De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 1 maart pagina 19

1 maart 1930 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

.Afo. 2752 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i MAART 1930 Croquante Groquetjes door Alida Zevenboom Uit het kladschrift van Jantje IK had eigenlijk wel door den grond willen zinken, want ik was -<-r heelemaal niet op verdacht en dan moet je je als vrouw alleen schamen. ?>}{ je, wil of niet. Ik ging verleden week Zaterdag naar die, mooie zaal van dat caféop het Kembrandtplein om meneer Jan Maandag mee te huldigen op zijn tachtigsten, want ik ken hem nog zoo'n beetje van vroeger en als u het dan precies weten wil: ik heb op diezelfde plek, waar hij nu stond, met hem kermis gehouden toen het Rembrandtplein nog Botermarkt heette on Rembrandt er stond midden tus&ohen de poffertjes- en de wafelkramen. En ik rnoet zeggen dat hij een pretti ge cavalier was maar moppen dat hij vertellen kon.... Het was wel eens <-en beetje.... maar dan zei meneer oTan Maandag: ,,u moet maar net <loen of u hem. niet begrijpt," want hij sprak altijd van u" en dat wil ?-cedaan zijn, vooral als je jong meisje bent en de mannen nog vertrouwt. Maar ik was Zaterdag in die mooie y.aal nog niet eens goed binnen of daar kreeg Jan me in de gaten en in oens, voor ik er op verdacht was, greep hij mij bij mijn middel en gaf me een zoen dat ze het bij Tuschinsky hebben kunnen hooven. Rn. daar .stonden meneer Henri en meneer Kduard Polak bij en lachten. En meneer Jan. ia nog zoo vief en weet u wat hij tegen me fluisterde: Aal, zei hij, als ik straks vrij ben, ga je dan mee een borrel pakken? Kil dat op zijn tachtigste ! Je hebt van die mannen die nooit oud worden "net z<>o goed als er zijn die nooit jong zijn geweest. Bijvoorbeeld meneer Stanislaft-ky, maar dat is weer een heel ander verhaaltje en een mensen moet nooit wat zeggen van zijn pensiongaston, vooral niet als ze prompt op tijd betalen. Wat ik Zaterdag eigenlijk bij meneer Maandag het mooiste vond, is dat de gemeente, een schilderij van hem heeft aangekocht voor het museum. Dat komt hem toe, want hoeveel Amsterdammers heeft hij niet ge lukkig gemaakt met zijn schilderijen ?op het tooneel? Wij hadden bij me vrouw zaliger een werkvrouw voor de buJtenboel eiken Zaterdag en die had een dochter die, in liet ballet van het Paleis" mee danste en. zij kreeg wel eens een vrijkaartje en. dan had u moeten hooren hoe ze vertellen kon van de decors van me neer Maandag ! Levensgroot en. nog echter dan echt. Dat je zweren zou dat het een straat was of een schip in volle zee en dan liet hij het in brand raken....En nu zijn al die mooie doeken Verbrand en ik vind het vooral zoo jammer omdat ik weloeus gedacht heb: wat mooi het zou -zijn als de stad op sommige plakken, die nu niet al te mooi zijn, een of y.HoDEBÖlfS ander decor van Maandag had kunnen ophangen om het leelijke weg te moffelen en wat zou hij niet van liet Rokin hebben kunnen maken als zij hem er de vrije hand hadden gelaten ! Met een paar emmers verf en een be zem zou hij er werkelijk een rivier van hebben getooverd en zoo echt dat meneer Professor Brugmans erop was gaan zeilen. Maar nu ik het toch over het Rokin heb weet u wat me van de week in lijn 2 gepaseerd is'? Daar ging in eens een meneer naast me zitten en ik schoof al op zij, want ik heb pas gelezen van zakkenrollers en hij stelde zich netjes voor en zei dat hij een paar panden aan de Kal verstraat had staan en daarom zoo verschrikke lijk voor het stadsschoon van het Rokin voelde, omdat hij bang was dat als het Rokin een mooie, broed e boulevard zou worden, de waarde van zijn panden in de Kalverstraat er op achteruit zou gaan, want, zei hij, ik ken de menschen. W'o loopt dan nog door do Kalverstraat als hij op zijn gemak langs het trottoir van het moderne Hokin kan wandelen? Ik begreep niet goed wat ik met zijn pandjes te maken had. maar hij was nog niet uitgepraat en zei Verder: Kr gaat niets boven het stadsschoon van Amsterdam, mevrouw, en daarom moest u in de Groene" eens een stukje schrijven om er op te wijzen hoe het karakter van Amsterdams hoofdstraat- verloren zou gaan al> het Rokin verlaagd werd tot een asfalt woesteny. En als het stukje dat n schrijft erg mooi is. dan. . . . Wat dan? vroeg ik Nou, dan heb ik nog een kleine verrassing voor u. zei hij maar ik ben er niet achter kunnen komen, wat voor een verrassing hij bedoelde. Als hij maar niet denkt dat ik mij voor een ongelukkige doos bonbons laat omkoopen. Het was een erg knappe man en hij ging dicht bij me zitten maar toen wist Aal al genoeg. Als mannen dat doen.... nou.... Maar ze moesten nu het lieele Rokin maar sluiten, dan kon alles door de Kalverstraat. dat zeg ik. En nu wacht ik op do verrassing. . MUZIEK Cornelis l>opper MEN' huldigt thans in hot Concertgebeuw Gcrnelis Hopper. den 60-jarige (en aanstonds huldigt men htm in den Stadsschouwburg met zijn muziek voor Vondel's ,.Lucifer"). I\Ien huldigt den ctmpouist van zeven symphonieën. opera's. kamermuziek. gezangwerken. enz. Zij die de/e huldiging op touw zet ten, hielden waai'.schi.jnlijk \ oor oogeu. dat het een ..daad van eenvoudige rechtvaardigheid'1 was de f i guur van Doppei1. die Int ongein k had gediirende een n.'mtal jaren door zijl» plaats als dirigent aun het Concert gebouw in een no^al heftig muziekpolitiek geding te worden betrokken en, doordat de gevoelens opgezweept waren. daarbij een beetje Uisschcu Jiamer en aambeeld te geraken. als jnusicus en componist weer in ed'e t« herstellen. Van Conc< rtgehouw/.u<le is ons D ipper vaak voerde stekt als een figuur, die a's mu.-.icus en com ponist specifiek veitegenwoordigenil voor den H( Ilandschen geest in onz>: muziek was te beschouwen. Wij l rij gen thans gelegenheid de waarheid van deze bewering opnieuw te toetsen. en zullen na afloop der concerten onze indrukken samenvatten. Op het eerste concert, waarop werk van Dopper werd uitgevoerd: dat van Donderdagavond, hoorden wij de zesde symphonie. de z.g. ...\msterdamsche'' en liet cello-concert. Deze zesde syiaphoni<> dateeit van 1012. het cello concert van koiten tijd later. Het cello-concert handhaaft den indruk. die het toen. wekte. n.l. die van c,-n aangenaam hoorbaar eu vlot speel baar stuk muziek, dat bij de al bij zondere schaai'schte aan bruikbar.concerteii vooi1 cello. i:og steeds feu plaats kan innemen. De zesde symphoni<; werd e<h er te zeer dooi- dt-u tijd achterhaa.d. De melodiën zijn weinig markant en brengen bij haai bewerking vooral in hel eerste deel veel Brahm.s-he.-inneringen. In het dei'ita deel ki m( de booren-naf uur" aan de beurt; een sehei-xo in ploiu^ scherzeiiden toon; en in de fiuaK< barstende beroemde ..Oranje boven"wijsjes los. waarmee locale kli-ur moet worden gegeven aan de mu zikale schildering van een AmsttTdamsclien Koninginnedag, l [et gehevl is niet onaardig, hoewel in zijn effec ten wat te simplistisch eu in d>muzikale aanwending wat te ver ouderd. Maar dit laatste gedeelt.,-, door Monteiix met frissche vaart ge dirigeerd, vermocht de belangstelling van het publiek bezig te houden eu verzekerde voor den componist een goeden slot-indruk. Het cello-concert Werd door (ierard Hekking vol toewijding voorgedragen. Zijn spel had een niet gel ing aandeel in den triomf van den avond. CONSTANT VAN WKSSEM INHOUD: 1. Mr. A. C. Josephus Jitta, Da Keizer ru/j Amerika. 2. Mr. J. J. Boasson, Strijd tegen den Godsdien!:!. --? 3. L. J. Jordaan, Storm op het Rokin. 4. Mr. U. Huber Nooch, Napoleon 111. Melis Stoke, Efficiënt hulpbetoon. 5. Dr. Hendrik Willem van Loon, Mcnken's ontdekking. Joh. Braakensiek, De reizen \'an Sclwher. 6 Dr. J. TIelrooy, Fransche boeken. B. Modderman. lapansche prentkunst. 7. Dr. Jac. P. Thijsse, Elzen. Mr. Frans Coenen, Kroniek. 9. Otto van Tussenbroek, Prentenboeken van Jo Spier. 10?11. A Plasschaert, Schilderkunst. 12. Sprcekzaal. Prof. Dr. J. Prinsen J.Lzn., Jacques i'an I.oov. IJ. Lou Lichtveld, Exotische platen. '15. C. A. Klaasse, Stabilisatie-wee. Beursspiegel. 16. Mr. H. Scholte, Dram. Kroniek. L. J. Jordaan, Schilderijendiefstal. 17. Barbarossa, Rokin les bains, met teekeningen door B. van Vlijmen. 18. Nieuwe zakelijkheid. Melis Stoke, Vers. 19. Alida Zevenboom's Croquante croquetjes. Uit Jantje's Kladschrift. 20. Cel 2, Telefoon. Charivaria, Letter. raadsel. Omslag: Spetproblemen. Bij voegsel; Joh. Braakensiek, De Stadsschouw burg.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl