Historisch Archief 1877-1940
No. 2755
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 MAART 1930
f ??
'y
y,e
D
NE
nks
een
Hi te
pom.'
leze
shild
etee
pen
oter
ders
og c
mee)
hrai
met
_ Jdeu
aind
colh
rfijn
usse
?an
kn
. om
)o o
Is d.
ke c
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
GELUIDS-MONTAGE
CarJ Froelicli. . .I>ie Nacht gehort
uns." Tuwchiiisky
EN der belangrijkste faculteiten,
4 zoo niet de belangrijkste, van de
zwijgende film is de montage. Ik
hoop dat dit geleerde woord den
geinitieerden lezer dezer rubriek
reeds lang oven vertrouwd is als
cineast, witte doek, rythme, noiico
en andere moeilijke vaktermen.
De montage toch, brengt uiteindelijk de talrijke
heterogene componenten, die tezamen het
filmwerk vormen (decoratie, handeling, fotografie)
terug in het scheppend centrum, dat het geheel
ontwierp: de regie. Laat ons hooren, wat de
Meester der montage, Pudowkin (?Filmregie und
Filmrnanuscript) over dit voornaamste onderdeel
der filmcreatie zegt:
Die Montage d. i. zuerst die Organisation des gesamten, itn
voraus aufgezeichneten und durcli die Aufnahme gewonnenen
Materials; auszerdem die Vereinigung und Aneinanderreihung
der einzelnen Montagebilder (hier: beeldstrooken. J.) in einer
bestimmten Fnlge und Dauer des einen im Verhaltnis zum
andern.
Die Montage ist das Wesentlichste im Film. Sie macht ihn
tiauptsachlich zu einem Kunsterzeugnis, sie ist die Form des
Films. Das Ziel der Montage ist:
A. Das Fesseln des Zuschauers, dal Lenken und Organisieren
des optischen Eindrucks und der dadurch hervorgerufenen
Gem tsbewegung.
B. Das Richten der Aufmerksamkeit des Publikums auf das
Nötige und das Entfernen des Uberflüssigen.
C. Die gezivungene Anziehung der Aufmerksamkeit, die duren
schnelles Wechseln der verschiedenen Moniagebiider bewirkt
v>>rd.
Durch das Montieren und Zusammenstellen des Films aus
einzelnen Stücken durch das Vereinigen und Ordnen der Bilder
zu einer bestimmten Reihefolge und Dauer der Metrage l lengte
der afzonderlijke beeldstrooken J.) setzt der Regisseur f est, welche
Momenten, welche Details, wann und wie lange diese der
Zuschauer sehen musz.
Waar nu de montage zoo ken
nelijk den grondslag vormt voor
iedere cinegrafische productie,
?daar is het duidelijk, dat de vraag:
in hoeverre de geluidsfilm zich zou
kunnen handhaven op het niveau
der zwijgende film terug valt te
brengen tot die andere: in hoeverre
?de klank-reproductie zich laat onderwerpen aan
?de wetten der montaye. Het effect der eerste ge
luidsfilms bleek catastrofaal. Men liet het
montage-principe eenvoudig varen,
in klank zoowel als beeld en de
oude molenwiekende, handenwrin
gende tooneelscenes keerden terug,
vergezeld ditmaal door misthoorn
geluiden. Ik heb er toen reeds op ge
wezen, hoe de verbetering der
sound(kwaliteit eerst in de laatste plaats
kwam hoe men echter met don
terugkeer tot het prae-historische
gefotografeerde en gesynchroniseerde tooneel het
levende hart der filmkunst bezig was uit te snij
den, om het zielloozelichaam op te vullen met hooi
on stroo. Toen ging men waarschijnlijk omdat^
het publiek zich bij die vertooningen dood verveelde
de moeilijkheid een tijdlang uit den weg en
nam zijn toevlucht tot laffe compromissen: een
zwijgende film met gesynchroniseerde muzikale
begeleiding en gesproken of gezongen einlagen.
Het montageidee liet zich echter niet verdringen
waar van een ernstige toepassing van het
sound-effect sprake was, daar verrees aanstonds
weer het probleem der montage. In Dupont's
,,Atlantic" werd een eerste poging gedaan, den
klank als een nieuwe kleur op het montage-palet
te adapteeren en van een zinlooze
panopticumcuriositeit tot een verrijking der
filmmogelijkheden op te voeren. Kuttmann's .,Melodie der
Welt" ten slotte, was een consequent doorgevoerde
GENERAAL, AGENTEN V OOK
AMATEIJ<t-»«INO-CITRlT8TIT«e
FOTO-SCHAAP & Co.
t* p r i
AMSTERDAM
voortzetting van het principe der klank-montage.
En nu begroeten wij in Die Nacht gehort uns"
van Carl Froolich oen morkwaardigoii vooruit
gang voor do speelfilm wol te verstaan, waartoe
Ruttmann's werk natuurlijk niet hoort in de
montage van het geluid, d.i. in de oordeelkundige
aanpassing van het klankelement bij de film.
Het doet hier betrekkelijk weinig tor zake, of
de totaal-indruk, welke men van deze film mee
neemt een gave, of zelfs een acceptabele is. Het
harde, onverbiddelijke oordeel, dat tegenover het
misleidende boerenbedrog der eerste talkie's ge
boden was, ware bij deze serieuze poging onrecht
vaardig en misplaatst. Hier past dezelfde liefde
volle aandacht als bij de eerste artistieke experi
menten der zwijgende film.
Naar mijn meening nu, is de montage van hot
geluid in Die Nacht gehort uns" aanzienlijk
bewuster en ingenieuzer toegepast dan in Atlantic"
on tot op zekere hoogte zelfs dan in Melodie
der Welt". Hot jammerlijke lapmiddel van het
gesynchroniseerde strijkje, dat b.v. de hoolo
tweede acte van Kuttmann's werk ontsierde is
hier, op een enkele, zeer korte uitzondering na
(panorama van Palermo) geheel versmaad. Met
een register van loutere natuurgeluiden", waar
onder ik ditmaal ook hot gesproken woord en
zelfs de dans-orkesten reken, heeft Froelich het
plastische effect niet alleen versterkt, maar
soms geheel veranderd en tot een nieuwe
contrapuntische werking opgeheven. Het is deze
contrapuntiek, d.w.z. de onafhankelijke tegenbe
weging van het geluid, waarvan wij, meen ik,
groote dingen kunnen verwachten. In de scène
b.v. waarin de vader zijn gewonde dochter terug
vindt, spreekt hij haar met stamelende, lief
kozende woordjes toe. Aanvankelijk is het geluid
synchronisch: men ziet den sprekenden man en
hoort daarbij zijn stem. Dan wondt zich de camera
naar het bowustolooze meisje en hot beeld vertoont
alleen haar matte, verwrongen gezichtje. De stem
echter gaat door l Hot geluid heeft zich aldus als
hot ware van de materie los gemaakt on omzweeft,
doordringt de plastische sensatie. Het effect is
frappant: die klagende strooiende stem boven dit
stomme, bewegingloozo masker veroorzaakt een
geheel nieuwe, sterke emotie de harmonische
samensmelting van twee onafhankelijke
mouveme-iten.
Een andere opmerkelijke en nieuwe toepassing,
is de nuanceering van hot geluid. De bal-orkesten
worden in vele graden van duidelijkheid gehoord,
al naar mate hun muziek handelend", dan wol
als stemmingsfactor optreedt. Ook het gesproken
woord klinkt af on toe togen een achtergrond van
grammofoonmuziek niet, gelijk ik ergens vrij
kinderlijk opgemerkt vond, om te domonstroeren
hoe echt" do gesynchroniseerde stem naast hot
grammofoongeluid doet maar zeer kennelijk
omdat de wcoke muziek van hot ..Solo mio" als
contrapuntisch stemniingsmotiof moot dienst doen.
Ongeveer als do muziek in hot declamatorium.
Treffend is ook de geluidsmontage in do famouso
afwisseling van hot daverende motorgeronk tijdens
do auto-race met do roerlooze stilte van de tele
fooncel.
Zoo is deze film vol van gedurfde trouvailles,
waarvan sommige oon zekere geestigheid (de
onderbreking dor origineele Fausf'-muziek van
het strijk-orkest, door do gesyncopeerde dito van
don band"), andere zelfs den humor benaderen
(do zotte dialoog in het Duitsch on Italiaansch
bij don verongelukten auto on hot vervangen
van hot door verdriet neergeworpen meisje door
het bijna gelijkvormige beeld der vreedzaam
slapende cchtgenoote). Maar door alles heen werkt
do montage van beeld en geluid door alles hoen
zijn wij ons bewust van een hardnekkig en ernstig
trachten naar de kunstzinnige, harmonische ver
binding van deze twee elementen.
