De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 15 maart pagina 11

15 maart 1930 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

EEL 'ndsche Kunstenaars kring door A. Plasschaert Jan v. Herwijnen heeft niet dat wezentlijk flonkeren van het bloemestilleven (een zeer volle dig werk voor Van Herwijnen !) maar ook hier is een forsch en begaafd schil der aan den gang, wiens kleur een eigen klank en Blinde vind deze beide eigenschap pen minder zuiver vertegenwoordigd in de andere werken, Het meest rustige van die andere is nog het land schap, het dorpsgezicht liever, met de hooischelven, dio een verrassende Man en paard verdeeling geven. Zwak is, in verge lijking, en troebel van klank, het stilleven met de sinaaspappeleninden schotel, a-jour gebakken. Maar al is deze inzending (dat was van te voren ai te vreezen) ongelijk zij is toch een der meest schilderlijke van de ver zameling, nu in den Hollandschen Kunste naarskring ; de kleur toch is van belangrijker geaardheid dan bij de meesten. Isaac Israëls, Artl, Amsterdam (slot) In de kleine inleiding tot deze tentoonstelling, die ge een vorige week in den Amsterdammei vondt, vindt go niets dan een kort-gehouden kara.kteriseering van Israëls' werk. Ik wees erop, dat het feitelijk van de kleur Jan ging naar de lichttr ling; van de kleur als vlek, naar het licht, dat, ge kleurd, de ruimte vult; voor den schilder do ruimte is, en waarin de figuren, zelf bevingen van zulk licht, loopen of zitten of staan. Er is bij Isaac Israëls al jaren de noodzakelijkheid het> licht getrouw to geven, niet als een stemming dus, ?zooals de Hagenaars dat d.eden, maar als een zich schakeerend natuurver schijnsel. Maai1, en dat is een ver schil van dezen luminist met de pointillisten, die tot het uiterste; zouden gaan in die getrouwheid, dat hij het onver deelde" licht natuurlijk houdt en dat is weer een andere; quaestie dat hij steeds van een subtiele be schaafdheid de bewijzen gaf. Van de twee besproken soorten van werken (de kleur; het licht) zijn op Arti voorbeelden, evenals er van vroeg werk (dat met de Agent) een voor beeld is. Als van de eerste soort zijn zonder twijfel de dansende meiden te noemen, maar ook het curieuse werk zwarten en gelen, dat No. 21 moet zijn. Daarbij behooren nog om de ijle grijzen het Hyde-park, de Revuegirl, twee naakten (44 en 55), de zit tende neger, de man met de papegaaien (eclatant), het portret vanFie Carelsen, de Rookster (89) de vrouw met do oranje muts tegen 't groen, de Javaansche prins in 't blauw, en andere por tretten. Maar de werken, waar de kleuren, als trillingen, do ruimte zijn en die ruimge overal doen leven, zijn dio schilderijen (niet allén, maar toch het meest typisch) die Isaac Israëls in Indi maakteGe ziet hier op de tentoonstelling (wie wist dat niet?) dat Isaac Israëls in zijn soort een onovertroffen schilder van naakt is in Holland (wie maakt discreter zulk schoon); dat geen als hij het gevoel heeft voor de kleedren der dames en voor de dames in dio kleeren; dat weinigen een klaar grijs zoo kon den schakeeren als hij (het parelt); dat hij de vroeger gezochte beweging der lichamen verving, door do algemeener beweging van het licht en in het licht, maar ge kunt hier ook zien. hoe zuiver hij dieren kan noteeren (/.ie de dame niet den barzoi). Isaae Israëls is een lenig schilder, snel be wogen, snel vaardig, zuiver en zeldzaam beschaafd. Ehe Berg I>r. Kulb, in liet Stedelijk Museum te Amsterdam Welke zijn de voorstellingen op deze teekeningen, die door hun diepo zwarten en door hun geschrapte grijzen bedriogelijk gelijken op tenkeningun. op steen, op lithos ! Laat ik u eerst zeggen, dat ik liet werk Portret van zijn moeder verdienstelijk vind, want het zijn phantaisieën en ge twijfelt niet aan hun leven, niet aan hun wezentlijkheid. Het zijn natuursteinmingen, en innerlijke stemmingen door de natuur on haar verschijnselen weeigegeven, maar gehanteerd door den geest, en om de uitdrukking vervormd of ongewoon gegroepeerd. Naakt

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl