Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 MAART 1930
No. 2754
Gelegenheids-leveranties
door Melis Stoke
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door Eelco ten Harmsen van Beek
EEN zware slag heeft mij onlangs getroffen in
den vorm van een aanvrage van een onbekende
om hem een, voor een speciale gelegenheid passend,
gedicht te leveren met
opgave van verlangd
honorarium .... Au ....
die was raak. . . . Neen
lezers ....neen, wat ik
u smeeken mag, geen
rouwbeklag, geen veront
waardigd gesis terwille
van mij . . Neen, xioen . .
do wond is reeds
geheeld. Er zijn weken
overheen gegaan. De rail- dc zware slag
de tijd herstelt alles .... Men zet zich, na de eerste
schrik, aan het peinzen nietwaar, men kalmeert
men komt tot rede. overleg en dieper inlicht
Men. erouwt de eerste, te hevige reactie, men
komt tot helderder begrip van de motieven die
den aanvrager brachten tot zijn verzoek. JVion
schudt het hoofd, eerst horizontaal, en, als de
gedachte rijp is geworden, vervolgens verticaal.
Tenslotte, als men de volle wijsheid deelachtig is
geworden, geraakt men zelfs verbaasd over het
feit dat men zich getroffen heeft gevoeld, door
zooiets doodgewoons als een vriendelijke bestel
ling, of verzoek om offerte.
De wereld drijft immers op zulke dingen. Waarom
worden wij tot ergernis geprikkeld door de
gedachte dat iemand Boutens zou verzoeken tegen
een bepaald honorarium een Sinterklaasvers te
maken, of Jhr. de - Geer een speech voor een
bruiloft, terwijl we het toch doodgewoon vinden
wanneer men een bestelling plaatst bij dr. Philips
of dr. Stork. Daarbij komt dan nog dat de heeren
Boutens en de Geer de prestaties waardoor ze
beroemd zijn geraakt zelf hebben gedaan, terwijl
toch als algemeen bekend mag worden veronder
steld dat noch dr. Philips noch dr. .Stork eene
bestelling eigenhandig uitvoeren. In het eerste
geval zou dus persoonlijke honoreering billijker
zijn dan in h~st laatste.
Zonder mij intusschen rechtstreeks te plaatsen
aan de zijde van de heeren Boutens en de Geer of
aan die van drs. Philips en Stork men houdt
zich als publiek persoon boter veiligheidshalve op
de vlakte nietwaar? wil ik toch /.eggen dat
ten aanzien van de belooning der geestelijke
prestatie bij de menschen, dus ook bij mij, eene
ongezonde overgevoelig heid heerscht. Men vindt
die al afgespiegeld
in hot feit dat een
handwerker zijn
geld in harde geld
stukken en rit
selend bankpapier
in de hand krijgt,
terwijl een intel
lectueel diep
getroffen is wanneer
er niet een
eiive, , .,
loppe omheen zit.
In tallooze nuances van loon. via honorarium
tot bezoldiging, komt die obsessie voorts tot
uitdrukking. Zij is zoo diep gegroeid in den
menschelijken geest dat ik persoonlijk door een
zware crisis moest worstelen om tot het besef
een intellectueel diep getroffen
voor de verleiding
to komen dat do onbekende niet de bedoeling
gehad kan hebben om mij te kwetsen. Verder
gaat mijne evolutie echter nog niet. Hoewel ik
mijn correspondent zeer ^hartelijke gevoelens
toedraag zij hier uitdrukkelijk vastgesteld, dat
ik to ouderwetsch on te bekrompen ben om in
ilo toekomst voldoen aan particuliere bestellin
gen. Niet alleen voor hetgeen_mij zelf betreft, maar
voorts ook uit al
gemeen practisch
sociaal inzicht.
Want waar zou
het hoen moeten
indien inderdaad
een precedent ge-<
schapen werd op
grond waarvan
het groote publiek
de vrijheid kreeg
te dingen naar de pennevruchten van zijn leiders. . 'i
Indien een Donner het verzoek kreeg om,
onderopgave van verlangd honorarium, een toespraak
to leveren waarin een in het nauw gedreven
huisvader een handig compromis legt, zou hij kun
nen antwoorden dat zijn rijksbetrokkiiig hem belet
particulier werk aan te nomen. Maar naast hem
en andere ambtenaren zijn er talloozen in vrije be
roepen werkzaam die, door geldnood of anders
zins, voor de verleiding bezwijken zouden. Men
donke eens aan do leden van do Eerste Kanier
die thans door hunne collogas van de Tweede
ernstig gedupeerd dreigen te worden. Onder hou
zijn er met, voldoende ervaring op het gebied van
gelegenheidsredevoeringen en vrijen tijd om ge
voelig to zijn voor het aanbod van geestelijken
arbeid voor derdon.
Onze politici on letterkundigen zijn, elk in
zijn genre, zoo bekend, dat zij als het ware oen
soort levende catalogus vormen. Niemand behoeft
in twijfel te vorkeeren omtrent het juiste adres
om een grafrede te bestellen. De handelingen van
:lo .Staten Generaal en oen aanzienlijk dool van
de letterkunde wemelen van proeven van bekwaam
heid in dit genre. Wie luim en scherts, gekruid
met pikanterie weiiseht vindt ruimschoots zijne
gading in de uiterst links georiënteerde redenaars
011 schrijvers. Wie ter gelegenheid van oen pijnlijk
familiefeest met groot en omhaal van woorden
niets wenseht to zeggen, teneinde goon aanstoot.
te geven aan wie of wien dan ook, die treft onder
onze gepensioneerde bewindsmannen leveranciers
aan met een enorme vaardigheid op dat gebied.
De oppervlakkige lezer moge zoggen datikleelijk
bezig ben de markt te bederven voor de beroeps
leveranciers van gelegenheids-uitingen, on dat ik,
ook al wensch ik buiten die categorie te blijven,
daartoe het recht niet heb. Ik stel hier tegenover
dat die weinige beroeps-leveranciers hun monopolie
ontleenen aan het ongezonde volksgeloof dat be
taalde geestelijke arbeid, zoo die niet ten
algomeonen nutte geschiedt, schandelijk is.
Ons volk dient van dat bijgeloof verlost te
worden. .Tuist de kwaliteit van het in 0117,0 open
bare colleges on via do drukpers gelanceerde
levert het bewijs dat een zeer groot deel daarvan,
zonder schade voor het algemeen, voor huiselijk
gebruik zou kunnen worden afgezonderd. De
geheele gemeenschap draagt bij in do kosten van
het te book stellen, zwart op wit, van zaken die
gevoegelijk op gelinieerd foliopapier, al dan niet
bedrukt met boeketten en duiven, gedrukte handen
en heilwenscheii geschreven zouden kunnen blijven
voor dc kleine kring die aangewezen is. door smaak
of voorkeur, om het naar waarde te savoureeren.
Alle kleinzieligheid dient overwonnen te worden.
En wanneer ik zelf niet in staat ben daartoe het
voorbeeld te geven dan gelieve men de verzeke
ring te aanvaarden dat zulks voortkomt uit het
feit dat ik toch, achteraf, niet heelemaal heen ben
over den schrik, die de aanvrage van oen onbe
kende, tot levering van een vcrjaarda.gsgodioht
voor zijn vrouw, met opgave v;ui verlangd hono
rarium, mij heeft bezorgd.
MUZIEK
door Constant van Wessem
DelBoléro van Kavel
DE ommekeer] in het werk van Eavel sinds de
periode van zwijgen, die op de eerste jaren
na den oorlog volgde en ook tijdens den
oorloghad Eavel, in actieven dienst zijnde, uiteraard
weinig geschreven?, is niet zoo opvallend als het
schijnt.
