Historisch Archief 1877-1940
No. 2753
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 MAART 1930
?WK
'.p l
~
B
ri
d
d<
v:
di
gi
la
kl
al
W'
zndsc
Schopenhauer's
Aphorismen van
Levenswijsheid
ENKELE lezers zullen zich misschien mijn
vroegere berijmiiigen van Schopenhauer's
gedachten herinneren: Lezen en Denken, Het Ge
laat, De Zelfmoord, De Stijl, De Vrouw en Do
Leeftijden. In het volgende nummer kom ik met
«en ijselijk lange nieuwe serie onder den
bovengenoemden titel, en wie, zooals ik, een koude
rilling langs den rug voelt gaan op het vernemen
<ler woorden wijsgeer," en wijsbegeerte", zal
verschrikt uitroepen: Is het al zoo ver met
Gharivarius gekomen? Dan wordt het toch lang
zamerhand tijd, enz." Bedaar. Schopenhauer is
geen wijsgeer, ten minste niet in de geschriften
die ik voor jullie bewerk. Daar is hij gezellig
babbelaar. Hij vertelt je, al keuvelend, uitsluitend
dingen, die je al wist dat is zeer verrassend, en
streelend, want dan denk je: dat heb ik toch altijd
maar treffend juist ingezien, al kon ik het zoo mooi
tiiet zeggen. Maar hij rangschikt zijn eenvoudige
stellingen zoo netjes, dat je er plezier in krijgt.
Hij geeft je geen nieuwe gedachten, maar ordent
je oude. Ten minste als je geen leeghoofd bent, en
dat ben je niet, anders zou je de Groene niet lezen.
Alles is doorspekt met de treffendste beeldspraak.
Wat vergelijkt hij ook weer met een boekenkast,
valsch gebit, slok wijn, masker, stelten, mimitjes,
domino, koraalbank, coulisse, telescoop en bor
duurwerk? Weet je 't nog?. Je leert van Schopen
hauer geregeld denken, wat je altijd te pas komt,
als je voor een geval komt te staan, waarbij je
geregeld denken m'jet; en dat gebeurt dikwijls
.genoeg niet dat je 't doet. maar dat je 't moet.
Niet alles neem ik voor mijn rekening, bijv. wat
je over vrouweneer opgodischt zult krijgen nou !
Maar ook als hij 't mis heeft, heeft hij 't amusant
mis.
Wat den voim aangaat, dit. Bij elk gedicht
hoort een bepaalde vorm. De zedelessen, waa"inee
ik mijn vaderland in de Ruizerijmen gezegend heb,
«noesten den ellenlangen, overtuigender! regel
hebben, Don Quichot de versmaat van Prikkebeen,
waarvan hij zelf wat weg heeft, en de Geschiedenis
des Vaderlands de statige alexandrijnen m ;t regel
matig afwisselend s'.aa-'d (bv. hi^-sü.^) en sl.-epend
(bv.peuter-leuter) rijm dat de meesten zoo vervelend
?vinden. Dat was de bed >eling. Niet dat het werk
vervelend zou zijn, maar dat de moesten het ver
velend zouden vinden, want zulke produkten zijn
gewoonlijk lang niet mis. Terzake,want ik word weer
pedant. Den vorm voor deze rijmen leerde ik van
Pope, die in zijn Essays dergelijke onderworpen
behandelt, bijv.
Know then thyself, presume not God to scan,
The proper study of mankind i.s man,
dat iedereen kent, of beweert to kennen.
Ulevelleiiversjes? Go^d, miar pakkond, geknipt voor de
.kalender. Ik heb me echtor een voet moor veroor
loofd. Zoo kort kan ik do dingen niot zoggon.
Het Engelsch, met zijn tallooze korte woorden en.
Htonosyllaberi, perst alles zoo gemikkelijk samen,
praktisch en leelijk. Sla Shakespeare maar op, bijv.
Take all my loves. my lovo, yoa, tako thrm all;
What hast thou then more thari thou hadst boforo?
No, love, my love, that thou may'st t rue lo ve oull;
All mine was thine bef ore thou hadst this more.
Dat gaat in het Hollandsen niet. Maar do stijl
is best. Bijv.
Ziehier de wet der letterkundige moraal:
Zeg ongewone dingen in gewone taal.
Dat kun je zoo in een lijstje zetten on ophangen,
kunstcriticus !
Wat den inhoud aangaat, dit. Schopenhauer on
ik behandelen hior oven jo hoele bestaan, in drie
gedeelten, Persoonlijkheid, Bezit en Reputatie,
voorafgegaan door een inleiding, die de verdoe! ing
der stof meldt en verklaart. Als titel noem ik
kortheidshalve: Do Trits, l, Ik ben, 2, Ik heb, 3,
Men zegt.
Onder l komt Vroolijkheid, Gezondheid, Bewo
ging, Zwartgalligheid, Schoonheid, Verveling,
Eenzaamheid, Gezelligheid, Vrije Tijd.
Onder 2 komen de Soorten van Goederen, Ver
kwisting, Oweeërs, Vruchtgebruik.
Onder 3: Men, Trots, Ijdelheid, Hang, Orden,
Burgerlijke Eer, Ambtseer, Vrouwelijke; Eer,
Riddereer, Duel, Schelden, Oorvijg, Hoorn, Daad,
Werk.
De quintessens van het geheele werk is
of nee, lees het zelf maar liever. Dus, tot do
volgende week, en wel moge 't je bekomen.
CHAR1VARIUS
MUZIEK
door Constant van Wessem
Dopper-feest: 2de concert
Muziek bij ,,Lucifer"
~\lt EN wil niet graag de feestvreugde
beder1»! ven en allerminst die van don heer
Doppor. die een door vrienden en bekenden ':f
gewaardeerd man rnoet wezen en dio door hou , rs
allen op gulle wijze is gefêtoerd. Maar: hood u er
voor uw vrienden, is al een oud gezegde en zij, ^
die het dezer dagen nogeens uitgebazuind heb
ben, dat Cornelis Dopper de wezenlijk nationale
componist is, bowijzen hem met deze overschat
ting waarlijk geen dienst. De meening, dat oen
nationale muziek gemaakt wordt door op acade
mische wijze nationale melodieën to bewerken,
is oon opvatting van een vorige generatie on dit
soort nationale muziok is voor onzo generatie
reeds verouderd. Onze mcening over het werk van
Dopper wordt er slechts te ongunstiger door
beïnvloed.
Wij hebben nu de Zuider/eo symphonie opnieuw
gehoord. Misschien zijn wij op het oogenblik minder
vol verwachting aangaande een herleving van oen
nationale muziok dan in die jaren, dat er harts
tochtelijker naar verlangd word. Misschien was
dit ook maar een droombeeld en kunnen wij geen
nationale muziek bezitten, omdat wij geen com
ponisten van een werkelijk nationaal bezielde
kracht bezitten bij gebrek aan een voedingsbodem
voor nationale-muziek. Want dat het academisch
bewerken van oudo boeren- en volksliedjes nog
geen nationale muziek maakt, leerde ons Julius
Röntgen al. In ieder geval ondergingen wij deze
Teekening door Wybo Meyer
Cornelis Dopper
muziok van Dopper, waarin zulk een not ,.a,lla
buria" voorkomt als in oon nol t o boeren-rornan,
kalmer dan voorheon on wij glimlachten oon beetje
melancholiek togon elkaar toon aan hot slot die
boruclito schettorige rnarsch intrad, die indertijd
tot zulke hartstochtelijke loonoolon had geleid. . . .
Het concert word begonnen mot do ('iaconna
gotica. Dat Doppor hot orkest on do instrumentalis
kont, dat is zeker: hot klinkt alles zeer goed, maar
hot is mij nooit mogoii gelukken in dit werk voel
moer dan oen studio in instrumentatie to
waardoeren en ook thans niot is mij dit gelukt, daarvoor
is do compositie als opziohzo.f staand stuk werk
te voel oen staalkaart gebleven, met hier on daar oon
enkele levendiger inval, dio hot op oen hoogor
plan brengt.
Een noviteit was oen klein werkje voor strijk
orkest on gemengd koor, Kyrio on Dona nobis
pacom. Hot is stommingsvol" geschreven, maar
moer kundig dan geïnspireerd, behalve do aanhef,
dio even iets doet verwachten.
Dat van alles oen uitstekende uitvoering word
gegeven, daarvoor stond ons Mengelberg's directie
borg, die mot dit tweede Doppereoiicert zijn eerste
concert sinds zijn terugkeer uit Amerika leiddo.
Woensdagavond ging in den Stadsschouwburg,
in hot kader van hot Dopper-feest, een voorstelling
van Vondel's Lucifer" niet de daarvoor gecom
poneerde muziek van Dopper.
Dopper hooft zijn tooïioelmuziok geschreven
zooals dat tegenwoordig gob"uikolijk is: voorspelen,
Teekening voor de Groene Amster
dammer" door B. van Vlijmen
P p 'fam^&A
^-/i^X K- df*T''? ^ /<ïrf
fSIlVH^ ^ p^r^
m^Am\^ ^ mi»' **
De eenige man, die, na zijn werk, den
rijweg voor zich alleen heeft
N.V. VAN DER HOOP'S
Meubelbewaring en Transport Mij.
Verhuizingen en Bewaarplaats
voor inboedels
AMSTERDAM AMSTELDIJK
Tel. 22195
(na 6 u. 50511)
tussohciispelen on niuziok, dio op bepaalde plaatsen
den tekst begeleidt, als een .soort achtergrond, die
de ontroering van hot gesproken woord zoekt to
begeleiden. /ooals ik zei, dit is niot nieuw on ook
jils muziek bij ecu tooiieelspe] brengt Dopper niets
nieuws in wat hij voor ,,Luoil'er"eomponoerde. Ik
heb mij overigens al vaker, bij andere u'elep-nhedon,
afgevraagd wolk nut- liet schrijven van mu/.iok
bij een tooneelspe.l. dat niet om muziok vraagt
men kan hiervan de Grioksohe spelen uitzonderen
uit hoofde v au hun snort - -- eigenlijk heeft .\\' a.nueer
het. geen buitengewoon geniale muziek is. die
speciaal de aandacht tot, zich trekt', van de soort
ji-ls M end el sso] n i's .Midzonicrnao.htd room"-mu
ziek -?ell hier is bovendien (ie goheclo poöiiseho
sfeer van muziek van elfen en geesten doordrenkt
dan heeft, zij allcoii zin op die plaatsen, waar het,
spel muziek rour.sY/j)";///. .Maar anders heeft' de
componist een zeer tweeslachtige taak, hij moet
dol l tekst ;Urt gesproken Woord vrijlaten en toVons
aan zijn muziok een mii/,ikaal-homogeen karakter
Verleeneii, terwijl bovendien bij oon stuk van
uitgesproken tooneel-di amatischo werking deze
werking niet opgehouden mag worden. Dopper
koos een zeer bescheiden dool, zijn muziek stoorde
hot stuk niet, maar gat' ook muzikaal niet, iets. dat
erg treffend was. Van ,.een echo van Vondel" in
muziok was geen sprake on dit lag blijkbaar zelfs
niet in do bedoeling. Ook word in do muziok niet
iets bereikt, dat samenging mot den aard van do
opvoering: het synthetische van Saalbom's weer
gave van hot drama was in de muziek /.elt's niet
aanwezig en Dopper had zich blijkbaar een geheel
andere Lucifer" gedacht dan do regisseur.
De uitvoering van de muziek door loden van liet
('oncort.'ïobouw-orkost was goed Verzorgd.
?muimuuluiiiniiiiiiMriiiiiiiunnii^
i J. B. BENNER 6 ZOON g
SPIANOHANDEL OKVK>'""" 'as' H
J. L£-LL^\J1. t.f\LVLSL-,Lj HutLiiNr.KANLlKKd ?
DEN HAAG 97 NOORDEINDE |
ptqngi J