en toewijding bezaten om in dezen
haastigen tijd aan de zuivere schoonheids-beginselen
getrouw te blijven, immers hoezeer overwegend in
.aantal is de categorie der batikkers en batiksters
welke de in oorsprong zoo prachtige kunstuiting
verwaterd en verslonst heeft tot iets dat alles kan
en mag heeten behalve
juist. . . . batik ! Trou
wens wij zijn de laatste
jaren zoodanig onder
de in de mode zijnde
lappen, sjaals, doeken,
doozeii, (aschjes en
lampekappei! bedolven
geraakt, voorzien van
allerhande meer of min
geslaagde
tierlantijn1 ij non-,.versieringen"
dat al wat naar batik
zweemt in een kwaden
reuk is komen te staan
bij hen die beier weten!
Desondanks zijn er
nog steeds eenige zeer
begaafde' talenten werk
zaam gebleven die uit
nobele kunsthandwerk
in eere houden en ondel'
dezulken neemt jl/r/.
J{(ii/ni/(l d'Allli/ een der
eerste plaatsen in. ge
tuige haar werk , dat
thans in een der zalen
van het Stedelijk .Mu
seum te Amsterdam
wordt tentoongesteld.
Daaronder zijn vele
bekende doeken maar
ook tal van geheel
nieuwe stalen van haar
kunst en naat' deze
laatste gaat uiteraard
het sterkst onze aan
dacht uit. Want Me j.
d'Ailly (ik schroef liet
-vroeger reeds) was aanvankelijk wat al te krullerig
van lijn en hare déeoratie's waren soms ook wat
onbeheerscht, misschien. ... Er was klaarblijke
lijk zooveel liefde en lust voor tooi, dat de grenzen
va,n hot gobondene wol eens werden, overschreden.
Die hartstocht voor liet ornament is haar bijge
bleven maar in geleuterden voim. Doch ziet, dat
wat vroeger wel eens stoorde is nu glansrijk over
wonnen. Er is meer evenwicht, meer vastheid, meer
eenvoud bereikt in het werk dezer ongemeen pro
ductieve artieste. Dat zij ia liet vele dat van uit
hare steeds bezige handen komt nimmer naar
oppervlakkigheid neigde kenschetst haar karakter.
En zoo heeft zij zich langzamerhand verdiept en
Ragnild d'/iiUy
Combinatie-meubelen door W. Penaat
vergeestelijkt en als direct gevolg vertoonen haar
laatste proeven van batikkunst eene groote rust.
Ook in de gekozen klour-schakeeringeii is ken
tering merkbaar; oorspronkelijk wat al te teer, ja
zelfs wat al te broos, is thans de kleur-afstemming
krachtiger zonder dat daarin echter aan fijne ac
centen werd ingeboet. Dit alles (ook al gaat mijne
persoonlijke voorkom uit naar 0011 werkstuk in
puur zwart en wit) bereikt oen hoogtepunt in een
groote vierkante doek met in het midden eene
blauwe ster welke hot geheel bohccrscht. Daarom
heen ontwikkelt zich volkc men logisch eene
ornameiitatie in blauw, rossig bruin en zalmklour welke
tot halftinton vervloeit on hierin 1111 ix il i c
Ki/nihnlicl.'c n]iruuk bereikt zoinli-f cv/Ar, hoc ICHU/I «o/,-
1/1'il/Kin. ijvcn liiiiifshrcrlc nitil b/ijrrm/ l/urii-n, l.-ini. .Mij
dunkt, dit word haar meesterstuk !. . . .
Meubelen van W. Veiniat
In gezelschap van kun; t van oenen zoodanigen
geestelijken inhoud on voornaamheid als do in liet
Stedelijk Museum te Amsterdam tentoongestelde
werken bezitten van den beeldhouwer .l/ot'/r.s </</
(,'oxlii, en den graficus on teekenaar ./r.s'.sv/'t'M 'A'
jMcxiniilii had de meubelontwerper 011
binnenhuisarclüteet J'i'/itu/t beter gedaan a.an ile uit noodiging
om deze expositie met zijne meubelen ..a.au te
kloedeii" óf geen gevolg te geven. of. . . . me( be
langrijker stalen van zijn zuiver kunnen uit Ie ko
men.
Wat hier is bijocngozet toont dat vriendschap
eigenlijk oen gevaarlijk iets is want lYna.at ware
aan eigen goeden naam verplicht geweest een en
ander beter voor te bereiden. Men vraagt zieb a.f
wat er wol in het hart van oen man als lYtiaat om
moet gaan als hij do te haastige, soms slordige af
werking der hier bijeengebrachte meubelen ouder
oogeti krijgt. Hij die altijd gevochten hooft voor de
verfijning van hol meubel als zoodanig en die deze
wist op te voeren tot groote hoogte (ik keu kasten
van hem uit zijn bosten tijd. welke het volkomen
uithouden naast do schoonste, ant ieko kasten !..)
is langzamerhand gekomen to) eeno vereenvoudi
ging vari vorm welke echter, /in'.sV ilimr tlieii n-iiniiii/.
bij don aanmaak do grootste toewijding eiseht.
En deze ontbreekt omdat eigenlijk Penaal 's inner
lijkheid niet ingesteld is op het leekenen van mo
dellen voor massa-t'abricago of serie-werk. Ik heb
het altijd jammei' gevonden en ik zal het blijven
betreuren dat er soms dingen geboren worden die
lYriaat onwaaidig' zijn! Dit to verbloemen is nut
teloos al behoort hot constateereii van dergelijke
feiten niet tot do aangenaamste plichten van don
beoordeelaar.
Er zijn hier combinatie-meubels in zwa.i i
gebeitst eikenhout, verschillende banken on kasten
in rechthoekige vormen gecomponeerd.. Welke men
op allerlei manieren tegen elkander kan schuiven
en daarvan geeft deze tentoonstelling een werkelijk
aant rekkel ij k v oorbeeld.
Maar de voorwerpen zelf hebben iets ..leeg's"...
Die zwart gebeitsto eiken kasten (waarvan door het
beitscn de porieëii open zijn gegaan.) op
bruinpalissandor plint, de banken bekleed met grijze of groene
stof, zij missen de verzorgde afwerking welke
juist haar charme in eeno uiloist beheorschte strak
heid ontleent. Want er valt in dergelijke \ierkan.te
vormen niets Weg te doezelen, alles is klaar en hel
der zicht baar en ttnl itnnikt ilul //il xuoi'l Cfnnniil of
tillblK'ttl v.S', ui . . . . llïlll Ili/nilt rl.
Ook liet eetkamer-ameublement in gerookt eiken
hout met palissiinder, niet eene gezellige ronde
uittroktiü'ol en een flink buffet on met stoelen welke
(ietwat slordig! bekleed zijn met rood
marokkijnleder. biedt een onvoldoende beeld van lYn.'ial'a
u'iivon. \\ant in hot genre eu in de opvattingen die
hij huldigt 011 waardoor zijn naam destijds tot
wachtwoord Werd van al wat mol zorg on toewijding
tot stand kwam is dit weinige zoodanig, dat het
naar het mij voorkomt een volkomen onvoldoende
beeld geelt van zijn kunnen.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
RECEPTEN
Appelkoek (van gebraden appelen)
l groot c appelen, 125 gram amandelen, 125
gram suiker, l eiwitten.
Voor hef, deeg. 2(H) gr. bloem, 100 gr. suiker,
100 gr. boter, l ei.
l «raadt do (ongesohüde) zure appelen in den oven.
\\rijf ze door oen paardeiiharen zeef. Hoer do
gepelde, gemalen, of gestampte amandelen mot do
suiker on do eiwtton dooreen, gedurende ongeveer
een hall' uur. Voeg de appelmoes hierbij. Maak
vervolgens het. deeg. Snijd do boter met ecu mes
door de bloem, tot alles een kruimolige massa is
gou-orden. V oog dan de .suiker en hot ei loc on kneed
het deeg lot, een samenhangende massa dooreen.
Hol dit. tot op ongeveer l c.M. dikte, op een mot
bh...m bestrooide tafel, of deegplank, uit. Leg het
deeg ,,p ,.(>n beboterd bakblik. waarop de
appelmassa wordt uitgespreid. Hak de koek in een matig
warmen oven gedurende ongeveer li.'I, uur.
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM