Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 MAART 1930
No. 2754
Blunder of iets anders?
door Dr. W. van Ravesteyn
DEZER dagen heeft men in de dag
bladpers het verslag kunnen lezen
van een ledenvergadering der
Afdeeling Amsterdam van het Neder
landsen Tooneelverbond.
Daar werd mededeeling gedaan van.
het rapport eener in December j.l.
door het bestuur benoemde Commissie,
welke Commissie de opvolgster was
van een andere Commissie, meer
speciaal, zoo 't schijnt, Enqu
teCommissie geheeten, welke laatste,
in Juni van het vorig jaar het levens
licht aanschouwde.
Deze tweede Commissie dan moest
zoo staat er in het verslag aan de
hand van de bestaande en ook aan
B. en W. aangeboden en tevens aan
de Commissie ter hand gestelde plan
nen voor een nieuwen schouwburg
in Amsterdam" een het publiek in
lichtend rapport uitbrengen.
Het publiek, dat ingelicht moet
Worden meer nog dan het al ingelicht
"schijnt te zijn, door al deze commissies,
heeft dan nu van het Rapport dezer
jongste Commissie zooal niet in
extenso, want het is zeer uitgebreid
dan toch in uittreksel kunnen
kennisnemen.
Aangezien wij ook tot het publiek
??zij 't ook niet 't Ainsterdanische
behooren, verzuimden wij onzen plicht
niet en lazen vol belangstelling, wat
niet minder dan zeven vroede mannen
niemand minder dan de heeren
Frank Luns, H. A. J. Baanders,
Pierre Cuypers, Mr. R. B. Kielstra,
M. A. van der Lugt Melsert, Jan
Musch en Balthazar Verhagen te
onzer inlichting naarstiglijk hadden
vergaard.
^ Wij lazen: Grondprincïpes voor den
schouwburg. En daaronder, na de
mededeeling, dat er een definitief
gebouw moet komen, zoowel voor
groot als voor klein werk geschikt:
In geen geval moet echter van
operaeischen ivorden uitgegaan; de commissie
meent, dat de opera een kunstvorm is,
die historisch op een vergissing berust,
in Nederland nooit tot bloei kwam
en ook nu hier niet zulk een toekomst
heeft, dat daarvoor gebouwd zou
moeten worden."
Tot zoover kwamen wij met de
lectuur. En toen, evenals in een klas
sieke scène, kwamen wij niet verder.
t Wij kwamen niet verder, omdat
wij ons, na deze lectuurljkzooals een
mensen in onze dagen wel eens meer
overkomt, met angst afvroegen, wie
er nu eensklaps niet goed wijs was
geworden.
Waren wij dit? Of was het de man,
die dat door ons onderstreepte zin
netje had neergepend, ter inlichting"
van het publiek r1 En onze angst
werd grooter bij de gedachte, dat
ditmaal niet n man, maar zeven,
en welke! voor dat zinnetje
verantwoordelijk waren.
Dat deze Commissie niet voor een
opera-gebouw en tegen een
Amsterdamsche opera is, bleek uit den aanhef
van haar rapport ook den onnoozelste.
Maar hoe was het, vroegen en
vragen wij ons nog steeds met angst af,
mogelijk, dat 7 heeren van dit kaliber
met z'n allen een zinnetje onder
schrijven, dat van een zoo onge
looflijke onwetendheid getuigt als dat.
waarin het heet, dat de Opera een
kunstvorm is, die historisch op een
vergissing berust?
Stel u voor, dat zeven heeren uit
de beste kringen u op een goeden dag
met een ernstig gezicht en met klem
komen betoogen, dat.... het treurspel
of het kluchtspel of dat het
landschapsbeeld een kunstvorm is, die....
enz. ?
Gij zoudt waarschijnlijk aan de
heeren vragen, wat voor aardigheid
er in die mop schuilde, of ze 't als een
mop bedoelden, maar, zoo ja, waarom
ze dan niet wat beters konden ver
zinnen.
Een kunstvorm de Opera
die nu al drie eeuwen en langer bloeit
en waar al mee de grootste kunst
werken van de grootste meesters uit
zijn opgebloeid, een historische ver
gissing te noemen, is even zinneloos.
En niettemin: zeven wijze Amster
dammers hebben die zinneloosheid met
hun naam gedekt omdat ze.... een
nieuwen schouwburg voor
tooneelstukken alleen willen. Waarom ze
dat willen, laat ons, publiek, verder
koud. Maar zelfs het publiek buiten
Amsterdam, zelfs de eenigermate be
schaafden buiten de hoofdstad, kan
het dunkt ons niet koud laten, dat
de fine fleur van het Amsterdamsche
intellect met middelen als deze het
tot stand komen tracht te verhinderen
van een instelling, die iedere behoor
lijke stad in het buitenland wel bezit
en^waarorn wij, n in Amsterdam, n
in Rotterdam, en elders, iedere
buitenlandsche stad moeten benijden.
LOV
OOSTERBEEK
ANTIFK ie ko°P: kist' (kroon)
nllllUIX 400 j. oud; koperen
doofpot; compl. theestool; staart
klok, maan en datum, HARDEMAN,
Maartensdijk
(U.)
STEUNZOLEN
S1TST. PROF. HOFFA/
NAAR MAAT
FA J.A.MASSING coMM.vEnn.
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo HET BINNENGASTHUIS
Sea-Horse
de allerbeste
in Je
enever
M.P. POLLEN £r ZOON ROTTERDAM
fa F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 0.50
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
Wilt gij
DE GROENE
AMSTERDAMMER
geregeld ontvangen?
Van dit nummer van ons weekblad zenden wij
aan verschillende adressen proefexemplaren. Den
geadresseerden verzoeken wij van ons blad kennis
te nemen en een abonnement te overwegen. De abon
nementsprijs bedraagt ? 10.?per jaar. Zij die zich
thans per i April a. s. abonneeren (voor een bedrag
van ? 7.50 voor de laatste drie kwartalen van 1930)
ontvangen de nummers van Maart
GRATIS
waartoe zij slechts de coupon, van pagina twee
groene omslag, hebben in te vullen en te verzenden.
Wanneer onzen abonnés personen bekend zijn,
die er prijs op stellen van den inhoud van ons
blad kennis te nemen, dan verplichten zij met
opgave van hun naam en adres aan:
DE GROENE AMSTERDAMMER
Afdeeling abonnementen
Zie coupon op pagina 2 omslag
Witte tanden: Chlorodont
De heerlyk frisch smakende Pepermunt-Tandpasta Chlorodont maakt de tanden schitterend wit en
verwydert leelyken tandaanslag het beste door het gelyktydig gebruik van den Chlorodont-Tandenborstel,
welke het reinigen en wit poetsen der tanden ook aan de zykanten mogelyk maakt. Overtuigt U eerst door het
koopen van een tube van 35 cent, groote tube 60 cent, Chlorodont-Tandenborstels 75 cent, voor kinderen
45 cent. Men verlange alleen de edite Chlorodont-Tandpasta met rood-wit-blauwen garantiestrook en
wyze iedere namaak af. Leo-Werke, Dresden, Bvkantoor Amsterdam.