Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 MAART 1930
No.
WENSGHT EEN VILLA?
Koop er dan een, die in werkelijkheid
een VILLA is m. prachtkamers: beneden
2 van 4x5J M. en spreekk., bov. 3 groote
slaapk. en badk. met zolder. Modern
comfort en 400 M2, tuin aan prachtlaan.
Kooppr. f 8750.?.
Plattegrond en foto's verstr. Architecten
tour. H. ZUURB1ER, Boschlaan 9, Tel. 27,
Doorn.
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Sliaw's , ,Appl<-cart" (I»e Keizer
?van A merika) Itotterda msch
Hofstadtooneel.
HET verhaal gaat, dat een beeldschoone dame
den (thans 73-jarigen) Shaw eens lang geleden,
uit de diepste overtuiging van haar ladylike h^rt
voorstelde om te samen het ,,ideale kind" voort
te brengen, dat zijn hersens zou hebben en haar
.schoonheid, en dat Shaw daarop even ernstig
?onthutst overwoog: But it might inherit. . . .
my looks and your brains? I"
De eugenisten van het tooneel en dan bizonder
?die in Berlijn, want in ons land is het stuk in zijn
verduitschen vorm tot dusverre onverwacht gun
stig ontvangen schijnen zijn laatste geestes
kind wel daarop aan te zien. Want ik heb naar
aanleiding van de Reinhardt-opvoering, die het
scherp parodieerde en van de licht-geschreven
tusschenacte geen woord van Shaw overliet, (ik
vraag mij dan ook een beetje beduusd af, welke
text wij voorgezet kregen), ik heb dan naar aan
leiding van die Berlijnsche bewerking letterlijk
het volgende oordeel gelezen, en zulks van zeer
bevoegde hand: het stuk is onschoon, want het
toont ons een senielen Shaw met traditioneele
herhalingen, een moppenserie dus met even bor
stelige baarden als de man zelf; en het is ge
schreven zonder hersens, want zijn charge is
stupide, onmogelijk en niet heel belangrijk.
Dezulken waren vermoedelijk democraten. Doch
arme democratie, die om redenen van staat dit
hekelspel niet durft doorstaan ! Tokkelend op
een zeere snaar in het moderne staatsrecht, rakend
.aan die, aan elke constitutioneele monarchie
inhaerente, wrijvingsmarge tusschen de laatste
koninklijke prerogatieven en ten top gedreven
parlementarisme, die strikt juridisch door geen
,,conventions" uit de wereld geholpen wordt,
stelt Shaw eenvoudig de steeds voor de hand
liggende hypothese: stel dat een koning een per
soonlijkheid wil zijn en geen symbolisch ornament
op de pijlers van den staat, welke weg staat hem
d.an open? Alle wegen voeren ad absurdum, alle
vragen blijven onbeantwoord. En het zijn tenslotte
dezelfde vragen, die den koning tot een staat
van welwetende berusting, den eersten minister
Proteus, premier, omdat hij voor niets anders
deugt", tot zijn hysterisch scène-maken drijven.
De ministerraad van het eerste bedrijf kan niet
opzij geschoven worden met de opmerking, dat
,,in een geordende staat" oen zoodanige zotte
?charge op menschelijke kleinhedon onreëel is.
Met de gave van een helderzienden fantast heeft
Shaw toch de essentialia van het heden den bitteren
lachspiegel voorgehouden. Zijn toekomstbeeld"
is eenvoudig het projectie-doek, de .,close-up"
van het miserabele heden. Ook de
Kerenskministers der Russische film zijn niet zoo gansch
onmogelijk, dat wij er niet met een schuwen
oogopslag verwantschap met ons Westen aan
herkennen. En het is wel zeker dat Shaw hier bezig
-was een stuk te schrijven, dat hij in vroegere
dagen stellig tot de unpleasant plays" gerekend
zou hebben.
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
C&PI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BI] CAPI vakkundige raad an voorlichting.
Het is slechts jammer, dat de (eenigszins pijn
lijke, doch hooge) verwachtingen der eerste acte
in het verdere beloop niet beantwoord worden.
Geïncrimineerden mogen nu terstond komen met het
argument van Shavv's aftakeling, zoo al dit
stuk zich niet op de aanvankelijke hoogte kon
handhaven, dan ligt dat minder aan 's mans
jaren dan aan de beperkte waarde van Shaw zelf,
al heeft hij die in oudere stukken wel eens handiger
weten te maskeeren. Shaw 's werk wortelt tenslotte
in de (first class) journalistiek: zie eenerzijds hoe
oudere problemen", belegener werk, aan
verschheid heeft ingeboet, en zie anderzijds hoe dagblad
publicisten en andere beredderaars van actueele
nooden menigmaal die tournure hebben. . . .
waarvan Shaw benijden kan, dat hij het niet zoo
schreef ! Shaw is nu eenmaal een arme
superjournalist, die nooit een letter voor de eeuwigheid
zal schrijven, maar wiens laatste stuk altijd zal
ruiken naar de drukinkt van het avondblad van
heden.
En natuurlijk mist dan ook dit stuk iedere
overtuiging. Het wil niet kiezen. Omdat Shaw
onlangs op een congres verklaarde, dat hij thans nog
overtuigd socialist was maar op 75-jarigeii leeftijd
oer-conservatief zou zijn (wat hij dan waarschijn
lijk evenmin is als thans, of ooit, socialist) en omdat
hij inderdaad dit hoofdartikel" publiceerde op
een tijdstip, waar achter op de fotopagina
Mussolini U toeschreeuwt, heeft men met zijn
salonfascisme te koop geloopen.
Maar de dictatuur heeft Shaw in de eerste acte de
scherpe punt afgebeten in die prachtige charge
op den machtsposeur der arbeiderspartij, Bill
Boanerges, zoo uit de schoenen van Stenhuis
opgerezen. Het stuk mist daardoor wat de altijd
nog te laag aangeslagen Dictateur" van Jules
Romains, klein-ethisch van formaat wellicht, maar
waarachtig overtuigd, zoo boeiend maakte : tegen
over een intelligenten, urbaan begrijpendon koning
een gelijkwaardige antipode. Shaw 's koning Magnus
krijgt in elke acte (want ook in het charmante
tusschenspel) een ultimatum voorgelegd. Maat
hot pleit tegen den koning (en tegen de ultimata)
dat hij zich er noch voor buigt, noch ze met het
gebaar des absoluten verscheurt, doch eenvoudig
....overweegt. Als koning van dit fantastisch
Ultimatum Thule liet hij (en liet Shaw) een gouden
kans voorbij gaan, toen hij de gedachte om af te
treden en van onderop" in de politiek te gaan
on dan zeker als de begaafdste man in het rijk
(voor de eerste maal realiter) de macht aan zich
te trekken, eenvoudig inschoof als de pointe"
voor de grap" des premiers: Dan wurdt er niet
geabdiceerd !" Hier lag het begin voor oen waar
achtig stuk: eerst als de koning had doorgezet,
zou het koningsprobleem dwingend aan de orde
gesteld zijn. Maar het ging Shaw als .Boanerges,
toen de koning hem vroeg: weet Gij dan oen
andere oplossing?" En hij uit hot veld geslagen
door de kern van de zaak, moest antwoorden: Dat
weet ik zoo niet. Op het oogenblik valt mij niets in."
Shaw viel in deze derde acte, rondom eenige
niet-uitgewerkto en uit de eerste acte overgoschoten
notities geschreven, ook niets anders in dan de
van ouds bekende en dan inderdaad oudbakken
venijnigheden op Britten, Schotten en Ameri
kanen, en op wat meer ter tafel wordt gebracht.
Dat aanbod van den keizerskroon van Wallstreet
(wolk een model" had Buziau daarvan kunnen
maken l ) is trouwens ook slechts als toevallig
a-gnment behandeld en niet in het fond van het
stuk benut. Wij danken er alleen den minder ge
lukkigen titel a'in, omdat hot spreekwoord van
den omgekieperdeii a;>pleoart" niet opga-it, om
het Engolsch en om Sluw zelf niet. Deze derde
acte doubleert tenslotte do eerste en daar zij er
niets aan toevoegt, verzwakt zij.
Het is aan van der Lugt's regie te danken, dat
wij niet alleen naar dit volgepiato .stukl uisterden,
maar ook keken. Het voortreffelijk ensemble,
dat hij verkroeg, maakt het oimoodig, de kwali
teiten der verschillende spelers te beoordeelen,
al stond ongetwijfeld de beteuterde bullebak van
Piet .Bron even ver boven hot gemiddelde als
enkele zwakke broeders uit het toch reeds in vele
opzichten zwak staande kabinet eronder. (Doch
juist hierom had ik deze ..overvolle
dordeklascoupé" in wol wat fantastische!' gala uitgedost
willen zien). Kon woord van hulde- echter atm de
miso-en-scèno. voor zoover dit do eerste en vooral
de slotaete betrof. In deze laatste lag die ondefini
eerbaar koninklijke atmosfeer van ...Majesteit"
on ..Wereldvrede", die ook de/e toekom-,tstaat
Makelaar J. D. R.Nienaber
maand: JVO/VWGG/OS
fe»V.
met zijn vereenvoudigde etiquette behouden had.
