Historisch Archief 1877-1940
H. C. Jonas
Hollandschc Kunstcnaarskring.
Amsterdam, Steilel. Museum. I
De tentoonstelling van den
Hollandschen Kunstenaarskring was vroe
ger zonder twijfel een revolutionnaire
tentoonstelling, zij is thans een ten
toonstelling van schilders, die, op
een uitzondering hier en daar, bekende
schilders van ge vestigden naam werden
Eva
Dat gebeurt altijd bij talenten, en er
is dus hierin niets waarover wij ons
zouden verwonderen; het tegenover
gestelde ware meer verbazend. Maar
al is dat alles zóó, toch zijn wij zoolang
gewend geweest aan dat revolution
naire, dat wij ons even op dien rustigcn
staat moeten instellen. Et- zijn bij de
tentoonsteJlers, dat is de traditie van
SCHILDERS EN I
Stedelijk Museum, Holle
Schilderkunstkroniek
hier
als
lenig
zeksr
A. C. Willink
zelf in 't
fichu om
is zonder
Wim Schumacher
Naakt
den Kunstenaarskring,
enkelen nieuweren en en
kele, die er vroeger niet
waren, zonder dat zij
daarom tot de Jongsten
behoorcn. L>e ..nieuwe
zakelijkheid" is er te
vinden, maar er is ook
een schilder te vinden
van meer talent dan.; die
der nieuwe zakenlieden.
Toch is de schilder, die
het meest aandoet
een behendig en
schilder en een die
is van zijn voorne
men, opnieuw Jan Sluy
ters, de Brabander, die
de, Amsterdamsche schil
der werd in een te be
palen periode ! Ook hij
is tot redelijker rust
gekeerd, en tot stiller
hanteering van den vorm,
ten minste op deze ten
toonstelling. Het por
tret van zijn Moeder,
zittende in een fauteuil,
zwart gekleed met een
den hals, ten voeten uit
twijfel het meest respectueuse en
eenvoudige werk van den virtuozen
schilder, wiens virtuositeit hem niet
altijd naar het diepste voerde. Het
werk is in een kalme, donkere toch
levende kleur geschilderd, die zonder
ook maar n fel contrast toch overal
bewogen is, en gewis. Twee stillevens,
met verschillenden achtergrond (bij
het eeno is de achtergrond levendig
versierd !) zijn van ietwat virtuozer
geaardheid. Het beste is het stilleven
mot den phaisant; hot meer ongewone
voor Sluyters is dat met den cactus.
Toch is hier en daar in beide stillevens
niet de rust van het portret van de
Moeder; er zijn onrustiger gedeelten,
die nooit tot de felheid van vroegere
werken kwamen, maar zij zijn er toch
en sourdine. Twee goede portretten
zijn dan die van den Neger en van de
Negerin. De Neger is breed-uit gegeven
zonder zwaarte in de kleur; de Negerin
een naakt, wè\</emodelleerd, heeft een
bekoring naast het modélé, door de
oogeii, die onder een rooden hoed
zijn te zien. Vooral in den rooden en
door den rooden hoed is er die
piikkeling van kleur, die voor Tan Sluyters
zóó lang kenmerkend was en die de
schrilheid van het moderne op schil
dersmanier vertolkte (in hot groen
van den Cactus is daarvan eveneens
iets). Het landschap uit Zwitserland,
een meer, een uitzicht van uit een
kamer, vind ik het minst geslaagd.
Er zijn door Franschon werken ge
maakt, ongeveer op dezelfde manier
gezien, die van veel zekerder verfij
ning 't onmiskenbaar bewijs zijn.
Maar als geheel herhaal ik is Sluyters'
inzending toch de meest de aandacht
trekkende groep.
Jan run ficririjnen zond naast
andere werken, twee stillevens (in
blauwen) die ver mijn voorkeur
hebben boven zijn ander werk; het
eene is het stilleven niet de
oranjebloem, het tweede is een
visschestilleveii met een groene en bruine pot.
Het stilleven met de bloemen, waar
onder de oranje gekleurde (die het
Zelfpotret
geheel, tegenover
hetalgerneerie blauw, een
bij-blijvenden rijkdom geeft) is
het bewijs, het bewijs op
nieuw, wat er eigenlijk aan
schilderkunst zit in dozen
niet zeer regelmatiger! wer
ker. Dat is meer, lijkt mij
toe, dan hij voor zichzelf
verantwoordt. Van
Herwijiien heeft in zijn schilder
kunst haast een gevoel vooriuimto (dat
is ook indezi! stillevens) dikwijls een
kracht van kleur, die steeds een per
soonlijke intonatie heef t; hij is met an
dere woorden een schilder met een
pei'Hildo
S. L. Schwarz
soonlijkheid, zooals er op dit
oogenblik niet zóó veel in Holland zijn.
Dat is door niemand te. vergeten.
Het stilleven niet de visscheii en met
de twee potten, do bruine ei) du groene.