Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 MAART 1930
No. 2754
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Bij bet jubileum van Cor Kuys
NAAR een etymologisch verband van de twee
woorden ,,humor" en ,,humeur" behoef t men
niet meer te zoeken, als men Cor Ruys ziet
spelen. Want hij speelt de humor van het humeur.
En of dat nu de landerigste lamlendigheid van
den verongelijkte of de koddigste kuitenflikker van
een uit den band gesprongen echtgenoot is, Cor
Ruys speelt het ten voeten uit. Met deze beperking,
dat het zonderling panopticum der humeurigen,
dat hij zoo langzamerhand in ontelbare kluchten
en kluchtjes verzameld heeft, bijna steevast uit
heeren en heersgelijken van boven de vijftig
bestaat. Cor Ruys in een jonge" rol behoort tot
de uitzonderingen de nietsnut uit Grand Hotel"
was er onlangs zooeen en als een meester in de
geheimen der seniliteit heeft hij bijna steeds
boven zijn jaren gespeeld: hij heeft den ouderdom
en zijn gebreken geïllustreerd tot het lecord van
Methusalem toe. Vandaar wellicht, dat een zilveren
jubileum bij dezen nauwelijks veertigjarige weinig
meer verwondert dan de helft ervan bij een van
onze groote Réjanes."
Zijn talent heeft stukken en stukjes gered, die
reeds ten doode opgeschreven waren. Daar komt
bij dat hij een geboren vijand moet zijn van
alle blijspelschrijvers, want ik geloof niet, dat hij
n rol ooit gespeeld heeft, zooals die geschreven
was. Zoo men hem in deze dagen wil eeren, dan
vergete men vooral zijn auteurstalenten niet. Als
geboren improvisator heeft hij niet alleen al zijn
rollen naar eigen inval overgeschreven en aan de
persoonlijke intonaties van zijn ook in de erger
lijkste vermommingen ter stond herkenbare stem ge
adapteerd. Maar ook wat op de première nog tame
lijk aaneengeschakeld van den souffleur af kwam,
was bij de 25ste voorstelling, dank zij het
grandiooze contact, dat hij meer dan eenige andere acteur
met zijn publiek heeft, al onherkenbaar vervormd,
en menigmaal was de pret dan een kwartier later
uit dan eerst, tenzij hij, en vaak terecht, op het
terzake dienende deel besnoeid had.
^ Het merkwaardige is, dat ook de kwaadaardig
ste uitwassen van zijn kluchtspel nooit den toets
der menschelijkheid verloren. Een dwaas van hem
was nooit zoo dwaas of men had er in zijn hart
een zwak plekje voor over, of men dat nu medelij
den of iets anders noemen wil. Het was tenslotte
altijd, bewust of onbewust, comédie do moeurs"
wat hij gaf, en het Zijn er zoo?" kon niet zou
caricaturaal zijn of het veranderde vóór het gordijn
viel in het Zoo zijn er." Om u heen zijn ze met
den vinger aan te wijzen, zij die deze tics hebben,
deze mallotige stembuiginkjes, deze uitroepen en
schimpscheutjes, waarmee zij onze taal verrijkten
en onze naenschenkennis. Het wemelt in zijn réper
toire dooreen: kapitalisten, Joden, linksche
Schwerenöter," mesquine kleinburgers en
falderalderierende oude saters. Soms slechts uiterlijk onder
scheiden door een typeerend détail: de grootte
van de sigaar, het hanteeren van het oogglas, de
snit van een vest of de kleur van een paar slob
kousen. Maar steeds: hoe welgekozen, hoe zorg
vuldig doorwerkt en hoe natuurlijk uit de kern
van hun rol ontstaan, zoodat men bij Cor Rviys maar
zelden de opvatting van zijn rol niet deelt. Hij mag
dan, zoo midden in het seizoen van zijn amuse
mentsbranche, wel eens een weinig clichéworden,
een weinig te veel Cor Ruys, hoe schitterend re
vancheert hij zich als men het 't minste verwacht
en hoe laaft men zich soms aan de kleine weelden
van zijn spel: de onschuldige verschrikkelijkheid
van een vloekje, de^bijna tastbare plastiek van
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
enf demonstraties
C&PI
115 KALVERSTRAAT
I Amsterdam C.
Bq CAPI vakkundige raad «n voorlichting.
f^HAKCi.
HE.ILIGEWEG 11-17«AMSTERDAM
emden naar maat
4Cor Ruys inf)3De Vader-Vrij gezel'
een te pas en te" onpas gebezigd flubberwoordje
of oen met- een geestig hebbelijkheidjo onder
onze oogeii gebracht ..martyre de l'obèso". Hoe
zijn ( voor den duur van een reeks voorstellingen)
zijn gevleugelde woorden van mond tot mond
gegaan, zijn neologismen en zijn onverwachtste
ontdekkingen op het gebied der populaire
philologie, in hoeveel toonaarden heeft hij niet het
Ajakkes" vereeuwigd, het vet en précieus
geztgde woordje vies" of ook maar een
doodsimpel Nee". Hoe hebben vooral ook zwakkere
broeders getracht hem te imiteeren, h'j die niet
te imiteeren is, ofschoon hij elkeen imitecit.
Als alle komieken, die niet blind zijn voor do
grenzen.van hun kunst, heeft Cor Ruys ook zijn
hoogere" aspiraties bizonder gecultiveerd en er
gaat geen jaar voorbij, dat hij niet een of meer
stukken geeft, die boven het boulevard-genre
uitgaan, of dat willen. Do eerlijkheid gebiedt te
erkennen, dat hij daar lang niet altijd gelukkig in is,
wat hij alweer niet zijn beste confraters gemeen
heeft. Door een zeker psychologisch contrast is
de toeschouwer maar al te vaak geneigd, zich mof.
een weemoedig welbehagen over te geven aan een
plotselinge verstilling in de kort te voren nog zoo on
weerstaanbaar komische rol, aan do opkomende te
leurstelling in een type, dat z< >o juist nog het t c >oneel
met zijn lachwekkende uitbundigheid gevuld had.
In het directe tegenwicht van het komische: het
sentimcnteele. heeft Cor Ruys -- en met hom zijn
leermeester Nap de la Mar en met beiden hun bei
der leermeester, dien zij echter zoo vaak overtroffen.
Max Pallenberg al vél ondergebracht, dat
men niet zoo voetstoots accepteert. Waartegenover
staat, dat Cor Ruys ook menigmaal ernstige rollen
gespeeld heeft, met de hem eigen kalme, nasale
spreekwijze en een zekere zeere gevoeligheid in
zijn bedachtzame bewogingen, rollen die zeer zeker
de diepte en de schakeeringen van het werkelijk
tragische hadden, Zijn AbbéConstantin" ver
toont nog altijd genoeg verschil met don Patei
Hyacinth uit Molnar's Zwaan" en. van
reeenteren datum, zijn anders rijkelijk seiitimenteele
Monsieur Bretonneau met Monsieur Topaze of don
fijnen vader uit Young Woodlcy": ras/.uiverc
rollen, die een tegenwicht vormen voor de
honderden-een typeeringen a la Sally Wegloop. Morit/.
Marx en Abraham Potasch.
Voor zijn jubileumstuk heeft Cor Ruys een der
gelijk tragi-komisch stuk gekozen, dat fortissimo
begint en pianissimo eindigt, en hem zoodoende
gelegenheid geeft om do gansche scala van. zijn
talent te doen schitteren. In Carpenter's
VaderVrijgezel" een opmerkelijk oorspronkelijk en
in zijn karakters sterk geteekend blijspel, dat
thans in den Princesse Schouwburg te Den Haag
gaat en de komende week in Amsterdam te zien
zal zijn, heeft hij juist deze voor hem zoo hache
lijke overgangen meesterlijk uitgespeeld, zonder
zelf tot tranens toe bewogen te Slieglitzon."
Het is mede dank zij oen verrassend goode bo/.et
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
ting een waardig jubileumstuk, dat zeker wol
geschikt is, om de vei-i-ischte atmosfeer <-er
huldiging teweeg te brengen. Maar ook hot motto
..Vator worden isl nicht seliwor," etc. is
hier wél toepasselijk, in liet, bi/.onder ook als men
er ..Komiker" voor in do plaats leest ....
. .KsjoiKten". door Herman Itocl \ i n U. Vc
rcciii^d Toonocl
..llrt Kiiinccl s'i'i t «loor liet oo>ïviin ccn
IVaald". door Fr. Langer. Oost-
\eilerInndNcli Tnoneel
De treffende overeenkomst in sociale safyre,
bij allo verschil in uitvoering, geeft, aanleiding
om doze beide premières van de weck met (-enige
woorden samen te vatten. Dat oen
vergelijkingbelaas niet gunstig voor het nationale product
uitvalt is een andere zaak. De heer Roelviuk is
een der weinige Nederlandscho schrijvers, die een
gecstigen en speelbaren dialoog weten te schrijven.
Daaraan heeft het dan ook dit keer niet ontbroken
en oen sierlijke opvoering, waarbij Laseur, Frits
van Dijk en in pantomime ook Minny ten Hove
uitblonken, hooft dan ook wol voor een betrekke
lijk succes gezorgd. Maar do zonderlinge kronkels.
die hier door alle karakters, waai van er geen tot
leven kwam. heenloopen, en vooral de compilatie
van allo maatschappelijke buiteimissighedori. waar
aan men hier voor den oorlog pleegde, ..te doen"
on wellicht in sommige streken van het (Jooi,
waar de uiterlijk waarneembare artisticiteit een
levenshouding is. nog ..doet", maken diepere
appreciatie onmogelijk. Alle -ismen zijn hier met
flair over de dramatis personae uitgestrooid:
vandaar dat het stuk met oen hautain en niet
ernstig air, bovendien slordig in zijn consequenties.
weinig workelijks te zoggen hoeft i-n zonder twijfel
tot, de /.wakkere productie van den schrijver van
..Kronieken" gerekend moet worden.
N'iet aldus de Tsjechische schrijver Krantisok
Langer, die niet een nieuw stuk oen halfgeslaagde
.,Peripherie" schitterend overtroffen hoeft. Langer
hooft, de wereld van onder op gezien en. minder
artificieel en daardoor minder zwaar-opzef(olijk
dan Kaiscr, die voor zijn sociale sutyre naar het
kolportage-stuk teruggreep, een gaal' on licht
blijspel geschreven, dat, het vinnigsto sifyre
ontmantelt op een kastenstelsel, dat in alle graden
en nuancen onze sociale ordening -\an armoede tot
rijkdom nu eenmaal belieerscht. Aan Langer is
bet gelukt met schijnbaar conventionoele motieven
juist dien kwartslag anders do wereld te zien,
waardoor de gevoeligheden in zijn stuk voortdurend
aangeraakt worden als een bloot liggende zenuw.
en waardooi-elk onaanzienlijk woord in don dialoog
volkomen ,,du t heat re" is. Als Anna Sablairolles,
die hier onder de kundige regie van van Dalsiim
den garischon cathochismus der opportuniteit,
waarover do ,,verstandige armen" beschikken,
voortreffelijk uitspeelt, aan het slot de woorden
zegt: ,,\ ader, dat is voor ons oen onbekend woord,"
dan eerst wordt bij een terugblik duidelijk, hoe
zeer dit blijspel hot" blijspel aller vadorloozen is.
Aan do proeve eener nieuwe zielsheschri.jving,
waaraan dit bij uitstek moderne stuk de spelers
onderwerpt, hebben de moesten voortreffelijk
voldaan: een bewijs te moor. dat in den. Oost (dijken
hoek, ondanks allo tegenslagen, toch mot do
grootste overgave on vurig idealisme gespeeld
wordt. Als zoodanig vooral Willy Haak, ,lo
Sternhoim in een van zijn scherpgozieno
straattypen, en ook onze exceiitric-spelor, Dick van
Veen, wiens uit de banden der traditie Bevrijde
Don Quiehot" nog wol geen pagina schrift s zal
beslaan, maar wiens plastiek hier zoo voortreffe
lijk voor hem sprak, dat men hem al dadelijk na
zijn eerste scène met een klaterend applaus
bo1 londc.
Nederlandsche Munt
Hofland'i beau 10 ccati rigaac