En met alle erkenning van do vcrbrokkeldhcid
on onzekerheid van het resultaat eonstat eeron wij
opnieuw oon hoopvollen schemer in don duis
teren chaos, waarin do soundfilm ons heeft gestort.
Wolkof. ..!»<? Witte Duivel." K e inbrand t
aar is iel s. wat mij in deze film smar
telijk heeft gehinderd - ? on
datisMosjoukin's neus ! Wie de geschiedenis
dei' filmkunst aandachtig hooft bestu
deerd, weet. dat .Mosjoukin zijn neus
in het belang der Schoonheid, die eeuwig
?.'H laten vervormen. Sommigen ol'feieii op
altaar hun -zenuw.?(), hun bezit, ja zells
fraaiheid. Hot
Dit-en-Datten
de
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
hun leven Mosjoukin offerde zijn neus. Welnu
ik vind deze neus niet volmaakt hij is
van voren te breed, te plat. Ook staat hij niet
tadelloos recht. Dit onderschatte men niet
binnen het kader van deze film wordt het een
hartverscheurende wanklank .... een vretend
verdriet.
Want alles openbaart zich hier in een wonder
baarlijker! evenmaat van zoete
wilde, piimitieve borgvolk dor
(naam vergeten) kleedt zich in
zachtste zijde on hot duurste bont.
Do barbaarscho hoofdman streeft mot
zijn keurig gesoigneerden baard oen
vermaard Anisterdamsch coiffeur L
opzijde. Do kozakken van den Tsaar
hebben, alvorens zich in de ongewisheden van
don oorlog to storten, behoorlijk het eind-examen
conservatorium afgelegd, teneinde hun
protentielooze krijgsliederen onberispelijk to kunnen
voordragen. Ja, Mosjoukin zelf De Witte Dui
vel ! Ha ! I is wel do fraaiste satan, welke ooit
kinderen bang maakte. En dan temidden van al
deze onbcrispelijkheid die Neus ! Of beter gezegd,
dat breedo voorvlak van dien Neus !
Eilacie ! Wel werd hier zooal niet de Schoonheid,
dan toch zeker de Fraaiheid bij den neus genomen
... .bij den Neus van Mosjoukin . . . . !
Ter zake: dit is wel hot verfoeilijkste, meest
excecrabele soort film, dat ik kon. Praat mij niet
van amusement". Geef mij dan liever tien film
operettes twintig kluchten van Mack Sennett.
Maar blijf mij van het lijf mot dit gelikte, opge
schroefde, pretentieuse toonool-gedoe. IJlijf mij
van hot lijf niet dozen jammerlijk verworden aan
steller, die eenmaal do kunstenaar Mosjoukin
was bespaar mij do fondant-regio van don man,
die eens Kean" dorst maken.
Maar hot spel was fraai", mijne hoeren van
do critiok .... o, ja hot was vervloekt fraai
en lang.
Leve Torn Mix!
Tentoonstellingen
Huize van Hasselt, Kotterdam. Werken van
Jan Franken. Tot 25 Maart.
Leerdam-Toonkamers. Amsterdam. Tentoon
stelling van glas. Tot l April.
Pictura, Dordrecht. Werken van Valentijn Edg.
van Uytvanck. Tot l April.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Hollandsche
Kunstenaarskring. Tot l April.
Indanthren-huis, Amsterdam. Tentoonstelling
van met Indanthren geverfde stoffen. Tot l April.
Aalderink on Co., Amsterdam. Werken van
Paul Citroen. Japaiisebe en Chineesche prenten.
Tot l April.
Kim^t/.aal Lodewijk Schelfhout, Amsterdam.
17o ecuws'-ho kunst. Tot l April.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken van
E :kniati. Tot 5 April.
D. C'. Santee Landweer, Amsterdam. Werken
van J. H. (iosschalk. Tot (i April.
Do Bron, Den Haag. Schilderijen Wilh. Yilkrist
Tot (i April.
,laek Niekerk on Co., don Haag. Werken van
IJetty van de Laar. Tot 9 April.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam.
ostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica