Historisch Archief 1877-1940
.Afo. 2752
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i MAART 1930
Croquante
Groquetjes
door
Alida Zevenboom
Uit het kladschrift van Jantje
IK had eigenlijk wel door den
grond willen zinken, want ik was
-<-r heelemaal niet op verdacht en dan
moet je je als vrouw alleen schamen.
?>}{ je, wil of niet. Ik ging verleden week
Zaterdag naar die, mooie zaal van
dat caféop het Kembrandtplein om
meneer Jan Maandag mee te huldigen
op zijn tachtigsten, want ik ken hem
nog zoo'n beetje van vroeger en als u
het dan precies weten wil: ik heb op
diezelfde plek, waar hij nu stond, met
hem kermis gehouden toen het
Rembrandtplein nog Botermarkt heette on
Rembrandt er stond midden tus&ohen
de poffertjes- en de wafelkramen.
En ik rnoet zeggen dat hij een pretti
ge cavalier was maar moppen dat hij
vertellen kon.... Het was wel eens
<-en beetje.... maar dan zei meneer
oTan Maandag: ,,u moet maar net
<loen of u hem. niet begrijpt," want hij
sprak altijd van u" en dat wil
?-cedaan zijn, vooral als je jong meisje
bent en de mannen nog vertrouwt.
Maar ik was Zaterdag in die mooie
y.aal nog niet eens goed binnen of
daar kreeg Jan me in de gaten en in
oens, voor ik er op verdacht was,
greep hij mij bij mijn middel en gaf
me een zoen dat ze het bij Tuschinsky
hebben kunnen hooven. Rn. daar
.stonden meneer Henri en meneer
Kduard Polak bij en lachten. En
meneer Jan. ia nog zoo vief en weet u
wat hij tegen me fluisterde:
Aal, zei hij, als ik straks vrij
ben, ga je dan mee een borrel pakken?
Kil dat op zijn tachtigste ! Je hebt
van die mannen die nooit oud worden
"net z<>o goed als er zijn die nooit jong
zijn geweest. Bijvoorbeeld meneer
Stanislaft-ky, maar dat is weer een
heel ander verhaaltje en een mensen
moet nooit wat zeggen van zijn
pensiongaston, vooral niet als ze
prompt op tijd betalen.
Wat ik Zaterdag eigenlijk bij meneer
Maandag het mooiste vond, is dat de
gemeente, een schilderij van hem
heeft aangekocht voor het museum.
Dat komt hem toe, want hoeveel
Amsterdammers heeft hij niet ge
lukkig gemaakt met zijn schilderijen
?op het tooneel? Wij hadden bij me
vrouw zaliger een werkvrouw voor
de buJtenboel eiken Zaterdag en
die had een dochter die, in liet
ballet van het Paleis" mee danste
en. zij kreeg wel eens een vrijkaartje
en. dan had u moeten hooren hoe ze
vertellen kon van de decors van me
neer Maandag ! Levensgroot en. nog
echter dan echt. Dat je zweren zou
dat het een straat was of een schip
in volle zee en dan liet hij het in
brand raken....En nu zijn al die
mooie doeken Verbrand en ik vind
het vooral zoo jammer omdat ik
weloeus gedacht heb: wat mooi het zou
-zijn als de stad op sommige plakken,
die nu niet al te mooi zijn, een of
y.HoDEBÖlfS
ander decor van Maandag had kunnen
ophangen om het leelijke weg te
moffelen en wat zou hij niet van liet
Rokin hebben kunnen maken als zij
hem er de vrije hand hadden gelaten !
Met een paar emmers verf en een be
zem zou hij er werkelijk een rivier
van hebben getooverd en zoo echt
dat meneer Professor Brugmans erop
was gaan zeilen.
Maar nu ik het toch over het Rokin
heb weet u wat me van de week
in lijn 2 gepaseerd is'? Daar ging in eens
een meneer naast me zitten en ik
schoof al op zij, want ik heb pas
gelezen van zakkenrollers en hij stelde
zich netjes voor en zei dat hij een
paar panden aan de Kal verstraat
had staan en daarom zoo verschrikke
lijk voor het stadsschoon van het
Rokin voelde, omdat hij bang was
dat als het Rokin een mooie, broed e
boulevard zou worden, de waarde
van zijn panden in de Kalverstraat
er op achteruit zou gaan, want, zei
hij, ik ken de menschen. W'o loopt
dan nog door do Kalverstraat als hij
op zijn gemak langs het trottoir van
het moderne Hokin kan wandelen?
Ik begreep niet goed wat ik met zijn
pandjes te maken had. maar hij was
nog niet uitgepraat en zei Verder:
Kr gaat niets boven het
stadsschoon van Amsterdam, mevrouw, en
daarom moest u in de Groene" eens
een stukje schrijven om er op te wijzen
hoe het karakter van Amsterdams
hoofdstraat- verloren zou gaan al>
het Rokin verlaagd werd tot een asfalt
woesteny. En als het stukje dat n
schrijft erg mooi is. dan. . . .
Wat dan? vroeg ik
Nou, dan heb ik nog een kleine
verrassing voor u. zei hij maar ik ben
er niet achter kunnen komen, wat
voor een verrassing hij bedoelde.
Als hij maar niet denkt dat ik mij
voor een ongelukkige doos bonbons
laat omkoopen. Het was een erg
knappe man en hij ging dicht bij me
zitten maar toen wist Aal al genoeg.
Als mannen dat doen.... nou....
Maar ze moesten nu het lieele Rokin
maar sluiten, dan kon alles door de
Kalverstraat. dat zeg ik.
En nu wacht ik op do verrassing. .
MUZIEK
Cornelis l>opper
MEN' huldigt thans in hot
Concertgebeuw Gcrnelis Hopper.
den 60-jarige (en aanstonds huldigt
men htm in den Stadsschouwburg
met zijn muziek voor Vondel's
,.Lucifer"). I\Ien huldigt den ctmpouist
van zeven symphonieën. opera's.
kamermuziek. gezangwerken. enz.
Zij die de/e huldiging op touw zet
ten, hielden waai'.schi.jnlijk \ oor oogeu.
dat het een ..daad van eenvoudige
rechtvaardigheid'1 was de f i guur van
Doppei1. die Int ongein k had
gediirende een n.'mtal jaren door zijl»
plaats als dirigent aun het Concert
gebouw in een no^al heftig
muziekpolitiek geding te worden betrokken
en, doordat de gevoelens opgezweept
waren. daarbij een beetje Uisschcu
Jiamer en aambeeld te geraken. als
jnusicus en componist weer in ed'e
t« herstellen. Van Conc< rtgehouw/.u<le
is ons D ipper vaak voerde stekt als
een figuur, die a's mu.-.icus en com
ponist specifiek veitegenwoordigenil
voor den H( Ilandschen geest in onz>:
muziek was te beschouwen. Wij l rij
gen thans gelegenheid de waarheid
van deze bewering opnieuw te toetsen.
en zullen na afloop der concerten
onze indrukken samenvatten.
Op het eerste concert, waarop werk
van Dopper werd uitgevoerd: dat van
Donderdagavond, hoorden wij de zesde
symphonie. de z.g. ...\msterdamsche''
en liet cello-concert. Deze zesde
syiaphoni<> dateeit van 1012. het cello
concert van koiten tijd later. Het
cello-concert handhaaft den indruk.
die het toen. wekte. n.l. die van c,-n
aangenaam hoorbaar eu vlot speel
baar stuk muziek, dat bij de al bij
zondere schaai'schte aan
bruikbar.concerteii vooi1 cello. i:og steeds feu
plaats kan innemen. De zesde
symphoni<; werd e<h er te zeer dooi- dt-u
tijd achterhaa.d. De melodiën zijn
weinig markant en brengen bij haai
bewerking vooral in hel eerste deel veel
Brahm.s-he.-inneringen. In het dei'ita
deel ki m( de booren-naf uur" aan
de beurt; een sehei-xo in ploiu^
scherzeiiden toon; en in de fiuaK<
barstende beroemde ..Oranje
boven"wijsjes los. waarmee locale kli-ur
moet worden gegeven aan de mu
zikale schildering van een
AmsttTdamsclien Koninginnedag, l [et gehevl
is niet onaardig, hoewel in zijn effec
ten wat te simplistisch eu in
d>muzikale aanwending wat te ver
ouderd. Maar dit laatste gedeelt.,-,
door Monteiix met frissche vaart ge
dirigeerd, vermocht de belangstelling
van het publiek bezig te houden eu
verzekerde voor den componist een
goeden slot-indruk.
Het cello-concert Werd door (ierard
Hekking vol toewijding voorgedragen.
Zijn spel had een niet gel ing aandeel
in den triomf van den avond.
CONSTANT VAN WKSSEM
INHOUD:
1. Mr. A. C. Josephus Jitta, Da Keizer ru/j
Amerika. 2. Mr. J. J. Boasson, Strijd tegen
den Godsdien!:!. --? 3. L. J. Jordaan, Storm
op het Rokin. 4. Mr. U. Huber Nooch,
Napoleon 111. Melis Stoke, Efficiënt
hulpbetoon. 5. Dr. Hendrik Willem van
Loon, Mcnken's ontdekking. Joh.
Braakensiek, De reizen \'an Sclwher. 6 Dr. J.
TIelrooy, Fransche boeken. B. Modderman.
lapansche prentkunst. 7. Dr. Jac. P.
Thijsse, Elzen. Mr. Frans Coenen, Kroniek.
9. Otto van Tussenbroek, Prentenboeken
van Jo Spier. 10?11. A Plasschaert,
Schilderkunst. 12. Sprcekzaal. Prof. Dr.
J. Prinsen J.Lzn., Jacques i'an I.oov. IJ.
Lou Lichtveld, Exotische platen. '15. C. A.
Klaasse, Stabilisatie-wee. Beursspiegel.
16. Mr. H. Scholte, Dram. Kroniek. L. J.
Jordaan, Schilderijendiefstal. 17.
Barbarossa, Rokin les bains, met teekeningen door
B. van Vlijmen. 18. Nieuwe zakelijkheid.
Melis Stoke, Vers. 19. Alida Zevenboom's
Croquante croquetjes. Uit Jantje's Kladschrift.
20. Cel 2, Telefoon. Charivaria, Letter.
raadsel. Omslag: Spetproblemen. Bij
voegsel; Joh. Braakensiek, De Stadsschouw
burg.