Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 MAART 1930
No, 27$5
r
PER 1 APRIL
worden de kwitanties voor het 2e kwar
taal 1930 verzonden.
Den kwartaal-abonné's die hun abon
nementsgeld per postwissel of giro
betalen, wordt verzocht zulks vóór
30 Maart te doen.
Het Post Giro-nummer van de Groene
Amsterdammer is 72880. Gemeente
Amsterdam G 1000.
SPREEKZAAL
8 De kruistocht tegen de Sowjet-Unie
Onze medewerker Dr. Jan Komein wenscht,
naast het artikel van Mr. Boasson over deri strijd
fegen den godsdienst in Rusland, zijn meening
Over deze zaak te geven, waartoe wij hem gaarne
ip de gelegenheid stellen.
i
? De Heiligenen de Onheilige Dricüenhcid
DE teekenen zijn onmiskenbaar, overal en op
elk gebied neemt in den laatsten tijd de
vijandBchap tegen den Sowjetstaat, dien men sinds
ae gewapende interventie- en de blokkade-jaren
vrijwel aan zijn lot had overgelaten, toe. De
Chineesche regeering komt, achteraf, met de
mededeeling, dat haar onderhandelaar in de bijlegging
Van het conflict over den Oosterspoorweg zijn
boekje te buiten gegaan is en stelt daarmee het
behaalde resultaat weer op losse schroeven;
de Sowjet-gezant uit Mexico wordt gevangen
genomen en verjaagd onder beschuldiging van
medeplichtigheid aan den aanslag op den president;
omgekeerd spreekt de Berlijnscho rechtei een
aantal tsjerwonetz-vervalschers vrij; de
,,Germania" betoogt, dat er nog een middenweg is
tusschen de vriendschappelijke houding tegenover
de Unie, die Duitschland tot dusver heeft aan
genomen en de openlijke vijandschap van het
Westen; in Engeland stuurt een groep opnieuw
op verbreking van de pas-hervatte betrekkingen
met Rusland aan, met argumenten, die zelfs
een zoo gematigd man als de minister van IJ. Z.
Henderson, niet ernstig nemen kan; en in frank
rijk aarzelt men niet, de verdwijning van een
wit-gardistischen generaal aan Sowjet-intriges
te wijten, zonder, tot op heden, schijn of schaduw
van bewijs daarvoor te kunnen bijbrengen. En
op dit alles heeft Zijne Heiligheid Paus Pius XI
de kroon gezet door zijn oproep aari allen, om te
protesteeren tegen d« geloofsvervolgingen" in
Rusland en te bidden voor het heil der boos
wichten en hun slachtoffers". De Engelsche
bisschoppen, onder leiding van den aartsbisschop
van Canterbury hebben aan de roepstem uit Rome
onmiddellijk gehoor gegeven, als waren de onder
handelingen van enkele jaren geleden over het
herstel der eenheid van de beide kerken nooit
afgesprongen op den primaatseisch van den l'aus.
Nooit vermoede bondgenooten komen het pause
lijk kruisleger versterken, van de meest conser
vatieve tot de liberaalste bladen toe, waarbij
alleen de Manchester Guardian" en de
XewYork-Herald Tribune" het hoofd koel tracht te
houden; zelfs de socialisten van diverse schakee
ringen juichen mee met het jongste Deo lo volt"
ea spelden zich een blank-wit kruis op den rosen
borst. Kerensky ontpopt zich als een nieuw
bakken ijveraar voor het orthodox geloof; Mac
Donald en Henderson doen voor hun aartsbisschop
niet onder, en beloven in het vuur van hun ge
loofsijver een onderzoi'k. waartoe zij het recht
niet hebben en zoowel de bevoegdheid als de
macht missen.
Wat mag er toch aan de, hand zijn, dat men
Europa eendrachtiger ziet dan ooit sinds de dagen,
dat het als n man protesteerde tegen de
Jodenpogroms, die in het tsaristische Rusland georgani
seerd werden onder stilzwijgende goedkeuring,
zoo niet onder leiding van diezelfde Orthodoxe
Kerk, wier lot nu alle pastoors, dominees en rabbies
zoo eenstemmig en zoo luide bejammeren? \Vio
de zaken koel beoordeelen wil en dat kan en
dat is, dunkt ons, zelfs plicht dient hierbij
scherp te onderscheiden. Eenerzijds toch is er niets
gebeurd, anderzijds een heele boel. Kr is niets
gebeurd, voorzoover er in het theoretisch stand
punt van de regeering der Sowjet-Unie ten opzichte
van het geloof niets veranderd is. Dat standpunt
is nog steeds het oude, door de sociaaldemocratie
van destijds geformuleerde: godsdienst is
privaatzaak". Voor de praktijk der Westersche sociaal
democratie is intusschen deze formule formules
zijn altijd vormen, die van inhoud kunnen wisselen
gaan beteekenen: laat stil gaan", om daar,
waar kans bestaat op een regeering samen met
de een of andere kerkelijke partij, zelfs om te
slaan in: moedig aan". In Rusland daarentegen
zijn de communisten ook in dit opzicht op het
oude marxistische standpunt blijven staan, en
hebben zij het er, van het begin der' revolutie
af aan, op aangelegd, de economische macht
van de Kerk, die in Rusland zeer groot was,
te breken en de volledige scheiding van kerk
en staat door fce voeren, waarvan wij hier in het
Westen, dankzij vooral do herleefde actie van het
katholicisme, allang weer af zijn. In die houding
is, zooals gezegd, niet de minste verandering
gekomen. Daarnaast staat een particuliere
antireligieuzo propaganda, die uiteraard dei' regeering
niet onwelgevallig isl), zooals uiteraard aan een
kerkelijk-gezinde regeering religieuze propaganda
niet onwelgevallig is. Ook die anti-religieuze
propaganda is niet van vandaag of gisteren. Ilaar
grondwettig recht is in 1029 vastgelegd naast
de gebleven erkenning van godsdienstvrijheid
en reeds van het jaar daarvoor dateert de vast
stelling van officieele niet-kerkelijke feestdagen
(23 Juli) en een oproep tot ,,bestrijding~van het
godsdienstige gevaar", waarmee vooral het toe
nemende secten-wezen en niet de kerk bedoeld
was (27 Juli).
Wat er dan wel veranderd is, is dit. De
SowjetUnie bevindt zich sinds eenigen tijd in een tweede,
een agrarische revolutie, die niet een verdere
,,opschuiving naar links" bcteekent verge
lijkingen met de Fransche Revolutie werken
hier slechts storend maar niets anders dan du
uitbreiding van de revolutie over het platteland.
liet doe! van die tweede revolutie met een in
de geschiedenis ongekenden graad van bewustheid
doorgevoerd is de industrialiseering on
collectiviseering van hot platteland, waarvan eerst liet
vijfjaarsplan (voorzoover het de agrarische in
dustrie betreft) en in den jongstcntijd de bestrijding
van de koelatsjestwo" als klasse de duidelijkst
waarneembare uitingen zijn.
Het bestaan van die ,,tweede revolutie" een
maal vooropgesteld, volgt daaruit de verdere
ontwikkeling tot op dezen dag niet een bijna
beangstigende logika, zoowel wat de inwendige
toestand in de Unie zelf, als wat de reactie; van
hot buitenland op die toestanden betreft. Ruskind
zelf ik beoordeel dat niet, maai' constateer
een onweerlegbaar feit loeft in de ver
riderstelling, die bijna tot een angst-psychose dreigt
te worden, dat de machten, die het. onder het
begrip: ..wereldkapitalisnu;" samenvat, 7/1 j u bo
st aan bedreigen en don oorlog voorbereiden. Dit
gevoel van zich bedreigd te voelen, leidt - als
altijd tot een tempo van politiek, dat onge
twijfeld sneller is, dan het '/.onder dat. gevoel
van bedreiging zijn zou. Vandaar de versnelling
van de bestaande boven omschreven beweging
tot industrialiseering en collectivisoering van
hot platteland; vandaar de actie der gecollectivi
seerde boeren tegen de; koclakkcn, in wien en
daar komt hut in dit geval op aan de godsdienst
in Rusland nog zijn hochsten steun vond. Door
het wegvallen van dien steun heeft de reeds
bestaande anti-religieux.o propaganda een
onverwachten wind in de zeilen gekregen, zoodat zich
mi in tal van dorpen de tat'ereolen afspelen, die
men uit de dagblad-foto's kent, dat de menschen
de ikonen uit do kerken wegdragen en er seliolen
of clubs van maken- dit; menschen zijn de
gecollectiviseerdo boeren, die beiioefte hebben aan ont
wikkeling, nu zij door de colleetiviseering van hun
bedrijven voor een taak staan, die van het intellect
veel meer vergt dan het vroegere individueel^
kleinbedrijf. Daar komt bij, dat nion in W.-Europa
geen idee heeft van liet aantal kerken, dat in
Rusland bestaat, terwijl ook zonder deze tweede
revolutie dat aantal voor de tegenwoordige be
hoeften dor bevolking toch al veel en veel te groot
zou zijn, omdat er een geslacht aan het opgroeien
is, waarvoor, in afwijking van de tradities
deivaderen, do kerk niet méór is dan een historisch,
en niet eens al te vlekkeloos historisch, begrip
begrijpelijk, omdat, zoo ergens. Staat en K ark
in Rusland ten nauwste met elkander waren
verbonden. j
En diezelfde tweede revolutie verklaart de
reactie van Europa. Wanneer men tot. dusver
de ontwikkeling in Rusland met eo.n zekere
onverKARPETTE
KEUZ E UIT RUIM
2 <D O O
VERS CHILLENOE
DESSINS IN
DIVERSE MATEN
VOO RHANDEN
12
SPECIALE ETALAGES
HOOFIDMAGAZUn
D E NI HAAG
£ ZOMEN
schiüigheid, zoo niet zelfs met zekere instemming
volgde, dan was dat omdat men sinds de Nep.
de hoop koesterde, dat de ontw ikkeling in Rnsland
te eeniger tijd nog wel weer eo ns in kapitalistisch
democratische richting zou gaan en men dacht
daarbij dan vooral, en niet tc-n onrechte, aan d.>
ontwikkeling van don gegoed e-boen-nstand. Aan
die hoop nu heeft de bedoeld»' tweede, agrarischt
revolutie den bodem ingeslagen.
Door het begeleidende versehi jrisel der zg. geloofs
vervolging, die in werkelijkheid een
kerkgebouwvervolging is. kon het gebeuren, dat die sternm'mu1,
van zuiver-kapitalistische teleurstelling, vat kreeg
op de massa en op organen, dit' zich tot. spreekbuis
daarvan maakten: in de eerste plaats in dit. geval.
de Paus. Waar dan bij kan komen, dat. men i u.
Rome bovendien nog teleurgesteld is over het
mislukken der sinds de conferentie van Genua
niet do Russische regeei'ing gevoerde onderhande
lingen over de veieeniging van do orthodoxe
met de katholieke Kerk ? oen punt., dat ai sinds
do definitieve scheiding der beide korKhelften 'm
1051 op het program van het Vatikaan staat en
dat, enkele jaren terug, zijn verwezenlijking zct-i
nabij moet geweest zijn. Juist die nabijheid van
het zoo vurig nagestreefde do-l hc.-f! echt ei
do teleurstelling over de mislukking ervan slechts
te grooter gemaakt. En zoo ontstond <ie ietwat
onpleizierige, Onheilige Drieeenlieid van kapita
lisme, politiek en godsdienst, die in naam dei
Heilige Drieëenheid den kruistocht, predikt tegen
de Sowjet-Unie, die weer in de zwartste kleuren
afgeschilderd wordt als hel Hijk va.n don lijfelijkeii
Satan. Keinonsti-aiities, rectificaties en protesten
van de Russische geestelijkheid baten niets: HKIH
legt ze torzijde, en wraakt zt?-, ongezien, omdat
men niet meer redeneert, maar zich laat drijven.
Gevaarlijk spel. in de eel'ste plaats gevaarlijk vo<n
de spelers zelf. Zij verscherpen er slechts het ge
voel van zich bedreigd te Wi.'teu doof, dat in
Kuslami toch al zoo sterk is, i'ii verhaasten d:wu
door zelf hot tempo van de revolutie, die zij
tot stilstand willen brengen.
1) Xaiiat dit i/iKC/iri'Ti'n werd ~ijn t-r tivrtcu
i/ekijineit, du: er op wijzen, (lat de rcgccritiy
excessen i/ecrr propufjandn niet alleen niet billij
muur
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
r* ~ ~ DEN HAAG *?*???
AMSTERDAM ARNHEM
Verz. van Tentoonstellinggoederen