Hoewel Ravel, opgegroeid in do sfeer der
impressionisten en door Debussy beïnvloed zonder
zijn navolger of leerling te wezen, zich aanvankelijk
uitsluitend aan oen precious genre van kleinkunst
scheen te zullen wijden, verdiept als hij was in een
persoonlijk vocabulaire van klankencombiiiaties.
resultaat van zijn zoeken naar de ..kleur", de
gestemdhoid, die hij uit wilde drukken, verloor
hij de strakkere omtrekken niet uit het oog en had
dat vroegere werk al iets, dat het verwant deed
schijnen aan de sobere kunst der .Tapansche prenten,
Langzamerhand ontwikkelde het rythmische be
standdeel zich steeds duidelijker, en kwam al meer
en meer aan het licht, dat .Kavel in zijn hart een
melodist was, wiens aan de akkoorden toegevoegde
tonen in wezen een Meur-verfijning van de oor
spronkelijk gehandhaafde tonaliteiten bleven. Het
rythmische lag in zijn Baskische natuur en het
heeft ondanks zijn muzikale vorming in de Pa
rij sche Cultuur het straffe, sterke karakter behou
den der aan Spanje grenzende Fransche gebieden.
Met ,,La Valse" zette deze baseering op den
climax van het rhythme als uitdrukkingsmiddel in.
met de Boléro wordt zij voortgezet, terwijl
daartusschen liggende composities als Tzigane" en
do sonate voor viool en piano een heftiger en meer
lyrische muziek brachten dan wij nog van Kavel
gekend hadden.
De Boléro staat nu voluit voor ons als do cli
max van den dans. Hot is muziek voor een ballet.
liet scenario schijnt geheel aan de plofttixclx'- uit
drukking van deze muziek te beantwoorden. Ik
ken dit ballot niet. en wanneer deze Boléro zich
in de concertzaal wil handhaven, moet haar muziek
ook voor zichzelf weten te spreken. Uit doet zij dan
ook. Op ooii voortdurend herhaald motief zot do
dans in, eerst als eoii licht ruischeii op do doffo
begeleiding, die, met hot aangroeien in kracht van
het motief, zelf in kracht toeneemt. Het procédi
van den climax is eenvoudig genoeg. Dat het echter
?/./KI faseineoi'end werkt' komt mode door de lii'illanto
011 suggestieve instrumentatie, waardoor hot
(jrliiitl onder het opgroeien van den climax telkens
een ander kar.i kt er krijgt. Ten slotto gaat het
tot een luide schreeuw van passie on vervoering
iioer. liet is als een onweer, dat over onze hoofden
lieeii is gegaan. Bij het einde staat men perplex. .
Mengelberg gaf van den Holero Zondagmiddag
een prachtig'e vertolking, die hem naast ..La Valse"
niet dit werk van Uavel een nieuwe triomf op zijn
repertoire van schitterende vertolkingen verzekert.
Tentoonstellingen
Kunstzaal d'Audretsch. Den Haag. Werk van
.Tohanna Kuypors. Tot 16 Maart.
Kunsfzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen
uit Afrika door Irma Stern. --- Negerkunst. Tot
10 Maart.
Stedelijk Museum. Amsterdam. Beeldhouwwerk
B. .T. Mondes da Costa. Tot 15 Maart..
Hij den Dom, l'troeht. Werk van .lohan de
Vries. Tot LM Maart.
Huize van Hasselt, Hottordam. Werken van
Jan Franken. Tot 25 Maart.
Leerdam-T, oonkamei's, Amsterdam. Tentoon
stelling van glas. Tot l April.
Pietura, Dordrecht. Werken van Valentijn Edg.
van L'ytvanek. Tot l April.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Hollandsche
Kunstenaarskring. Tot l April.
Tridanthren-hiiis, Amsterdam. Tentoonstelling
van mot Iiidanthreii geverfde stoffen. Tot l April.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken van
Kok man. Tot 5 April.
I). (i. Santé»; Latidweer, Amsterdam. Werken
van .). II. Gosschalk. Tot (> April.
Do Bron, Den Haag. Schilderijen \Vilb. Vilkrist
Tot (i April.