Het intermezzo was daarmee niet in toon, want
dit weliswaar elegante boudoir kon de gedachte
aan een met nieuwe zakelijkheid toogeruste bad
kamer niet verdrijven.
Nu kwam dit intermezzo over het geheel niet
al te best uit den vorm, want Annie van Ees, te
zelfgenoegzaam paradeerend en te luid, wist niet
dat onderscheid te trekken, dat eeiierzijds Madame
de Pompadour van Madame Dubarry, maar ander
zijds ook Madame Dubarry scheidt van het hupsche
minnaresje, waarop echte!' de aandacht des konings
nimmer gevallen zou zijn. De paleissfeer on zij
woont nu eenmaal naar den nieuwen trant óók
in het paleis was in dit bedrijf zoek. Alles ware
hier geoorloofd, overmoed en parodie bij
Reinhardt parodieert deze Orinthia immers elk
woord des konings. . . . op de piano! maar geen
scène uit een zooveel bescheidener Sacha Guitry !
Cor van der Lugt tenslotte, als de koninklijke
drager van dit stuk, had zeer veel goeds. Achter
het masker van een ironischen Napoleon III school
hier het juiste geestelijk overwicht en tegelijk
het doelloos pareeren der aan hem gestelde cischen.
Een enkele maal had men wellicht een scherper in
nerlijk markeeren van den afstand verwacht, dat bv.
Laseur's koning uit den Dictator" zoo kenmerkte,
maar tenslotte is deze rol dan toch ook weifelender
geschreven. En wie weet hoe koningen zullen zijn,
over honderd jaar ! In deze eene rol, waar Shaw
niet tegenin schreef, ligtde bovenbouw nu eenmaal
, niet voor de hand.
En tenslotte, welke onze aanmerkingen ook
mogen zijn, deze voorstelling stond toch en door
stuk en door spel op een hoogte, waarop men
eindelijk het begrip tooneel weer eens ernstig kon
nomen en zonder een sülzwijgeiid-voorafgaande
concessie, naar zijn integrale waarde beoordeelen.
Bij een Kalender
Holland West-Afrikalijn
Vandaag heb ik sinds jaren weer een kalender
in mijn werkkamer gehangen, groot er dan andere,
maar minder opvallend tegen de witte wand.
Het is de; uitstekende reproductie; van een kaart
van West-Ai'rika, die ,Ian Blaeu in hot midden
van do 17de eeuw getookond hooft, oen kaart in
milde. lichte kleuren, mot. grenslijnen als zeeslangen,
oen equator als oen regenboog en oen keoi'kring
van glinsterend goud.
Een kaart waarop de galjoten dansen over do
blanke zee, waar tusschon do vrooli.jko heuvelrijen
olifanten weiden, en op het embleem van deze
Nigritarum regio" leeuwen, olifanten on apen
naast kostelijke ivoordragende mooieti en
moorinnon staan, zooals de mijls-distantio door meer
minnen on door apen Wordt gemeten in de andere
hoek.
Hot is een kostelijke kaart, die mij herinnert
aan dat kostelijke; reisboek van den ITden
eeuwscheri koopman Willem Bosman, die ,,dc
Goudde Grein-, de Slaave-011 Ivoor-kust" hoeft beschre
ven, in de dagen toen er te Sint George d'Elnüiia
nog wat te beleven viel, eri alle negers nog geloof
den dat Anansié", de spin, de wereld en. ,Ie
mensclien had geschapen.
't. Was aardig van de Holland West Afrika Lijn
om juist deze kaart Voor haar killende]1 ie ge
bruiken, want zoo'n kaart is mooi gelijk een schil
derij. Al denk ik niet dat er n kapitein van
deze rederij de koers zal kunnen vinden op Hlaeu's
kaart met voel te groote eilanden on al te si oeve
en ongebroken kustlijn. -??? ik weet wol dat -/.oo'ii
kapitein mij nog eens meekrijgt als z'n passagier,
wanneer ik y.oo gefasrhieejd blijf door dit wonder
bare- hoekje wereld, als nu. tengevolge van die
oude kaart. AL/BK KT HEKMAN"
Kunsthandel AALDERINÜCo.- Singel 348
TKXTOOXNTKLLl.NU VA I I, CITItOF.X
Ontvangen zending Japansche
en Chineesche prenten