De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 22 maart pagina 3

22 maart 1930 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

No. 2755 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 MAART 1930 Winst uit Gemeentebedrijven (slot van pag. i) De overeenkomstige cijfers voor Rotterdam zijn: / 4.300.000 in 1913; / 20.100.000 in 1925 en f 23.800.000 in 1929. Voor Den Haag: f 5.600.000 in 1913; ? 18.400.000 in 1925 en ? 23.400.000 in 1929. Hieruit blijkt, dat, uitgedrukt in percenten van ?de opbrengst der belastingen, de winsten uit de bedrijven in Amsterdam bedroegen: 27.1 pCt. in 1913; 26.6 pCt. in 1925 en 29.9 pCt. in 1929. Groot is het verschil derhalve niet. In Rotterdam waren de correspondeerende percenten: 70.5 pCt. in 1913; 51.8 pCt. in 1925 «n 51.5 pCt. in 1929. In Den Haag: 43.6 pCt, in 1913; 33.8 pCt. in 1925 en 33.1 pCt. in 1929. Wie deze cijfers beziet, moet, dunkt mij, tot de slotsom komen, dat in het raam van de geheele financiering der gemeentehuishouding de winsten ?der gemeentebedrijven niet onredelijk hoog zijn ?opgedreven. Natuurlijk zou men ? ook al erkent men de waarheid hiervan in 't algemeen tot de doel stelling kunnen komen om de bedrijfswinsten tot «en minimum te reduceeren. Zou dit wenschelijk en aan de belangen der bevolking bevorderlijk zijn? ?» Naar mijn meening moet het antwoord ont kennend luiden. Immers, het allernaaste gevolg van dit streven ?zou geen ander zijn, dan dat, om nu maar bij de <lrie groote steden te blijven, de opbrengst der belastingen met pl.m. 1/3 zou moeten stijgen. Dit ?zou echter zonderlinge consequenties meebrengen, reeds hierom, omdat niet alle belastingen met 1/3 kunnen worden verhoogd, bijv. niet de opcenten op de dividend- en tantièmebelasting, noch (prak tisch gesproken) de opcenten op de personoele be lasting. Daarom zou men de belasting-verhooging in hoofdzaak moeten zoeken in een verzwaring van de inkomstenbelasting. Deze zou bijv. in een stad als Den Haag moeten worden opgeschroefd van pl.m. ? 13.500.000 op 18 a 19 millioen gulden. Niemand kan dit in ernst wenschcn. Daar komt nog bij, dat aan elk belastingstelsel ?gebreken kleven, die uit den aard der zaak een ?experiment krijgen, als de opbrengst al te hoog wordt opgedreven. Het is daarom eon, ook uit een oogpunt van ?sociale rechtvaardigheid, zeer te waardeeren voor recht, dat bij de hooge eischen, die tegenwoordig ?aan een goed gemeentebestuur worden gesteld, en die groote uitgaven meebrengen, de ondernemers winst der gemeentebedrijven den belastingdruk in belangrijke mate tempert. MUZIEK door Constant van Wessem DE PRAATZIEKE SFINX Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan Chopin-avond door Alfred Cortot EEN avond, een dier te zeldzaam geworden demonstraties hoe een concert nog zijn kan: «een stampvolle en toch intiem blijvende zaal, gevuld met een publiek, dat in zijn geheele houding laat merken, dat hot beseft en ondergaat wat er op dat podium voorvalt, waar een tengere, een voudige, zwijgzame verschijning met soepele, lange vingers op de toetsen een Pleyelvleugel muziek speelt, muziek van Chopin, muziek, die grootsch, levend, fantastisch wordt in zijn spel. Een ademloos luisteren naar een muziek, die na ieder beëindigd stuk weer opnieuw begint, als door een korte stilte onderbroken, maar feitelijk steeds aanwezig en een sfeer scheppend, waar ons heimwee naar een muziek, die niets zal wezen dan muziek, dan een zingen uit het diepste wezen van het onnoembare voortgekomen, een volmaakte bevrediging vindt. Hadt ge niet vaker al het gevoel, dat Ohopin eigenlijk de eenige ware musicus is geweest, die met de muziek heeft verkeerd in een onmiddellijkheid als alleen Ariel en de luchtVAM TABAK De rampzalige menschheid: Vroeger zweeg het creatuur tenminste. en ik werd óók niets wijzer!" geesten in hun rijk der fantasie? De ..geopende deur der muziek", zooals Lis/.t hem eens noemde, de man die weet te spreken in een taal, waarin de dingen niet langer teeketis voor gevoelens blijven, teekeas, die wij begrijpen, omdat wij do taal der noteering begrijpen, die met bepaald»; akkoorden, bepaalde accenten, een bepaalde beweging" ons associatievermogen met de daarbij behoorende gevoelens verbindt, doch die die gevoelens zelve geeft, hoe ongrijpbaar, hoe onwer kelijk ook? In Cortot's spel was dat alles. Reeds in zijn geaardheid was het, wat Chopin van zijn voordrager verlangt: een vrij tempo rubato van den rechter hand, terwijl de linker streng de maat vasthoudt En dan de voordracht ! Kr waren stukken, du pijlsnel, als geruisch, als gemurmel, als een ver glijdende glans voorbijschoten, slechts met oen enk accent overschaduwd, t..t vorm verstoffeli.|kt: h even blinken van een spattende zeepbel. .\iiden stukken waren er. die plotseling loshamerond uit een duisternis van woelige bussen, aanvingen als een naderende storinvlaau. een obstinaat gieren als tot. natuureU'ïnenten p'\vi >rdeii kret en der /.iel. \\eer andere stukken /ongen van liet innigste der menschelijke dingen, brachten stilten, waarin een schoon en gaaf lied zong. Maar steeds bleef alles geluid van een ongrijpbare wereld, waaraan het gewone mensehelijke pathos als uitdrukkings middel vreemd is. en waarvan niets meer is vast te houden zooals bij een niet meer terug te roepen droom, waarvan ons alleen het gevoel nablijft, dat het wonderbaarlijk was. Wat Kullen zij /.elf g bedenkingen o] ]>eren, mochten wij die oogcnblik gehad hebben, bij venassingen een moment lang' misschien, vreemd aan en dit: was het noodig, dat het programma opschriften" bij de 21 Preludes liet afdrukken, het eenige, wat mij op de/en avond werkelijk gehinderd zou hebben als ik /,e gele/.eii had Vlij ieder stuk, dat Cortot speelde? Ik heb het niet gedaan. Na afloop las ik, dat de f-dur prelude daar ..Naiiides jouant" heette; ik ben blij, dat ik het niet geweten heb. \\'el heb ik gehoord, dat er een on»:indige, sublieme muziek klonk, waarop ik mij nog lang /.al bezinnen. , Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal Str. koud en warm water op alle kamers PRIVÉBADKAMERS - LIFT Telefoon 22223

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl