De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 1 maart pagina 2

1 maart 1930 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i MAART 1930 No. 2752 STRIJD TEGEN DEN GODSDIENST IN RUSLAND PKOBHHKM Opschrift boven: ..Kerkelijken (cl. w. z. van de orthodoxe kerk) en sektanten" (b v. baptisten). Opschrift beneden: ,.Onze aktieve vijanden " Links boven: ,,Zij treden op met preeken tegen de sowjetmacht." Rechts boven: ,,Zi] verbergen in de kerken liet graan van de koelaken, daarmede de graaninzamelingin de war sturend." Midden naast den baard: ..Sektantengemeenschappen een der vormen van bedrog van de werkers met het doel hen te exploiteeren en hen te stellen onder de macht van het religieuse bilzenkruid" (een plant, welktr vrucht een bedwelmende werking heef') Midden onder den boer ,,Wij' zijn tegen den oor!'-;;, roepen de popen en de sektanten uit, en tegelijkertijd verbergen /.ij wapens tot voorbereiding van een opstand tegen de sowjetniacht." IN afwachting van de door de Britsehe legeering aan haat' Parlement toegezegde gegevens van den Uritschen zaakgelastigde \\\ Moskou kan het zijn nut hebben eenige mededeelingen omtrent de antircligiouse actie in Husland te doen op grond van verschillende in Kusland toegelaten publi caties. De. meest reeent e zijn de dezer dagen gepubliccerdo vraaggesprekken met den pi. verv. Patriarch der Russische kerk de Metropoliet Sergyj. In de Izwestia van lt> Kebr. vindt men het verslag van een vraaggesprek van vertegen - woordigers van de Sovvjetpers met de/en metropo liet en ecnige andere prelaten, in de Izwestia van 19 Febr., het relaas van een door Sergyj aari ver tegenwoordigers van de, buitenlandsche pers toe gestaan interview, .tiet eerste telt 11. het tweede (i vragen. Beide interviews toonen a in meer inge wijden een vaagheid en diplomatieke voorzichtig heid. Iiitusschen blijkt al, hoe ver het met de een maal zoo machtige Russische kerk gekomen is. Men moet daarbij vooreerst er rekening mede houden dat .do Russische kerk na de revolut ie uiteengevallen is in twee groot e st ukken, met nagenoeg' geen versehi l in dogma, maar met afzonderlijke besturen; het kleinste deel, de zgn. Herstelde Kerk, ongeveer 114 der orthodoxen tellend, bezit de groote cathcdralen w.o. de groote Heilandseathe.dra.al te. Moskou, waar Macdonald .Ir. verklaarde onlangs een zeer bezochten dienst te hebben bijgewoond. Het andere gedeelte omvat 31 der rechtgeloovigen en daarvan is Sergyj de leider: onder hem ressort<>eren lt>3 aartspriesters en ongeveer 30.00(1 parochien met elk l ( priesters. Wat nu den toestand der kerk betreft lette men bijv. op het antwoord op vraag l in het interview van Iti Februari, Gevraagd wordt, of de vrijheid van godsdienstige propaganda is toegelaten. Het antwoord luidt, dat het den priesters niet verboden is religieuse diensten te leiden en te preeken en dat zelfs (ik cursiveer) godsdienstonderwijs aan mcfj'rferjarigen (d.w.z. boven IS jaa"K liet aantal is ..eenige tientallen rnillioenen". wordt toegelaten ! Op vraag 11. of er in Rusland inrichtingen voor de opleiding van theologen bestaan, luidt het antwoord, dat er in Moskou een academie is voor de Herstelde Kerk, maar. wegens het ontbreken van voldoende middelen, niet voor de patriarchale Kerk en aan deze mededeeling wordt toegevoegd. dat men het bovendien nu doeltreffender acht hen. die roeping voelen de kerk te dienen, persoonlijk daartoe op te leiden. door Mr. J. J. Boasson In het interview van. 19 Februari wordt met verwijzing naar soortgelijke verbodsbepalingen in het buitenland met groote gemoedsrust gespro ken van het verbod om kerkklokken in Moskou te luiden en van de moeilijkheden, die de vijfdagige werkweek en de continu-avbcid aan de viering van Zon- en feestdagen in den weg leggen; de Metro poliet ziet het kerkbezoek daardoor weinig ver minderen en beroept zich overigens - wel zeer vrijzinnig voor het hoofd der orthodoxe kerk op do woorden van Mare. '2. : 27. ..De sabbat in gemaakt om den mensch." * * * Kon men tot voor ongeveer een jaar geleden zeg gen, dat in Rusland het. Bolsjewisme vijandig, de Staat neutraal tegenover den godsdienst staat. thans heeft de Staat beslist partij gekozen tegen ileii godsdienst. De staat heeft althans in G root Rusland uitdrukkelijk tegen den godsdienst partij gekozen door verleden, jaar in de Grondwet de gewaarborgde vrijheid van godsdienstige en antigodsdieristige propaganda te veranderen in een waarborg vau de vrijheid van r/odsdicnatiyc belijde nis en van antir/odsdierustige propai/nndti. Rechteloos zijn de kerken zeker niet. Het staatskerkrccht is juist in 192!) gecodificeerd in een wet van 118 artikelen, die rechten geeft, maar tegelijk zeer zware beperkingen bevat en er geheel op gericht is economischen en politieker! invloed te voor komen. De kerkgebouwen behooren aan de over lieid. die, ze bij overeenkomst kosteloos aan de godsienstige gemeenschappen in gebruikkatigeven. Het eerste gevolg van de onttrooning dor staats kerk door do revolutie is geweest een groote ver mindering van haar ledental: ieder, die werkelijk ongeloovig wa-i en. ieder, die voor het uelo'it niet 3AEDIMAAN1M Onderschrift: Strijd tegen den Godsdienst voor het socialisme." Boven: Voor de cultureele re"olutie tegen het religieuse bilzenkruid." Geschreven opschrift links boven: ,,Wij vervangen de religieuse door revplutlonnaire feest dagen." Idem recht>: Wij weigeren godsdienstige litteratuur te drukken." Onderste geschreven opschrift: ,,Wij sluiten cUhaarden van godsdienstigen cultus." Het vrouwtje beneden links stelt een wonderdoenstervoor. Zooals men ziet, worden de R.K. kerk, de moskee, de synagoge on de orthodoxe kerken gelijkelijk instortend voorgesteld. De protestanten krijgen ook hun deel in den ondersten hoek links. over had den nieuwen machthebbers onwelge vallig te zijn. liep er uit. Ken ander gevolg was de splitsing in drie groepen, waarvan de twee hierboverigciioemden nog van beteekenis zijn. Ken derde gevolg was een groote toeneming van de verschillende ..secterv' en wel vnml. van Baptisten, met hun variant, de Mennisten, en van de Kvangelisten. * * * Het jaar 1929 kan men aanmerken als de periode waarin de nieuwe storm tegen den godsdienst begint op (e steken. Links boven: Het popensprookje over de geboorte van Christus is voor de kapitalisten en de grootgrondbezitters noodig voor de verduistering van het klassebewustzljn van de werkers, voor hun slaafsche onderdrukking, gehoorzaam heid en gedweeheid." Rechts boven: ,,Strijd tegen den godsdienst strijd voor het socialisme." Mijden op de poppenkast: ,,Geboorte van Christus." Op de of f e rb us ouder het kruisje : Voor het heiligdom God s." Het versie links beneden: ,.Een, twee, drie 't is gereed : a^jeb'ieft, de geboorte van Christus, dat is, het beduidt, zonder eenigen twijfel: op de aarde vrede en in de menschen welbehangen." Het opschrift midden onder: Kerstmis Jan Klaassen.' Wat er nu geb.'url. kan ni"U niet. meer een tijdelijke uitbarsting va'i ha-tstocht noemen maar beteekent de gevolgen van een koel opgezet stelsel VAU godsdienst ven i iet i gin g. In de tweede plaats schijnt er een massa beweging te zijn. De daden, van geweld zijn niet als uitingen van een enkelen tyran, of van een kleine groep te besch >uwen. maar de berichten bevatten meestal als inleiding: dat een massa arbeiders of boeren een kerk wil sluiten, klokkengelui wil verbieden. de geestelijken wil verdrijven. Intusseheii staat vrijwel vast. dat het streven tot felle bestrijding van den. godsdienst uitgegaan is van de centra, der Communistische partij eu zijn scherpste uiting heeft gevonden in den. juridisch van haar gescheiden, maar door haar natuurlijk beïnvloeden. Bond vau Atheïsten. Dat de strijd in 1929opnieuw is ingezet heet'tt wett groote oorzaken, die samenhangen: een ideologi sche en een politiek-economische. De ideologische is duidelijk. Het is een gronddogma van het Commu nisme, dat religie een dwaasheid is. (een .,git' noemt de jongste circulaire van den Intern. Hond van jeugdige communisten het), het i-, naar een uitdrukking door Karl Marx omstreeks zijn 25e jaar gebruikt. ..opium voor het volk' om het te bedwelmen en een gewillig werktuig van de heerschende klassen te maken. Waar het ideaal van de ('omm. Partij niet alleen is langs den wen van het geweld het volk alle mogelijke iniiterieele en geestelijke genietingen te verschaffen. maar ook om allen door overtuiging tot commu nisten te' maken, moet daarvoor op alle mogelijke manier geijverd worden. Dit is de eene grond. Nu beweert men echter, dat ook de objectieve verwerkelijking van het doel. de medewerking BERGT UWEN INBOEDEL BIJ VOORGENOMEN VESTIGING IN DEN HAAG OF IN HET BUITENLAND BIJ DB FIRMA BATENBURG & FOLMER TE 'S-GRAVENHAGE,HuiJGENSPABK22 TELEFOON 11030 EIGEN GEBOUWEN. Bespreking kosteloos 8PBC. BlNNKNL. EK INÏKBN. TBAN8POB»ES

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl