Historisch Archief 1877-1940
No. 2754
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 MAART 1930
?? ?? s-, i
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
J. C. MOL
WAARACHTIG wanneer ik
per grap betaald werd, zou ik
de cineasten in eere houden. Zij verte
genwoordigen een uiterst kleine min
derheid en er behoort niet veel doods
verachting toe, hen te attaqueeren.
Bovendien zijn zij dermate belachelijk
dat uit n enkel exemplaar een ge
middeld weekloon valt te halen.
Maar ik moet bekennen, dat ik met
den cineast J. C. Mol geen raad zou
weten. Hij mist ten eenenmale die
gerenommeerde ijdelheid en
blaaskakerij, welke den subliemen eenvoud
van het overige menschdom zoo
voordeelig doen uitkomen.
Wanneer ge hem bezoekt in zijn
ateliers aan het Haarlemsche Spaarne,
wordt ge ontvangen door een lange me
neer in een witte doktersjas. En als
hij u in goed Noord-Hollandsch met
enkele eenvoudig? woorden welkom
heet, laat gij vanzelf alle gedachten
aan rythmisch en visueel dynamis
me varen. Een behoorlijk ingericht
modern kantoor herinnert u eraan,
dat gij een filmfabriek bezoekt
tout court. Een fabriek van bedrukt
celluloid, zoo ge wilt, gelijk er fabrie
ken van bedrukte katoentjes en an
dere stoffen zijn. Er valt dan ook,
helaas, niets te gewagen van pikante
ontmoetingen met bekoorlijke film
stars en enorme acteurs men be
reikt de ateliers zonder belangwekken
der verschijning tegen te komen, dan
een enkele eveneens wit-gejaste
assistent.
En zoo zit ik dan in de werkplaats
tegenover den heer Mol en ik
moet bekennen, dat ik liever tien
celebriteiten interview, dan dezen
bescheiden cineast. Of moet ik
terwille van den eenvoud zeggen: film
regisseur? Want, gelijk bekend, re
gisseert de heer Mol met veel talent
microben en kristallen, zooals Ivens
«BNERAAL AGENTEN VOOR
heipalen en baggermolens,,regisseert".
Daar zitten wij dan, temidden van
camera's, dynamo's, motoren,
Haldorson-lampen en planten en de
heele verschijning van Mol drukt in
beleefde termen de vraag uit: ,,Tja
wat wilt u eigenlijk?"
Wat ik eigenlijk wil? Wel, eens
kennismaken met de zeer aparte
figuur uit onze Nederlandsche film
wereld, die Mol is. Met den man,
die ombekommerd het geheimzinnig
grensgebied tusschen kunst en weten
schap exploreert - die het begrip
artisticiteit, schuw uit den weg gaat,
maar wiens ..Kristallen" film het
succes vormde der Parijsche avant
garde programma's - die zegt, niet
kunsl niets te maken te hebben.
maar die in enkele bloemenfilms won
deren van schoonheid wrochtte.
Dit alles overweeg ik, alsmede de
moeilijkheid, om iemand deze dingen op
delicate wijze in z'n gezicht te zeggen
. . . .als ik plotseling word opgeschrikt
doov het snorren van een
Haldorsonlamp en het halfduister van het
laboratorium door een feilen lichtschijn
gedurende enkele seconden wordt
verdreven. Tegelijk ratelt het appa
raat aan een der camera's verbonden
... .en stilte en schemer hernemen
hun rechten.
Is u geschrokken?" vraagt de
heer Mol lachend. ,,Ja, ik had u
behooren te waarschuwen de came
ra's, die u hier ziet opgesteld nemen
op geregelde'tijden op hun
eigen'houtje opnamen. Deze hier, die u zoo pas
aan"het schrikken maakte registreert
den groei van een paar hyacinthen,
zooals u ziet. Zij is door een draad'met
dat was een aardig werk, waarin ik
veel pleizier had. Eigenlijk heb ik het
gemaakt, als een soort ontspannings
film, om de dikwijls wat zware kost
van mijn kristallen- en
microcinematografische films door wat lichtere en
amusantere af te wisselen. Ten slotto
vormt zij ook alweer een onderdeel
van een grooten cyclus als zoovele
andere projecten een werk van jaren
en waarvan het zeer de vraag is,
of ik ei hot eind van zal beleven.
Waarom? Wel de kosten ! Het zijn
allemaal liefhebbci ijen. die erg in de
papieren loopeti. Zoo ben ik al een
paar jaar bezig aan de ..wonderen
van een waterdroppel" en ligt er
een geheel gereed plan klaar, in
.samenwerking met uw medewerker
Dr. J. P. Thijsso geconcipieerd, voor
het zoctwater-leven." Verder staat
de Plantenbeweging" gelijk u ziet
op stapel en zou ik dolgraag de mieren
eens voor de lens nemen. . . . maar,
zooals ik zei, wie zal dat beleven
on betalen. . . . "
,,Maar neem me niet kwalijk....
,,ik zoek verbaasd naar mijn woorden"
.... is er.... hm.... dan geen enkele
instantie, die 'dezen arbeid steunt?
Ik dacht toch, dat werk van een der
gelijke onaangevochten wetenschap
pelijke beteekenis zeker op officieele
belangstelling aanspraak mocht ma
ken l"
f"]*,,Doet het ook" zegt de heer Mol,
,,maar voorloopig is die belangstelling
vrijwel platonisch. Wij zijn bij ons
nu eenmaal niet erg voorlijk met^die
dingen. In Duitschland stimuleert
men de toepassing va,n onderwijsfilms
door een belangrijke reductie in de
Lampen- installatie
AM ATEU K-K IMO-tlITK l'STIIV 0
FOTO-SCHAAP & Co
SPUI 8 AMSTERDAM
die klok verbonden en maakt per uur
n opname, dat wil zeggen 6 nieter
film per maand ! Zij is mijn luiste
assistente. Die daar werkt ijveriger
aan het opnemen van narcissen en
maakt een beeld om de vijf minuten.
Zoo hoop ik een groote aaneengesloten
film tot stand te brengen over
plantenbeweging."
Dat zal een poosje duren "waag
ik op te merken.
..Tien jaar ongeveer", zegt de heer
Mol glimlachend. ,.Maar ja ?? u weet,
de film springt nu eenmaal raar met
ons begrip ,,tijd" om...."
Inderdaad ik
herinuer mij, in dit verband
zeer duidelijk Mol's inte
ressante werk: De tijd in
de film" een voortreffe
lijke documentatie van
de wonderen, die de ver
traagde en versnelde film
aan ons heeft geopen
baard. Ken zinspeling ia
die richting doet Mol op
merken: ,,U hebt gelijk
vermakelijkheidsbelasting. Hier telt
een stad als Amsterdam
tornauwenood enkele schoolbioscoopen.
Toch heb ik wel een paar interes
sante films in samenwerking met de
officieele wetenschap gemaakt. Zoo
bijv. een film over de allergische
ziekten met Prof. Storm van
Leeuwen, een film over
kankorbostrijding met Prof. van C'alcar en
voor Volksgezondheid een film over
het voorkomen van diphterie. Ten
slotte de chirurgische operatiefilms,
waarvan ik enkele vertoonbare ge
deelten voor de Filmliga draaide.
Maar al het andere is liefhebberij en
filmen is nu eenmaal een vertikt
dure liefhebberij.
Vooral wanneer je, zooals in mijn
geval, je eigen ingenieur, technicus
en mechanicieii moet. wezen. Ziet u
die apparaten daar bij die planten?
Dat zijn zgn. Zeitraffor" /.ij
ooneentreeren het gebeuren van maan
den in enkele minuten. Dat toestel
in den hoek momenteel buiten
werking is een Zeitlupe,'1 het
Tulpen
analyseert een beweging in fracties
van 150 beelden per seconde. Sinds
eenigen tijd beginnen die apparaten,
of tenminste de belangrijkste onder
deelen in den handel verkrijgbaar
te zijn. Toen ik begon, moest ik /.e
zelf bedenken on eonstrueeren . . "
,.Ik dacht dat voor privéwerk
alles in den handel was" meen ik.
Alleen voorzoover de speelfilm
het noodig heeft. De rest, bestaat nog
niet. Hier ziet u een microscoop niet
waar, waardoor u kristalvorming
kunt gadeslaa,n daar staal er
een waar u het bedrijf van
pantoffeldiertjos kunt bekijken.... en
ginds aan den wand hangt een
projestiescherm, waarop straks al dal
gedoe vertoond kan worden. Welnu
ik verzeker u. dat tusscbrn die
twee uitersten een lange weg van
ploeteren, piekeren, verzinnen en be
helpen ligt !"
,,1'jti nu nog even over uw artis
tieke productie" zeg ik tenslotte.
Niets van bekend !'' houdt Mol
koppig vol. ..Nou ja uw liefhebberij
dan. Waarom doet u dat eigenlijk.
terwijl u de handen reeds vol heeft
met het vervaardigen van
gobruiks"films. Wat drijft u er in vredesnaam
toe... . "
Wat mij ei' toe drijft?" roept, de
nuchtere Noord-Hollander uit in vuur
vakend. ..Waf mij er toe drijft? Kijk
eens naar die kristallen, daar onder
'T-t microscoop -- hebt u ooit zoo
iets moois gezien? Kn die
pantoffeld/°'i'tjes. . . . is dat geen wonder in
kleur en beweging on .... en . . . . "
En de heer Mol houdt een wel
sprekende rede. die ik lekker niet
verklap, want de hemel beware mij,
dat ik iemand tegen zijn wil tot kuns
tenaar zou bombardooren. -Maai' als
u ij iu de projectio.kamei' zitten en een
film proefdraait over het openbloeien
van de zonnebloem en ik den heer Mol
/.ie redeneeren, en passen, en
oomponeoren en woei' uit elkaar halen en
weer opnieuw samenvoegen en als
ik dan denk aan hot gelijksoortige
geniartel. dat ik heb bijgewoond op
Ivens' atelier.... dan prevel ik
stilletjes voor mij hoen Pudowkin's
evangelie: ..('irundlago der Kino-kunst
ist die Montage !"
Jf Dat blijft echter tusschen u en mij.
lezer; de heer Mol immers is een ver
standig en respectabel ma.n, al is hij
een cineast en toegewijd lid der
Filmliga.
"""^Wfint dat is werkelijk het oenigo,
«*at op hem aan te merken valt. . . ,