Historisch Archief 1877-1940
No. 2752
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i MAART 1930
m
Radio en Grammofoon
Exotische platen
door Lou Lichtveld
see
SOI
va
kii
ha;
hè.
ni<
toe
toe
zal
eer
ka
zin
tee
kre
vei
(ze
wa
vei
kei
nu
die
wo
zal
hei
Me
verv<
hun .
gebei
schil.
uit <
HOE weinig exotische platen de gewone gram
mofoon-liefhebber ook in handen krijgt, het
aantal dat in omloop is, moet ontstellend wezen.
Want het is mij menigmaal gebeurd, dat ik op
wandel door de chineesche wijken van zeel' ver
schillende steden, begroet werd dooi- het geblaf
en gejank van chineesche grammofoon-mnziek,
en dat de Li's en Tjon's bij nadere kennismaking
een heele collectie chineesche platen bleken te be
zitten. Toch heeft het mij verwonderd van een
groothandel in grammofoonplaten Ie vernemen.
dat zelfs te Amsterdam de afzet van chineesche
platen onder de chineezeii niet geheel onbelangrijk
mag heeten. Alleen moeten de handelaars voor
zichtig wezen, want Tonkineezen hebben geen
interesse voor Amoy-platen en omgekeerd. Waar
wij eenzelfde kakophonie. en bij meer ondervinding
ook soms een mooie ofschoon weinig gedifferen
tieerde muziek waarnemen, daar herkent de
chinees onmiddellijk zijn Tauber's en
GalliCurci's, zijn Paderewski's en zijn Schafertjes.
Bij mijn omzwervingen door Noord-Afrika heb ik
verwonderd gestaan, hoe diep in de Sahara de
grammofoon reeds is doorgedrongen. In de oude
oasis van Nefta of in de verlatenheid van
InSalah is het niets ongewoons dat de muziek van
fal- en darbukha-spelers gehoord wordt in natura en
. . . .uit de grammofoon. In Tunis en Algiers is
het aantal grammofoons in de Moorsche koffie
huizen zelfs legio, en wie tijdens de feesten van de
Ramadan door een Tunesische volkswijk wandelt.
krijgt de levendigste jazzband van arabische muziek
te hooren uit de grammofoons, die elkander toe
schreeuwen in de smalle, drukke feeststraat.
Toch is wellicht onder de exotische platen de
productie van Joodsche muziek het grootst. Kn
dan reken ik hierbij niet eens de prachtige Jiddische
liederen, die niet alleen door Joodsche zangers.
maar zelfs door Sophie Tucker voor de grammofoon
zijn gezongen ! De Jiddische liederen toch zijn zoo
wel door hun taal en poëzie als door hun muziek
evengoed Europeesch" als I'oolsche,
Ilongaarsche of Zuid-Duitsehe liederen dat zijn...
De Hebreeuwsche gezangen echter, moet men
ongetwijfeld bij de exotische muziek rekenen:
verw-antschap met bijvoorbeeld de oude arabische
muziek is zelfs voor een leek bemerkbaar. Na
tuurlijk bedoel ik de echte oude. mondische ge
zangen, en niet de latere, europeesche koorzettingen
van hebreeuwsche teksten die Levandowsky en
anderen leverden en waarvan eveneens zeer vele
opnamen bestaan. De oude synagogale gezangen.
zooals zij behouden zijn bij de Jemeiische Joden
en bij de Chassidim, en die door de dia.spora hun
invloed op de muziek van bijna drie werelddeelen
hebben doen gelden, zijn ook door zeer verschillende
zangers en zangeressen voor de grammofoon
uitgevoerd. Ik behoef slechts (e herinneren aan
de vele opnamen van Mordechay Ilershman.
David Roitmann en Joseph Hosenblatt. die ook
in Nederland gezongen heeft, en van wien eveneens
vele zelfgecomponeerde gezangen zijn opgenomen.
De Algerijnsche, Oraneesche. Marokkaansehe en
Tunesische platen zijn in hoofdzaak I lis Masters
Voice-opnamen, zelden uitsluitend instrumentaal.
en een enkele maal met koor. Danseressen als
Tahmah bent el Medda of Zohra bent Oudda
Guelal zou men alleen om hun naam reeds willen
hooren, nu men ze niet te zien kan krijgen !
Van Hindoesche grammofoon-platen is mij nage
noeg niets authentieks bekend. Bewerkingen en
namaak bestaan genoeg maar deze zijn vrijwel
waardeloos. Hindoesche liederen, instrumentale
muziek van vina en tabla zijn intusschen alleszins
de moeite waard om door middel van platen ver
spreid te worden; ik verwacht dan ook. dat op
namen van deze muziek toch wel spoedig zullen
komen.
Aan de Javaaiische muziek is heel wal meer
aandacht besteed. Van Krontjong-muziek. deze
aziatische jazz, die een analoge enropeaniseering
van oostersche elementen te hooren geeft als de
neger-jazz van ethiopische. heeft o.m. Odeoti
zeer veel goode opnamen gebracht. Kn ook van
authentieke Javaansche ga.melang-muziek. van
prachtige Javaansche liederen door inlandsche
vrouwen gezongen en van landelijke instrumentale
muziek, bijvoorbeeld
van de Ketjapi, een
snaarinstrument en de
soeling, een typische
fluitsoort. Het zijn
zeer merkwaardige
platen, waarover zoo
wel in algemeen-mu
zikaal als in
discografisch opzicht nog veel
te zeggen valt.
Chineesche muziek
is door al de groote
maatschappijen opge
nomen. Er is echter
chineescherichineesch.
Bijna alle opnamen
zijn ('antonneesche. en
platen uit
Noord-China en Maiidsjoerije
zijn nog altijd zeer
zeldzaam en helaas
voor het publiek nog
niet bereikbaar.
Maar dit gemis
wordt eenigszins ver
goed door de opnamen
van echte
Zuidzeeeilanden-muziek, wel
ke in den handel zijn.
l'arlophone liet
Maoriliederen te Kotorua
op Nieuw-Zeeland op
nemen; zoowel liefdes
liederen als krijgsge
zangen welke ii voor
den ethnoloog n voor
den muziekliefhebber
dio exotische muziek
leerde begrijpen, tot
het waardevolste
behooren wat de
grammofoonmarkt in deze
richting biedt.
De l lawaï-songs wor
den bij honderdtallen
geproduceerd: maai'
hoeveel echte zijn
daarbij 'i Kenners
hechten het meest ge
loof aan die van
Kalama's quartetle (bij
Odeon).terwijl de
nietauthentieke ..hawa
an" concert-muziek
van Luvoun en van
rasechte Italianen als
Fenrera en I'Yanchini
toch ook haar eigen
atmosfeer en haar zin-
nel ij k-sent i ment eele
bekoring heeft.
Wanneer wij tenslotte lol de exotische muziek
ook de Noord- en Zuid-Anierikaan.sche volksmuziek
rekenen, dan komen wij tot respectabele hoeveel
heden, l'it het Noorden /.ijl) het in de eerste plaats
de nogro-spirituals. welke de meest-verbreide en
de beste muziek vertegenwoordigen, l'aul
Uobesonts vertolkingen bij llis Masters Voice zijn
binnen enkele jaren wereldberoemd geworden.
Kn hij is niet de eenige neger/.anger met grammo
foon-reputatie gebleven. Authentieke negerkoivn
bracht ..Harmony". terwijl ..Columbia." meer
beschaafde koren als de Fisk Jubilee Singels liet
recorden. Van de wereldlijke muziek, de l'ake.
die maar al te dikwijls corrupt is. bestaan genoeg
platen; doch maar zeer weinige niet wezenlijk
folkloristische waarde.
Die zijnerwei vande fraiiseh-ereoolsche volkslied
jes. deze prachtige conglomeraten van 1'ra.nsche gees
tigheid, habanera-rhytmiek en neger-sent inient.
Verschillende van zulke West-Indische liederen
werden door Kdna Thomas (die ook in ons la.nd
een concert gaf) voor Columbia gezongen, terwijl
Gaston Wiener miniatuur-balladen uit Louisiana.
door de II.M.V. liet opnemen.
Voortreffelijke Mexikaansche gezangen, zoowel
rancherals als sladsliederen en dansen, werden
door I'olydor verzameld: en van de ..lihapsodie
mexicaine" door liet Orquat ra Torrebhinea, gespeeld
durf ik een spoedige populariteit te voorspellen.
Van de Zuid-.\merikaansche muziek vallen
hier ook alweer zelfs de ..echte" tango's buiten
beschouwing. Zij bevatten niet de meest typische
kenmerken der volksmuziek. Me/e zijn eerder Ie
vinden in de liederen met guitaar-liegeleiding. die
dooi' Kosila Harrios voor II.M.V. en die dooi- .\iiii,
Tentoonstelling Irma Stern (bij van Lier)
Deze schilderes woont, naar mij medegedeeld werd. te Kaapstad, maar
leerde haar schilderen te lierlijn. Wal /.ij bij van Lier te zien geeft zijn
voornamelijk koppen en lichamen van Negers (in bruin. rood. en groen).
liet spreekt vanzelf, dat deze koppen ten eerste op de expres-ie zijn ge
schilderd, liet is toch voor vrouwen in het algemeen moeilijk voortreffelijk
te schilderen, maar het is v ? haar ook a.Mijd moeilijk iel s te maken, dal
niet leeft; de starre dood is /.eld/.aam in het vrouwenwerk : zij zijn daarvoor
te beweeglijk, te snel getroffen....
liet beste schilderij is voor mij dat met de t wee Negerjongens. l Ie groot
gehouden vorm van de koppen en de vulling geven dit schilderij iet s stevin's.
dat toch bleef leven. -\-
I>Lde ('a.brera. voor Odeon gezonnen zijn. l leze laatste
vertolkte lioüv iaansehe. <'hileeii-clie en
Argeiitijnsche liederen, vva.arva.n sommige nov; v a.n de
Inca-al'sfammelingeii afkomstig zijn. Zij behooren
(i,t de allerbeste exemplaren van
Zuid-Amerikaansclle gez;Ulgen. Vele Argellt ijn-elle liederen
werden ook door Carlos (lardel voor Odeon
^y.ongcn: een enkele maal onbedorven, maar vaker
helaas in concert-bewerking.
l'il deze opsomming blijkt «el. dat het aanta,!
bereikbare platen met et hnolou'isrhe waarde niet
gering is. Maar jammer genoeg is nog veel meer
onbereikbaar, en alleen te vinden in de wetenschap
pelijke phouogram-archieveii. en blijft er iioir weer
veel en vee! meer over. da.t nou nooit \vei-d vastge
legd op de wasplaal.
Op dit gebied intusschen blijkt de waarde van
de grainmat'oon wel het allerduidelijksl. Wie zou
ooit onder newone omstandigheden de volksmuziek
uit verre oorden in haar \\ aarachl igen vorm kunnen
leereii kennen:' Kr is slechts ('?('?n middel om de
muziek van instrumenten met een stemming
welke totaal van de onze verschilt lot ons te bren
gen: dat is door middel van de graminofonisclie
plaat.
Aan de grammofoon zal de inlerna.l ionalisal ie
der muziek in de toekomstige eeuw wel het meest
te danken hebben. Kn de mu/.ieku?etenscha.p en
de elhnologie /.uilen n;et elkander moeten wedijve
ren in dankbaarheid.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - LIFT - Telefoon 22223