Historisch Archief 1877-1940
STORM OP HET ROKIN
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
(?zvant het Rokin is een rivier") Prof. Brugmans
met de communistische partij, door de religie
belemmerd wordt. In het Oosten des lands brengt
de emancipatie der vrouw, gesymboliseerd in den
strijd tegen den sluier, de parandzja, met den strijd
tegen den godsdienst samen. In het algemeen zou
de scherpere doorzetting van de socialisatie der
productie, de strijd tegen den particulieren han
delaar, tegen de welvarende (hoewel in onze oogen
zeer bescheidene) boeren, door de godsdienstige
gemeenschappen en priesters worden bemoeilijkt.
Men beweert dat al wat religieus is, rechts" is
en zich verzet tegen den linkschen koers, die sedert
1929 heerscht. Daarom moet nu alles er op worden
gericht om den godsdienst niet enkel te bestrijden,
maar uit te roeien. Dit is het tegenwoordig, be
schikbaar geachte, ideaal.
Wil men hetgeen er gebeurt goed beoordeelen,
dan moet men drie vormen van strijd onder
scheiden: die, welke rechtstreeks is gericht op
verandering van het innerlijke leven, op de ziel;
die welke de materieele middelen van het gods
dienstig leven aantast; die welke zich uit in geweld
tegen personen.
De eerste, in Rusland de ideologische strijd
genoemd, is natuurlijk de gevaarlijkste. Zij is
in de eerste plaats een strijd om het kind.
Ter bestrijding van de religie onder de volwasse
nen bezigt men tal van middelen. Men vindt bijv.
afzonderlijke boekjes over het wezen en de tegen
woordige ontwikkeling van verschillende sekten en
van de Mohammedanen, voorts handleidingen
voor debat op politieke vergaderingen, in clubs.
Dan boekjes met verzamelingen van antireligieuse
sprookjes en verhalen van goede schrijvers ter
voorlezing op scholen of in clubs. Veel tracht men
te bereiken door plakkaten, die bestemd zijn om
in clubs of in de buurt van kerken te worden opge
hangen; een drietal van de meest recente worden
hier afgebeeld. Men ziet, hoe plat ze zijn, maar
ook, hoe het politieke en economische element
er steeds bijgehaald wordt. Verder tijdschriften en
boekjes voor de boeren.
* *
*
Een nieuwe vorm van bestrijding is de onder
mijning van het godsdienstige leven door het af
schaffen van de kerkelijke feestdagen als rustdagen
en door de algemeene invoering van de zgn. ononder
broken arbeidsweek en de weck van vijf dagen.
Dientengevolge verliest de Zondag zijn karakter
van algemeenen rustdag. Een verdere werking in
deze richting zal uitgaan van de invoering van
een nieuwen kalender met dekaden i.p.v. weken.
Deze maatregelen worden wel in de versie plaats
ingegeven door economische overwegingen, maar
men noemt herhaaldelijk de gehoopte verzwak
king van de religie als nevenwerking.
Het organiseeren van antigodsdienstige optoch
ten en feesten op kerkelijke feestdagen en tijdens
hooge kerkelijke diensten, zooals de Paaschnacbt
en. de Kerstnacht, is een sedert de revolutie in
zwang gebleven gebruik.
Dit wat de ideologische bestrijding betreft.
Hoewel de gevaarlijkste, werkt zij niet zoo op de
voorstelling van het buitenland als het ontnemen
van de materieele basis. Dit bestaat in de eerste
plaats in het sluiten van kerken en kapellen en
kloosters. Het treft de -Russische kerken, de
protestantsche bedehuizen en de Joodsche syna
gogen en ook, hoewel in mindere mate, de mos
keeën. Het gaat meestal in dezen vorm, dat een
groote massa kerkleden besluit de kerk op te
heffen, of dat, door een massa verblinden, aan de
overheid het verzoek gedaan wordt de over
eenkomst tot in gebruikgevmg van de kerk te
vernietigen. Niet altijd wordt een antireligieus
hoofdmotief genoemd, soms is bouwvalligheid der
kerk het argument, soms vprkecrsbehoeften,
waaraan bijv. de beroemde kapel van de Iwerische
Madonna in Moskou ten offer viel.
De armoede van het land. die indertijd al vele
kerkschatten deed verkoopen, drijft bij verslapping
van de religie ook eerder tot dergelijke maatregelen.
Het verbod van klokluiden is natuurlijk zuiver
anti-religieus gemotiveerd. Maar hot wegnemen
en vergieten van de klokken heeft dikwijls
economischen grond.
Strafrechterlijke maatregelen tegen op den
voorgrond tredende leden van sekten eu tegen
priesters worden steeds gemotiveerd door daden
of uitingen van crimineelen aard. blijkende uit
processen. Ook kritiek op de ('omni.-partij of de
regeering behoort hiertoe. Dat bij den geweldigen
greep, die het politiek ginds op het particuliere
leven heel'l, tal van handelingen als
eontrarcvolutiounair en daarom als misdadig' worden be
schouwd, die hij ons volkomen geoorloofd of zeer
prijzenswaardig zijn. moet men hierbij niet over
het hoofd zien.
* *
*
Wat uit dit alles zal volgen, is moeilijk te zeggen.
Bij de religieus het meest begenadigden zal zonder
twijfel een geweldige verinnerlijking plaats vinden.
en de intellectueelsten dezer leggen zich er reeds
op toe door studie van Marx en Leniti het religieust;
standpunt te versterken en uit te bouwen. Maar
een groot bezwaar is, dat de pers hoe, langer hoe
meer in handen komt van de atheïsten, die ook
den invoer van studieboeken kunnen bepalen.
De revolutie trof de kerken onvoorbereid. Zij had
den niet, zooals de kerken in het Westen, zich
innerlijk, ethisch en intelectueel versterkt.