Historisch Archief 1877-1940
i6
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i MAART 1930
No. 2752
Zenuwachtig, Slapeloos
en Overspannen
M ij n h ar d t's Zenuwtabletten
zullen Uwe zenuwen kalmeeren en sterken
en Uw slapeloosheid verdrijven.
Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten.
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
A. Ts.jeoliof'; ..De Meeuw''.
Vereonifjd Tooneel.
WAT kan Mevrouw lïanucci bezield hebben
om deze onopgelost e novelle, een /wakke
hoewel typische Tsjechof te spelen:'
Zij is een marteling zoo wel voor de spelers als
voor de toehoorders, zooals zij vermoedelijk ook
een marteling was voor den armen, gekwelden.
niet met zichzelf eens geworden schrijver, die haar
in zijn tobberigste jaren schreef, meer als een
zelfbekentenis, een dagboek-fragment, een stuk in elk
geval, bestemd om in portefeuille te blijven, zelfs
in de Russische. Is elke stuk van deze melancholische
overgevoelige overgangsfiguur a,l een voorrecht.
dat alleen voor uiterst fijn-naturalistisch tooneel
gereserveerd behoort te blijven, het
Stanislavskiensemble kon de psychologische nuancen en de
honderd stemmingen" van Tsjechof aan, - waarom
kiest men dan juist dit troostelooze hecn-en-weer
praten van nietsdoeners en aestheten, dat slechts
toevallig met n zelfmoord eindigt, al stond feite
lijk iedereen op de nominatie, omdat de schrijver er
zelf dicht aan toe was en zijn personen schiep uit de
riiet-dramatische schakeeringen van een eigen
teleurgesteld innerlijk, dat aan alles wanhoopte
en wel allermeest aan zichzelf:1
ledere figuur in dit stuk komt kaleid.oscopisch
uit de andere voort, en al mag het daardoor reeds
die bijna mystieke hang naar familie-atmosfeer
hebben, die zijn sterker werk zoo gelukkig kenmerkt,
hier, in als these gestelde personnages. leidt zij
tot een vervagen der omtrekken : men wordt het
over deze personen, hun bedoelingen en de
drijfveeren hunner handelingen niet eens. al haalt men
er nog zoo vaak die befaamde Russische ..ziel" bij.
Elk merisch en dat hier werkelijk ..nienschen"
geteekend zijn. lijdt geen twijfel, ook al kunnen wij
ons voor die menschen moeilijk meer warm maken
heeft hier spijt van wat hij het vorige oogenblik
gedaan heeft, maar het volgende oogenblik weer
precies zoo zal doen. Kr zit geen voortgang in dit
doelloos voortpiekereri, deze afrekening zonder
totaal. !Xaast het fragiele, dweepzieke, aan alles
geloovende en van niets wetende meisje Xina.
dat .,als een meeuw" uit een toevallige gril in haar
eerste vlucht wordt neergeschoten, staan twee
karakters.schijnbaar tegenover elkaar, in werkelijk
heid naast elkaar. Het zijn de twee jonge schrijvers
Constantin Gavrilowitsch Treplef en Horis
AlexejewitschTrigorine, resp. gecamoueerdfl als held en als
marqué, maar beiden een deel van Tsjechof. den
schrijver.Heiden lijdend aan het ..moeilijk ambt"
het zijn trouwens meer dominees dan kunste
naars en beiden weifelend, gehinderd door den
roem van. groote voorgangers, die zij beiden in
overvloed eiteeren. en beiden in beurtzang over
de nooden en de desillusies van hun kunst.
Elkanders werk kennen zij niet, maai' zij verachten het
instinctief. Trigorine mag dan al een vervloekte
egoist en arrivist zijn. Treplef (.'en vervloekte slappe
Tinus, die telkens zijn ..manuscripten" verscheurt
bij de minste opmerking van anderen en die er dan
tenslotte na eenige mislukte pogingen ook maar
tusschenuit trekt .... tenslotte hebben beiden
hun groote scènes in ernstige, bijkans eendere
belijdenissen. Belijdenissen, waarin men zou
willen gelooven. omdat zij uit den diepsten grond
van een tobbend hart komen en handelen over
dingen, waarover elke kunstenaar in zijn wan
hopige uren ..grübelt." Behalve dan dat de vorm.
waarin dat hier geschiedt, in onze samenleving
Nederlandsche Munt
beat* 10 cents
en in onze dagen beperkt pleegt te blijven tot
koffiehuis-litteraten of. . . . tot het gymnasium.
Nu mag dat wel het Rusland zijn der kinderen en
groote harten, het Nitsjewo-Rusland van vóór
de revolutie, het Rusland der doorgeboomde nach
ten, met een bak met leeggerookte papyrus-endjes
tusschen de sentimenteele vrienden in. Maar laat
dat dan ook het oude Rusland blijven, waartoe
men uit vrijen wil niet meer terugkeert.
historische litteratuur, waarvoor men op een
Kreud wordt meestal geciteerd door dilettanten,
die zelf zijn beste klantjes zijn, maar het woord
..minderwaardigheid-gevoelens" moet er bij dit
..llamlet-complex" toch maar uit. Er is hier nie
mand, die niet leeft in die constante inferieure
afhankelijkheid van den ander, Trigorine kan
niet werken omdat hij het toch altijd minder zal
doen dan Turgerijef, en Treplef kan evenmin wer
ken, omdat hij het altijd minder zal doen dan
Tolstoï, Maupassant en vooral. . Trigorine. In dit
heele groote failliete gezin is ..something rotten".
maar de Kortinbras. die Tsjechof zelf had kunnen
en moeten zijn, ontbreekt. Men lette op de copie:
Hamlet (dubbel) Ophelia. (ieertruide, ('laudius. ja
zelfs Polonius en Laërtes zijn in deze tragedie in
optima forma en dezelfde verhouding aanwezig.
Treplef enzijnnioeder kaatsen clkaarzelfsde bekende
Shakespeariaansche verwijten toe. Ei- is alleen
maar geen groote. noodlottige tragedie. Al het
falen van deze menschen is te klein om de idee
van het noodlot te suggereeren. De adder schuilt
in eigen boezem en zoo met het noodlot noemen
wil. dat al deze energielooze zelfontleders in den
blinde rondom zichzelf tastten in plaats van
inziehzelf. . . . welaan laat dat dan de waarde van
deze lithanie van den ondergang zijn, maar voer
haar niet uit, en vooral niet meer op.
En trouwens, ook Tsjechof heeft bewezen, en
bv. zelfs in een even weinig opwekkend, maar
zooveel grootschei' gezien stuk uit ongeveer dien
zelfden tijd, dat hij een (zij het in wrange weemoed
gevonden) aanvaarding des levens kent. Men ver
gelijke het meesterlijke einde van zijn .,I)rie
Zusters" met het gerekte en op kunstmatige con
trasten, ja op het door hem zoo van de hand ge
wezen tooneeleffect gebouwde laatste acte van
..De Meeuw". Dat typische mineur van Tsjechof
dat steeds neigt naar de smartelijke poëzie van het
afstanddoen en zich verlaten voelen en zich tóch
vermannen, die innerlijk doorleefde ascese, die
zich zoovaak en ook in een schoone scène in
het derde bedrijf van ..De Meeuw" uit in het
verlaten van een geliefd huis. een doodsimpcl.
maar zooveel gevoeligheden rakend ..verhuizen".
is als geheel in ..De Meeuw" nog zoo zwak. zoo
opzettelijk en voor al zoo hopeloos grauw, dat wij
ei- ons met eenige weerzin van afkeeren. Men
ontzegging is voor ons toch wel iets anders ge
worden dan. bij wijze van /eggen. ..l'artir c'est
mourir un peu" nog eens op een vergeelde piano
te zetten en er de romantische rookwolk van een
(Russische) sigaret tussehendoor te blazen.
Inderdaad zijn er details van ongewone diepte.
Tsjechof ka,n tusschen uiterst ..toevallige" con
versatie door. in den allergrootsten eenvoud re
plieken plaatsen, aarzelend, diep als een afgrond. . .
dic/.ich echter onmiddellijk weer sluit. Met beste
zijn zijn vrouwen. Irina Nicolajei'na Arkadina. de
actrice, die haar beste dagen als gevierde mode
diva gekend heeft, en Xina. Michaelofna /aretchy.
de kleine, kuische. hunkerende en vernielde meeuw.
In deze opvoering waren '/.ij in handen van (Insta
('hrispijn en van houd i Nijhot'f. (insta ('hrispijn.
die niet het physiek en ook niet de natuur had van
deze in felle stemmingen omslaande moeder-min
nares, heeft bewonderenswaardige dingen ge
daan, in de eerste en de derde acte vooral, y.ij ga.l'
inderdaad iets van deze steeds van een podium at'
levende vrouw. ..capable de sangloter sur vin livre"
zooals haar zoon haar kenschetst. Maar niettemin
ontbrak hier dat milde raffinement, dat
Duseachtige. waar \ a.n Trigorine liet slachtoffer werd
en waarom Treplef haar in den grond van x.ijn
hart haatte. Loiidi Nijhoff. die als Xina. feitelijk
haar debuut maakte, had voor de rol \ a.n de
meeuw een fragiele en pénét rant e charme, die op
onze planken y,eldza.a,ni is. daar zij het midden
houdt tusschen ingénue en karakt erspel. Maar
dikwijls lag er over haar emoties toch nog een
schematische allure, een bovenniacht ig reiken naar
een uitbeelding, die zij. hetzij technisch, hetzij
op grond van haar begaving, niet geheel aankon.
Van de overige spelers kreeg men den indruk.
dat zij speelden met de woorden in gedachten, die
Tsjechof den schrijver Trigorine in den mond legt.
maar die wel uit zijn eigen wankelinoedig
schrijvershaj't zullen komen, dat namelijk ..de donkere
Museum-diefstallen
Teekeningvoor deGroene Amsterdammer"
door L. J. Jordaan
De schilderijen-dief in de verzameling
moderne kunst
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN D SNAREN
T-J D A T-4 D Achter St. Pieter 4 Q
O. IVrvnrv Utrecht D Tel. 443 Q
D D VERHUREN D D VLEUGELS
D
rj
PIANO'S
menschen in de zaal iets tegen hem hadden en de
blonden koud en onverschillig waren." Er lag. bij
alle lofwaardige fragmenten in deze
welvoorbereide opvoering, geen geloof in hun spel. /ij waren
ongeschoren en verkleed, maar niet Russisch.
Laseur. in ingetogen en bijna schuw spel. bena
derde als Trigorine zijn rol het dichst. Krits van
Dijk en Paul Muf schenen soms uit onduidelijke
verten ie spreken. waa.rheen wij ze niet volgen
konden omdat /.e er zichzelf verloren hadden.
Klit s van Dijk met name worstelde met de moei
lijke, ondankbare en vaak belachelijke rol van
Treplef. De voorstelling telde ook volmaakte mis
lukkingen in een ongenietbare paiodie van Dora.
\Vallant.cn Adolph Hamburger en Dirk Verbeek.
die van soms toch zoo zuiver in een paar lijnen ge
schetste bijrollen niets te maken wisten. De regie
gaf haar beste momenten in de voorstelling in
den tuinschouwhurg in I. het snel wisselen der
stemmingen, oplaaien der ruzies en plotseling ver
teederen in III en het familietafereel van het
lottospelen in de slot act e. Overigens rekte zij daar zeer
veel en leed hier en elders aan een sent imenteele
zwaarwirht igheid. die deze eentonige sonate nog
maar meer uit elkaar trok.
Over het algemeen kan men zeggen, dat stuk
en opvoering elkaar niet gevonden hebben. Maai
de kloot' wa.s daarvoor ook te die]). Toen Tsjechof
dit stuk schreef, was hij een man. die tusschen
twee stoelen ging zitten. On/.e tijd mag dan in po
sitie!' opzicht niet veel verder zijn en eenzelfde
overgangsstadium aanwijzen. . . . de stoelen,
wa.artusscheii wij zitten, zijn niettemin niet meer van
het pluche- van 1S!M). Tenslotte kan men in dit
stuk e\en moeilijk meer ..inkomen" a.ls h.sr. in
Rhvnvis Keith.
Correspondentie
Mevr. K. R. W. Het door U genoemde
maandblad kunt U in iederen goeden boekhandel
lx'stellen.
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID