Historisch Archief 1877-1940
No. 2753
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 MAART 1930
ANTHRACIET
TOEGEPASTE KUNST
Het reclame-werk van Moerkerk
Het is wel een zeer verblijdend teeken dat de
laatste jaren groote handelsondernemingen zich
doen bijstaan door reclamekunstenaars. Vaak wer
ken deze ha vast dienstverband en hun taak is
alsdan velerlei artikelen op oorspronkelijke en in
het oog vallende wijze aan te kondigen door het
teekenen en schrijven van annonces, het ulustreeren
van prijscouranten of het ontwerpen van reclame
platen, waarbij dus tekst en teekening in n hand
blijven, hetgeen aan het eindresultaat ten goede
komt. Wat de nog jonge kunstenaar Moerkerk
voor de N.V. Handelsmaatschappij R. S. Stokvis
& Zonen heeft gemaakt (ik laat de min of meerdere
slagvaardigheid der door hem vaak geestig ge
schreven reclame-teksten hier onbesproken) treft
steeds door duidelijkheid en eenvoud, vooral
ook door eene opmerkelijke beschaving in de voor
dracht. Hij zoekt het niet in buitennissigheden,
hij doet zijn eigen inzichten nimmer geweld aan,
hij geeft zich zooals hij is waardoor allereerst zijn
werk het stempel draagt van eerlijkheid.j _ ^
* *
Hij slaagt er menigmaal in vondsten te doen,
die treffen door het gekozen beeld en welke zoo
eenvoudig zijn als het ei van Columbus maar waar
aan een ander als hij niet licht had gedacht: voor
eene aankondiging van wit en bont poetskatoen
kiest hij eene witte en eene bonte koe; voor het
omslag van een prijscourant van een bepaald
merk haarden gebruikt hij het wintersche tafereel
van gezelligheid bij het haardvuur: men ziet
een pijp, een hand met een boek en twee beenen
die uit een easy-chair steken, waarvan de voeten
in knalroode pantoffels gestoken zijn ! De kop
van den lezer, dien elk ander dan Moerkerk erbij
geteekend zou hebben, werd hier weggelaten en
het is juist hierdoor dat het aardige prentje, afge
drukt ui zwart, grijs en vermiljoen, den beschou
wer bijblijft.. ..
Suggestief werkt ook het omslag voor de
Inventagashaarden waarop in diagonaal doorgaande
teekening in vlammen dansende vuurduivels zijn
weergegeven, zwart met roode oogen. Den laatsten
BOOTMOTOREN
P A R S O N S
FAY & BOWEN
Prijsc. Gratis en Franco opaanvr.
BINGHAM & LUGT
Pand NIEUWEHAÏEN 136 hoek Koestraat 1 - ROTTERDAM.
tijd heeft hij zich eene bijzondere manier van
teekenen eigen gemaakt waarbij een gepointilleerd
karakter wordt toegepast hetgeen met het oog op
het mechanisch clicheeren voor dagblad-adver
tenties door het afdrukken op grof krantenpapier,
het voordeel heeft van duidelijkheid, omdat fijnere
lijnen steeds vervloeien, waardoor een onklare
indruk het gevolg is.
Het is dezelfde werktrant, welke door Moerkerk
gevolgd is in omslagen voor de afdeeling ,,Stoom"
en Sanitary Appliances" voor scheepsgebruik.
Vooral in eerstgenoemd ontwerp is een element
van oorspronkelijkheid duidelijk merkbaar. Tegen
een achtergrond van fabrieks-gebouwen met twee
rockende schoorsteenen is een drietal koperen
fluiten gezet, waaruit drie scherp omlijnde stralen
stoom ontsnappen. Men voelt het: ook hier is d.e
synthese geraakt, waarbij de intelligentie van don
kunstenaar behulpzaam was juist dio onderdeden,
die vormen saam te voegen, benoodigd om het
beeld te geven van dat waar het om ging: stoom!
De teekening van Sanitary Appliances" is
minder direct en zij heeft het nadeel evengoed te
kunnen dienen als reclame voor de een of andere
stoom vaartmaatschappij. Toch is er ook hier veel
te prijzen al ware het alleen maar de aangename
verdeeling der letters en de buitengemeen frissche
en levendige kleur (in zwart, rood, blauw en groen
op wit papier).
Een zijner laatste teekeningen gaat een moderner
kant op want hij nam daarbij zijn toevlucht tot
de foto-montage. Voor de door de Handelsmaat
schappij Stokvis in den handel gebrachte radio
toestellen enz. gaf hij, wat hij noemt: de
luisterende handen." Men ziet daarop, schematisch
aangegeven, de helft van drie koppen, van een
man, eene vrouw en een kind en zij hebben de
hand tegen de oorschelp gelegd, al luisterend.
Deze handen nu, zijn in fotografische reproductie
gegeven, al het andere is geteekend. Het bijzondere
ligt ook in de fijne kleur van het biljet: zwart,
grijs, blauw, geel, oranje en roodbruin op witten
grond. Het wit is mede benut voor het aangeven
der lijnen. Eene zware, zwarte contour om
hoofden en handen is behulpzaam om den blik
van den beschouwer te vestigen op dat waar het
om gaat: het luisteren !
De kleuren hebben een vervloeiend karakter,
de belettering is daarentegen sterk en strak
ingeteekend en zij heeft door het omzetten aan beide
zijkanten niets aan duidelijkheid ingeboet.
Voor mij is dit laatste werkstuk een bewijs, dat
Moerkerk, goede Imiteiilandsche voorbeelden vol
gend en niettemin zichzelf zijnde, bezig is zich te
ontwikkelen tot een bijzonder talent, waarvan nog
veel goeds te verwachten is. Als men dit door de
Firma Enschedéte Haarlem in ol't'set-druk
keurig uitgevoerd biljet toetst aan liet
overwelITOKVlI&ZONiN
digende aantal leelijke en karakterlooze dingen.
dat dagelijks de wereld ingaat dan strekt het niet
alleen den teekenaar tot eer die naar oorspronkelijk
heid en moderniteit streefde, maar ook de op
drachtgevers die tot__het verschijnen hebben mede
gewerkt ! " O. v. T,
Nieuwe Uitgaven
Franz ^V er j cl. De geschiedenis van een schuld
uit de jeugd, l'irl. door J', van
Xchiljf/aarde. Utrecht li)2(J. J'Jrven J. Mijlcveld.
Een uiterst belangwekkend boek. Belangwek
kend zoowel om het verhaal zelf als om de manier
waarop het geschreven werd. Vorm en inhoud zijn
hier tot een merkwaardig geheel geworden, zoodat
een kunstwerk ontstond van een hoog gehalte.
De opzet van het verhaal treft door originaliteit.
De Oostenrij ksche rechter van instructie Dr.
Ernst Sebastiaii, krijgt een persoon voor zich,
verdacht van moord op een prostituee, en meent
in dezen man een vroegcren schoolkameraad te
.den. Aa het voorloopig verhoor neemt hij deel
,ian een reünie met /.ijn klassegenooten van het
gymnasium; de verdachte, althans zoo meent Dr.
Sebastian, had daar ook bij hooren te zijn. De
bijeenkomst verlevendigt in den rechter alles wat
vroeger op het gymnasium is gebeurd, en
dienzelfden nacht schrijft hij, door een plotselinge
ingeving gedreven, een uiterst merkwaardige
biecht op. De naamgenoot van den verdachte;, ten
onrechte door Dr. Sebasuan met dezen geïdentifi
ceerd, heeft in zijn jongensjaren een groote rol
in zijn leven gespeeld. Adler zoo heeten de
verdachte en de schoolkameraad was in veel op
zichten zijn meerdere, en Sebastian, gedreven
door ijdelheid, heeft door tal van machinaties den
ondergang van zijn kameraad bewerkt. Dat is de
schuld uit de jeugd," en deze schuld komt nu met
een dreigend verwijt tot hem terug, overweldigt
hem, zet in de bepaling der waarde van wat hij
maatschappelijk is, alles op losse schroeven, brengt
hem tot een hopeloos berouw. Het besef van zijn
erbarmelijke kleinheid obsedeert hem zoo, dat hij,
als Adler weer voor hem wordt gebracht, al zijn
maatschappelijke waardigheid van zich voelt af
glijden en den man den vreemde, die niets van
zijn handelwijze begrijpt om vergiffenis smeekt.
Dit is de kern van den roman: de terugkeer van
den maatschappelijk-opgeklommene tot zichzelf.
De herkenning. Het inzicht in de waarde van eigen
persoonlijkheid. En dat proces is in dezen roman
uitgebeeld met een zeldzaam meesterschap.
HERMAN MIDDENDORP.