De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 8 maart pagina 11

8 maart 1930 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

HET KANT RGE UW * Prikker en Joep Nicolas TUSSENBROEK GLAS IN LOODRAMEN en dertig tafereelen. Er zijn in het ge heel zes vensters, twee en een halve meter breed en drie meter hoog. Volgens den ontwerper /al men, do tiap opgaande langs deze vensters, herin nerd worden aan de evolutie der wereld van chaos tot eindelijke vergeestelijking, waaraan ook in de Philips Fabrieken wordt gearbeid en die hare gevolgen en uitin gen vindt, niet enkel op verstandelijk ge bied maar die zich doet gevoelen in het gansene leven, in den vooruitgang der so ciale en oeconomische toestanden, in verbe tering der psychische en physische levens omstandigheden, enz. Of velen dat alles daarin zullen zien be twijfel ik want er wordt in het kantoor gebouw zóó hard ge wei kt dat men weinig tijd tot mediteeren heeft. Doch hoe het ook zij: het resultaat is meesterlijk ! De ontwerper heeft daarenboven het juiste inzicht gevolgd om de ramen zoo licht mogelijk te hou don. het verdonkere.n der limte wat aan te veel gebrandsehilerde vensters eigen is ! Integendeel lor het zooveel mogelijk open houden an het glas in fijn. grijze tinten en aarin als zwevend zijne figuren en ?oepen te componeeren, wast JS'ico3 in eene uiterste beperking van 'euren toch een fonkeling te bereiken s van edelgesteenten. Ook in zijn ark is het merkwaardige element dat (oodvenster Nicolas ier is niet ?Mldering van Thorn Prikker oud en nieuw zoodanig aan elkander bindt, dat men het van allen tijd zijn daarin beleeft. Tot in alle onderdeelen beheerscht behoort dit uitermate belangrijke werkstuk zeer zekei tot het schoonste waartoe deze won derlijke glaskunstenaar door zijn zoozeer bijzonder talent in staat vermocht te zijn! Ten slotte nog dit: Zonder opdrachten komt geen en kele kunstnijvere ver in deze wereld want immers deze zijn aansporing tot het in spannen van uiterste krach ten. Opdrachten zijn in groote mate bevorderlijk aan de ontplooiing en ontwik keling van de in het leven meegekregen gaven. Dat eene zoo groote handelson derneming als Philips in den lande ertoe overging daartoe mede te werken is een zeer verblijdend verschij nsel, want dit komt zonder eenigeti twijfel aan de vaderlandsche kunstenaren in het bijzonder en aan de Xederlandsche Mijverheidskunst in het alge meen ten goede Jaarbeursbiljet Ter aankondiging van do a.s. Jaarbeurs te Utrecht in het buitenland heeft l'. A. H. Hofman, een reclame plaat ontworpen, waarvan de teekening (welke klaar blijkelijk met veel zorg door den ontwerper zelf op steen j s gebracht) een naakte Mercurius-figuur weergeeft, als (Jod van den koop handel, ook C!od der dieven en bode der t J ode n. Met wij d gestrekt e boenen schrijdt deze door de ruimte. In de linkerhand is de Morcuuistaf omhoog geheven, even als de helnihoed, gevleugeld. Er is in heel het lijnenspel, alsmede in de kleursamenstelling van dit biljet, dat opvalt door de beschaafde voordracht, iets van het geestdriftig voorwaarts-gaan, iets van het kracht dadig terzijde-schuiven van tegen stand, hetwelk de Bestuurderen der Jaarbeurzen ten onzent kenmerkt. Er is in het totaal een beweging, een spel van lijnen en vlakken in overhoeksche opstelling, welke wellicht ietwat onrustig aandoet, doch tevens de aandacht van den beschouwer prikkelt, Men zou kunnen zeggen: de energie werd hier gesymboliseerd door eene flitsende compositie, welke iets van een bliksemstraal in zich heeft, iets geladens. . . . Zeker: het geheel vertoont ondanks dit alles in uitvoering meer gevoelig heid, ja zelfs verfijning dan kracht; het is ook niet eenvoudig genoeg maar ondanks deze voor de hand liggende bedenkingen slaagde Hofman erin iets te maken dat uitermate beschaafd aandoet en waarin aan do kunstwaar de geenerlei offer werd gebracht. Een kundig teekenaar heeft hier Glas-in-loodvenster door Joep Nicolas met grooten ernst een poging gedaan het aanplakbiljet als zoodanig tot kunstwerk op te voeren. Hoewel het resultaat misschien wat te ingewikkeld van teekening is geworden en ook vool eer geschikt is om van nabij dan wol om op eenigen afstand bezien te worden en de aandacht op te eischon, zal, ook door de sobere en toch frissche kleurafstemming van zwart, rood en blauw op witten ondergrond Hofman's ontwerp het bij de ver spreiding beoogde doel zeker niet voorbijstreven. J f et is in hoofdzaak de zig-zag'sgewijze indeeling dor teekoning, welke opvalt, de Morcurius-gostalte is tegen over de zware, zwarte lijnen haast al te toer, maar voluit te prijzen valt het beginsel om de belettering in volkomen verband 011 eenheid te geven met liet geheel. Ook liet uiterst doolt i'ot 't'rud aanbrengen van kleur, zooals bij hot rood van het woord HOU.AM) (het eeiiige rood in dit biljet !) is oen der deugden van dit werkstuk, waarin het evenwicht, te genover de schuinget rokken dvvarsopstelling der leidende lijn-accenten, hersteld werd door drie. in de reehlerbovenpaiiij weergegeven, rookeiule schoorsteonen boven oen blok fabrieks gebouwen. Mij dunkt, dit affiche /al niet nalaten eene goede getuigenis af te leggen in 't buitenland van hetgeen do Nederlandsche reclamekunst ver mag. Dit te kunnen /.eggen is des te aangenamer omdat immers een zoo danig werkstuk als hot ware een visitekaartje kan heet en van ons vaderland in den vreemde.. . O. v. T. doeden innri/cn". ('il;/,, 'llut/n" Dit boek geeft, zooals voor-iu ver meld wordt, ..een keur uit de schetsen verschonen in l Let Vaderland en l )o Nieuwe Courant." liet y.ijn aardige krabbels, die, gewoonlijk critisehironisch. allerlei actualiteiten be handelen. Het is waai', voel van u ai gistel' actueel \vu,s, is vandaag ver geten, en de meeste onderwerpen. waar de geestige anonymus zijn ver nuft aan besteedt, vragen niet drin gend om oen herdruk in boekvorm.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl